Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økonomisk kjøring og batterikapasitet

Startet av el-fanboy, onsdag 24. juli 2013, klokken 13:10

« forrige - neste »

el-fanboy

Jeg var ute idag og testet litt rekkevidde da det var ganske ideelle forhold: 18 grader, tørre veier, relativt flatt og lite trafikk.

Jeg holdt stort sett 60-70 km/t, og var veldig forsiktig på pedalen. Jeg startet med fullt batteri, 12 streker, nullet ut snittenergiforbruk og tripteller A ved start. Jeg er i slag og klarer å holde snittforbruket ned til 0.11 kWh/km. Etter 110 km har jeg tre streker igjen. Kan noen forklare meg hvordan det henger sammen? 0.11kWh/km*110km= 12,1 kWh. Når fullt batteri er 24 kWh, burde jeg ikke hatt 5-6 streker igjen?

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

BE

De siste strekene er veldig konservative/trege, du har med andre ord mer enn 3/12'deler av kapasiteten igjen. Du har bare tilgjengelig ca 21 kWh av batteriet.

Dersom du skaffer deg en SOC måler vil du se det bedre. (State Of Charge). Dette kan du skaffe rimelig med en app til Android og en ODB2 dongle til kr 50,- fra Ebay. Du finner info her på forumet, søk på battery monitor.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

el-fanboy

Sitat fra: BE på onsdag 24. juli 2013, klokken 13:23
De siste strekene er veldig konservative/trege, du har med andre ord mer enn 3/12'deler av kapasiteten igjen. Du har bare tilgjengelig ca 21 kWh av batteriet.

Dersom du skaffer deg en SOC måler vil du se det bedre. (State Of Charge). Dette kan du skaffe rimelig med en app til Android og en ODB2 dongle til kr 50,- fra Ebay. Du finner info her på forumet, søk på battery monitor.

Takk for innspill, BE! Men om jeg ikke har SOC, kan jeg stole på snittmåleren da? Dvs, om jeg kjører på Ø0.11 kWh/km (kan vel bety alt fra 0.110 til 0.119) og har ca 21 kWh batteri til disp, så vil jeg rekke 21 kWh/0.12 = ca 17 mil? (dvs ca 6 mil til på de siste tre strekene i tilfellet mitt ovenfor her?)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

sven erik

dere må og huske på at bateriet har en buffer på topp å i bunn  såen må ta vekk  ca 20 til 25 % av kapasiteten på batteriet  testene fra fabrikk  er gjort  på to måter  den ene er å kjørt batteriet nelt  ut  å sett  og det andre er med halve kapasiteten å ganget med 2  så en får dette aldri til å stemme  men trekker en fra kapasitet  på 25% så stemmer det  det er sperre på batteriene så de ikke skal  bli knekte

snudet

Bufferen i topp og bunn er jo fjernet fra både GOM og SOC. Det er kun den delen som brukes som står. Det i topp og bunn ligger "i bunnen" så 0 streker er egentlig 10 prosent mens 12 streker er 90%

Elbillie

Ny Tekna;
Med reklamert 199km rekkevidde, regnet jeg med å få ut minst 160 - 170 km med blandet sommerkjøring...

Jeg var også ute på rekkeviddetest i går- og kjørte i D/eco, hovedsaklig i 70, med korte strekk opp i 80 og 90. Jeg mener selv at kjøringen både jevn og forsiktig. Ingen vind, få bakker tilsier også at forholdene var ideelle.
Etter at det første varselet ift batterikapasitet kom, så kjørte jeg ytterligere nesten 20 kilometer før "last warning" kom opp. Da var jeg heldigvis kun et par km hjemmefra.


el-fanboy

Sitat fra: Elbillie på torsdag 25. juli 2013, klokken 08:28
Ny Tekna;
Med reklamert 199km rekkevidde, regnet jeg med å få ut minst 160 - 170 km med blandet sommerkjøring...

Jeg var også ute på rekkeviddetest i går- og kjørte i D/eco, hovedsaklig i 70, med korte strekk opp i 80 og 90. Jeg mener selv at kjøringen både jevn og forsiktig. Ingen vind, få bakker tilsier også at forholdene var ideelle.
Etter at det første varselet ift batterikapasitet kom, så kjørte jeg ytterligere nesten 20 kilometer før "last warning" kom opp. Da var jeg heldigvis kun et par km hjemmefra.

Hva viste snittforbruket i dashen da?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Elbillie

Beklager, men jeg så ikke på snittforbruket. Turen var uten bruk av AC, to personer i bilen uten annen last.

timingbeltkiller

Ingen grunn til å gå ut fra reklamen om elbilers rekkevidde er mer å stole på enn reklamen om fossilbilers drivstofforbruk.
Sjekk EPA-tallene for din bilmodell.  De er langt mer i samsvar med virkeligheten ute på veien.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

el-fanboy

Idag tok jeg, kona og lillemor "syretesten" på vår LEAF, startet 7 km nord for Alvdal og tok sikte på hurtigladeren på Elverum, 174 km unna... (og ca 200 m (?) netto nedoverbakke) Det var ideelle forhold; tørre veier, lite trafikk, 20-25 grader... og VI KLARTE DET! :-) Hadde sågar 8 km igjen på GOM da vi kom frem. GOM var stort sett spot on (eco) hele veien når det var flatmark, og Ø viste 0.10 kWh/km. Kjørte mest på cruise, mye i 65-70, men opp i 80 når det var annen trafikk bak.

Hadde altså klart over 180 km hvis vi hadde behøvd det. Fullasta bil hadde vi også. Meget tilfredsstillende! :-)

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Rossifan46

Det er jo kjempebra, og lengste jeg har hørt noen kjørt her på forumet  :)

Men det er klart de 200 høydemetrene nedover kom godt med. Det ville vel neppe gått motsatt rentning? Hvordan hadde isåfall lademulighetene vært da?
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

el-fanboy

#11
Sitat fra: rossifan46 på fredag 26. juli 2013, klokken 17:33
Det er jo kjempebra, og lengste jeg har hørt noen kjørt her på forumet  :)

Men det er klart de 200 høydemetrene nedover kom godt med. Det ville vel neppe gått motsatt rentning? Hvordan hadde isåfall lademulighetene vært da?

Takk for det, ja vi er veldig fornøyde med dagens distanse. Jeg var egentlig nesten litt overrasket selv over at det gikk såpass greit. De tre siste strekene på batteriet varte MYE lenger enn de tre første  ::)

Jeg har tidligere skrevet litt om lading i Østerdalen her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7759.msg88068.html#msg88068

Jeg har ikke prøvd på tilsvarende føre oppover Østerdalen, kun prøvd i kaldere vær og når det har regna. Og da blir det jo andre tall, måtte stoppe ca 3 timer på treglading på Koppang for å nå Alvdal, men da startet jeg fra Elverum med 10 streker (fra hurtigladeren). Hadde jeg startet med 100% batteri hadde det nok gått, men kanskje med litt angst på slutten...  :P Men selv på ideelt føre er egentlig den største utfordringen annen trafikk som tar deg igjen, og at man "tvinges" opp i 80. Fordelen med Østerdalen er dog at det er ingen 90- eller 100-soner, veldig flatt, veldig mange gode strekninger for forbikjøring, og det er ganske mye 60- og 70-soner.

Men ellers kan jeg si at folk stort sett er veldig hjelpsomme, jeg har fått lade treglading både på Østerdalen hotell ved Rena, på Statoil på Stai, på Koppang, og på truckstop på Hanestad.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

erikf

Tilsvarende opplevelse for en uke siden:
Kjørte fra Geilo til Dale. I følge google maps var det 181 km men i følge carwingshistorikken er det 174.5 km. Vet ikke hva km på telleren i bilen ville sagt hvis jeg hadde resatt den på Geilo.
Hadde planer om å lade på Voss også men så at vi kunne nå Dale greit, så da gikk det sport i det.
8 km igjen da vi ankom Dale, kunne altså kjørt minst 183 km. To personer i bilen og ganske fullpakket med bagasje. Varmt og tørt, forsiktig kjøring. Batterier på 36 grader etter en lang dag med kjøring og hurtiglading.
Begynner på 750 moh, opp på 1250, ned til havet. Halvparten av oppover regenereres på vei ned, altså netto 250 høydemeter nedoverbakke. Tilsvarer ca en strek. Eidfjord-Voss er over en betydelig høyde på nytt, ca 300 moh, her ryker det med en god del som fint annullerer gevinsten på 250 meter nedoverbakke.
Øst-vest i godvær er altså ingen utfordring. Andre veien bør man stoppe et par timer på Garen Camping.

18 mil i ideelle forhold virker altså helt oppnåelig.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

el-fanboy

Sitat fra: erikf på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:31
Tilsvarende opplevelse for en uke siden:
Kjørte fra Geilo til Dale. I følge google maps var det 181 km men i følge carwingshistorikken er det 174.5 km. Vet ikke hva km på telleren i bilen ville sagt hvis jeg hadde resatt den på Geilo.
Hadde planer om å lade på Voss også men så at vi kunne nå Dale greit, så da gikk det sport i det.
8 km igjen da vi ankom Dale, kunne altså kjørt minst 183 km. To personer i bilen og ganske fullpakket med bagasje. Varmt og tørt, forsiktig kjøring. Batterier på 36 grader etter en lang dag med kjøring og hurtiglading.
Begynner på 750 moh, opp på 1250, ned til havet. Halvparten av oppover regenereres på vei ned, altså netto 250 høydemeter nedoverbakke. Tilsvarer ca en strek. Eidfjord-Voss er over en betydelig høyde på nytt, ca 300 moh, her ryker det med en god del som fint annullerer gevinsten på 250 meter nedoverbakke.
Øst-vest i godvær er altså ingen utfordring. Andre veien bør man stoppe et par timer på Garen Camping.

18 mil i ideelle forhold virker altså helt oppnåelig.

Veldig bra! Det er jo veldig tilfredstillende å dra sånne strekk med Leafen. Også føler jeg meg litt som Cosmo Kramer i denne episoden...

http://www.youtube.com/watch?v=TuEdU_lrtZk
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Elbillie

Begriper ikke hvordan dere får til slike distanser på en lading...

Er det slik at jeg kan forvente bedre effekt etter hvert?

Jeg kjørte fra hytta på Hitra i dag- til orkanger  ca 88km. Hadde da 55km videre hjem- og la meg i 70.  Batterivarsel kom på Klett- og streker, samt ekstravarsel kom i moholtlia da jeg fortsatt hadde ca 18km hjem. Måtte ta 10min hurtiglading på Lade for å være sikker på å komme meg hjem.

Jeg kjører relativt sakte, aldri over 80 i eco, saktere i motbakker og samler trær på instrumentpanelet :)

Så igjen.. Jeg er imponert over hva dere får til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA