Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera på ferietur

Startet av thorlar, søndag 21. juli 2013, klokken 14:17

« forrige - neste »

thorlar

Fram til årets sommerferie har min Ampera stort sett gjort nytten som transportmiddel til og fra jobb, samt småturer av ymse slag. For denne typen kjøring er Amperaen å regne som ren el-bil; - i perioden fra påsken til 1.juli gikk det med kun 3 liter fossilt brennstoff på mer enn 5000 km!

I påsken ble det konstatert at en 10-mils kjøretur dro 2-3 liter bensin utover det batteriet klarte å levere. Nå i sommer har jeg endelig kunnet putte på litt ny erfaring om hvordan det står til med litt lengre og mer utfordrende turer:

Tur 1: Tur/retur Oslo lufthavn
Her var det ingen problemer med rekkevidde, 5 mil en vei ligger godt innenfor det Amperaen klarer på sommerstid (i grenseland om vinteren skulle jeg tro), uansett om det er i motorveisfart! Utfordringen her lå i 4 voksne mennesker med bagasje. To digre kofferter samt to mindre av typen som er tillatt som håndbagasje. 300 liter holdt med et nødskrik. Gratis lading i parkeringshuset sørget for klar bil til hjemturen en uke seinere. Null bensin!

https://www.dropbox.com/s/bpry8c6trek0slf/pakketogklart.jpg

Tur 2, ingen lading underveis:
2 personer, kjørelengde 21,6 mil, forbruk totalt 7,38 liter. Gjennomsnitt for turen ble 0,34 l/mil + 1 stk fulladet batteri.  Kjørecomputeren forteller at vi hadde batteridrift på 79,3 km og bensindrift på 137,1 km.

Tur 3, ingen lading underveis:
2 personer, kjørelengde 32,3 mil, forbruk totalt 12,88 liter. Gjennomsnitt for turen ble 0,4 l/mil + fulladet batteri.  Kjørecomputeren forteller at vi hadde batteridrift på 85,3 km og bensindrift på 237,4 km.

Kjørestil tur 2 og 3:
Relativt sportslig kjørestil, ganske frisk på svingete og småkupert landevei, men også veldig rolig gjennom tettbygde strøk.

Gjennom tettsteder/byer kjørte vi på modus "Normal", dvs. kun på el-kraft. På  variert flatmark og lengre stigninger kjørte vi på innstillingen "Hold" som holder på batteriladningen og kun brukeren den strømmen som motoren/generatoren utvikler. Der det er lengre perioder med nedoverbakke går vi over til "Normal" igjen for å ha gleden av å se at batterikapasiteten øker! Kjenner vi terrenget og vet at vi har kraftig og lang stigning, kan vi velge å slå over på "Bakke"-modus. Det gir mer krefter, men tar litt av batterikapasiteten samtidig som fossilmotoren jobber.

Dette med å veksle mellom flere kjøremodi kan jo høres masete ut, men det dreier seg jo kun om å trykke på en knapp. På bilen merker man knapt annet enn at bensinmåleren tar over plassen til måler for batterikapasitet.

Om sjongleringen mellom "Normal" og "Hold" har noe for seg rent forbruksmessig er jeg usikker på, men der er i hvertfall en deilig følelse av å kunne gå over til el-kraft for å slippe å påføre fotgjengere støy og eksos...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

elektrolux

Ser at du avslutter tur 2 og 3 med fulladet batteri?

Er det ikke mulig åp beregne det slik at du avslutter med tomt batteri. Burde vel gitt enda lavere forbruk, og kostnad.

Ellers forstod jeg det fra Amperaen som fullførte 10 dagers 1800 km Wave rally UTEN bensin at navigatoren hele tiden vil innom en bensinstasjon om der er lite bensin på tanken. Uttover dette var fører meget fornøyd.

Tror ikke andre fossilbillister var like fornøyde, for det gikk veldig tregt opp fjellpassene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: thorlar på søndag 21. juli 2013, klokken 14:17
Tur 2, ingen lading underveis:
2 personer, kjørelengde 21,6 mil, forbruk totalt 7,38 liter. Gjennomsnitt for turen ble 0,34 l/mil + 1 stk fulladet batteri.  Kjørecomputeren forteller at vi hadde batteridrift på 79,3 km og bensindrift på 137,1 km.

Tur 3, ingen lading underveis:
2 personer, kjørelengde 32,3 mil, forbruk totalt 12,88 liter. Gjennomsnitt for turen ble 0,4 l/mil + fulladet batteri.  Kjørecomputeren forteller at vi hadde batteridrift på 85,3 km og bensindrift på 237,4 km.
Gjennomsnitt for den bensindrevne delen av turen ble 0,54 l/mil.
Det er helt akseptabelt.

Men som elektrolux sier så er det interessant å kunne kjøre også siste delen av turen på ren strøm, hvis man vet at man bare skal parkere og lade. Hvor langt må man kjøre på bensin før batteriet er fullt oppladet igjen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thorlar

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. juli 2013, klokken 09:10
Ser at du avslutter tur 2 og 3 med fulladet batteri?

Er det ikke mulig åp beregne det slik at du avslutter med tomt batteri. Burde vel gitt enda lavere forbruk, og kostnad.

Beklager, muligens litt uklar. Neida jeg avsluttet med 0 batteri. Startet opp med fullt med estimert ca 70 km, men som du ser har både tur 2 og tur 3 oppnådd lenger rekkevidde enn det takket være at jeg kjørte mest flatt og nedover mens jeg var på batteridrift.

Som du indikerer; - litt av trikset er jo å estimere siste etappe hjem slik at du ruller inn i garasjen med 0 batteri akkurat i det bilen går over på bensin.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thorlar

#4
Sitat fra: tomrh på mandag 22. juli 2013, klokken 09:51
Men som elektrolux sier så er det interessant å kunne kjøre også siste delen av turen på ren strøm, hvis man vet at man bare skal parkere og lade. Hvor langt må man kjøre på bensin før batteriet er fullt oppladet igjen?

Som sagt, siste delen ble kjørt på ren strøm. Sorry for dårlig forklaring. Hele turen blir lagt opp med en gradvis utposjonering av strøm der jeg prøver å bruke strøm alle ganger det virker mest fornuftig. Vel fremme bør det derfor være tilnærmet 0 på batteriet.

Når det gjelder det siste spørsmålet om kjøring for å lade, så fungerer ikke Amperaen på den måten. Batterikapasitet som er brukt opp blir ikke bygget opp igjen ved kjøring på "Hold". All strøm som generatoren produseres går til fremdrift. Unntaksvis kan man se litt regenerert strøm komme inn på batteriet, men det brukes ganske raskt opp igjen. Bensinmotoren ser ut til å holdes på så lavt turtall som mulig under slik drift.

"Bakke"-modus skal riktignok generere ett visst overskudd av strøm. Instruksjonsboka anbefaler å kjøre i "Bakke"-modus i 10 min eller mer (i forkant av stigningen) dersom man har lite på batteriet og skal opp noen kraftige stigninger. Min kjørestil gir et mer langsomt forbruk av batterikapasitet, så kraftreservene er stort sett på plass.

Dessuten har jeg på følelsen at det å lade opp batteriet med aggregatet/motoren er dårlig økonomi pga tapet som oppstår når man putter strøm inn på batteriet og deretter henter det ut igjen.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thorlar

#5
En liten pussighet kom for dagen etter den siste kjøreturen på 32 mil. Batteriet var selvsagt tomt og bensinmåleren rapportert om kun et-par-og-førti km igjen med bensin-reserver da jeg rygget inn i garasjen. Omsider hadde jeg kommet til de siste dråper av den bensintanken jeg fylte i starten av februar!

Etter en natts lading var det to rariteter:
1) Estimert kjørelengde på batterier: 90 Km! Ikke engang GM tør påstå noe sånt!
2) Estimert kjørelengde på bensin var forsvunnet, og erstattet med ordet "Lav", supplert med stadig og vedvarende mas om "Lavt drivstoffnivå" akkompagnert av et akustisk "pling-pling", akkurat som elektrolux kunne fortelle om.

På infoskjermen i midtkonsollet ble det foreslått en liste over de nærmeste bensinstasjoner, med tilbud om navigering.

Så det å kjøre rundt med nesten tom bensintank blir fort en irriterende opplevelse! Selv valgte jeg å fylle bensin for andre gang i år. Men ingen overdrivelse, 25 liter får holde ;D

https://www.dropbox.com/s/gx2k6lb2am54e2o/bensinstasjoner.jpg
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

tomrh

Sitat fra: thorlar på mandag 22. juli 2013, klokken 12:59
1) Estimert kjørelengde på batterier: 90 Km! Ikke engang GM tør påstå noe sånt!
Hvordan var kjøringen din i forkant av dette? Ingen problem å få mjauen til å vise urealistiske estimat, bare å kjøre mye nedoverbakke eller farte rundt i 40-50 km/t før jeg stopper. Estimatet bygger på historisk forbruk x sist kjørte minutter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thorlar

#7
Siste del av 32-milsturen var stort sett flatt, med kontinuerlig svak senking av terrenget, på fartsgrense 70 - 90 mesteparten av veien (har dessverre ikke bedre data). Slapp opp for batteri-kraft 2-3 km før jeg var hjemme, så de siste bratte bakkene opp til heimen ble kjørt med assistanse fra motoren.

Så bilens computer ble nok "lurt" til å være overdrevent optimistisk for neste tur ;)

Har aldri sett et slik avvik før; - Amperaen pleier å gi veldig gode estimater. Utelatelsen av den siste bratte stigningen opp til heimen (som denne gang ble kjørt på motor) må ha rotet det til...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

elektrolux

Interessant teknikk i Ampera'en. Skulle bare hatt en knapp som kutter ut maset om fossilt drivstoff. ( Kanskje noe så enkelt som å kortslutte tankgiveren til å tro at der er full tank )

Skulle gjerne hatt en tilsvarende hybridløsning i Camper'en, selv om den sjeldent startes uten at det er snakk om alvorlig lange turer. Likevel ser jeg en slik hybridløsning kombinert med hurtig lade mulighet som et vel så godt alternativ som ren batteridrift i mellom til langdistanse transport i framtiden.

Mitt kjørebehov dikterer en bil med enten opp til 100 km rekkevidde eller 1000+ km rekkevidde, med ytterst få turer mellom dette. Dermed blir f.eks Tesla S feil til begge formål.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

thorlar

#9
Jeg er i alle fall veldig fornøyd med min Ampera, ja nærmest stormende happy!!

Den ser fantastisk ut, den kjører glimrende og den oppfører seg som en ren el-bil under min daglige bruk! Og den kan faktisk kjøre hundrevis av mil uten planlegging av rute med ladestopp.

Eneste skåret i gleden er at disse langturene krever litt fossilt drivstoff. Bilens livstidsforbruk var nede i 0,07 liter pr. mil i juni. Nå er forbruket steget til 0,08 takket være siste ukenes utskeielser... Ingen katastrofe akkurat, men jeg liker det uansett ikke!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Øyvind.h

Jeg har sett en eller annen nettside hvor Ampera/Volt eiere konkurrerer om å ha det laveste forbruket ift kjørelengde. Har du fulgt med der hvordan andre gjør det mtp bensinforbruk? Veldig artig å lese om ditt lave forbruk :) Jeg er lei av å spyle tusenlapper ned i tanken (og takk og pris snart ferdig med det også).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thorlar

Det fins et nettsted "VoltStats" hvor brukere kappes om å kjøre mest mulig på el.

http://www.voltstats.net

Mine egne tall rekker ikke så langt i den sammenhengen. Omregnet til amerikanske Miles og Gallons tilsvarer mitt forbruk ca. 300 MPG, noe som såvidt hadde klokket inn blant de 450 beste :P
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

elektrolux

Og sikkert til stor fortvilelse for dem som prøver å selge fossilt drivstoff. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

#13
Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2013, klokken 07:21
Og sikkert til stor fortvilelse for dem som prøver å selge fossilt drivstoff. :D
De som omstiller seg klarer seg fint :) De som tviholder på gammel forretningsmodell går under. Og en ting er sikkert: har du først blitt vant til å fylle tanken nærmest gratis hjemme skal det mye til å gå tilbake til et fysisk energimedium som ikke kan produseres hjemme.

EDIT: 9034mpg ja. Blir spindelvev på tanklokket av slikt....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thorlar

En viktig ting å legge merke til er hvordan den teknologiske løsningen hos Volt/Ampera inspirerer til mest mulig el-drift. De fleste andre hybridløsninger er laget for å pynte litt på forbruket, ikke for å vise fram den nye forgjettede verden. Typisk er det kraftige fossilmotorer og små elektromotorer som dominerer blant hybridene...

I min Ampera er det tvert i mot den elektriske drivkraften som dominerer og som så tydelig representerer utviklingen videre. I en Ampera så vil du oppdage at framtida er elektrisk!

Fossilmotorer er plutselig blitt så utrolig umoderne!!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA