Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

cra

Det er stort sett hvis det er årsaker til at jeg vil ha et annet sporvalg enn AP ønsker, som f.eks. lommer eller av-/påkjøringsfelt jeg ikke vil vingle inn på eller jeg ønsker lenger til en side pga por med vann i vegbanen dette skjer. Som regel slår jeg av AP ved å skyve spaken framover når jeg ønsker å skru den av. Trur aldri jeg har koblet ut AP ved å trykke på bremsen, hverken med vilje eller pga at det har vært nødvendig utifra situasjonen? :)  Men uansett; det er AP eller ingenting som gjelder for meg også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

Politibetjent nær påkjørt av Tesla på autopilot:

https://www.tv2.no/a/10643878/

Strøm Tycoon

Sitat fra: Tuxedo på søn 02. jun 2019, kl. 14:55

Man kan jo spørre seg om Autopilot fører til færre, eller flere sjåfører som ikke følger med?

1000kwh

Sitat fra: model3citizen på man 03. jun 2019, kl. 08:17
Sitat fra: Tuxedo på søn 02. jun 2019, kl. 14:55

Man kan jo spørre seg om Autopilot fører til færre, eller flere sjåfører som ikke følger med?
Er jo grunn til å tro at AP ville stoppet bilen hvis politibetjenten stod midt i veien.

På langtur i helga bråbremset AP når bilen foran plutselig oppdaget at det var kø. Bilen foran oss måtte ut i venstre felt for å unngå kollisjon. Jeg var aldri borti bremsepedalen i bår siden alt gikk så fort.

Totalt sett tror jeg det er best for alle at AP er aktivert og sjåføren følger med ;)

Klykken

Det er en kjensgjerning at folk blir lat når automatikken fungerer såpass greit som det gjør i Tesla. Men det beste hadde selvsagt vært som du sier, AP på og øynene mot trafikken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Min AP1-bil ser ikke ut til å reagere på  "myke" gjenstander, så jeg er ikke så sikker på at bilen ville gjort noe. Det at politibetjenten måtte slenge seg unna vei tyder jo også på det.

Øyvind.h

Nylig løp en dame over veien ca 30-50 meter foran meg i en 50-sone. Bilen bremset, men ga gass igjen når hun var ute av veien. (AP1)

Men jeg tror ikke AP1  er laget for å håndtere mennesker som går i veibanen.

Å bruke autopilot på den måten på den strekningen bør føre til førerkort-tap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på man 03. jun 2019, kl. 09:01
Det er en kjensgjerning at folk blir lat når automatikken fungerer såpass greit som det gjør i Tesla.
Ikke helt enig. Fantombremsinger og andre merkeligheter med AP sørger for at man aldri blir "lat" i en Tesla. Jeg er mer anspent med AP aktivert enn uten....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 08. mai 2019, kl. 21:35
Sitat fra: emurof på ons 08. mai 2019, kl. 21:15
Det virker kanskje "smålig", men det er jo faktisk slik at Teslas kommunikasjon i alt dette har vært helt elendig. Folk får aldri klare svar på noe som helst, og plutselig endrer prisene seg flere ganger. Det fremstår som kaotisk, og kundene sitter der uten å ane hva som skjer.

Jeg skjønner jo hvor kjipt det føles, men dette er jo ikke unikt for Tesla.
Kommunikasjonen er riktig nok litt mer "rørete", men i motsetning til de fleste konkurrenter er Tesla utrolig greie med kansellering og tillater faktisk retur på Model 3!

Og i motsetning til andre merker slipper du også å betale mer hvis prisen stiger (f.eks pga. endringer i valutakurser).

Det er 14 dagers angrerett, så det har lite å si hva Tesla selv tilbyr...

Thomas Parsli

Sitat fra: emurof på man 03. jun 2019, kl. 09:54

Nå rører du...

1) 14 dagers angrerett på netthandel er noe helt annet. Du kan returnere en ubrukt vare.
2) Tesla har full retur innen 7 dager/1600km -ingen andre tilbyr en slik ordning.
3) Tesla tilbyr retur også når bilen er kjøpt "i butikk".
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Det er vel ettertrykkelig fastslått at angrerettsloven ikke gjelder for bilkjøp og at eventuell angrerett er frivillig fra Tesla sin side?

Motorwatt

Sitat fra: Muffinman på man 03. jun 2019, kl. 10:14
Det er vel ettertrykkelig fastslått at angrerettsloven ikke gjelder for bilkjøp og at eventuell angrerett er frivillig fra Tesla sin side?
Ja!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Sitat fra: Thomas Parsli på man 03. jun 2019, kl. 10:01
1) 14 dagers angrerett på netthandel er noe helt annet. Du kan returnere en ubrukt vare.
Presisering: Hensikten med angreretten er at kjøper skal kunne prøve varen i tilfeller hvor den er solgt utenfor fast utsalgssted og hvor det ikke er mulig å prøve varen før handel. Den kan dermed returneres etter bruk som tilsvarer dette. Hvis kjøper har tatt varen i bruk "som sin egen" bortfaller angreretten :)

Contango

Er dette den tråden i forumet med flest visninger? Over 1,1 millioner...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

emurof

Sitat fra: Thomas Parsli på man 03. jun 2019, kl. 10:01
Sitat fra: emurof på man 03. jun 2019, kl. 09:54

Nå rører du...

2) Tesla har full retur innen 7 dager/1600km -ingen andre tilbyr en slik ordning.
3) Tesla tilbyr retur også når bilen er kjøpt "i butikk".

Du får med angrerettskjema når du kjøper en Tesla. Så lenge det er gjort over nett eller telefon så har du angrerett. Det er flere som har benyttet seg av angrerett. Og varen trenger slett ikke være ubrukt. Årsaken til angrerett ved kjøp på nett er at man ikke får sett på varen før man bestiller den. Dermed må man få mulighet til å se og teste varen selv.

Sitat fra: Muffinman på man 03. jun 2019, kl. 10:14

Nei, det er full 14 dagers angrerett på Tesla så lenge det er bestilt over telefon eller på nett. Det gjelder ikke dersom varen er spesialtilpasset, noe Teslas biler ikke er definert som siden de "masseproduseres" i ulike forhåndsdefinerte konfigurasjoner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA