Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera på ferietur

Startet av thorlar, søndag 21. juli 2013, klokken 14:17

« forrige - neste »

thorlar

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:50
Da har du et kjøremønster som vil gi samme besparelse i relasjon til EPA uansett vilken bensin- eller dieselbil du kjører.

Tja, jeg vet ikke det. De ganger jeg prøvde å måle forbruk på min 2004 Mazda 6 (2,0l, automat, stasjonsvogn), var inntrykket det motsatte. Blandet forbruk ga som regel høyere forbruk enn det som var oppgitt for denne modellen.

EPA sine tall er nettopp på blandet kjøring. Eksemplene jeg har gitt foran har vært på langkjøring, 21 mil og 32 mil. Her er det ingen kø-kjøring, ingen overforbruk av klimaanlegg mens man stamper i kø til og fra jobb.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juli 2013, klokken 19:22
(og pt er eks Ampera et bedre valg for mange enn en ren elbil!)
Det forutsetter du ser bort fra Tesla som elbil-alternativet.
Og med elbil i Leaf-klassen som alternativ må du ha såpass mange bensindrevne km i ditt kjøremønster
at merkostnaden med å kunne kjøre disse, er innenfor rimelighetens grenser.

Etter mitt ringe skjønn er det direkte ulogisk å hevde A er et riktigere valg
jo ferre bensin-km du kjører.
Kjører du eksempelvis din A i 10 år med 10K samlet bensinkjøring,
utgjør alene en kjøpe-merpris på 100K  NOK 10 per kjørte bensin-km.
Kjører du derimot 100K er du nede i NOK 1.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

thorlar

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:14
Dersom A ble avgiftsmessig definert som elbil, ville langturkjørere/gateparkerere kunne kjøpe bilen for deretter aldri kjøre en eneste km med el. Med andre ord kontraproduktiv statlig subsidiert konkurransevridning sammenlignet med andre bensinbiler.

For mer enn 20 år siden var jeg på besøk i Singapore der det gjaldt spesielle hastighetsgrenser for varetransport i biler over en viss størrelse. For å oppdage "lovbrytere" hadde alle slike biler et utvendig markeringslys som ble tent når hastigheten ble for høy.

Kanskje et tilsvarende markeringslys kunne bekrefte at bilen gikk på elektrisk drift? Behøver jo strengt tatt ikke være noe lys heller, det kan være et elektronisk signal som plukkes opp av sensorer langs veiene.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: thorlar på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:36
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 09:50
Da har du et kjøremønster som vil gi samme besparelse i relasjon til EPA uansett vilken bensin- eller dieselbil du kjører.

Tja, jeg vet ikke det. De ganger jeg prøvde å måle forbruk på min 2004 Mazda 6 (2,0l, automat, stasjonsvogn), var inntrykket det motsatte. Blandet forbruk ga som regel høyere forbruk enn det som var oppgitt for denne modellen.
Gjetter på det oppgitte forbruket var Europa-syklusen bilfabrikkene bruker i reklamen
og ikke EPA som er langt mer praksis-lik.

Men bruker du pen sommer-langkjøring for A, bør du vel gjøre det samme med M for at sammenligningen skal bli rettferdig?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:48
Kanskje et tilsvarende markeringslys kunne bekrefte at bilen gikk på elektrisk drift? Behøver jo strengt tatt ikke være noe lys heller, det kan være et elektronisk signal som plukkes opp av sensorer langs veiene.
Plombert recorder med obligatorisk avlesing hos biltilsynet lik systemet du hadde den gangen dieselbilene tanket avgiftsfritt, men betalte avgift per kjørte km, ville være tilnærmet snytefritt.

Motargumentet er: Elbil-fordelene er tidsbegrenset slik at omfattende og spesielle tiltak har lite for seg.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

thorlar

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:49
Men bruker du pen sommer-langkjøring for A, bør du vel gjøre det samme med M for at sammenligningen skal bli rettferdig?

Joda, men mangler data for den type kjøring. Har konsentrert meg om til og fra jobben, dvs det som utgjør brorparten av min daglige kjøring gjennom året. Her opererer Amperaen med tilnærmet 0 liter pr. dag mens Mazdaen drakk over 5 liter.

Jeg kan gjenta mine argumenter for det valget jeg har gjort:
1) Den ser fantastisk bra ut. Det var den første el-bilen (hybriden) jeg virkelig hadde lyst på!
2) Herlige kjøreegenskaper, rask, smidig og lettkjørt!
3) Ultramoderne førermiljø, en drøm for gadget-diggere som meg
4) Passer mitt og familiens kjøremønster helt optimalt, sparer inntil 20.000 kr i bensinutgifter pr. år
5) Hadde for mange år siden bestemt meg for at jeg aldri mer skulle kjøpe en ren fossilbil
6) Reservemotor som gjør at jeg alltid kan komme videre selv om batteriet er tomt!
7) Kun 4 seter, så jeg slipper å ha med svigermor på tur!

Som du kanskje ser så kan det være at jeg vektlegger andre ting enn det du gjør, timingbeltkiller. Jeg er også klar over at jeg betaler en god del for punkt 6, men det er altså et valg jeg har tatt.

Og om du heller vil velge Tesla eller Leaf så er du hjertelig velkommen til det!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:09
Og om du heller vil velge Tesla eller Leaf så er du hjertelig velkommen til det!
Takk for det!

JA, Tesla er klart mitt valg på samme måten som vintapperen:
"Hver sin smak", sa han. Han drakk mens de andre sloss.

Verken Nissan eller GM er mitt valg. Stoler rett og slett ikke på disse fabrikantene.
(Har kanskje forlest meg på Autoindex o.l.)
Sånn sett kan Leaf eller Ampera/Volt være hipp som happ.
Men ble jeg tvungent til å velge en av de to,
og hadde så få bensin-km som du,
hadde det blitt Leaf.

Helt greitt at du ser det motsatt!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#37
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:41
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. juli 2013, klokken 19:22
(og pt er eks Ampera et bedre valg for mange enn en ren elbil!)
Det forutsetter du ser bort fra Tesla som elbil-alternativet.
Og med elbil i Leaf-klassen som alternativ må du ha såpass mange bensindrevne km i ditt kjøremønster
at merkostnaden med å kunne kjøre disse, er innenfor rimelighetens grenser.

Etter mitt ringe skjønn er det direkte ulogisk å hevde A er et riktigere valg
jo ferre bensin-km du kjører.
Kjører du eksempelvis din A i 10 år med 10K samlet bensinkjøring,
utgjør alene en kjøpe-merpris på 100K  NOK 10 per kjørte bensin-km.
Kjører du derimot 100K er du nede i NOK 1.
NEI. Valget av Ampera kan baseres eks på kjøremønster, bekvemmelighet, anvendelighet (eks lademuligheter), selv om du mener det er ulogisk :) Har han et kjøremønster som ikke passer med Model S (som for øvrig ikke engang har kommet til Norge enda) kan Ampera helt klart være et bedre valg for han. Men du stirrer deg kanskje blind på kroner og øre igjen? Eller tenker du spesifikt på thorlar selv om jeg skrev "pt er eks Ampera et bedre valg for mange enn en ren elbil"

(Bare så det er sagt, jeg velger helt klart Model S over Ampera, og jeg ønsker at så mange som mulig skal kjøre på strøm så mye som mulig! Men jeg innser samtidig at tiden (og modellpaletten) ikke er moden for alle.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thorlar

Vært innom det tidligere; - tror det er behov for både el- og hybridbiler for å nå målet om senke CO2-utslippene fra bilparken betydelig. Modellpaletten må som du sier utvides for å dekke de ulike behov folk opplever at de har. For mange fossilbilister vil det sitte langt inne å foreta det store spranget.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

#39
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:36
Men du stirrer deg kanskje blind på kroner og øre igjen?

JA,
Vennligst forklar den økonomiske fornuften i å spandere et betydelig beløp på en range extender
du planlegger å bruke tilnærmet null.


NEI,
Jeg kan ikke se det fins ikke-økonomiske argumenter for å kjøpe en Volt/Ampera:
- Bilen taper den eldrevne rekkevidde-konkurransen med de rene elbilene.
- Bilen taper forbruks-konkurransen med dieselbilene i samme størrelse.

Dette stemmer også med det vi generelt vet om kombinerte produkter som skal dekke 2 behov:
De faller igjennom på begge sammenliknet med de spesialiserte 1-formåls produktene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

leafster

Hvordan kan en dieselbil gi et foreløpig årssnitt på 0,08l/10km? Hvordan kan en elbil til 400 000 la han kjøre 32 mil uten ladestopp? Jeg mener denne bilen er helt genial. Den er dessverre litt for dyr synes jeg. Men det er bare et spørsmål om tid før prisen går ned. Samme som med elbil.

Skjønner heller ikke hva man skal ha i mot skikkelige hybridbiler som denne. Det kommer bare fler av dem etterhvert.

OddB

Ved en godt utbygd infrastruktur av hurtigladere vil behovet for hybridbiler falle bort. Denne typen infrastruktur bør myndighetene ha ansvar for blir bygd ut på en skikkelig måte (jfr. Nederland og Estland).
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:36
Har han et kjøremønster som ikke passer med Model S (som for øvrig ikke engang har kommet til Norge enda) kan Ampera helt klart være et bedre valg for han.
Hva i alle verdens dager er det for kjøremønster han har, som passer A, men ikke S?
Hans egne opplysninger: 
I det alt vesentlige jobbpendling + noen få sommerlangturer godt innenfor rekkevidden til S.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: leafster på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:24
Hvordan kan en dieselbil gi et foreløpig årssnitt på 0,08l/10km?
Tallet 0,081 er helt meningsløst.
Du deler bensinforbruket på totalt kjørte km isf på de bensinkjørte.
Men denne regnemåten får du et et vilket som helst tall mellom 0,0 og 7,0
avhengig av hvor stor andel el- og bensinkm den enkelte bileier kjører.

Du trenger å vite 2 ting om denne biltypen:
- Rekkevidde i km på en el-ladning
- Forbruk per 10 eller 100 km med bensinmotoren i drift.

Og som sagt faller bilen igjennom på begge disse områdene

Sitat
Hvordan kan en elbil til 400 000 la han kjøre 32 mil uten ladestopp?
Tesla S med 60-pakka fyller disse 2 kravene.
Det samme gjør kommende GenIII.
Og antakelig alle kommende elbiler i denne prisklassen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:36
Ved en godt utbygd infrastruktur av hurtigladere vil behovet for hybridbiler falle bort. Denne typen infrastruktur bør myndighetene ha ansvar for blir bygd ut på en skikkelig måte (jfr. Nederland og Estland).
Innertier!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA