Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

fonberg

#2580
Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:17
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:02
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.

Dette må helst ikke komme frem. Om rette karene skulle få vite dette er det fort gjort
å gjøre om ei fil eller to til sykkelfelt...

Jeg kommer også nordfra (Sveberg -> Trondheim), og en av grunnene til at det fungerer bra å kjøre til jobb (med mindre man må inn i midtbyen; der kan det være vanskelig å få parkert bilen) er jo nettopp at det begynner å bli bra vilkår for de som sykler. Flere på sykkel gir færre på bilveiene.

Sjøl sykler jeg til jobb når jeg kan, og kjører Tesla når jeg må. Digg å kjøre Tesla til jobb, men enda bedre å sykle :)

Edit: Det er kanskje å banne i kirka, men jeg synes det vil være fornuftig at elbiler må betale en redusert bomavgift. Det bør ikke være "gratis" å kjøre elbil heller (mtp. støv, asfaltslitasje osv).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Per Magnus

#2581
Fra Aftenposten på lederplass http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-Kollektivtrafikken-bor-fa-pengene-7708116.html:

"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."

Spørsmålet er hvordan Aftenposten ser for seg å redusere utslippene av klimagasser dersom en ikke gjør noe med transportbransjen? Utrolig hvor sneversynt en ellers oppegående avis er når det gjelder utfasing av fosilbiler og innfasing elbiler. Håper Elbilforeningen fortsetter å ta til motmæle mot denne snevre tankegangen som Aftenposten presterer å komme med på lederplass.
Model X - 90

Leif1

Sitat fra: fonberg på onsdag 17. september 2014, klokken 11:24
Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:17
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:02
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.

Dette må helst ikke komme frem. Om rette karene skulle få vite dette er det fort gjort
å gjøre om ei fil eller to til sykkelfelt...

Jeg kommer også nordfra (Sveberg -> Trondheim), og en av grunnene til at det fungerer bra å kjøre til jobb (med mindre man må inn i midtbyen; der kan det være vanskelig å få parkert bilen) er jo nettopp at det begynner å bli bra vilkår for de som sykler. Flere på sykkel gir færre på bilveiene.

Sjøl sykler jeg til jobb når jeg kan, og kjører Tesla når jeg må. Digg å kjøre Tesla til jobb, men enda bedre å sykle :)

Edit: Det er kanskje å banne i kirka, men jeg synes det vil være fornuftig at elbiler må betale en redusert bomavgift. Det bør ikke være "gratis" å kjøre elbil heller (mtp. støv, asfaltslitasje osv).

Det var en viss ironi i mitt innlegg.
Kan det at trafikken på nordsiden fungerer så bra ha med det faktum å gjøre at sykkelveier har kommet i tillegg til veier, som også er godt utbygde nå?
Jeg holder til på andre siden av byen. Der har de blant annet fjernet ei av filene inn mot byen fra Ila for å lage
sykkelsti av den. Hele området nedenfor Byåsen er til dels en eneste propp av kø til tider.
Jeg står heldigvis ikke så mye i den, men ser den godt. (Køen går heldigvis mye omvendt av mitt kjøremønster.)
Konvertitt fra S til X

Foleson

Sitat fra: Per Magnus på onsdag 17. september 2014, klokken 11:40
Fra Aftenposten på lederplass http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-Kollektivtrafikken-bor-fa-pengene-7708116.html:

"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."

Spørsmålet er hvordan Aftenposten ser for seg å redusere utslippene av klimagasser dersom en ikke gjør noe med transportbransjen? Utrolig hvor sneversynt en ellers oppegående avis er når det gjelder utfasing av fosilbiler og innfasing elbiler. Håper Elbilforeningen fortsetter å ta til motmæle mot denne snevre tankegangen som Aftenposten presterer å komme med på lederplass.

Og da var det bare å si takk og farvel til Aftenposten som en nogenlunde seriøs avis. Reagerer spesielt på argumentasjonen om at elbilers reduksjon avsamlede utslipp av klimagasser viser seg å være liten, ingen eller til og med negativ. Det er nok av undersøkelser som viser at den kan være svært positiv og positiv til og med når strømmen er "skitten". Er lei av at man i mange slike "undersøkelser" tar høyde for at bensin kommer rett ut fra pumpen og at bilprodusentenes oppgitte tall for utslipp tas for god fisk. Samt at man ofte legger til grunn at en elbil omtrent bare står i garasjen.

Her har nok First House vært ute igjen i fortsettelse av kampanjen sin sammen med Bård Norheim.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Øyvind.h

Det er ganske utrolig at antatt oppegående personer velger å fordumme seg ned til tabloid/Se&Hør nivå. En må jo nærmest håpe på at de har en agenda, og ikke faktisk er så kunnskapsløse at de tror på det de skriver.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 12:15
Kan det at trafikken på nordsiden fungerer så bra ha med det faktum å gjøre at sykkelveier har kommet i tillegg til veier, som også er godt utbygde nå?
Siden trafikale utfordringer i Trondheim er ganske off-topic i denne tråden men likevel interessant for oss som pendler til/fra eller bor i byen, fortsatte jeg i en egen tråd her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16586.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fonberg

Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 12:15
Sitat fra: fonberg på onsdag 17. september 2014, klokken 11:24
Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:17
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:02
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.

Dette må helst ikke komme frem. Om rette karene skulle få vite dette er det fort gjort
å gjøre om ei fil eller to til sykkelfelt...

Jeg kommer også nordfra (Sveberg -> Trondheim), og en av grunnene til at det fungerer bra å kjøre til jobb (med mindre man må inn i midtbyen; der kan det være vanskelig å få parkert bilen) er jo nettopp at det begynner å bli bra vilkår for de som sykler. Flere på sykkel gir færre på bilveiene.

Sjøl sykler jeg til jobb når jeg kan, og kjører Tesla når jeg må. Digg å kjøre Tesla til jobb, men enda bedre å sykle :)

Edit: Det er kanskje å banne i kirka, men jeg synes det vil være fornuftig at elbiler må betale en redusert bomavgift. Det bør ikke være "gratis" å kjøre elbil heller (mtp. støv, asfaltslitasje osv).

Det var en viss ironi i mitt innlegg.
Kan det at trafikken på nordsiden fungerer så bra ha med det faktum å gjøre at sykkelveier har kommet i tillegg til veier, som også er godt utbygde nå?
Jeg holder til på andre siden av byen. Der har de blant annet fjernet ei av filene inn mot byen fra Ila for å lage
sykkelsti av den. Hele området nedenfor Byåsen er til dels en eneste propp av kø til tider.
Jeg står heldigvis ikke så mye i den, men ser den godt. (Køen går heldigvis mye omvendt av mitt kjøremønster.)

Det er naturligvis en fordel at sykkelveiene på nordsiden ikke ble bygd ut/bygges ut på bekostning av bilveier, ja.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

NegativeElectrode

Sitat fra: Foleson på onsdag 17. september 2014, klokken 12:51
Sitat fra: Per Magnus på onsdag 17. september 2014, klokken 11:40
Fra Aftenposten på lederplass http://www.aftenposten.no/meninger/leder/Aftenposten-mener-Kollektivtrafikken-bor-fa-pengene-7708116.html:

"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."

Spørsmålet er hvordan Aftenposten ser for seg å redusere utslippene av klimagasser dersom en ikke gjør noe med transportbransjen? Utrolig hvor sneversynt en ellers oppegående avis er når det gjelder utfasing av fosilbiler og innfasing elbiler. Håper Elbilforeningen fortsetter å ta til motmæle mot denne snevre tankegangen som Aftenposten presterer å komme med på lederplass.

Og da var det bare å si takk og farvel til Aftenposten som en nogenlunde seriøs avis. Reagerer spesielt på argumentasjonen om at elbilers reduksjon avsamlede utslipp av klimagasser viser seg å være liten, ingen eller til og med negativ. Det er nok av undersøkelser som viser at den kan være svært positiv og positiv til og med når strømmen er "skitten". Er lei av at man i mange slike "undersøkelser" tar høyde for at bensin kommer rett ut fra pumpen og at bilprodusentenes oppgitte tall for utslipp tas for god fisk. Samt at man ofte legger til grunn at en elbil omtrent bare står i garasjen.

Her har nok First House vært ute igjen i fortsettelse av kampanjen sin sammen med Bård Norheim.

Når redaktøren her sier at det ikke er et må at flest mulig skal kjøre elbil, hopper han elegant over å nevne hva som da er alternativet. For de fleste er eksosbil, ikke sykkel eller kollektivtransport. Tenker da spesielt på de som faktisk IKKE pendler på E 18 men på alle andre grisgrendte strøk med heller dårlig dekning av kollektivtransport.

Når en norsk avis skriver om norsk avgifts- og kollektivtransportpolitikk burde den holde seg for god til å snike inn worst case tall for elbil med bruk av strøm fra kullkraft.

Det plukkes argumenter fra en ala carte meny med negativitet for elbil, istedet for å se på de faktiske forhold i Norge. Det er faktisk kun enkelte steder at det er kø, og oftest har det helt andre årsaker som strekker seg mye lengre tilbake i tid en inntoget av elbiler.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

MGI

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:39
Sitat fra: MGI på tirsdag 16. september 2014, klokken 14:46
Å sitte i en kollektiv runkering for å rakke ned på Spetalen er like håpløst som enkelte av regnestykkene hans og de som sitter og disser elbilen i kommentarfeltene under artiklene om han.

1) Man har ikke "Rett" bare fordi man kan tjene penger.

2) Å stille kollektiv subsidiering opp mot avgiftsfritak er idioti. Problemet er ikke elbilene (som utgjør en forsvinnende liten del av den totale trafikken), men eksosbilene som forurenser, og da særlig i byer.

3) Uansett hva man måtte mene om det, bør det være en forutsetning at diskusjonen baserer seg på fakta, og ikke på at "noen liker ikke elbiler".
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

Griffel

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 17. september 2014, klokken 13:22
Når redaktøren her sier at det ikke er et må at flest mulig skal kjøre elbil, hopper han elegant over
Når en sitere hopper en elegant over havle sitatet:
"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."
og det er vel ikke så vanskelig å støtte.

Det andre hovedpunktet:
"Svaret blir stadig klarere. Det er nå viktigere å øke støtten til kollektivtrafikken enn pøse ut penger på elbiler."
Dette er vanskeliger å svar på, og de "nye regnestykkene" er alt for enkle. Samfunnet fungerer ikke med bare kollektivtrafikke, så et høyt antall biler er også nødvendig. Trods alt er kollektivtrafikken også ganske betydelig slik den er og den dekker ikke alle behov.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorAtle

Sitat fra: Griffel på onsdag 17. september 2014, klokken 15:09
"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."
og det er vel ikke så vanskelig å støtte.
Ikke vanskelig å støtte i det hele tatt. Målet kan feks nås ved at mange kjøper plugin hybridbiler og at flere benytter kollektiv. Det trenger ikke å være enten fossil eller ren elbil, og det blir for ensidig å kun subsidiere elbiler.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 17. september 2014, klokken 15:09
Det andre hovedpunktet:
"Svaret blir stadig klarere. Det er nå viktigere å øke støtten til kollektivtrafikken enn pøse ut penger på elbiler."
Dette er vanskeliger å svar på, og de "nye regnestykkene" er alt for enkle. Samfunnet fungerer ikke med bare kollektivtrafikke, så et høyt antall biler er også nødvendig. Trods alt er kollektivtrafikken også ganske betydelig slik den er og den dekker ikke alle behov.

Nei, det er ikke noe vanskeligere å svare på. Svaret er at det ikke er noen motsettinger mellom å satse på både elbiler og kollektivtransport. Derfor er det ikke "mer viktig" å bruke penger på noen av delene satt opp i mot hverandre, begge deler er viktige. Ikke minst sammen med innfarts-/pendler-parkeringer.

Norge har en alt for spred bosetning (og denne er politisk villet, så ikke skyld på de som bor spredt), og det vil være tilnærmet umulig å dekke alle med kollektivtrafikk. Men i det minste i og rundt de store byene bør og må man kunne klare det. For de som skal inn til disse, og bor litt utenfor der kollektivtilbudet finnes, må det være en god og fornuftig måte å kunne kjøre (el)bil til en innfartsparkering, evnt. sette den på lading der - uten at det koster en formue selv ikke når incentivene er borte, og ta kollektiv inn til bysentrene der mange skal. For de som har en destinasjon som ikke er så sentral, så må man stort sett regne med å bruke (el)bil uansett. Blir kombinasjonen av innfartsparkering + kollektiv for dyrt - eller vanskelig tilgjengelig (f.eks. pga full parkeringsplass), vil mange velge å kjøre helt inn. Bilen har de alt, og de sitter alt i den, så enklere det enn å skifte, og kan ofte bli billigere eller i det minste ca like dyrt som det kollektive alternativet.

Via elbil incentivene - som virker over all forventing - ser man jo akkurat hva som skal til for at folk skal gjøre det de egentlig vet er det rette. Det er å få ned prisen så "det rette" gir ett økonomisk incentiv. og er verd ett evnt. mindre komfortabelt alternativ. Alt for ofte ser man at man sammenligner bare prisen på kollektivbilletten med det å kjøre selv (og selv der kan det ofte være alt for liten forskjell), og glemmer utgifter til parkering der man finner kollektivtilbudet.

Konklusjon: Det man må jobbe med er altså at folk skal bruke elbil når kollektiv ikke er ett alternativ, og sørge for at kollektiv er ett alternativ for så mange som mulig. Dette hører sammen som hånd i hanske.
Model S 85D

NegativeElectrode

#2592
Sitat fra: Griffel på onsdag 17. september 2014, klokken 15:09
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 17. september 2014, klokken 13:22
Når redaktøren her sier at det ikke er et må at flest mulig skal kjøre elbil, hopper han elegant over
Når en sitere hopper en elegant over havle sitatet:
"Det er ikke noe mål i seg selv at flest mulig skal kjøre elbil. Det sentrale er å redusere utslippene av klimagasser."
og det er vel ikke så vanskelig å støtte.
Jo når alternativet tll elbil oftest er eksosbil, og ikke sykkel/kollektivtransport/hybrid så vil elbil være det alternativet som reduserer utslippene mest over tid. Jo flere som velger elbil foran de dårligere alternativene jo bedre. Men elbil bør ikke gå på bekostning av enda bedre alternativer. For min egen del, så jobbsykler jeg minst 100 mil i året, og kjører kollektivt 15000 - 40000 km. Når jeg må bruke bil, vil jeg helst ha muligheten til å kjøre elbil.

Sitat
Det andre hovedpunktet:
"Svaret blir stadig klarere. Det er nå viktigere å øke støtten til kollektivtrafikken enn pøse ut penger på elbiler."
Dette er vanskeliger å svar på, og de "nye regnestykkene" er alt for enkle. Samfunnet fungerer ikke med bare kollektivtrafikke, så et høyt antall biler er også nødvendig. Trods alt er kollektivtrafikken også ganske betydelig slik den er og den dekker ikke alle behov.
Jeg bor i en liten by. Siste bussen går kl 17, og uten bil vil ikke hverdagen gå rundt. Man kan sikkert argumentere for at tilbudet bør være bedre (noe jeg ofte gjør), men tviler på at det vil bli et så massivt løft at jeg kan klare meg uten bil. Det er heller ikke innlysende at kollektivtransport automatisk gir minst utslipp utenfor tettbebygde strøk. Hvis bussene blir kjørende med tomme seter på tider av døgnet hvor bare få reiser, vil elbilen muligens kunne konkurere på utslipp.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

OddB

Sitat fra: mariowing på onsdag 17. september 2014, klokken 08:46
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:30
Bompengefritaket er nettopp viktig fordi det er bedre at folk kjører elektrisk i sentrum, enn de bruker eksosbil.
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.

Klart vi kan bygge oss ut av trafikale problemer, er det dummeste jeg hører når man argumenterer med det. Er bare å bygge det! Det er kun snakk om prioritering; fremkommelighet mot kostnader og størrelsen på veier mot bomiljø.

Og hvorfor må man sette kollektivtransport opp mot individuell transport? Vi må ha begge deler, folk kommer ikke til å ta kollektivt selv i storbyene når det tar lengre tid enn å kjøre bil. Da er det bedre at man bruker elektrisk bil enn eksosbil.
Bygge ??
Ja det er bare å bygge, men det hjelper ikke å bygge veier, det er prøvd før.
Los Angeles hadde et godt utviklet kollektivtilbud for 100 år siden, men det ble kjøpt opp og lagt ned av bilprodusenter.
Resultatet ser vi i dag ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

mariowing

Sier bare at det er mulig å bygge seg ut av køene hvis man mener at det er fornuftig. Sier ikke at det er det som er riktig å gjøre. Men kan man bygge Lærdalstunnelen og Ryfast og alt dette er det klart man KAN bygge E18 og E6 ut og inn til Oslo uten at det er kø i rushtiden. Og så må man kanskje bygge mer om 30 år når køene er tilbake igjen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA