Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

TerjeV

Jimpec, basert på dine erfaringer til nå.... Har du noen tanker om andre / hardere beskyttelse for de sorte?
Er et lag med klarlakk en mulighet?!
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Nuvolari

Sitat fra: TerjeV på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:34
Jimpec, basert på dine erfaringer til nå.... Har du noen tanker om andre / hardere beskyttelse for de sorte?
Er et lag med klarlakk en mulighet?!

Det er jo i så fall sprøtt at det første man må gjøre med sin nye bil er å lakkere den.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

TerjeV

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:37
Sitat fra: TerjeV på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:34
Jimpec, basert på dine erfaringer til nå.... Har du noen tanker om andre / hardere beskyttelse for de sorte?
Er et lag med klarlakk en mulighet?!

Det er jo i så fall sprøtt at det første man må gjøre med sin nye bil er å lakkere den.

Huff javisst er det sprøtt, men her er det snakk om hvordan en kommer videre... - bilen er allerede kjøpt (og angrer ikke ;-) )
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Havebigfun

Svaret er vel foliering -da kan man velge sort matt folie som mange synes er enda tøffere-det er imidlertid en annen tråd 8)

DavidRS

Jeg kan også legge inn et svar basert på sort Tesla. Lakken er utrolig myk, og som Jimpec mener så ripes lakken selv med myke kluter. Jeg har erfart at 500gsm Microfiber lager riper med litt press. Med 1400gsm klut unngår man ripene. Derfor anbefaler jeg å legge en hard og ripe bestandig lakkforsegling som Gtechniq C1. Denne er nesten som et lag klarlakk, men denne fordelingen bør toppes med en annen lakkforsegling, eksempelvis Gtechniq EXOv2. Da har du god beskyttelse som er ripebestandig og gir god vann og smussavprelling.

Nuvolari

Sitat fra: DavidRS på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:42
Derfor anbefaler jeg å legge en hard og ripe bestandig lakkforsegling som Gtechniq C1. Denne er nesten som et lag klarlakk, men denne fordelingen bør toppes med en annen lakkforsegling, eksempelvis Gtechniq EXOv2. Da har du god beskyttelse som er ripebestandig og gir god vann og smussavprelling.

Det høres ut som et godt tips. Hva koster en slik behandling med nødvendig forarbeid hos en som er flink?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

DavidRS

Kontakt meg på pm, så sender jeg deg bilder av mine Tesla behandlinger, og en pris :)

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:49
Sitat fra: DavidRS på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:42
Derfor anbefaler jeg å legge en hard og ripe bestandig lakkforsegling som Gtechniq C1. Denne er nesten som et lag klarlakk, men denne fordelingen bør toppes med en annen lakkforsegling, eksempelvis Gtechniq EXOv2. Da har du god beskyttelse som er ripebestandig og gir god vann og smussavprelling.

Det høres ut som et godt tips. Hva koster en slik behandling med nødvendig forarbeid hos en som er flink?
i/rundt Oslo?

DavidRS

Jeg holder til rett på utsiden av Drammen, men kan være behjelpelig med henting av bil, evt så går tog i retning Oslo 1 gang per time 5 minutter unna. :)

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:49
Sitat fra: DavidRS på tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:42
Derfor anbefaler jeg å legge en hard og ripe bestandig lakkforsegling som Gtechniq C1. Denne er nesten som et lag klarlakk, men denne fordelingen bør toppes med en annen lakkforsegling, eksempelvis Gtechniq EXOv2. Da har du god beskyttelse som er ripebestandig og gir god vann og smussavprelling.

Det høres ut som et godt tips. Hva koster en slik behandling med nødvendig forarbeid hos en som er flink?
i/rundt Oslo?

Ja jeg bor på Nordstrand og jobber på Fornebu.

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Voll1


[/quote]

De lokale vaskesjappene i Oslo som tar 150,- for en vask gjør følgende:

Skumlegger
Høytrykkspyler
Skumlegger
Håndvasker med svamp

Er dette en fremgangsmåte som frarådes mtp å få mikroriper i en svart Tesla!
[/quote]

Hvis ikke denne vaskemetoden fungerer, hva vil da fungere? Hvordan bør man vaske sin sorte Model S ??
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

DavidRS

Bruk en god forvask med avfetting og en god såpe i skumkanon, før du spyler med høyttrykk og vasker med en god såpe i bøtte, også tørke med et godt tørkehåndkle.
Uansett så anbefales det å legge en god og sterk lakkforsegling som er ripebestandig. :)

Mhal

Altså samme framgangsmåte :-)

Det viktigste er å bruke mye vann

JohanH

Sitat fra: Mhal på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:43
Altså samme framgangsmåte :-)

Det viktigste er å bruke mye vann

Minus SVAMP! Bruk kvalitets vaskemitt og mikrofiber som du selv er sikker på er helt rent, to bøtter med Grit Guard i bunn, mye vann.

DavidRS

Om man har en god svamp så er det ikke noe problem. Er heller ikke nødvendig med to bøtter om man er nøye. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA