Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Muffinman

Takk for utfyllende svar. Det er alltid hyggelig å gå til sengs litt klokere enn når man stod opp.

Ikke utenkelig at det kan bli prosjekt på dette til neste år da. Jeg har tak som er tilnærmet ideelt orientert og med  gunstig vinkel, men dessverre er ikke arealet allverden. Skulle gjerne sett at "mest-for-pengene" panelene gjorde et hopp i effekt før jeg slo til. Om jeg går for de 327 panelene blir anlegget såpass kostbart at det aldri vil tjene seg inn, og ved å gå for rimeligere paneler blir produksjonen i laveste laget. Følger med framover.

cra

Hvor stort tak har du, Mippen? Jeg har ei garasje på ca 36m2 som jeg kan få inn to rekker (stringer) a' 8 paneler på, evt. kan det hende jeg klarer å vri paneler med riktig dimensjon slik at jeg får inn 4 rader a' 5 paneler (fordelt på 2 stringer).

Sistnevnte går bare kanskje, og i så fall bare så vidt, men jeg driver med et regneark som regner ut diverse for meg som forhåpentligvis kan gi svar på om det blir plass. Må finne litt mer detaljer om hvor stor avstand det blir mellom panelene slik at jeg er sikker på at de ikke stikker utenfor taket.

Vurderer å starte med 16 (evt. 20 hvis jeg får plass) som jkirkebo linker til som antakelig gir mest for pengene, samt en SMA SunnyBoy4000 fra samme butikk. Alternativet er å se hvor jeg finner dem til gunstigst pris på nett og bestille fra utlandet.

På sikt vurderer jeg å utvide enten på mer tak (men har ikke noe mer tak med gunstig retning), eller å benytte noe av "utmarka" i skråningen som vender mot sør. Men steg 1 blir definitivt garasjetaket.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juni 2015, klokken 14:05
Her er vel kanskje de som gir mest for pengene av paneler som er å få kjøpt i Norge:
http://www.solcellespesialisten.no/solcellepanel/benq-pm245p00-255.html
16 stk. blir 4080W og koster litt over 30.000 kroner før støtte.
Merk at det er ikke sikkert inverteren kan ta 16 stk. i serie (pga for høy spenning) og 2x8 kan blir for lav spenning. 18 stk. i form av 2x9 vil nok virke med stort sett alle invertere.

Disse ser veldig lovende ut for min del! De er ikke større enn at jeg skulle kunne få plass til fem stk i bredden og ha fire i høyden på mitt tak, litt avhengig av hvor mye plass monteringen tilfører bredden.   ;)  Hvis jeg tenker riktig med stående skinner til liggende paneler så vil det vel kunne monteres uten at det bygges noe som helst i bredden, ved at panelene legges helt inntil hverandre? Eller bør de ha litt mellomrom for lufting?

10 stk ligger godt innenfor max input (700V) for inverteren, men max gjelder kanskje "til sammen" på stringene? Uansett vil 20 paneler av denne typen bli ca 600V, så om jeg skulle finne på å forlenge taket kan jeg enda legge på noen få paneler om ønskelig.

Ser at 330-cellene fra Ben-Q har over 50V, så om jeg skulle bytte til disse seinere må jeg kanskje inn med en inverter til?

Tenker å be om et tilbud fra solcellespesialisten på:
20 paneler
1 stk SMA SB4000-TL-21
Kabler som trengs for å koble dette sammen
Monteringsdetaljer for liggende montering på tak (skinner og takstein-fester)

Er det lurt å bestille et panel eller to ekstra? Ser ikke for meg at de skal ryke sånn sett, så det er kanskje bare unødvendig bruk av lagringsplass hjemme? Jeg har uansett ikke mulighet for å utvide med et panel eller to slik ting er nå; taket vil være helt fullt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

#333
Sitat fra: cra på torsdag 18. juni 2015, klokken 11:00
Disse ser veldig lovende ut for min del! De er ikke større enn at jeg skulle kunne få plass til fem stk i bredden og ha fire i høyden på mitt tak, litt avhengig av hvor mye plass monteringen tilfører bredden.   ;)  Hvis jeg tenker riktig med stående skinner til liggende paneler så vil det vel kunne monteres uten at det bygges noe som helst i bredden, ved at panelene legges helt inntil hverandre? Eller bør de ha litt mellomrom for lufting?

Minimum 1cm i mellom, jeg har brukt 2. Dette fordi panelene utvider seg i varmen ;)

Sitat
10 stk ligger godt innenfor max input (700V) for inverteren, men max gjelder kanskje "til sammen" på stringene? Uansett vil 20 paneler av denne typen bli ca 600V, så om jeg skulle finne på å forlenge taket kan jeg enda legge på noen få paneler om ønskelig.

Du må bruke tomgangsspenning (VOC, open circuit voltage) korrigert for laveste temperatur på stedet for å finne ut om panelene går innenfor inverterens maks-spenning. Disse har en VOC på 37,6V ved 20 grader og en temperaturkoeffisent på -0,32% per grad. Om minste temperatur er -20 grader blir regnestykket 0,32*40=12,8% høyere spenning i -20, 37.6V+12,8%=42.4V. 20 paneler blir da til 848V. Altså maks 16 per streng om inverterer takler 700V. Men så vidt jeg kan se av dataene til SDB4000TL-21 så takler den 750V. Altså 17 i serie.
Det logiske er derfor å dele opp i to strenger på 10 paneler om du skal ha 20 paneler. Da får du systemspenning på ~300V og VOC på ~424V, begge godt innenfor begrensningene.

Sitat
Ser at 330-cellene fra Ben-Q har over 50V, så om jeg skulle bytte til disse seinere må jeg kanskje inn med en inverter til?

Minste spenning på inverteren er 175V, så disse kan kobles i 4 strenger á 5 paneler. Men 20 slike blir alt for mye for inverteren, så det går nok dårlig.

Sitat
Tenker å be om et tilbud fra solcellespesialisten på:
20 paneler
1 stk SMA SB4000-TL-21
Kabler som trengs for å koble dette sammen
Monteringsdetaljer for liggende montering på tak (skinner og takstein-fester)

Høres ut som et bra start-system. Dra kabler fra begge strengene ned til inverteren og koble de til den der, ikke med Y-koblinger på taket om du kan unngå det.

Jeg ville dog kanskje vurdert en SB5000TL-21 på 20 paneler, 21.4% overlast er litt i overkant og vil gi tap av effekt når været er pent. På en annen side vil det ta mange år å tjene inn prisforskjellen. Kanskje lengre tid enn inverterens levetid. Så det blir en avveining.

Sitat
Er det lurt å bestille et panel eller to ekstra? Ser ikke for meg at de skal ryke sånn sett, så det er kanskje bare unødvendig bruk av lagringsplass hjemme? Jeg har uansett ikke mulighet for å utvide med et panel eller to slik ting er nå; taket vil være helt fullt. :)

Nei, det seg jeg ikke noe poeng i. Skulle ett ryke er et ikke noe problem å erstatte med tilsvarende fra en annen produsent om originalt skulle være vanskelig å få tak i. Panelene er ganske standarisert mhp. størrelse og ytelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:29
Sitat fra: cra på torsdag 18. juni 2015, klokken 11:00
panelene legges helt inntil hverandre? Eller bør de ha litt mellomrom for lufting?
Minimum 1cm i mellom, jeg har brukt 2. Dette fordi panelene utvider seg i varmen ;)

Good intel! Var ikke klar over at de kunne utvide seg såpass, så dette var det greit å få tips om.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:29
Men så vidt jeg kan se av dataene til SDB4000TL-21 så takler den 750V. Altså 17 i serie.
Det logiske er derfor å dele opp i to strenger på 10 paneler om du skal ha 20 paneler. Da får du systemspenning på ~300V og VOC på ~424V, begge godt innenfor begrensningene.

Er slik jeg tenker å sette det opp, ja. Ikke minst med tanke på at det i endene av sesongen vil komme litt skygge nederst på taket. De 750V begrensningen på iunverter, er det totalt? Eller pr string? Hvis det er pr string kan jeg jo (teoretisk sett) slå sammen alle på taket (evt. nedskalere det bittelitt hvis jeg har 20 paneler) og sette opp et tilsvarende anlegg på den andre stringen?

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:29
Høres ut som et bra start-system. Dra kabler fra begge strengene ned til inverteren og koble de til den der, ikke med Y-koblinger på taket om du kan unngå det.

Ja, med Y-kobling vil det vel bli som bare en string, slik at jeg får "svi" for skygge på nederste del av taket i deler av sesongen, i stedet for å bare miste effekt på "halvparten"?

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:29
Jeg ville dog kanskje vurdert en SB5000TL-21 på 20 paneler, 21.4% overlast er litt i overkant og vil gi tap av effekt når været er pent. På en annen side vil det ta mange år å tjene inn prisforskjellen. Kanskje lengre tid enn inverterens levetid. Så det blir en avveining.

2000 kr i forskjell, ser jeg. Får vurdere det litt når jeg vet mer om hva totalsummen kommer på. Med en SB5000 vil jeg vel også kunne utvide anlegget litt seinere, enten med bedre paneler, evt. flere. Har planer om å utvide taket noe på sikt, samt/alternativt kanskje et bakkemontert anlegg på en ubenyttet del av tomta. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 18. juni 2015, klokken 14:58
Er slik jeg tenker å sette det opp, ja. Ikke minst med tanke på at det i endene av sesongen vil komme litt skygge nederst på taket. De 750V begrensningen på iunverter, er det totalt? Eller pr string? Hvis det er pr string kan jeg jo (teoretisk sett) slå sammen alle på taket (evt. nedskalere det bittelitt hvis jeg har 20 paneler) og sette opp et tilsvarende anlegg på den andre stringen?

750V er totalt. Dvs. den spenningen inverteren ser. Den ser ikke forskjell på om du har en eller eller flere strenger spenningsmessig, kun høyere strømstyrke.


Sitat fra: cra på torsdag 18. juni 2015, klokken 14:58
Ja, med Y-kobling vil det vel bli som bare en string, slik at jeg får "svi" for skygge på nederste del av taket i deler av sesongen, i stedet for å bare miste effekt på "halvparten"?

Nei, det har ikke noe med saken å gjøre. Inngangene på inverteren er uansett kobles sammen fysisk. Grunnen til å koble begge strengene ned er todelt:

1. Spenningsfall: To strenger på én kabel til inverteren gir mer tap.
2. Feilsøking. Ved mistenkelig lav effekt kan du enkelot koble ut en og en streng ved inverteren for å sjekke, istedenfor å klatre opp på taket.

Skygge på en streng vil uansett ikke påvirke den andre, uansett hvordan du kobler det.Skygge på ett panel stopper strømmen fra å passere det panelet, men hvis den andre strengen ligger badet i sol så er det ikke noe som stopper strømmen fra å passere i den strengen. Inverteren finner uansett ut hvilken spenning som gir mest effekt (mppt-funksjonen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Angående inverteren, har den noen form for arbeidslyd? Det kan ha betydning for hvor den bør plasseres.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. juni 2015, klokken 09:42
Angående inverteren, har den noen form for arbeidslyd? Det kan ha betydning for hvor den bør plasseres.

Det varierer nok fra merke til merke men mine kan jeg ikke høre 5m unna i friluft. De avgift bare en svak summing på ganske høy frekvens. Og en vifte som går innimellom om de belastes hardt, men den er også meget støysvak. Det hadde ikke brydd meg å ha de i naborommet til soverommet. Her står de dog "utendørs", dvs. på veggen inne i carporten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. juni 2015, klokken 09:42
Angående inverteren, har den noen form for arbeidslyd? Det kan ha betydning for hvor den bør plasseres.

Jeg har to stk. SMA SB3600-TL montert på loftet. Jeg kan ikke si at jeg har hørt noe som helst lyd fra mine, så plagsomt mye er det iallefall ikke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Muffinman

Greit å vite at det _kan_ avgis noe lyd, da monterer jeg ihvertfall ikke i soveromsgangen. Kjelleren er vel uansett et sikkerstikk, det ser ut som et teknisk rom er i ferd med å danne seg uansett :)

Noen som har litt historie i hodet og tør spå utviklingen framover mtp panelkostnad/effektivitet? Hva vil vi se er panelet som gir mest for pengene om 1 år? Eller 5 år?

flux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. november 2014, klokken 17:09
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 15:45
Et terminologispørsmål først: kWp = antall paneler x W/panel?

Ok - så det er ikke om å gjøre og få mest mulig effekt ut av anlegget, eks. 10-11kW (24x435W)? Er det fordi det krever en ekstra inverter og man uansett ikke får brukt nok av strømmen man produserer selv? Slik at nedbetalingstiden blir for lang?

Nei, om du vil spare penger er poenget minst mulig kroner pr. watt. Og lønnsomheten pr. kWp synker med økende anleggsstørrelse siden du får brukt mindre av strømmen selv.

kWp=total installert merkeeffekt på panelene. 20 225W paneler gir altså 4,5kWp.

24 stlk. 435W paneler vil forøvrig oppta ca. 50m2 takareal. På 40m2 får du plass til maks 20 av de, sannsynligvis bare 16-18 stk.

Invertere får du i alle størrelser, så det er ikke noe problem. Men effekten til en inverter må ikke overstige inntakseffekten din på en fase da. Har du f.eks 3x50A inntak bør du ikke ha større inverter enn 50A*230V=11,5kW. Skal du ha mer effekt må du fordele den på flere faser via flere små invertere. Selv har jeg 3 stk. 4.4kW invertere.

Har du 400V TN er ikke dette noe problem, da kjøper du bare en 3-fase inverter. Slik kan i og for seg benyttes på 230V IT 3-fase også, om man setter en trafo i mellom.
Super tråd!

Dersom man har 230V-IT system i huset og benytter en 3-fase 400V-TN inverter med en trafo mellom 400V og 230V anlegget, er det da mulig å kombinere det med å montere et Type 2 ladepunkt 400V på 400V siden?






jkirkebo

Sitat fra: flux på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:06
Dersom man har 230V-IT system i huset og benytter en 3-fase 400V-TN inverter med en trafo mellom 400V og 230V anlegget, er det da mulig å kombinere det med å montere et Type 2 ladepunkt 400V på 400V siden?

Ja, det går helt fint så lenge man holder seg innenfor trafoens effektbegrensning. Har du en 12.5kVA trafo kan du både ha 11kW ladepunkt på 400V-siden og en 11kW inverter for eksempel. Den ene mater ut og den andre forbruker, så de vil aldri summeres. Hvis inverteren er 100% belastet og bilen lader på 11kW samtidig vil det faktisk ikke gå strøm gjennom trafoen i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Topp!

Finnes det da et smart ladepunkt som kan gi beskjed til Teslaen om hvor mye den kan trekke, slik at den kan utnytte overskuddet etter at huset tar sitt?

Electrix

Sitat fra: flux på tirsdag 25. august 2015, klokken 13:46
Topp!

Finnes det da et smart ladepunkt som kan gi beskjed til Teslaen om hvor mye den kan trekke, slik at den kan utnytte overskuddet etter at huset tar sitt?
Jeg holder på å sette sammen og teste med en slik løsning, men det tar nok en til to uker å komme i mål. Tipper prisen vil ligge rundt 10 - 15 000 for ladepunkt med fast kabel, kontrollenhet og måler, men da kan du også bruke nettbrett eller smarttelefon til å se og gjøre instillinger. Strengt tatt er det ikke nødvendig med appstyring, men det koster minimalt ekstra når man likevel må inn med en kontrollenhet, og da er det også relativt rimelig å bygge videre med styring av lys og varme, og eventuelt annet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Froro

Hei
Har no fått prisoverslag frå Europe-Solar.de som blir på cirka 63000,- NOK for 20 * 255W (polykryst), Sunnyboy inverter 5000TDL (1-fas) og festemateriell, kablar, og frakt. Etter Enovatilskotet skulle eg hamne på cirka 48000,- (før kostnader til elektrikar)
Men utifrå kva eg kan finne på sidene til solcellespesialisten kan eg få eit tilsvarande anlegg kjøpt her i Norge for 55000,- (etter Enovatilskotet og litt billigare frakt). Har ikkje spurt solcellespesialisten om eg får noko rabatt ved stort kjøp.

Har prisane i Norge verkeleg gått så mykje ned at vi nærmar oss tyske prisar, eller har eg fått ein dårleg deal frå Tyskland?
Og dette med mono- vs polykrystall er kanskje ikkje så mykje å bry seg om lenger?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA