Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

tomrh

Veldig inspirerende dette, offpist! Jeg ser det er mye annet jeg kan ta tak i hjemme, ikke bare det å kjøpe solcellepaneler. En solfanger dedikert kun til varmtvannstanken ser jeg vil kunne spare endel. Og selv om kjølehjørnet ditt er stort, så er jo vanlige kjøleskap ikke spesielt energieffektive de heller. Fikk tips av "Bly" her på forumet om Isotherm båtkjøleskap til 12V-anlegget på hytta da gasskjøleskapet røk. Det er ikke så stort men utrolig strømgjerrig - trekker bare ca. 9W i snitt, så nå har vi faktisk solcelledrevet kjøleskap på hytta. :) Noe lignende kunne man jo gjøre hjemme også.

Sitat fra: offpist på tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:28
Kan legge til at jeg har et øst/vest tak, så det er ikke optimalt.
Fordelen er at man får jo plass til dobbelt så mange paneler (som er billig) og man har en veldig grei produksjon hele dagen, helt fra tidlig om morgenen til sent på kveld.
Hvordan er det med snø på taket om vinteren? Er det stor takhelning hos deg?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

Jeg har ca 25-30 grader helling på taket, ganske vanlig i Norge vil jeg tro.
Ved øst/vest så gjelder det egentlig ikke å ha så stor helling.

Ved sør så er ideel helling i Oslo 39 grader har jeg sett en plass.
For å få den beste gjennomsnitt produksjonen igjennom hele året.

Snø på taket vil det alltid være om vinteren, men det er bare noe man må leve med.
Å koste av snøen i minusgrader er helt håpløst.. men med en gang det er plussgrader så sklir snøen av ganske fort. Det er jo bare glass overflate tross alt. Er man ivrig og kommer til lett så kan man gi snøen en liten dytt fra toppen så raser alt ned fra taket.

I november, desember, januar, og februar så er produksjonen helt minimal.
Men alle de andre månedene så dekker jeg store deler av forbruket via sol.
Juli solgte jeg langt mer enn jeg kjøpte.. nok til å dekke alle avgiftene også..
Så der måtte hafslund overføre noen få kroner til meg, det var litt morsomt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Griffel

#47
Sitat fra: offpist på onsdag 26. februar 2014, klokken 12:21
Så der måtte hafslund overføre noen få kroner til meg, det var litt morsomt.
Det er jo en artig opplevelse. Dette er jo tydelig et gjennomført opplegg. Etter det jeg forstår gir det en besparelse i årlige strømutgifter på drøyt 3000,-kr. Går det an å spørre om investeringen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

offpist

Årlige besparelsen stemmer ganske bra..
Men om jeg greier å øke selvforbruket noe kan jeg kanskje få det noe bedre.

Og, man må jo huske at dette er for strømprisen i dag.
Om strømprisen er dobbelt så mye om 2 år så vil besparelsen dobles.
Noe som ikke er usannsynlig.

Forventet levetid på et slikt anlegg er faktisk over 30 år.

Nå har jeg importert og montert alt selv, så da snakker vi om rundt 60-70 000 kr.
En Norsk leverandør ville antagelig ha gitt en pris på rundt 150 000 kr +

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

tomrh

Bra artikkel! (og godt jobba!) Ser at optimaliseringsproblemet med litt større anlegg ligger i å bruke strømmen på riktig tidspunkt. Hvis man har strømforbruk som kontinuerlig står "på" året rundt så kan et lite anlegg med noen få paneler faktisk være ganske effektivt. Vi har f.eks. et ventilasjonsanlegg m/varmeveksler som går kontinuerlig 24/7 og trekker 420W. Så et lite anlegg som f.eks. leverer 400W i snitt vil hos oss få nærmest 100% utnyttelsesgrad og kanskje gi så mye som 1500 kWh besparelse i året.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18
Det er mange typer invertere å få tak i, Fronius og Sunny Boy er vel de vanligste. Priser fra ca. 8500,- og oppover i denne størrelsesklassen. Selv går jeg for en Eltek Theia 4.4HE-t (http://www.eltek.com/wip4/detail_products.epl?id=1155461&cat=&k1=25509&k2=&k3=&k4=&close=1)da jeg fikk en meget god pris på denne (som jeg ikke får lov til å oppgi).
Det er kanskje spesielle tekniske krav til invertere for bruk i anlegg tilknyttet strømnettet? Eller kan vanlige sinusinvertere for hytter brukes?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

offpist

De "synkroniserer" seg med strømnettet og leverer strømmen ut på nettet.

En vanlig sinus inverter for hyttebruk vil bli ødelagt sekundet du kobler den til.
Den må også støtte kravene i VDE0126-1-1.

Kjøp gjerne panelene fra Kina, men jeg ville kjøpt inverter fra en kjent europeisk produsent. SMA, Fronius, Aurora, Samil, EnaSolar, Master volt, mange å velge mellom.

SMA er verdens største produsent, og Tysk.
Så det var det jeg gikk for.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

19quiz76

#53
Hva tror dere om sannsynligheten for fremtidige tilskudd til solceller i privatboliger?

Edit: Kan se ut som det er på vei:

http://www.bygg.no/article/1185278

Blir spennende å se om man får støtte uten å bruke installatør. Selv skattefradrag på 27% hjelper lite hvis  prisen med proff montering gjør anlegget tre ganger så dyrt..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

offpist

Tror det vil ta litt tid før vi får støtteordning.
Nå kommer kanskje Oslo kommune til å støtte 25% av innkjøpskostnadene fra og med neste år.

Og den støtten kommer garantert ikke til å gjelder DIY prosjekter.. ;)
Da må man inn med et firma, og det er foreløpig veldig dyrt her til lands.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Endelig titter solen frem på Østlandet ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Allerede nå i mars så greier jeg ikke bruke mer enn 50% av strømmen jeg produserer selv på solrike dager.
Selv med varmvannstank og annet timet til å slå inn på dagtid.

Synd jeg må lade elbil om natten, og ikke om dagen.

Likevel morsomt å tenke på at en liten del av strømmen som forbrukes i Oslo stammer fra taket mitt.
(ja jeg veit det blir som en liten dråpe i havet, men likevel)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Griffel

Sitat fra: offpist på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:35
Allerede nå i mars så greier jeg ikke bruke mer enn 50% av strømmen jeg produserer selv på solrike dager.
Selv med varmvannstank og annet timet til å slå inn på dagtid.

Synd jeg må lade elbil om natten, og ikke om dagen.

Likevel morsomt å tenke på at en liten del av strømmen som forbrukes i Oslo stammer fra taket mitt.
(ja jeg veit det blir som en liten dråpe i havet, men likevel)
Litt synd rent økonomisk fordi besparelsen på det du kan bruke selv er vesentlig større en det du får betalt for overskudd solgt til elnettet. Men det er jo morro å være en del ikke bare Oslos strømforsyning, men det europiske siden vi eksporter strøm dagtid og importerer om natten. Kanskje noen i Tyskland betaler Hafslund for opphavbevis som har sin bakgrunn i miljøstrøm de kjøper av deg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ebbe

#58
Jeg tenker på å sette opp et solcelle anlegg som kan gi meg en årsproduksjon i Oslo: ...9884 kWh. Har også tilgang til et Leaf batteri. (en batteripakke fra en kondemnert bil som er tatt ut og kan brukes som mellomlagring) Er det store jobben å bruke dette som mellomlagring, vil tapet bli stort? (dette i stede for å selge overproduksjonen for en billig penge) Strømmen skal brukes i hovedsak til en enebolig pluss 2 elbiler.
P39240

offpist

Det er ingen enkel oppgave å bruke el-bilen som mellomlagring frem til noen kommer opp med et produkt som kan hente strømmen fra bilen, og lade opp igjen.. alt ettersom produksjon og forbruk. Det kan nok komme på sikt, og SMA har hatt dette i sin visjon om fremtidens produkter lenge.

Det finnes allerede batteriløsninger, men de bruker en 48V batteripakke.

For å få til den års produksjonen må du opp i rundt 13KW solcelle anlegg.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA