Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

WilliamNilssen

Er det noen som har erfaring med microinvertere kontra stringinvertere?
Jeg er inne på tanken om å sette opp 2-4 paneler slik at jeg kan dekke "idle" stømmen på huset.
Ønsker å starte i det små, for å få litt erfaring, for deretter å utvide.
Idle strømmen på huset er rundt 1000w på dagtid, 3-fase IT nett.
Tesla S85 Perlehvit, 19", Luft, Tech, Park, Lyd, Lys, Tekstil/Sort

aurba

#76
Det er vel ikke mange solsystem med microinverter i Norge, og jeg har selv ikke erfaring med solceller.
Men fant denne videoen på youTube som tar opp problemstillingen:
https://www.youtube.com/watch?v=G9QnRMrFoT4
Den kan kanskje være til nytte.

Det blir vel et valg som må tas basert på en kost nytte analyse.
Man bør vel også ta i betraktning at desto flere enheter desto flere muligheter for feil, selv om system med microinvertere vil fungere selv om en inverter er defekt.
Ellers så kan det antas at et stringinverter system har større virkningsgrad enn et microinvertersystem om alle panelene har full soltilgang. Dette på grunn av at en større inverter har bedre virkningsgrad enn små enheter.

Finnes kanskje noe info her også:
http://www.solcellforum.se/tekniken.html
Eller andre forum i land hvor solceller er mere utbredt enn i Norge.
Think City 2010, Lithium

offpist

Microinvertere gjør best nytte for seg når man er mye plaget med skygge.

Kjøper man en SMA SB4000TL inverter, som jeg har så kan den brukes på så alt mellom 5 og 20 paneler. Det gir jo ganske store muligheter til utvidelser senere, men du må altså ha minimum 5 paneler.

Man kan gjøre noen veldig gode kjøp på eBay i England faktisk.
Der får man ikke feed inn tariff om man kjøper brukt utstyr og monterer selv.. derfor er det et veldig vanskelig å selge brukt utstyr.

SMA sine SB2000HF eller SB2500HF er også gode invertere.. jeg hadde de før jeg valgte å oppgradere.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

power59

Hvordan vil en strømmåler registrere strømforbruket/produksjonen hvis man f.eks. har

  • et trefas 230V IT-nett som over faselederne er "splittet" i to 230V enfas fordelinger (samleskinner med sikringer), og 
  • en enfas inverter koblet til en av fordelingene
når det er

  • overskudd av strømproduksjon i den fordelingen hvor inverteren er tilknyttet, men underskudd i strømproduksjonen totalt?
eller når det er

  • overskudd av strømproduksjon totalt?
Kan dette være et problem? - bør man benytte trefas inverter?









offpist

Får det spørsmålet ofte, og nei det er ikke noe problem.

Strøm måleren avregner hele tiden totalen på alle fasene.
Så du kan godt eksportere på en og importere på to faser... totalen blir riktig.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

19quiz76

Litt flåsete (dog ganske morsomt) presentert, men dette ser jo rimelig kult ut!

http://sfglobe.com/?id=832&src=share_fb_new_832
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

ToreB

Det er jo bare for godt til å være sant - men vi får håpe det er noe i det  :)
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

ToreB

Jeg har alltid vært interessert i fornybar energi, og har lenge tenkt på å installere solceller. (Jeg bor på en solrik tomt på Romerike, sol nesten hele dagen om sommeren). Jeg hadde vel egentlig slått det fra meg på grunn av pris, men jeg ser jo nå at det ikke er så ille.

Jeg hadde satt stor pris på innspill fra kompetansen her i forumet :-)
Min opprinnelige plan var å benytte taket mot sør (ca 10kvm) og vest (ca 25kvm), men jeg vurderer også øst (ca 25kvm). Er dette hensiktsmessig i forhold til antall invertere og kurser?


Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

offpist

Slik jeg ser det så er garasjetaket din beste mulighet.
Øst/vest bør egentlig unngås, du oppnår mellom 75 og 80% av produksjonen sammenlignet med sør.

Vanskelig å se på bildet men undersøk at ikke naboen sitt tak kaster skygge inn over garasjetaket på vår og høst.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

cra

Hendelse!!  :o

Et kort øyeblikk trudde jeg det var bilde av mitt hus du hadde lagt ut!  ;D  Det ser nesten identisk ut, men den ene arka har flatt tak, og det er litt lenger mellom huset og garasjen. 

Jeg har også begynt å sysle med tanken på å få opp solceller, så håpet er mulighet for litt støtte til instalasjon. Kommer definitivt til å ha det på garasjen; ca 36m2 om er så godt som sydvendt. Har en nabo a'la det du har, ToreB, men det var i alle fall langt til skyggen derifra i dag kl 12. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på tirsdag 27. mai 2014, klokken 14:13
Hendelse!!  :o

Et kort øyeblikk trudde jeg det var bilde av mitt hus du hadde lagt ut!  ;D  Det ser nesten identisk ut, men den ene arka har flatt tak, og det er litt lenger mellom huset og garasjen. 

Jeg har også begynt å sysle med tanken på å få opp solceller, så håpet er mulighet for litt støtte til instalasjon. Kommer definitivt til å ha det på garasjen; ca 36m2 om er så godt som sydvendt. Har en nabo a'la det du har, ToreB, men det var i alle fall langt til skyggen derifra i dag kl 12. :)

Da kan du nok slenge opp et anlegg ganske likt mitt, som er på 5.17kW. Det består av 22 stk. 235W paneler, de dekker ~35m2.

Jeg kommer nok til å utvide litt neste år, med en ekstra inverter og 16 paneler til tenker jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToreB

Sitat fra: offpist på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:54
Slik jeg ser det så er garasjetaket din beste mulighet.
Øst/vest bør egentlig unngås, du oppnår mellom 75 og 80% av produksjonen sammenlignet med sør.

Vanskelig å se på bildet men undersøk at ikke naboen sitt tak kaster skygge inn over garasjetaket på vår og høst.

Ja, garasjen er vel egentlig ideelt. Problemet er det med skygger, garasjen ligger en del lavere enn naboen sitt hus. Den ligger også helt inntil naboens inngangsparti.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

offpist

Ok.
Vel du kan selvfølgelig installere på sør/øst/vest, men optimalt blir det altså ikke.
Du må også vite at alle paneler på samme "string" må peke i samme retning.

Det betyr at du må ha en eller flere invertere med tre uavhengige kurser, eller se på mikro invertere.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ToreB

3 kurser, det burde gå med denne Eltek'en jkirkebo henviste til? Vet ikke helt hva MPP tracker er men...


http://www.eltek.com/wip4/download_doc_647.epl?id=6814
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

JBS

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracker

Hvis du ønsker at ha paneler både øst syd og vest, skal du så bruge en inveter med 3 stk Mpp ( Dyreste )
Dette er vigtigt for at få max ud af dit setup.
Hvis du derimod går efter de 36m2 syd på garagen skal du blot bruge 1 Mpp. ( Billigere )
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA