Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

19quiz76

Hvilken netteier har du, Cra? Vil de ikke dekke ny måler?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Olee

Sitat fra: cra på mandag 01. desember 2014, klokken 10:09
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 23:57
Hva skulle vi gjort uten deg, Kirkebø? :)

En liten bekymring; vi er stort sett bortreist hele juli, vil det spise mye av gevinsten ved et pv-anlegg? Det er vel da det produseres mest?

Det er vel slik at det mest slønnsomme er å bruke det man produserer selv, siden man da sparer "full strømpris". Må man selge unna får man spotpris + et lite påslag, typisk rundt 30 øre/kWh ettersom jeg har forstått det.

Basert på dette har jeg kommet til at å bytte måler for å kunne selge strøm ikke er lønnsomt (om jeg må ta den akkutte kostnaden selv). Jeg kommer neppe til å selge nok til å tjene inn den kostnaden, og kommer derfor trolig til å "kaste" overskuddet i stedet. Om e-verket "spanderer" måleren stiller det seg selvsagt annerledes.
Da må det nå lønne seg å skaffe en gratis/billig varmtvannsbereder, og bruke overskuddsstrøm til å varme litt ekstra vann.  :)

cra

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 01. desember 2014, klokken 10:20
Hvilken netteier har du, Cra? Vil de ikke dekke ny måler?

Har ikke fått svar fra dem enda om akkurat dette; han som har med det å gjøre har vært bortreist. Uansett har jeg det ikke så veldig travelt, så vi får se. :)

Sitat fra: Olee på mandag 01. desember 2014, klokken 10:41
Da må det nå lønne seg å skaffe en gratis/billig varmtvannsbereder, og bruke overskuddsstrøm til å varme litt ekstra vann.  :)

Tenkte tanken senest i sta når jeg stod ute og spylte av bilen med høytrykkspyler og iskaldt vann. Burde la seg gjøre å ha lunkent vann i garasjen om sommeren, om ikke annet. Evt. koble inn VV-tank nr 2 som "forvarming" til hovedtanken, men bare når det er strøm til overs.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 29. november 2014, klokken 23:57
En liten bekymring; vi er stort sett bortreist hele juli, vil det spise mye av gevinsten ved et pv-anlegg? Det er vel da det produseres mest?
Juli er ca. 15-16% av årsproduksjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Jfr. http://elbil.no/nyheter/elbilisme/3396-selvforsynt-med-solenergi-og-batteribank
Offpist, når du brukte Leaf-batteriene så koblet du om til 48V iflg. artikkelen. Da har du vel koblet 13 celler i serie pr. modul? (13*3,7V = 48,1V) Hvordan har du ordnet det med BMS for denne 48V pakken?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

14 celler i serie, 10 i parallell.
Det er en egen tråd her, du kan lese mer om BMS løsningen der.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15816.0.html
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76

Offpist; hva slags system bruker du for hjemmeautomasjon? Tenker særlig på varmtvannsbereder, kan denne programmeres til å kjøre når man har mest produksjon? Og vil den holde på varmen etter sola har gått ned frem til neste dag? Kommer vel an på isolasjonsevnen, tenker jeg - hva slags beredermodell bør jeg kikke etter for å utnytte egenproduksjonen best mulig?
Og vaskemaskin/oppvask - bruker du bare maskinenes innebygde timerfunksjoner her? Har du fuktsensor til oppvaskmaskinen, og stengeventil for vannet?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

cra

Har så smått tatt opp tråden med å få installert paneler igjen, og har vært i kontakt med kommunen og kraftverket. Ingen avklaring vedrørende bytting av måler så langt. Det er et prosjekt på gang som skal bytte alle målere i løpet av 2016-17, men for å kunen få støtte fra Enova må jeg kunne selge strøm lenge før den tid. Min nettleverandør har heller ikke tariff for salg av strøm fra private. Det virker imidlertid som det ikke er noe krav til at jeg har slik måler for å kunne bruke stræm fra solcellepaneler i egen heim, og de mener at måleren min er såpass gammel at den vil gå baklengs om jeg skulle produsere mer enn jeg bruker.

Kommunen har gitt meg fritak fra søknadsplikt etter skjønnsmessig vurdering av planene. :)  De tar forbehold om at instalasjonen ikke bygger mer enn ca 10 cm fra eksisterende tak, og at den ikke har svært reflekterende egenskaper.
SitatDersom installasjonen reflektar sollys i vesentleg grad eller på annan måte kan bli til sjenanse for naboar må vi be om at tiltaket byggesøkast. Dette for å ivareta naboar sine interesser.

Jeg regner med at sistnevnte kanskje kan bli et problem; glasset/overflaten er vel nokså reflekterende?

Tenkte jeg skulle regne litt på vinkler og slikt for å evt. kunne argumentere med at refleksjoner vil være til minimal sjenanse, og selvsagt snakke med naboene også. I verste fall vil vel naboer kunne oppleve refleksjoner i noen minutter pr dag i en periode på året der sola har "ugunstig" høyde på himmelen?  Noen som vet om noen kalkulator e.l. for slikt?  Noen av dere med paneler som har noe erfaring med dette?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#234
Batteripakker til hjemmet:
http://www.tu.no/industri/2015/02/12/tesla-skal-lage-batteripakker-til-hjemmet-ditt
SitatVi kommer til å avduke Tesla home battery, et forbrukerbatteri som kan brukes i hjem og bedrifter om relativt kort tid, sa Tesla-sjef Elon Musk i en samtale med analytikere på onsdag

Elbilgiganten har designen klar, og skal starte produksjonen om rundt seks måneder.

– Noen av modellene vil bli som batteripakken i Model S. Flat og veggmontert med en nydelig fasade og innebygd omformer, forklarer Musk.
Prisen vil avgjøre hva som lønner seg, selge strømmen til nettet eller lagre til eget bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Reodor

Sitat fra: cra på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:37
Har så smått tatt opp tråden med å få installert paneler igjen, og har vært i kontakt med kommunen og kraftverket. Ingen avklaring vedrørende bytting av måler så langt. Det er et prosjekt på gang som skal bytte alle målere i løpet av 2016-17, men for å kunen få støtte fra Enova må jeg kunne selge strøm lenge før den tid. Min nettleverandør har heller ikke tariff for salg av strøm fra private. Det virker imidlertid som det ikke er noe krav til at jeg har slik måler for å kunne bruke stræm fra solcellepaneler i egen heim, og de mener at måleren min er såpass gammel at den vil gå baklengs om jeg skulle produsere mer enn jeg bruker.

Kommunen har gitt meg fritak fra søknadsplikt etter skjønnsmessig vurdering av planene. :)  De tar forbehold om at instalasjonen ikke bygger mer enn ca 10 cm fra eksisterende tak, og at den ikke har svært reflekterende egenskaper.
SitatDersom installasjonen reflektar sollys i vesentleg grad eller på annan måte kan bli til sjenanse for naboar må vi be om at tiltaket byggesøkast. Dette for å ivareta naboar sine interesser.

Jeg regner med at sistnevnte kanskje kan bli et problem; glasset/overflaten er vel nokså reflekterende?

Tenkte jeg skulle regne litt på vinkler og slikt for å evt. kunne argumentere med at refleksjoner vil være til minimal sjenanse, og selvsagt snakke med naboene også. I verste fall vil vel naboer kunne oppleve refleksjoner i noen minutter pr dag i en periode på året der sola har "ugunstig" høyde på himmelen?  Noen som vet om noen kalkulator e.l. for slikt?  Noen av dere med paneler som har noe erfaring med dette?

At måleren går feil vei er vel den beste dealen man kan håpe å få!
Med tanke på refleksjon er det vel ikke å komme fra at det er plane, blanke flater...
Men må du argumentere kan du jo si at de er laget for å absorbere mest mulig lys for å omdanne dette til strøm. Refleksjon av lys er rent tap...
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

offpist

De fleste paneler har også litt ruglete glass faktisk, både for å kunne absorbere bedre lys som kommer inn litt fra siden og for å ikke skape så mye refleksjon.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

19quiz76

Så du spørsmålet mitt til deg noen poster opp, Offpist?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

offpist

Bruker dette systemet:
http://www.sma.de/en/products/monitoring-control/sunny-home-manager.html

Både vaskemaskin og oppvask maskin er slik at jeg bare kan slå den på, også begynner den programmet når den får strøm. Moderne maskiner virker ofte ikke slik, og det er jo et problem.

Ingen fuktsensor og lukke ventil, selv om det sikkert hadde vært lurt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

19quiz76

Ser ryddig ut, det systemet - er det egne moduler i stikkontaktene du ønsker å styre?
Mistenke det med hvitevarene, ja ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA