Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

MrBacardi

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. juni 2018, klokken 09:50
Hvor finner du confidence?

Han snakker om data om veien som er lagret i kartdataene til Tesla. Disse kan fiskes ut hvis man vet hvordan.

Eksempel vedlagt, markert strekning i kartdata under har 100% Confidence (se verdi F13 til høyre).
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Hodetelefoner

Bilene gjør litt som de får beskjed om.
For noen uker siden så fungerte ikke Autopilot på en ny strekning E18. Bremset hardt ned flere steder. vinglet. farlig å bruke.
Men for to uker siden så fungerte den fint på samme strekning igjen. akkurat som før.
Kartet på den strekningen er ikke oppdatert. Så nå følger den kameraet der. og ikke "kartene".
Kartene har veldig mye å si i noen oppdateringer.  Og andre ganger ikke.
(Det var fordi bilen plutselig ikke ville kjøre på en del strekninger, at jeg fant tråden med kart dataene som bilene følger. Da begynte ting å stemme med hvordan bilen oppførte seg.)
Adas database map viewer heter programmet.

HKS

Sitat fra: MrBacardi på mandag 11. juni 2018, klokken 10:26
Han snakker om data om veien som er lagret i kartdataene til Tesla. Disse kan fiskes ut hvis man vet hvordan.
Det er ikke så hokus pokus. Kan lese mer om det i denne tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-autopilot-maps.101822/page-19
Tesla Model 3 Long Range

Øyvind.h

Ok. Kanskje de vil bruke "confidence" til noe i fremtiden? Håper jo 3D kart og AP2 læring implementeres i AP1 også, selv om det er forskjellige kodebaser.

Strekningen er uansett jevn og enkel for AP1 å følge. Min erfaring med AP1 siste 2,5 år er at det må større feil i veimerking til, eller bruk av AP1 steder den ikke skal brukes, før den kan gjøre feil som fører til ulykke.
Men de har lagt inn lokale forhold som unntak. Eksempelvis broer over motorvei langsmed minnesund hvor bilen plutselig bremset for et par år siden, men ikke gjort det senere tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HKS

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. juni 2018, klokken 10:39
Ok. Kanskje de vil bruke "confidence" til noe i fremtiden? Håper jo 3D kart og AP2 læring implementeres i AP1 også,
De "autopilot-kartene" det refereres til der brukes også av AP1.
Tesla Model 3 Long Range

Hodetelefoner

Det som er spesielt, er at bilen "følger kartene" (i mitt tilfelle så er den håpløs og livsfarlig på nye E18 i østfold, bråbremser etc. Jeg skriver den følger kartene, fordi veien ikke er på kartet. så bilen vil ikke kjøre der).
Men plutselig, så kjører den som en konge, på samme strekning.
Uten at det har vært en oppdatering i mellomtiden.
Skjønner ikke hvordan den kan oppføre seg sånn.
Vi burde lage en ny tråd med emnet :)

sjokomelk

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 12. juni 2018, klokken 07:40
Vi burde lage en ny tråd med emnet :)
Ligger egne tråder om Autopilot og Autosteer under "Tesla SW og AP" - https://elbilforum.no/forum/index.php?board=123.0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Thor2014


Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Nuvolari

Sitat fra: Geirr på onsdag 13. juni 2018, klokken 14:35
Tesla-sjefen slutter:
https://www.dn.no/privat/2018/06/13/1413/Motor/tesla-sjefen-slutter

Kan ikke drives dårligere så fint tidspunkt å overta på. Dag 1: få orden på logistikken ift delelageret.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Snapcase

Gjort en så dårlig jobb at jeg trur han fikk beskjed om å gå av.

Nå må noen inn som forstår at alle biler, også Tesla trenger service og reservedeler, og det innen rimelig tid.

Agmuns

Så veldig dårlig jobb kan han da ikke gjort. Sitat:

"– Jeg er utrolig stolt over det vi har fått til med teamet. Det har tatt lang tid å bygge opp, men nå er teamet komplett, sier Simonsen."

I følge han selv leverer han fra seg et skip på stødig kurs.

Øyvind.h

Han ble litt kortere i Tesla enn i Nissan. Noen som vet hvordan han gjorde det i Nissan?
Veksten her i Norge synes jeg er dårlig håndert. Mulig han ikke var rett person til vekstfase.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: Agmuns på onsdag 13. juni 2018, klokken 17:10
I følge han selv leverer han fra seg et skip på stødig kurs.

Det har han jo rett i; stødig kurs mot omdømme som "bil-ræl fra USA, langt unna premium segmentet".
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

#5924
Så lenge de ikke faller ned på dieselgate-nivået til tyskerne går det nok bra.

Heldigvis smadret Tesla andre merker i tilfredshetundersøkelser. Så det er visst andre merker som bør lære av Tesla :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA