Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: DavidRS på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:45
Sitat fra: Voll1 på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:26
Sitat fra: DavidRS på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:30
Bruk en god forvask med avfetting og en god såpe i skumkanon, før du spyler med høyttrykk og vasker med en god såpe i bøtte, også tørke med et godt tørkehåndkle.
Uansett så anbefales det å legge en god og sterk lakkforsegling som er ripebestandig. :)

Etter avfetting er man vel nødt til å legge ny beskyttelse? Eller finnes det "snille" avfettinger som gjør at man slipper ny voks/forsegling?

Jeg leter etter den beste vaske-metoden man kan bruke gjennom vinteren.

Neida, man må ikke. Kjøp SurfexHD og bland denne 1:15 - 1:100 avhengig av hva slags forsegling/voks du har, også Mac Prickbort og bruk de forsiktig. Dette er produkter jeg bruker selv, og anbefaler til alle som får behandling hos meg. Jeg sender også med en relativt detaljert vedlikeholdsguide når jeg behandler biler, for at eier skal klare å holde bilen best mulig. :)
Ja, jeg har nå bestilt SurfexHD og tenker å blande 1:20. Håper det gjør susen på min MC red. Slik det er nå er det ingen vits med høytrykkspyling... Blir ikke bedre... :-( dritten og jævlig. Men jeg vil IKKE fjerne voksen. Den er for dyr til å legges på 1 gang i mnd... Swissvax mystery...... Felgene får felgene nå i romjulen og et lag med swissvax Autobahn.... Har noe autoglym sealer på felgene nå men det holdt ikke særlig lenge.....:-(
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Maartensommer


DavidRS

Polish brukes for å polere og skape glans, voks brukes etter polering for å beskytte lakken og det arbeidet som er gjort. :)

Thor2014

Sitat fra: Jimpec på søndag 22. desember 2013, klokken 21:19

Sitat fra: Thor2014 på søndag 22. desember 2013, klokken 12:55
Hei,

Jeg har nå kjøpt inn masse greier fra Scandicshine, men trenger litt hjelp.

Jeg har kjøpt rim7 til felgene, prick bort, snowfoam, skumkanon etc for vask.

Så har jeg kjøpt dette for polering

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=529

Pluss

Scholl Concepts Neo finishing pad 145mm

Scholl Poleringspute Orange str m 145MM

Scholl Finpoleringspute Sort 145mm

Masse microfiber

Og cemical guys 50/50 voks.

Så har jeg Autoglym Extra Gloss fra før.

Hvordan bør jeg polere, hvilken kombinasjon av scholl og puter, bør jeg bruke på en hvit Model S?

Kort tips fra meg som har noen tusen timers erfaring med poleringsmaskin, og noen hundre timer på Tesla. (Det er ikke skryt!)

S40 på orange pad. Prøv deg frem ifht fart. Bruk en kraftig led lykt for å sjekke for riper osv.
S40 bør ikke brukes på sort Scholl pad rent generelt da det er stor risiko for hologrammer. Man kommer jo billigere ut av slikt med hvit bil da.

Tror ikke du får bruk for S17 på hvit Tesla.

Lykke til!

Takk for den  :)
Da kan jeg ikke bruke noen av finpoleringsputene?

Ang sealer kan jeg bruke Autoglym eller burde jeg kjøpe noe annet?

Må jeg også bruke sånn rensespray etter S40 før voks eller sealer, eller er det ok med rentørking med microfiber?

Jimpec


Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. desember 2013, klokken 00:38
Sitat fra: Jimpec på søndag 22. desember 2013, klokken 21:19

Sitat fra: Thor2014 på søndag 22. desember 2013, klokken 12:55
Hei,

Jeg har nå kjøpt inn masse greier fra Scandicshine, men trenger litt hjelp.

Jeg har kjøpt rim7 til felgene, prick bort, snowfoam, skumkanon etc for vask.

Så har jeg kjøpt dette for polering

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=529

Pluss

Scholl Concepts Neo finishing pad 145mm

Scholl Poleringspute Orange str m 145MM

Scholl Finpoleringspute Sort 145mm

Masse microfiber

Og cemical guys 50/50 voks.

Så har jeg Autoglym Extra Gloss fra før.

Hvordan bør jeg polere, hvilken kombinasjon av scholl og puter, bør jeg bruke på en hvit Model S?

Kort tips fra meg som har noen tusen timers erfaring med poleringsmaskin, og noen hundre timer på Tesla. (Det er ikke skryt!)

S40 på orange pad. Prøv deg frem ifht fart. Bruk en kraftig led lykt for å sjekke for riper osv.
S40 bør ikke brukes på sort Scholl pad rent generelt da det er stor risiko for hologrammer. Man kommer jo billigere ut av slikt med hvit bil da.

Tror ikke du får bruk for S17 på hvit Tesla.

Lykke til!

Takk for den  :)
Da kan jeg ikke bruke noen av finpoleringsputene?

Ang sealer kan jeg bruke Autoglym eller burde jeg kjøpe noe annet?

Må jeg også bruke sånn rensespray etter S40 før voks eller sealer, eller er det ok med rentørking med microfiber?

Neo Finishing pad har jeg ikke testet. Scholl sin sorte er meget bra - bare ikke sammen med S40. Du får bruk får den med S17 en gang sikkert.

Bruk det du har av forsegling og prøv deg litt frem. Å få litt følelse og erfaring med forskjellige produkter er halve moroa. Hadde det perfekte produktet eksistert så hadde alle brukt det..

I utgangspunktet trenger du ikke noe prep etter å ha polert med S40 (noen er sikkert uenige). For å lage en ok kontrollspray mikser du forgasser-rens og vann i forholdet 1:3 og har i en spruteflaske. Da fjernes alt av oljer og fett fra polishen på en enkel måte. Men pass opp for at ikke alle lakker liker denne miksen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Brede

Da har vi hatt vår bil i en uke og en dag, har fått på 600km så langt.

Har i løpet av denne tiden vasket bilen 4 ganger. Vasker med høytrykksspyler og skumkanon, to bøtter med grittguard, tre vaskehansker i mikrofiber og lammeull. Tørker med to store mikrofiberhåndklær. Har avfettet med Prickbort i dag, men ikke fått tid til polering/voksing ennå. Alt er gjort med bra produkter som jeg har brukt en del tusenlapper på den siste tiden.
Likevel ser jeg en god del vaskeriper i klarlakk når bilen står i garasjen.. Jeg har sort tak og er utrolig glad for at jeg ikke valgte sort bil, for her er det svært vanskelig å unngå riper. Jeg har muticoat rød, men ser ikke ut til at dette hindrer vaskeriper heller.
Bilen ser strøken ut for andre, men under kraftig lys i garasjen så er jeg litt skuffet..

Havebigfun

I denne tråden er det sikkert som å banne i kirken- 4 bilvasker på en uke er det ikke i overkant??- hvis du bare lager noen få riper ad gangen men vasker ofte blir det mange riper i lengden :o
Kanskje folie er løsningen (jeg banner like godt to ggr 8))

Mr.G

Okay, valget faller på Swissvax Shield voks og håndpolering. Hva annet trenger jeg? Hvilket poleringsmiddel og klargjøringsmiddel?
Kjøre surfex og sjampo en runde først.

DavidRS

Swissvax Cleanerfluid er fint til håndpolering. Evt Gtechniq P1 fra Bilnerden.no. :)

D.O

Hva anbefales til interiøret? Dashbord og lyst skinn, alcantara.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

19quiz76

En APC (All Purpose Cleaner) er greit å ha til skinn, vinyl og annet interiør. Selv er jeg veldig fornøyd med Chemical Guys Green Clean. Denne kan også brukes på stoff med en interiørbørste, for eksempel stoffmatter og tak. Greit med en våtsuger i tillegg i så fall ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Gusse

Er på ingen måte noen ekspert på vasking av bil, har tidligere hat en rimelig layback holdning til vasking av bilen, men så dukket da altså Tesla opp........
I disse grisføretider, ihvertfall der jeg bor i Nord Trøndelag, så blir bilen skitten bare ved kortere turer. Vil helst ikke vaske bilen så ofte, selv om enkelte kompiser synes det er veldig underholdende. Spyler da av bilen titt og ofte med høytrykkspyler for å få av det verste, har også ved en anledning brukt litt avfetting, for å ta litt asfalt etc.
Spørsmålet er:
Hvor ofte kan man bruke avfetting? Er det skadelig for lakken hvis det får stå på i 1-2min, og man skyller godt av etterpå?
Kan dette være et godt alternativ for vasking, spesielt i disse +\- dagene.
Noen tanker?

Gusse


Hyperstress

#508
Jeg er i samme kategori som deg, Gusse. Har ikke brukt tid på dette før, men er villig til å bruke litt mer tid nå.

Kan ikke noen ildsjeler i denne tråden lage en informativ videosnutt på hvordan vi bør vaske Teslaen? Gjerne en todelt video, der første del er for oss som vil slippe unna enkelt, men akseptabelt, og del to for de som vil ta det litt lengre. Der en forklarer nyttige produkter og hvordan de brukes etc. Er så mye enklere enn å bli klok på hele denne tråden  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

laumb

God idé! Planlegger full vask og polering av min til Helgen - så kanskje jeg klarer å grave frem et kamera. ;)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA