Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja se der er Hegnar på plass for å spre disse absurde tallene. Ikke noe poeng å ta til motmæle mot Hegnar, for han er skikkelig langsint og hevngjerrig. Når noe først fester seg hos han fortsetter han å klage i egne kanaler i det uendelige. Kort fortalt - slaget er tapt.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Synd Hegnar går i samme fellen- det er åpenbart enkle sjeler blant samfunnstoppene :(

Tesla-man

Hegnar:  "For hver eneste Tesla som selges i Norge, mister Norge rundt en million kroner i skatter og avgifter"

Dette er jo mattematikk som isolert sett er riktig, men helt uten relevans for konteksten det bruke si. 

Hvor mye taper staten om jeg kjøper meg en sykkel i stedet for en bil da?
 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Nuvolari

Det hjelper lite at vi er enige her inne hvis vi ikke får kommunisert dette ut. Er det ikke på tide at elbilforeningen skriver en kronikk i aftenposten som belyser temaet. Først da kan vi få en offentlig debatt.

Vi sitter jo bare her og lar Spetta og Hegnar duve frem med sine feilaktige påstander.

Kom igjen, det er nå Elbilforeningen må på banen!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Bjoris

#1204
Finansavisen skrev om dette på fredag, at det var åpenbart ikke slik at alle ville kjøpt TMS om bilen hadde fulle avgifter, men jeg rakk ikke å lese artikkelen.

Med en slik tilnærming er en jo i nærheten av noe, det å finne prisen på dette. Elbilforeningen regnet ut 10-12 mrd for 50.000 biler og mente at dette måtte økes noe etter at TMS kom.

Jeg syns det er rart at de ikke heller bruker realistiske tall, de vet jo selvsagt at det er luftpenger, slik det fremstilles nå blir det litt som å tenk på hva en skal bruke pengene til om en vinner i Lotto:) Teoretisk sett kan jeg vinne i Lotto, men jeg gjør jo ikke det:)

Diskusjonen er mer interessant med reelle tall, da kunne en jo faktisk fått kastet litt lys over dette...




LA-Thing

#1205
I siste A-magasinet er det en liten artikkel om at Model S går på kullkraft i Kina, dermed er det ikke noen vits i å selge dem der...

Artikkelen det var linket til: http://www.scientificamerican.com/podcast/episode/coal-powered-electric-cars-pollute/.
Drammen, Tesla Model S #2510

Tai

Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. februar 2014, klokken 10:45
Kom igjen, det er nå Elbilforeningen må på banen!

Uten at jeg vet hva eller hvordan det skulle blitt gjort er jeg enig i dette.

Uendelig mengder frustrasjon renner over meg når jeg leser de forskjellige artiklene i media. Det er så lite faktabasert og det som er fakta er tatt ut fra absolutt worst case scenario. Mediene fortsetter å spy ut slike artikler og folket sluker det rått. Jeg frykter for fremtiden hvis dette ikke settes en stopper for, snart blir det jo en kjensgjerning at elbil eiere er banditter og at vi ødelegger det norske samfunnet.

Selvsagt er grunnen til all oppstandelsen Tesla Model S. Luksusbilen som går på strøm og har ytelse langt utover det andre elbiler og de fleste fossilbiler og.
Så for å stille et litt kontreversielt spørsmål:

Er de andre elbileierene også forbanna på Tesla eiere? Føler de at vi kanskje har ødelagt et godt tiltak og på grunn av oss mister alle elbiler gode fordeler?

Ingen stilte jo spørsmål om elbilfordeler før Tesla kom på banen og la oss være ærlig. Det er ikke alle de Model S bilene som lager problemer i kollektiv feltet. Ei heller tar Model S biler opp de fleste ladeplassene. Såvidt jeg har sett er det knapt plass til en Tesla på ladestasjoner i parkeringshus. Så at det er  Model S som har gjort folk forbanna er det liten tvil om.

Jeg håper ikke det er slik at Elbilforeningen vegrer seg for å backe Model S i alle disse diskusjonene som foregår nå for tiden på grunn av at det er en luksuriøs elbil. Det ville vært veldig trist om vi hadde blitt en egen fraksjon utenfor andre biler for jeg mener vi er i samme båt. Leaf, Buddy, trillinger, Kewet, Model S...Selv om det er store forskjeller på de ønsker vi jo det samme. Å kjøre elektrisk og overbevise alle andre at dette er fremtiden. En splid innad i foreningen taper alle sammen på for de fordelene media angriper vil påvirke alle om de fjernes.

Dette innlegget er ikke ment som kritikk mot elbilforeningen for jeg har rett og slett ingen anelse hvilket arbeid som blir nedlagt opp mot de siste ukers angre på på elektriske biler.  Derfor håper jeg at vi kan stå sammen selv om bilene er forskjellige.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Ladefabrikken

Jeg kjører Leaf og er ikke forbanna på Tesla folk. Debatten om hvor grusom elbilen er har vært i mange år. Det er mye enklere å angripe Tesla eiere og få Folk Flest med på misunnelse sytingen. De fleste kjønner at elbiler i Norge ikke går på Kullkraft, så nå har de endret strategi. Veldig smart media stunt.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TS

Inntrykket til TOCN er at Elbilforeningen synes Tesla er et positivt fenomen og at vi må stå sammen i denne kampen om erkjennelse. De har sammen andre gjort det mulig for oss å kjøpe denne fantastiske bilen "taxfree". 

Det er viktig at det ikke skapes splittelse. Janteloven må legges til side..
Mange av Model S kjøperne vil også ha en mindre elbil som nr 2 i familien.
Alle som har tro på elbil må stå sammen.
Etikette er det viktigste vi kan bruke internt mellom oss.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Birger

Sitat fra: Tesla-man på søndag 09. februar 2014, klokken 10:26
Hegnar:  "For hver eneste Tesla som selges i Norge, mister Norge rundt en million kroner i skatter og avgifter"

Dette er jo mattematikk som isolert sett er riktig, men helt uten relevans for konteksten det bruke si. 

Hvor mye taper staten om jeg kjøper meg en sykkel i stedet for en bil da?

Nei dette er ikke en gang isolert sett riktig.

Regnestykket tar ikke hensyn til miljøpåvirkning og helse lokalt.
Det er heller ikke isolert sett riktig når det legges en forutsetning at alle de 2000+ Tesla'ene hadde blitt solgt i det hele tatt. Da er det datamanipulasjon og løgn.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Frodebo

Framtida bestemmes ikke lenger av folk som forstår verden gjennom regneark. Jeg tror og mener også å se at det er et pågående skifte i denne forståelsen også blant økonomer. Både Hegnar og Spetalen tilhører "gammeltenkinga" som regnearkeliten tilhører, de som kun ser på penger som verdifaktor.

Det som hadde vært interessant nå var om en av de økonomene som vet å sette pengeverdi inn en totalsammenheng kom på banen. For det er vel slik at ved å gi avgiftsfritak så investerer samfunnet, samfunnet tar ikke en kostnad.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Tai

Sitat fra: Frodebo på søndag 09. februar 2014, klokken 14:34
Det som hadde vært interessant nå var om en av de økonomene som vet å sette pengeverdi inn en totalsammenheng kom på banen. For det er vel slik at ved å gi avgiftsfritak så investerer samfunnet, samfunnet tar ikke en kostnad.

Den økonomen ville aldri fått spalteplass desverre... :(

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Tesla-man

Sitat fra: Birger på søndag 09. februar 2014, klokken 14:24
Sitat fra: Tesla-man på søndag 09. februar 2014, klokken 10:26
Hegnar:  "For hver eneste Tesla som selges i Norge, mister Norge rundt en million kroner i skatter og avgifter"

Dette er jo mattematikk som isolert sett er riktig, men helt uten relevans for konteksten det bruke si. 

Hvor mye taper staten om jeg kjøper meg en sykkel i stedet for en bil da?

Nei dette er ikke en gang isolert sett riktig.

Regnestykket tar ikke hensyn til miljøpåvirkning og helse lokalt.
Det er heller ikke isolert sett riktig når det legges en forutsetning at alle de 2000+ Tesla'ene hadde blitt solgt i det hele tatt. Da er det datamanipulasjon og løgn.
Det er nok riktig - isolert sett.  Helse- og miljpåvirkning er ikke tema.  Du kan mene at det bør det være, men det er det altså ikke.  Så -isolert sett- er det riktig.

Poenget er jo her at om alle kjøpte Tesla så vil staten måtte søke alternativ inndekning for en laaaang rekke utgifter som i dag dekkes av avgiftene på fossilbiler. 

Provenyet skal opprettholdes - vær du sikker.  Det er jo flere måter å ordne det på - f.eks enten ved at elbilene avgiftsbelegges, eller ved å stramme avgiftsskruen på fossilbilen. 
Så lenge det er en villet politikk å fremme elbil er det direkte selvmotsigende å  velge alt. 1

Tror nok vi er langt på vei enige - alle skjønner at med avgift på Tesla så hadde de fleste kjøpt noe annet.  Derfor er matta slik Spetalen bruker den helt ute av kontekst og ikke relevant for diskusjonen
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

testO

Her bor fosningene som koster på seg en Tesla

http://www.fosna-folket.no/samferdsel/article9101439.ece

Misunnelsen herjer også på Fosen!
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA