Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økonomisk kjøring og batterikapasitet

Startet av el-fanboy, onsdag 24. juli 2013, klokken 13:10

« forrige - neste »

Starfox

Kan si med en gang att etter 5000km så bruker bilen mindre på mil. Er som om alt må kjøres inn.

Trond Arve

Sitat fra: Starfox på søndag 28. juli 2013, klokken 21:59
Kan si med en gang att etter 5000km så bruker bilen mindre på mil. Er som om alt må kjøres inn.
Er ingenting som tyder på at bilen trenger innkjøring. Gjetter at det er sjåføren som må kjøres inn  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Starfox

Sitat fra: Trond Arve på søndag 28. juli 2013, klokken 22:30
Sitat fra: Starfox på søndag 28. juli 2013, klokken 21:59
Kan si med en gang att etter 5000km så bruker bilen mindre på mil. Er som om alt må kjøres inn.
Er ingenting som tyder på at bilen trenger innkjøring. Gjetter at det er sjåføren som må kjøres inn  ;D

Du har fotinger, bremser, lager, dekk. Alt må få myke seg opp litt og gå seg til.

Trond Arve

Sitat fra: Starfox på søndag 28. juli 2013, klokken 21:59
Du har fotinger, bremser, lager, dekk. Alt må få myke seg opp litt og gå seg til.
Det kan være, jeg har ikke lagt merke til noen endring. Snodig at det tar 5000 km, men det er sikkert individuelt. Tror fortsatt at den største endringen er innkjøring av sjåføren  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

el-fanboy

Sitat fra: Elbillie på søndag 28. juli 2013, klokken 21:35
Begriper ikke hvordan dere får til slike distanser på en lading...

Er det slik at jeg kan forvente bedre effekt etter hvert?

Jeg kjørte fra hytta på Hitra i dag- til orkanger  ca 88km. Hadde da 55km videre hjem- og la meg i 70.  Batterivarsel kom på Klett- og streker, samt ekstravarsel kom i moholtlia da jeg fortsatt hadde ca 18km hjem. Måtte ta 10min hurtiglading på Lade for å være sikker på å komme meg hjem.

Jeg kjører relativt sakte, aldri over 80 i eco, saktere i motbakker og samler trær på instrumentpanelet :)

Så igjen.. Jeg er imponert over hva dere får til!

Takk for det :) Her er noen av årsakene jeg tror bidro til at jeg klarte 173 km:
- 20-25 grader i lufta. Batteriet trives best da. Hadde det vært 10-15 grader tror jeg jeg hadde mista hvertfall 20 km.
- Tørre veier. Regn og våte veier er en skikkelig rekkeviddekiller, dekka suger seg til veien og øker rullemotstanden betraktelig. Under ellers like forhold tipper jeg at jeg hadde mista ca 40 km på det.
- Lite vind. Motvind øker energiforbruket tilsvarende som hastighetsøkning, dvs den øker med kvadratet av hastigheten.
- Lite annen trafikk som gjorde at jeg slapp å bruke bremsen, og kunne holde jevn hastighet 67 km/t hele veien, kjørte vel i 80 kun 5 minutter totalt. Jeg kjørte på cruise og jeg tror jeg tråkka bremsen to ganger i løpet av de 17 mila. Kjører man på cruise, tror jeg ikke det spiller noen rolle om man kjører i D eller eco, det eneste som er forskjellen er hva GOM viser. Hadde jeg holdt 75-80 hele veien hadde jeg mista ytterligere 25 km tenker jeg.
- Østerdalen er ganske flatt. Det er ikke mye som behøver å regenereres. Jeg vet ikke hvor effektiv regenereringen er, noen sier den er nesten 100%, men jeg opplever at den kanskje er nærmere 70%, kanskje 60%, så jeg prøver å avpasse farten og unngå regenerering der jeg kan.
- 200 høydemeter netto nedoverbakke bidro nok med en 5-10 km ekstra på rekkevidden
- Litt ekstra trykk i dekkene, jeg tør ikke kjøre opp til 3 bar som noen gjør, men holder med 0,2 - 0,4 bar over anbefalt dekktrykk

Vi har kjørt LEAFen 11000 km, og det føles som om rekkevidden er blitt litt bedre med tiden. Når det er sagt, så ble den kjøpt i desember 2012 og rekkevidden vi opplevde da var 8 mil max, pga vinter, slaps og uerfarne elbilsjåfører. Kan dog godt hende at innkjøring av lagere og oppmykning av dekk etc har bidratt til økt rekkevidde også.

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på mandag 29. juli 2013, klokken 09:51
Takk for det :) Her er noen av årsakene jeg tror bidro til at jeg klarte 173 km:
- 20-25 grader i lufta. Batteriet trives best da. Hadde det vært 10-15 grader tror jeg jeg hadde mista hvertfall 20 km.

Det stemmer nok. Jeg kjører endel til/fra Oslo og det er STOR forskjell på å kjøre tidlig morgen i +15 grader og tilbake ettermiddag i +25 grader. Det er ihvertfall 10% forskjell i forbruk selv om man skulle tro ACen brukte endel i +25 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Trond Arve på mandag 29. juli 2013, klokken 09:29
Sitat fra: Starfox på søndag 28. juli 2013, klokken 21:59
Du har fotinger, bremser, lager, dekk. Alt må få myke seg opp litt og gå seg til.
Det kan være, jeg har ikke lagt merke til noen endring. Snodig at det tar 5000 km, men det er sikkert individuelt. Tror fortsatt at den største endringen er innkjøring av sjåføren  ;D
+1
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Haavard

Sitat fra: Starfox på mandag 29. juli 2013, klokken 07:42
Sitat fra: Trond Arve på søndag 28. juli 2013, klokken 22:30
Sitat fra: Starfox på søndag 28. juli 2013, klokken 21:59
Kan si med en gang att etter 5000km så bruker bilen mindre på mil. Er som om alt må kjøres inn.
Er ingenting som tyder på at bilen trenger innkjøring. Gjetter at det er sjåføren som må kjøres inn  ;D
Du har fotinger, bremser, lager, dekk. Alt må få myke seg opp litt og gå seg til.

Kansje du kan forklare det litt nærmere? Fordi eg er veldig spent på korleis innkjørte foringer, bremser, lager og dekk øker kjørelengden...

Tesla Model S 85 (2014) Tesla Model X LR Raven (2019)
Nissan Leaf (2012) Nissan E-NV200 (2014)

Starfox

Se på det som et par joggesko de må brukes en stund for de går seg til :) ser idag at jeg kan kjøre 10-15% lenger en før selv om jeg holder hlyere hastighet og kjører mere friskt.

Jeg har endel mere luft i dekke også. Dey hjelper godt på:)


Trond Arve

Sitat fra: Starfox på mandag 29. juli 2013, klokken 13:44
Se på det som et par joggesko de må brukes en stund for de går seg til :)
Er nok mest joggeren som må brukes en stund før han går seg til her også  ;D (ok, nå skal jeg gi meg!)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ronny

Nye hjullager går tregere enn innkjørte, det samme gjelder girkasse og drivvaksler
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

leafster


Starfox

Vil si det er merkbart på en bil som mister rekkevidden pga. Vann i veibanen :)

leafster

Alle biler gjør det. Det er ingenting spesielt for Leaf.

Jeg tror ganske enkelt ikke på at bilen blir bedre etter innkjøring. Det er ingen som meg bekjent har bevist dette under kontrollerte forhold.

Hvis man opplever økt eller redusert rekkevidde over en gitt strekning så har jeg mest tro på at det er en funksjon av forskjellig hastighet, forskjellig temp, våt/tørr veibane, dekktrykk/type, ulike vindforhold og ikke minst sjåførens dyktighet.

Hvis man er flink og forholdene ligger til rette for det så kan man som han ene på forumet her komme over 17 mil på én lading.

frankols

Temperaturen har nok mye å si på rekkevidden.
De siste dagene med varmt vær har gitt meget bra tillegg på rekkevidden på min hvertfall.
Og så er dekktrykket viktig, fyll på luft, en halv bar mer  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA