Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Tuxedo

Dette handler ikke om en mobil mekaniker kan fikse enkle feil, for det kan de sikkert. Det handler om smart bruk av ressurser, og hvis problemet er for få ansatte på verkstedene, hvordan skal det da hjelpe om de i tillegg skal bruke tid på å kjøre ut til kundene?

Ellemelle

Hvilket forum har du det fra at de har for få ansatte? Det sier seg selv at det ikke er noe vits i å ansette 40 teknikere til Tesla Nord hvis de bare har 8 bukker der (jeg vet ikke hvor mange de har).

Med mobile fullserviceverksteder, med løftebukk og full pakke, kan de ansette så mange de ønsker. Til og med utenfor de vanlige kjerneområdene.
For en mekanikker i Oslo er kanskje en jobb i Tesla mindre interessant, mens en på Hamar kan være svært interessert i en slik mobil jobb.

Og når det gjelder argumentet om at «hvis dette var smart, ville alle andre ha gjort det for lenge siden», så må det være fremsatt av noen som verken forstår forskjellen mellom elbiler og fossiler, eller den manglende innovasjonsevnen til de klassiske bilprodusentene

Tesla har gjort mye smart som de andre burde ha tenkt på for lenge siden.

Amoss

Sitat fra: Ellemelle på man 16. jul 2018, kl. 18:14
Med mobile fullserviceverksteder, med løftebukk og full pakke, kan de ansette så mange de ønsker.

Godt mulig jeg ikke er helt 100% oppdatert på det siste om dette, men tidligere når det har vært snakk om Teslas mobile verksteder så har det vært nevnt at de skulle kunne fikse alle problemer så lenge det ikke var behov for å løfte bilen. For de reparasjoner der løftebukk var påkrevd ville man fortsatt måtte få bilen inn på ett normalt verksted.
Model S 85D

Tuxedo

"Mobile løftebukker?"

Ærlig talt, slutt å trolle. Hvis de mangler løftebukker, er det jo selvsagt mest økonomisk å installere flere stasjonært, eller åpne flere servicesentre.

At folk ikke skjønner at problemet er for få ansatte er smått utrolig. Tror neppe at bilene står parkert i månedsvis mens de ansatte koker kaffe og tvinner tommeltotter.

Mr Oizo

Er 6-9 måneder ventetid på verksted innovasjon?
Og hvordan har du tenkt at "mobil fullserviceverksted" skal fungere, med løftebukk og full pakke?
En mobil servicebil er sånn som stort sett kjører rundt og tar service og hastereparasjoner på mer eller mindre stasjonære anleggsmaskiner i klassen 10-50 tonn. Et kjøretøy for persontransport er langt fra dette. Hvorfor er nettopp dette så smart? En slik bil du snakker om, den har ikke "løftebukk og full pakke". Den har assortert verktøy, hjelpemidler på batteri, jekk, diverse av de mest brukte delene, diverse kjølevæske osv og kanskje dekkomleggingsmaskin. Det er ikke sånn at man kan bringe med seg et fullserviceverksted på hjul. Dette landet har også 4-6 måneder med mer eller mindre vinter. Hvem tror du gidder å stå ute i all slags vær dag ut og dag inn, for det som mest sannsynlig er maks "grei nok lønn", når de kan jobbe innendørs i ordnede forhold og med gode kolleger for en av byens mange merkeforhandlere, som har ting på stell sånn ellers?

Ikke alt handler om innovasjon, og hva hjelper det med folk, lokaler og utstyr dersom delelogistikken er en vits?
Tror du VAG, Daimler og BMW spør Tesla om hvordan de skal få orden på sin logistikk, verksteder og mekanikere? Dette problemet blir bare verre og verre dersom ingenting gjøres siden det blir stadig flere biler på veien. Det bør ikke være alt for vanskelig å beregne dette siden de ser eksakt hvor mange biler de selger hit og hvor i landet de selges. Det er sant at de har gjort mye smart, men ingen gjør alt rett, det er helt umulig.

Det er (kanskje dessverre) mye fokus på Tesla og noe negativt om dagen, men de andre sliter også.
Hva med VAG som med viten og vilje svindlet 11 milioner kunder med juksebilene sine? Folk med "oppgraderte" biler opplever store problemer og kostnader knyttet til dette da dyser og egr går i ett sett, i tillegg til clutch, svinghjul og turboer. Tesla kan fikse sine problemer dersom de er villig til å sette ressurser på det. I en oppstartsfase vil man dog som regel skyve slike problemer og kostnader foran seg da det ikke er et fokusområde.

Gordon Retriever

Sitat fra: Amoss på man 16. jul 2018, kl. 18:21
Godt mulig jeg ikke er helt 100% oppdatert på det siste om dette, men tidligere når det har vært snakk om Teslas mobile verksteder så har det vært nevnt at de skulle kunne fikse alle problemer så lenge det ikke var behov for å løfte bilen.

Begrepet Musk brukte var da også "mobile service vans".   Venter meg biler som lett kan parkeres i private innkjørsler, parkeringshus o.l. :)




Cobos

Det de bruker i USA er type en stor Transit varebil eller noe slikt med ymse verktøy og deler men IKKE løftebukk. Det de derimot har gjort i avidesliggende steder er å ha en stående avtale med en stor verkstedkjede slik at de kan låne/leie en løftebukk i *liten-by-uten-servicesenter* og så kan teknikeren gjøre jobben der. Det samme kan potensielt gjøres på vinteren, evt. i eierens garasje. Dette forutsetter naturligvis at Tesla får flere teknikere totalt sett for at dette skal hjelpe.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Porsche tror jeg henter bilen hjemme hos kunde, kjører den til verksted på bilhenger, fikser bilen og kjører den tilbake. Mener jeg leste om det tilbudet i Finansavisen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Sitat fra: Tuxedo på man 16. jul 2018, kl. 18:30
At folk ikke skjønner at problemet er for få ansatte er smått utrolig. Tror neppe at bilene står parkert i månedsvis mens de ansatte koker kaffe og tvinner tommeltotter.
Ok, så da mener du at det står tomme løftebukker på servicesenterne, fordi de mangler ansatte?  Det er kanskje derfor de kjører doble skift også da. Fordi de har for mange løftebukker.

Hvis du ikke har hørt om mobile løftebukker, så jfgi

Gordon Retriever

Sitat fra: Ellemelle på man 16. jul 2018, kl. 19:11mobile løftebukker
...setter krav til flatt og stabilt underlag.
Kanskje Tesla skulle leid et tomt lagerlokale og arrangert pop-up verksted med mobile løftebukker.  :D

trykkertor

Sitat fra: Tuxedo på man 16. jul 2018, kl. 18:30
At folk ikke skjønner at problemet er for få ansatte er smått utrolig. Tror neppe at bilene står parkert i månedsvis mens de ansatte koker kaffe og tvinner tommeltotter.
De koker kaffe og tvinner tommeltotter mens de venter på deler ingen vet hvor er..... ;)

Gordon Retriever

#6071
I Bergens Tidende forsøker Morten Myksvoll å framheve likheten med Donald Trump når han skriver om "Den heilage direktøren".  Innhold og vinkling er typisk "europeisk venstreintellektuell skriver om USA":  Vi får altså listet opp en lang rekke påståtte utilstrekkeligheter både ved Musk og ved Tesla.  (Og ja, jeg vet at Myksvoll er tidligere medlem av FrP.)

SitatEvna hans til å takle kritikk er nærast fråverande. Det er nok eit direkte resultat av den opphøgde posisjonen han har fått.

1000kwh

Sitat fra: Gordon Retriever på tir 17. jul 2018, kl. 22:19
I Bergens Tidende forsøker Morten Myksvoll å framheve likheten med Donald Trump når han skriver om "Den heilage direktøren".  Innhold og vinkling er typisk "europeisk venstreintellektuell skriver om USA":  Vi får altså listet opp en lang rekke påståtte utilstrekkeligheter både ved Musk og ved Tesla.  (Og ja, jeg vet at Myksvoll er tidligere medlem av FrP.)

SitatEvna hans til å takle kritikk er nærast fråverande. Det er nok eit direkte resultat av den opphøgde posisjonen han har fått.
« I Noreg køyrer 11.000 Tesla-bilar rundt med dårlege boltar, som rustar på salta veg»

Haha, dette har han googlet seg fram til da han skulle finne så mye negativt å skrive om som mulig :D

Gud, «kommentarer» er som regel det værste av det værste

Muffinman

Kan jo utfordre ham til å finne et eksempel på at disse boltene har røket før de ble byttet(regner med vi snakker om servostyringen her). Kan hende katta tar tunga hans da ;)

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på ons 18. jul 2018, kl. 09:36
Kan jo utfordre ham til å finne et eksempel på at disse boltene har røket før de ble byttet(regner med vi snakker om servostyringen her). Kan hende katta tar tunga hans da ;)

Var bare så komisk at han hadde googlet og funnet dette problemet som overhodet ikke ha noe med kvalitet å gjøre.

Tror de fleste gjennomskuer denne karen ganske greit.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA