Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Arems

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. september 2015, klokken 10:57
Sitat fra: Froro på lørdag 05. september 2015, klokken 10:03
Og dette med mono- vs polykrystall er kanskje ikkje så mykje å bry seg om lenger?
Hva er egentlig forskjellen?

Vi gjenkjenner monokrystallinske paneler ved at de er svarte og ensfargede. De har høyest virkningsgrad, og forvandler vanligvis 15-20% av solenergien til elektrisitet. De polykrystallinske har sjatteringer i blått, og kan minne om mørk blå marmor. Virkningsgrad litt lavere, ca 12-18%.
Det finnes også en tredje type - Amorfe solceller. Disse brukes i tynnfilm og her veldig fleksible, men har kun en virkningsgrad på rundt 10% av solenergien.
Det kan også legges til at polykrystalinske solceller er billigst.
Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør - www.2soler.no

Muffinman

Takk for god forklaring. Velkommen til forumet :)

thorsk

Hei!

Har kjøpt oss nytt hus med gode solforhold og stort tak uten skygge med ca24 grader helning og 220grader retning.

Har sett litt på anlegg rundt 4-5kw som jeg tenker på taket, i tillegg til muligheten for å bygge ut  med 3-4kw til på stativ som jeg kan ha mot sør eller sør/øst evnt. med en tracker?
Er elektriker selv, så oppkobling og slikt er grei skuring.

Har prøvd å lese meg litt opp på invertere, og det ser ut til at det ikke finnes noen 230V 3 fas modeller? Er det noen som vet om det finnes, eller om det er planer for noe slikt?
Sunny boy ser ut som en gjenganger med bra kvalitet?
Alternativet da vil nok være å ha 2-3 stk for å fordele lasten hvis jeg går for mer en panelene på taket.

Så er det jungelen av leverandører og paneler.....
Har prøvd å lete litt i denne tråden og regnet litt på forskjellige leverandører, men syns det er vanskelig å få oversikten.  Så hadde satt pris på å få noen tips her!

Det ser ut for meg at det ikke er så mye å spare på å kjøpe i utlandet lenger, eller er jeg ikke god nok til å lete?
Betaler gladelig noen få tusenlapper for norsk kjøpslov og for støtte norske leverandører, men prisen er ikke uvesentlig.

Ser at et anlegg på rundt 4 kw ligger på rundt 50-60k i norge inkl fester her i landet....

jkirkebo

Sitat fra: thorsk på lørdag 17. oktober 2015, klokken 16:21
Har prøvd å lese meg litt opp på invertere, og det ser ut til at det ikke finnes noen 230V 3 fas modeller? Er det noen som vet om det finnes, eller om det er planer for noe slikt?
Sunny boy ser ut som en gjenganger med bra kvalitet?
Alternativet da vil nok være å ha 2-3 stk for å fordele lasten hvis jeg går for mer en panelene på taket.

Inverter for 230V 3-fase finnes ikke, jeg tror heller ikke noen vil bry seg om å utvikle slikt for det mikroskopiske norske markedet. Jeg har løst det ved å bruke 3 stk. 1-fase invertere, men så er mitt anlegg også på 15.2kWp så det passer bra med 3 stk. 4.4kW eller deromkring. En annen løsning er å bruke en trafo til 400V, 6kVA-modeller får man ofte for omkring 5000,- på finn.no.

Men for et anlegg på bare 4-5kWp er det grei skuring å mate 1-fase med én inverter.

Sitat
Så er det jungelen av leverandører og paneler.....
Har prøvd å lete litt i denne tråden og regnet litt på forskjellige leverandører, men syns det er vanskelig å få oversikten.  Så hadde satt pris på å få noen tips her!

Det ser ut for meg at det ikke er så mye å spare på å kjøpe i utlandet lenger, eller er jeg ikke god nok til å lete?
Betaler gladelig noen få tusenlapper for norsk kjøpslov og for støtte norske leverandører, men prisen er ikke uvesentlig.

Solcellespesialisten er den rimeligste leverandøren jeg har funnet i Norge. Skal du komme rimeligere ut må du lete en stund i utlandet, valutakursen har dessverre nullet ut Enova-tilskuddet og vel så det prismessig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorsk

#364
Takk for svar!

Det med trafo har jeg tenkt på, men vet du om det fungerer skikkelig? Da er jo ikke inverteren "direkte" koblet imot nettet og føler bare på 400V siden.

3 stk enfase invertere vil jo fungere og optimalt hvis alt er på samme takflaten. Ved 2-3 retninger på panelene for å få opp jevnere produksjon så vil det ikke bli helt optimalt.

Har sett litt rundt på priser, og som du sier med norske krona i dag så er det veldig mye jobb for å spare veldig få kr ser det ut til. Sverige kan jo også være et alternativ...

Er et SMA som gjelder når det kommer til funksjoner og gadgets?
Ser det er noen som har "online" logging av gridstrøm, solstrøm osv. Er det noe som er innebygget i inverteren, eller tilleggsutstyr?

hmm... skal installere væske-vann vp, og da er utvalget på 400v mye større... kan kanskje kombineres med samme trafo....

Elmo

#365
Sitat fra: thorsk på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:21
Ser det er noen som har "online" logging av gridstrøm, solstrøm osv. Er det noe som er innebygget i inverteren, eller tilleggsutstyr?
Det fulgte med på mine SMA invertere, men de ser ut som plug-in moduler så det er godt mulig at de er "optional".
Her er onlinedata fra mitt anlegg
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: thorsk på lørdag 17. oktober 2015, klokken 22:21
Takk for svar!

Det med trafo har jeg tenkt på, men vet du om det fungerer skikkelig? Da er jo ikke inverteren "direkte" koblet imot nettet og føler bare på 400V siden.

hmm... skal installere væske-vann vp, og da er utvalget på 400v mye større... kan kanskje kombineres med samme trafo....

Ikke noe problem det. Det blir bare ennå en trafo i kjeden, strømmen din skal gjennom ganske mange slike på sin vei ut på strømnettet ;)

Ang. VP tror jeg det kan være mye å spare på å kjøpe en 400V modell fra Sverige. Da jeg kjøpte min lå ihvertfall svenske priser fort 20-30% under de norske. Men jeg ville nok vurdert en lavtaps-trafo siden bruken da blir en del "tyngre". Trafoen trenger bare å dimensjoneres etter høyeste last av solcelleinverter og VP, ikke summen av de to siden de jobber "mot hverandre".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Her er det tisynelatende et komplett integrert strømproduserende taksystem:
http://www.cenika.no/sol
Noen som har erfaring eller synspunkter mtp dette?

Hansi

Interessant.. Muttern må antageligvis bytte takstein på huset sitt om ikke lenge, jeg prøver å overtale henne til å installere solcellepaneler samtidig, men det blir jo først takstein og så solcellepaneler i så fall, så jeg vet ikke hvor kostnadsbesparende det er? Om man kan få solcellepaneler som er tett hadde det vært genialt, men det koster antageligvis en del mer..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Elmo

Andre solcelletakstein jeg har sett har ikke solcellene over hele flaten. Disse har også bedre kWp pr m2 solcelleflate. Så mht teoretisk produksjon er disse bedre på flere måter.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Havebigfun

Sitat fra: Hansi på fredag 04. desember 2015, klokken 13:35
Om man kan få solcellepaneler som er tett hadde det vært genialt, men det koster antageligvis en del mer..
Ser ut som om det er en tett løsning som ser bra ut- hvis man sparer taksteinene under er det en del penger man kan legge på finanseringen av solcellene- kan hende det blir en bra løsning.

På sikt er det vel en slik løsning på alle tak det som må til for å kvitte seg med fossil energi.

tomrh

Ikke minst er dette gunstig for vindutsatte hus. Har vært skeptisk til å starte med solcellepanel-prosjekt hjemme, ikke så mange år siden stormen Dagmar rev av vindskier på vår relativt nybygde garasje. Men dette produktet ser bra ut!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

basar

Jeg har sett disse tidligere og det virker som de har blitt brukt en del i Alpene allerede. Bra at det som ser ut som et stort selskap velger å ta de inn. Da bør det være mulig å få vedlikehold og oppfølging om man skulle trenge det. En annen type jeg og synes ser fint ut er disse http://sun-net.no/#a. Med så store plater må jo det bli tettere enn for takstein, eller?

Hansi

Relativt kostbar den løsningen fra Cenika. Jeg spurte etter pris og fikk følgende svar:
SitatTakk for interessen din for solcellene våre. Prisen per kvm. soltak er 1850 kr. eks. mva. Montering kommer i tillegg. Dette systemet danner et ferdig robust tak som erstatter takstein, slik du sparer penger du ellers måtte brukt på dette. Per kvm. yter disse panelene 155 Wp.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Sungrazer

#374
Hei,

Jeg vet ikke om denne siden har vært drøftet før, men på http://suncurves.com/no/ kan man beregne solforholdene for en gitt lokasjon. Siden kan man få interessante statistikker for sin lokasjon, som f.eks.:

  • Den seneste solnedgangen er 22:23 og den tidligste soloppgangen er 05:20.
  • Det gjennomsnittlige skydekket gjennom året er 68 %.
  • Gjennomsnittlig soltid per dag er 10:49 timer (uten hensyn til skydekket).
  • Terrenget blokkerer 00:27 time kveldssol i snitt per dag.
Dette er reelle tall for huset vårt. Ganske heftig! :) Bør være gode muligheter for å produsere kraft fra morgen til kveld siden huset vårt (og garasjen) har takflate mot øst og vest, samt 45 graders takvinkel.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA