Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Microknut

Sitat fra: JohanH på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:45

Minus SVAMP! Bruk kvalitets vaskemitt og mikrofiber som du selv er sikker på er helt rent, to bøtter med Grit Guard i bunn, mye vann.

Jeg sliter med å finne Grit Guard. Hvor selger de det.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

DavidRS

Bilnerden.no fører merket Gritguard. Men Gritguard er en rist som legges i bunnen av bøtta, som gjør at du ikke drar opp grus. Selges hos de fleste butikker som driver seriøst med bilpleie. :)

TesLars

@DavidRS, du som er detailing guru (stor fan av ditt arbeid som er vist på DCN). Anbefaler du å bruke Prickbort på hver bilvask på vinteren? Jeg opplever at jeg ikke får fjernet asfaltstøv og saltrester + andre nupper med vanlig standard avfetting. Prickbort er den eneste som gjør jobben for meg, men skjønner at den tærer på voksen (og jeg har ikke mulighet til å polere etter hver vask).
Oslo
Black Model S

Voll1

Sitat fra: DavidRS på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:30
Bruk en god forvask med avfetting og en god såpe i skumkanon, før du spyler med høyttrykk og vasker med en god såpe i bøtte, også tørke med et godt tørkehåndkle.
Uansett så anbefales det å legge en god og sterk lakkforsegling som er ripebestandig. :)

Etter avfetting er man vel nødt til å legge ny beskyttelse? Eller finnes det "snille" avfettinger som gjør at man slipper ny voks/forsegling?

Jeg leter etter den beste vaske-metoden man kan bruke gjennom vinteren.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

DavidRS

Hei Lars. Takk for det:)
Jeg ville nok ikke brukt det ved hver eneste vask på sommer eller vinter. Men bruk gjerne SurfexHD i 1:15 istede. Bruk pb hver 3-5 vask, og en god bøttevask. :)

DavidRS

Sitat fra: Voll1 på onsdag 18. desember 2013, klokken 12:26
Sitat fra: DavidRS på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:30
Bruk en god forvask med avfetting og en god såpe i skumkanon, før du spyler med høyttrykk og vasker med en god såpe i bøtte, også tørke med et godt tørkehåndkle.
Uansett så anbefales det å legge en god og sterk lakkforsegling som er ripebestandig. :)

Etter avfetting er man vel nødt til å legge ny beskyttelse? Eller finnes det "snille" avfettinger som gjør at man slipper ny voks/forsegling?

Jeg leter etter den beste vaske-metoden man kan bruke gjennom vinteren.

Neida, man må ikke. Kjøp SurfexHD og bland denne 1:15 - 1:100 avhengig av hva slags forsegling/voks du har, også Mac Prickbort og bruk de forsiktig. Dette er produkter jeg bruker selv, og anbefaler til alle som får behandling hos meg. Jeg sender også med en relativt detaljert vedlikeholdsguide når jeg behandler biler, for at eier skal klare å holde bilen best mulig. :)

Stig O

Alle ABC i bilvask henviser til bøttevask. Selv har jeg aldri brukt dette. Bruker mikrofiberhanske som jeg heller shampo i og går over med den sammen med spyling fra hageslange. Har alltid tenkt jo mere vann jo bedre??!! Spyler som regel av bilen etter hver kjøretur, i hvert fall når det er vått. Vasker bilen i hvert fall to ganger i uka hvis det er plussgrader. På den hvite bilen til kona blir det litt for mye PrikBort. Tærer fort på forsegling og voks, så jeg må nok finne en annen løsning på den hvite Teslaen. Er Surfx god nok på asfaltflekker? Det er vinterhalvåret som er utfordringen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

DavidRS

SurfexHD tar ikke asfaltrester i det heletatt.

smurf

@DavidRS: Takk for mye intr lesing her. Noen tips til behandling av hvit Tesla? Noe forskjellig fra sort?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

DavidRS

Den hvite uten perlemorlakk er ganske så lik den sorte, men ikke fullt så følsom. :)

Thor2014

Hei,

Jeg har nå kjøpt inn masse greier fra Scandicshine, men trenger litt hjelp.

Jeg har kjøpt rim7 til felgene, prick bort, snowfoam, skumkanon etc for vask.

Så har jeg kjøpt dette for polering

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=529

Pluss

Scholl Concepts Neo finishing pad 145mm

Scholl Poleringspute Orange str m 145MM

Scholl Finpoleringspute Sort 145mm

Masse microfiber

Og cemical guys 50/50 voks.

Så har jeg Autoglym Extra Gloss fra før.

Hvordan bør jeg polere, hvilken kombinasjon av scholl og puter, bør jeg bruke på en hvit Model S?




Jimpec


Sitat fra: Thor2014 på søndag 22. desember 2013, klokken 12:55
Hei,

Jeg har nå kjøpt inn masse greier fra Scandicshine, men trenger litt hjelp.

Jeg har kjøpt rim7 til felgene, prick bort, snowfoam, skumkanon etc for vask.

Så har jeg kjøpt dette for polering

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=529

Pluss

Scholl Concepts Neo finishing pad 145mm

Scholl Poleringspute Orange str m 145MM

Scholl Finpoleringspute Sort 145mm

Masse microfiber

Og cemical guys 50/50 voks.

Så har jeg Autoglym Extra Gloss fra før.

Hvordan bør jeg polere, hvilken kombinasjon av scholl og puter, bør jeg bruke på en hvit Model S?

Kort tips fra meg som har noen tusen timers erfaring med poleringsmaskin, og noen hundre timer på Tesla. (Det er ikke skryt!)

S40 på orange pad. Prøv deg frem ifht fart. Bruk en kraftig led lykt for å sjekke for riper osv.
S40 bør ikke brukes på sort Scholl pad rent generelt da det er stor risiko for hologrammer. Man kommer jo billigere ut av slikt med hvit bil da.

Tror ikke du får bruk for S17 på hvit Tesla.

Lykke til!
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Orcuz

Har nå lest nesten alle sidene i denne tråden og skjønner nesten mindre enn før jeg startet :/

Kort spørsmål:
Hva behandler jeg bilen med for at den skal trenge minst mulig pleie i etterkant? Forsegling? Isåfall hvor? (Oslo området) Til info har jeg aldri vasket bil med noe annet enn vaskehall og har ikke tilgang på spyler osv hjemme. Alt må derfor gjøres i selvvasken på Statoil / Shell etc

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


Orcuz

Har bestilt mc red forresten

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


DavidRS

Sitat fra: Orcuz på søndag 22. desember 2013, klokken 21:31
Har nå lest nesten alle sidene i denne tråden og skjønner nesten mindre enn før jeg startet :/

Kort spørsmål:
Hva behandler jeg bilen med for at den skal trenge minst mulig pleie i etterkant? Forsegling? Isåfall hvor? (Oslo området) Til info har jeg aldri vasket bil med noe annet enn vaskehall og har ikke tilgang på spyler osv hjemme. Alt må derfor gjøres i selvvasken på Statoil / Shell etc

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Jeg ville fått noen til å legge Gtechniq for deg. Det krever minimalt i ettertid og holder lenge. Jeg har lagt Gtechniq på flere Model S i det siste, og alle skryter av hvor bra det fungerer. :)
Send meg en PM så kan jeg gi deg litt mer info. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA