Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Olee

#255
Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mars 2015, klokken 15:23
http://www.osloby.no/nyheter/Han-ville-ha-solenergi_-men-har-feil-farge-pa-taket-7929615.html

SitatHan ville ha solenergi, men har feil farge på taket
Einar Wilhelmsen fikk kommunal støtte til å sette opp solceller. Men da panelene skulle opp på taket, fløy tusenlappene fort tilbake dit de kom fra.
«Solcellepanelet vil bryte med de helhetlige takene i rekkehusområdet og stå i kontrast til de oransje taksteinene».
Det var beskjeden Einar Wilhelmsen fikk fra Oslo kommunes planetat da han tok imot kommunens oppfordring om å velge grønne energikilder.
Så det ville blitt samme lek om man f.eks skulle byttet til svart takstein??  :o

gmikkelsen2014

Hei

Jeg har montert et 5,2 kWp solcelleanlegg på vår bolig, og har stått for alt monteringsarbeid selv, med unntak av å koble inverteren for solcelleanlegget til strømnettet. Inverteren omdanner likestrømmen fra solcellepanelene til vekselstrømmen som er på strømnettet. Enova ga kr 16500 i støtte, og anlegget kom på ca. kr 60000. Du kan lese mer om anlegget på https://gmikkelsenblog.wordpress.com/grid-page/. Jeg innførte anlegget selv fra Tyskland.


jkirkebo

Sitat fra: gmikkelsen2014 på lørdag 21. mars 2015, klokken 20:24
Hei

Jeg har montert et 5,2 kWp solcelleanlegg på vår bolig, og har stått for alt monteringsarbeid selv, med unntak av å koble inverteren for solcelleanlegget til strømnettet. Inverteren omdanner likestrømmen fra solcellepanelene til vekselstrømmen som er på strømnettet. Enova ga kr 16500 i støtte, og anlegget kom på ca. kr 60000. Du kan lese mer om anlegget på https://gmikkelsenblog.wordpress.com/grid-page/. Jeg innførte anlegget selv fra Tyskland.

60.000,- før støtte, slik at nettoen ble 43.500,-? Det stemmer i så fall bra med mitt inntrykk av at støtten bare kompenserer den svake kronen vi har nå. Når jeg satte opp mitt første 5.17kW anlegg for snart 2 år siden kom det på ca. 44.000 kroner. Synd at valutakursen ødelegger så mye nå som vi endelig kan få støtte :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Det er såpass høye investeringer at man skal være litt ihuga idealist og handyman for å gjøre dette, og ikke bare motivert av strømsparing.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

gmikkelsen2014

#259
60 tusen kr er ikke en ubetydelig investering, men et solcelleanlegg har lang levetid. Fordeler man investeringen på 20-30 år som anlegget vil produsere strøm (og kanskje enda lenger), trenger ikke investeringen være så dårlig. Selv om man må påregne å skifte ut inverteren en gang i løpet av denne perioden.

Lønnsomheten avhenger jo selvsagt av hvordan strømprisene (inkl. nettleie) utvikler seg i årene fremover. Her er det stor usikkerhet, men det er lite sannsynlig at strømmen blir billigere enn den er nå. Særlig nettleien er ventet å øke vesentlig i årene som kommer.

Dersom man klarer å produsere 4000 kWt årlig og strømprisen er 75 øre/kWt, gir det en avkastning som tilsvarer 5 % etter skatt. Det er ikke så ille med dagens lave rentenivå. Men man må se på det som langsiktig sparing, ja, og gjerne supplere med idealistiske motiver også.

Jeg har laget et et regneark for å analysere lønnsomheten i solcelleanlegget når ulike forutsetninger legges til grunn. Lønnsomheten er avhengig av strømpris ut fra nettet, pris på kraft levert til nettet, produksjonsprofil, degradering av panelene, profil for kraft levert inn på nettet, rentenivå og levetid for anlegget. Lønnsomheten er således avhengig av mange usikre variabler, for mange år fremover. Regnearket finner du her:

https://gmikkelsenblog.wordpress.com/hvor-mye-energi-kan-jeg-produsere-med-solfanger-og-solpanel-pa-taket-av-boligen-min-og-hva-betyr-det-i-kroner-og-ore/


jkirkebo

Sitat fra: gmikkelsen2014 på søndag 22. mars 2015, klokken 20:20
60 tusen kr er ikke en ubetydelig investering, men et solcelleanlegg har lang levetid. Fordeler man investeringen på 20-30 år som anlegget vi produsere strøm (og kanskje enda lenger), trenger ikke investeringen være så dårlig. Selv om man også må påregne å skifte ut inverteren en gang i løpet av denne perioden.

Lønnsomheten avhenger jo selvsagt av hvordan strømprisene (inkl. nettleie) utvikler seg i årene fremover. Her er det stor usikkerhet, men det er lite sannsynlig at strømmen blir billigere enn den er nå. Særlig nettleie er ventet å øke vesentlig i årene som kommer.

Dersom man klarer å produsere 4000 kWt årlig og strømprisen er 75 øre/kWt, gir det en avkastning på 5 % etter skatt. Det er ikke så ille med dagens lave rentenivå. Men man må se på det som langsiktig sparing, ja, og gjerne supplere med idealistiske motiver også.

Det forutsetter at du klarer å bruke 100% av produksjonen selv. Det går ikke uten batteri-løsning, avhengig av størrelse på anlegget vil man fort ende med å eksportere 50% av produksjonen ut på nettet. Den delen får du bare strømprisen + noen få øre for, typisk 30-35 øre/kWh. I tillegg er produksjonen høyest når prisene er lavest. Så i snitt ender man fort ned mot 50 øre/kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Jeg tenker på sikt bør solceller integreres i (alle) tak og fassader. Det forutsetter at prisen på solceller blir så lav at man aksepterer redusert virkningsgrad fordi solcellene ikke utrettes optimalt.
Her er et nytt produkt som kan være starten på dette:
http://www.tu.no/kraft/2015/03/23/na-kan-du-fa-solceller-pa-taket---uten-at-det-synes?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner
Jeg vet det har vært slike produkter tidligere men dette har man tilgang til i Norge.
Ser litt hobbymessig ut- som om solcellene er limt på taksteinene.
Synspunkter?

Electrix

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:09
Jeg tenker på sikt bør solceller integreres i (alle) tak og fassader. Det forutsetter at prisen på solceller blir så lav at man aksepterer redusert virkningsgrad fordi solcellene ikke utrettes optimalt.
Her er et nytt produkt som kan være starten på dette:
http://www.tu.no/kraft/2015/03/23/na-kan-du-fa-solceller-pa-taket---uten-at-det-synes?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner
Jeg vet det har vært slike produkter tidligere men dette har man tilgang til i Norge.
Ser litt hobbymessig ut- som om solcellene er limt på taksteinene.
Synspunkter?
De der ser ut som om noe noen har limt opp selv, og så ser det ut til å være altfor dyrt. Noen burde heller lage selve solcellepanelene slik at de kan erstatte taksteinene, da sparer du en del kostnader samtidig. Samme med fasader, panelene bør komme i slike former og størrelser at man kan bruke de som fasade og ikke i tillegg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Hvor mye arbeid er det egentlig elektrikeren trenger å gjøre? Sette inn ei sikring/jordfeilvern og så koble til inverteren på denne?

Lurer på å gå for en SMA SUNNY TRIPOWER 5000TL  som slik jeg har forstått det leverer strøm på tre faser i stedet for bare en. Er det noen ulemper med trefas vs enfas?

Hvordan sikrer man forresten at det ikke går egenprodusert strøm ut på nettet dersom strømmen tas for vedlikehold på nett/det arbeides på linjene ved strømbrudd? Er det inverteren som sørger for dette, eller må man ha en eller annen form for manuell utkobling? Man ønsker jo gjerne at anlegget produserer når man ikke er hjemme, og evt. selge overskuddsstrøm, men om man ikke er hjemme kan man ikke koble fra om det skulle være behov for det?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

offpist

Merk at alle trefase invertere krever 400V TN nett.
Vanlig nedover europa, men ikke i Norge desverre.
Noen har det jo, så kankje du er en av de.

Inverteren kutter selv automatisk ut om strømmen går, det går på millisekunder.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Sitat fra: offpist på torsdag 09. april 2015, klokken 13:47
Merk at alle trefase invertere krever 400V TN nett.
Noen har det jo, så kankje du er en av de.

Nei, jeg har desverre ikke det. Tolket spec som at man kunne stille den inn på både 230/400V:
Nominal Output Voltage    3/N/PE, 220/380VAC; 3/N/PE,230/400VAC; 3/N/PE,240/415VAC
men jeg har sikkert bare tolket teksten "til beste for meg selv".

Da får det heller evt. bli to mindre invertere for å fordele ut på flere enn en fase, og så har man redundans om en skulle ryke. Får vurdere det opp mot pris på en større inverter. :)

Sitat fra: offpist på torsdag 09. april 2015, klokken 13:47
Inverteren kutter selv automatisk ut om strømmen går, det går på millisekunder.

Ah, så kan man (dersom man er hjemme) manuelt skru av hovedsikringene for å koble huset fra grid, og så benytte egenprodusert strøm fra PV-anlegget og evt. batteribackup. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 09. april 2015, klokken 15:30
Sitat fra: offpist på torsdag 09. april 2015, klokken 13:47
Merk at alle trefase invertere krever 400V TN nett.
Noen har det jo, så kankje du er en av de.

Nei, jeg har desverre ikke det. Tolket spec som at man kunne stille den inn på både 230/400V:
Nominal Output Voltage    3/N/PE, 220/380VAC; 3/N/PE,230/400VAC; 3/N/PE,240/415VAC
men jeg har sikkert bare tolket teksten "til beste for meg selv".

Da får det heller evt. bli to mindre invertere for å fordele ut på flere enn en fase, og så har man redundans om en skulle ryke. Får vurdere det opp mot pris på en større inverter. :)


Evt. skaffer du en rimelig trafo på finn.no. Ofte er det passende størrelser å få kjøpt til 4-5000 kroner.

Sitat
Sitat fra: offpist på torsdag 09. april 2015, klokken 13:47
Inverteren kutter selv automatisk ut om strømmen går, det går på millisekunder.

Ah, så kan man (dersom man er hjemme) manuelt skru av hovedsikringene for å koble huset fra grid, og så benytte egenprodusert strøm fra PV-anlegget og evt. batteribackup. :)

Skal du ha batteribackup blir det et MYE dyrere anlegg. Du må ha både batteripakker og en Sunny Island eller lignende løsning. Regn med endel titusener, samt at du da kun får strøm på en fase, om du ikke kjøper 3 stk. Sunny Island. Jeg ville nok droppet det alternativet.
Skrur du av hovedsikringene stopper selvfølgelig inverterne på flekken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Froro

Er det nokon her som kan tenkje seg å publisere innkjøpslista si (leverandørar og prisar). Det er så frykteleg mykje å velje i... og eg syns det er litt vanskeleg i forhold til norsk snølast etc... Bur i Valdres, så det kan bli ganske mykje snø.
Er interessert i å importere sjølv, og å gjera mykje av jobben sjølv.

ToreB

Jeg handlet panelene fra http://www.acosolar.com/ og inverter fra http://www.mg-solar-shop.com/

Frakt, spedisjon og merverdiavgift kommer tillegg til prisene nedenfor, det ble ca 15000kr til sammen. Alt i alt, neste nøyaktig 50000kr. Pluss elektrikerkostnader på ca 5000kr. Ellers så står det mye i denne tråden hvis du begynner på toppen.
Paneler og monteringsskinner:


Inverter, pris i Euro
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

ToreB

Da er mitt 4,4kW solcelleanlegg i drift! Jeg ble inspirert av trådstarter og offpiste, stor takk for svar på diverse spørsmål fra meg  ::)

Anlegget består av 18 x 245w panel, 9 østvendte og 9 vestvendte. Det gikk overraskende greit å sette opp paneler og koble til, selv for meg som ikke er veldig handy man. Panelene ble montert i september 2014, men jeg ble dessverre ikke ferdig med alt før i mars 2015. Det var uansett en lærerik og morsom erfaring!

Her er en link man kan se strømproduksjon live: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=35245&sid=32271

Til slutt noen bilder:
Øst

Vest




Inverter


Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA