Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Kaprer designer fra Volvo:
https://www.dinside.no/motor/tesla-vant-kampen-om-suksessdesigner/70100426

Tenker det kan bli bra, og skjønner godt at han vil jobbe for Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Torpedo Ted

https://www.dagbladet.no/tema/alle-tre-er-sikleobjekter-men-det-er-n-klar-vinner-i-testen-av-luksusbiler/69905585

Noen som har Pluss og vet hvilken som var best? (noe sier meg at det selvfølgelig ikke er Tesla, selv om det er den folket av en eller annen mystisk grunn kjøper).

Sulle

Konklusjon:
1. BMW X3 - 29/36 poeng.
Vi går motstrøms når vi kårer X3 som vinner. BMW har laget biler i 90 år, og det merker man. Den er best på det aller meste og er nesten kjedelig plettfri.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

What-a-watt

3. Tesla Model X - 23/36 poeng.
Tesla er en artig utfordrer med en utrolig suksess i Norge. De er først på banen med lang rekkevidde og innovatører på en rekke områder. Den har mange kule gadgets og noen praktiske løsninger, men overskygges av ulemper. Diverse forum, personlige erfaringer og venner og kjente, forteller oss om tvilsom kvalitet og en policy der kundene tester produktet før det er ferdig. Men: Det er noe helt eget å kjøre en Tesla!

Sulle

Og mye bedre motor på BMW...
MOTOR:
BMW X3 6
Tesla Model X 5
Volvo XC60 3
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

bmw2002

Selv som BMW entusiast må jeg innrømme at X3 burde fått lavere score på motor enn Model X.

1000kwh

I Norge får vel forbrenningsmotor strykkarakter?

Sulle

Ikke av Rune M. Nesheim / Autofil...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

samotholt

Denne artikkelen føyer seg bare inn i rekken av idiotsammenlikninger fra Autofil. For et års tid siden sammenliknet de jo også MX P100D med en volvo og en bil til som jeg ikke husker. De siste hadde knøttmotorer og var omtrent innstegsbiler. Konklusjonen da var at MX var altfor dyr (selv om det var fullt mulig å spesifisere non-performance modeller av tesla til lavere pris enn konkurrentene).

Kanskje noen burde tipse dem om å teste Audi A4 2.0 Tdi mot BMW M3? Nei, det er så dumt at jeg faktisk sendte en mail til ansvarlig redaktør, og lurte på hvorfor jeg skulle kjøpe et blad som har slike totalt tåpelige artikler. Har ikke fått svar og kjøper heller ikke bladet lenger.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Sveinung1954

https://www.dn.no/nyheter/2018/08/16/2010/Industri/business-insider-tidligere-tesla-ingenior-presset-ut-av-selskapet-etter-a-ha-varslet-om-kvalitetsutfordringer

Business Insider skriver at den tidligere Tesla-ingeniøren Cristina Balan og syv andre ansatte skal ha uttrykt bekymring for elbilens kvalitet tilbake i 2014. Dette skal ha blitt tatt opp i et møte med ledelsen, for så å bli ignorert. Balan skal deretter ha blitt presset ut av selskapet.

Tesla vil ikke kommentere saken, ifølge Business Insider.

Avisen har fått innsyn i eposter, tekstmeldinger og annen informasjon om konflikten mellom Balan og Tesla.

Balans team skal ha vært bekymret for designfeil i bilene, og følte dette ble oversett eller feilbehandlet av ledelsen. Balan forteller at hun fikk gjentatte tilbud av Tesla om forlik, og at pengesummen ville ha tillatt henne å slutte å jobbe i et tiår. Men for å inngå denne avtalen måtte hun inngå en kontrakt om ikke å snakke om sin erfaring med selskapet. Det kunne hun ikke godta, sier hun.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Tuxedo

Sitat fra: Geirr på torsdag 16. august 2018, klokken 21:02
Balans team skal ha vært bekymret for designfeil i bilene, og følte dette ble oversett eller feilbehandlet av ledelsen. Balan forteller at hun fikk gjentatte tilbud av Tesla om forlik, og at pengesummen ville ha tillatt henne å slutte å jobbe i et tiår. Men for å inngå denne avtalen måtte hun inngå en kontrakt om ikke å snakke om sin erfaring med selskapet. Det kunne hun ikke godta, sier hun.
Dette virker ikke troverdig i det hele tatt.

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 16. august 2018, klokken 18:59
I Norge får vel forbrenningsmotor strykkarakter?
I premium-klassen burde fossilmotor vært ute av gamet nå ja.
Men forsåvidt bra de gir en fossilmotor bedre karakter. Det illustrerer hva slags folk som har testet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: samotholt på torsdag 16. august 2018, klokken 20:28
Denne artikkelen føyer seg bare inn i rekken av idiotsammenlikninger fra Autofil. For et års tid siden sammenliknet de jo også MX P100D med en volvo og en bil til som jeg ikke husker. De siste hadde knøttmotorer og var omtrent innstegsbiler. Konklusjonen da var at MX var altfor dyr (selv om det var fullt mulig å spesifisere non-performance modeller av tesla til lavere pris enn konkurrentene).

De testet den mot XC90 og Q7. Helt greit at Q7 vant den synes jeg, hvis man ikke vektlegger ytelsen og det fakta at Tesla er en elbil. Burde testet de mot X100 dog, som fremdeles går like bra som de og er mye billigere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

#6223
@Geirr
I din iver med din Anti-Tesla aktivitet må du ikke utføre ulovligheter. Hvis du leser Vilkår under artikkelen, ser du hvorfor. Du greide deg denne gangen.Slik ser det ut:



hELgenen

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 16. august 2018, klokken 21:13
Sitat fra: Geirr på torsdag 16. august 2018, klokken 21:02
Balans team skal ha vært bekymret for designfeil i bilene, og følte dette ble oversett eller feilbehandlet av ledelsen. Balan forteller at hun fikk gjentatte tilbud av Tesla om forlik, og at pengesummen ville ha tillatt henne å slutte å jobbe i et tiår. Men for å inngå denne avtalen måtte hun inngå en kontrakt om ikke å snakke om sin erfaring med selskapet. Det kunne hun ikke godta, sier hun.
Dette virker ikke troverdig i det hele tatt.

Hun skrev en blog om dette for noen år siden. I bunn og grunn kan det forklare en del. F.eks forteller hun om en åpen og god arbeidskultur i batteri utvikling. På design siden var det motsatt og folk prøvde å skjule feil. Det er jo motor og batteri som er top notch ved Tesla,mens interiør og finish er så som så i dette prissegmentet. Synes egentlig det forteller mye interessant om forskjellige kulturer i et stort selskap og hvordan dette kan påvirke det ferdige produktet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA