Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

heimabrygg

BTs leder skriver også at dersom elbilene "skal bli et bidrag i kampen mot klimaødeleggelser, må de fortrenge bensinbiler", men unnlater å nevne at nettopp Tesla er første elbil som er et reelt alternativ som bil nummer én.

For min egen del, som sentrumsbeboer og nybakt pappa, er jeg opptatt av lokal forurensing. Tesla er ikke miljøvennlig, men -vennligere enn en bensin- eller dieselbil lokalt i Bergen. Jeg har utsikt mot containerhavnen og ser daglig skip ligge til kai og spy ut store mengder eksos, shuttlebusser som frakter late turister til og fra, ja også rundt omkring i, sentrum - og mot et slikt bilde blir lederspalten i dag til stor irritasjon. Jeg blir faktisk glad når jeg ser en elbil suse forbi stille i en sentrumsgate, og om en ikke kan få bilfritt sentrum bør en i alle fall kunne håpe på et stillere og renere et.

Men mest av alt irriteres jeg over ordet sponsing. Det blir som å si en sparer penger ved å handle på tilbud... I USA får elbilkøpere penger igjen på skatten, men i Norge får vi ikke penger når vi kjøper elbil.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

JohanH

#211
Sitat fra: stue på lørdag 31. august 2013, klokken 13:43
Klag inn BT till PFU. Det er det eneste språket de forstår. Ingen aviser liker å ha for mange saker gående der. Er jo direkte feil og misvisende det de skriver.

Godt gjort. Fører sikkert ingen som helst vei, men godt gjort. Vi må holde oppe trøkket her. Svaret fra journalisten der blir jo helt latterlig: "Vi må jo sammenlignde med en sammenlignbar bensinbil". Hvorfor det??? Det er jo helt åpenbart at avgiftssystemet er designet for å premiere biler med lite utslipp og tilsvarende "bestraffe" biler med mye utslipp! En måte å tolke utsagnet er at Tesla funnet opp en veldig lur måte å lure staten på en masse skatteinntekter, nemlig å bygge en bil uten utslipp som alikevel yter godt. (D.v.s. man har oppnådd det man må ha ønsket slik avgiftssystemet er designet, men når det først oppnås ja da er det feil!).

Det blir som å lokke med en pengepremie til den som  kan få til noe fantastisk og så er det plutselig noen som får til dette fantastiske og da sier man "Ja men vi trodde jo ikke noen skulle få det til egentlig, vi ville jo bare lokke med premien for å få folk å forsøke litt, så det er moralsk feil at du får den her premien og når vi tenker oss om så får du den ikke".

Chlangum

Sitat fra: arnkl på lørdag 31. august 2013, klokken 13:35
Sitat fra: cdabel på lørdag 31. august 2013, klokken 12:48
Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler

No blir eg kraftig irritert. BT sprer direkte løgn, og dei er klar over det!

På ledarplass i dag (31/8) skriv dei "...teslaen er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift; den er slik sett sponset av staten med ganske nøyaktig 850 000 kroner." Dette var journalisten i BT klar over var feil, for eg sende han følgjande mail i går kveld:

---- Mail sent til Frode Buanes i BT ---
Hei.

Eg viser til artikkelen i BT i dag om Tesla Model S og statlege "subsidiar" av den. Det er vel feil å kalle fråvær av avgifter for subsidier, men eg skal la det vere.

Men når det gjeld utrekning av kva avgift Model S skulle hatt om ikkje elbilfritaket hadde eksistert er det mykje feil.

For det første har de har brukt CO2 og NOx utslepp frå ein Porche Panamera som grunnlag også for Model S. Det bli heilt feil då ein Model S har 0 for begge desse utsleppa. Det vil seie at sjølv om elbilar ikkje hadde vore fritekne for eingongsavgift ville ikkje det vore noko avgift for desse komponentane (for CO2 ville faktisk avgifta vore negativ, altså fråtrekk frå andre komponentar av eingongsavgift).

Den andre feilen er at de brukar maksimal effekt for Model S (421hk) som grunnlag for effektkomponenten i eingongsavgiften. Men her skil elmotorar seg frå forbrenningsmotorar. Elmotorar har ein ganske stor maksimal effekt, men kan ikkje halde denne effekta over særleg lang tid (då ville motoren bli for varm). Det er derfor Panamera har lagt høgare toppfart enn Model S, sjølv om effekt og akselerasjon er tilnærma lik. Den kontinuerlige effekten til Model S er langt lavare (Datane i køyretøyregistra seier 94 hk, eg veit ikkje om det stemmer). Det hadde vore denne kontinuerlige effekten som hadde vore grunnlaget for ein eventuell effektavgift.

Med desse datane gir avgiftskalkulatoren til tollvesenet følgjande resultat:

Merverdiavgift:    148 750,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   195 994,38
Avgift for motoreffekt:   1 100,00
Avgift for CO2:   -87 480,00
Avgift for NOx:   700,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   110 314,38
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   110 314,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter:   261 464,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:   856 464,00

(NB. Kalkulatoren godtok ikkje 0 for CO2 og NOx så eg la inn 10 og 20 hhv. for desse. Den reelle avgifta vert altså endå lavare.)

Som du ser vert ikkje Model S "subsidiert" med 820000 men med 260000. Det er ein vesentlegt forskjel, som eg håpar BT vil rette opp.

Mvh
Arne Kleppestrand (som har tinga Tesla Model S)

--- slutt mail ---

Eg fekk følgjande svar 20.41, så mailen min vart lest i god tid før deadline i dagen avis

--- Mail frå Frode Buanes i BT --
Hei!

Takk for e-post. Er på en middag nå, så svarer deg mer utfyllende i morgen :)

Men regnestykket har vært godkjent både av økonom Robert Næss, en bilforhandler, og har vært diskutert med SSB-forskeren vi siterte.

En vesentlig forutsetning er som vi skriver at vi sammenlignet med hva den ville kostet dersom den var en bensinbil.

Ha en fin kveld!

Frode
---- slutt mail---

Det at BT sprer løgnaktige påstandar for å sverte EL-bilen tyder på ein bevist kampanje. Eigentleg er det rart, sidan BT har vore ekstremt opptekne av luftforureining frå bilar vinterstid ("giftlokket").

Direkte usmaklig, spør du meg. (altså ikke til deg arnkl men til BT jurnalisten her)
Må riktig nok inrømme at jeg ikke har lest lederen da jeg er på båten.

Det fantastiske med Tesla er jo nettopp at selv petrolheads som mange Teslakjøpere er, velger bort en CO2 og Nox spyende bil nettopp med en elbil. Vi som har bilinteresse men ikke tjener millioner i året kjøper gjerne gamle forurensende biler for å ha muligheten til å kunne velge en motorsterk bil.
For slike som oss spiller det ingen rolle om man trenger de kreftene eller ikke.

Selv så bytter jeg ut en 6,2 liters V8 diesel uten partikkelfilter og en 2,7 liters V6 med en TMS
Hadde jo ikke tatt i en elbil med ildtang engang før Tesla kom på banen.
Så, selv om jeg ikke akkuratt velger TMS av miljøhensyn så vil jeg jo påstå at miljøet tjener på det likevell.
Uten TMS så hadde jeg jo fortsatt kjørt rundt i de gamle forurensende skranglekassene til de dødde av seg selv.

Uff, kjenner jeg blir skikkelig provosert av denne jante tenkingen som tydligvis ennå henger igjen hos enkelte. 
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

TS

Sitat fra: RuneW på fredag 30. august 2013, klokken 23:31
Sitat fra: TS på fredag 30. august 2013, klokken 21:50
Man fulllader batteriet med SuperLader (90kwh) på 40 minutter
, men meningen er også at man ankommer med halvfullt batteri , stopper 20min for å topplade [...]

Det går vel mye mer enn 20 min å lade fra 50% til 100%? Litt usikker på hva du mener med "topplade" her, men antar at du mener fullade,  ellers blir det veldig langt til neste SC...

Å lade fra 20% til 70% derimot ...

Jeg prøvde å ta det på en folkelig tone ( ref halv tank og full tank) siden denne journalisten tydeligvis ikke hadde noen som helst teknisk innsikt .. Sannsynligvis har han fortsatt knapper på telefonen sin ...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

#214
Sitat fra: arnkl på lørdag 31. august 2013, klokken 13:35
Sitat fra: cdabel på lørdag 31. august 2013, klokken 12:48
Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler

No blir eg kraftig irritert. BT sprer direkte løgn, og dei er klar over det!

På ledarplass i dag (31/8) skriv dei "...teslaen er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift; den er slik sett sponset av staten med ganske nøyaktig 850 000 kroner." Dette var journalisten i BT klar over var feil, for eg sende han følgjande mail i går kveld:

---- Mail sent til Frode Buanes i BT ---
Hei.

Eg viser til artikkelen i BT i dag om Tesla Model S og statlege "subsidiar" av den. Det er vel feil å kalle fråvær av avgifter for subsidier, men eg skal la det vere.

Men når det gjeld utrekning av kva avgift Model S skulle hatt om ikkje elbilfritaket hadde eksistert er det mykje feil.

For det første har de har brukt CO2 og NOx utslepp frå ein Porche Panamera som grunnlag også for Model S. Det bli heilt feil då ein Model S har 0 for begge desse utsleppa. Det vil seie at sjølv om elbilar ikkje hadde vore fritekne for eingongsavgift ville ikkje det vore noko avgift for desse komponentane (for CO2 ville faktisk avgifta vore negativ, altså fråtrekk frå andre komponentar av eingongsavgift).

Den andre feilen er at de brukar maksimal effekt for Model S (421hk) som grunnlag for effektkomponenten i eingongsavgiften. Men her skil elmotorar seg frå forbrenningsmotorar. Elmotorar har ein ganske stor maksimal effekt, men kan ikkje halde denne effekta over særleg lang tid (då ville motoren bli for varm). Det er derfor Panamera har lagt høgare toppfart enn Model S, sjølv om effekt og akselerasjon er tilnærma lik. Den kontinuerlige effekten til Model S er langt lavare (Datane i køyretøyregistra seier 94 hk, eg veit ikkje om det stemmer). Det hadde vore denne kontinuerlige effekten som hadde vore grunnlaget for ein eventuell effektavgift.

Med desse datane gir avgiftskalkulatoren til tollvesenet følgjande resultat:

Merverdiavgift:    148 750,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   195 994,38
Avgift for motoreffekt:   1 100,00
Avgift for CO2:   -87 480,00
Avgift for NOx:   700,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   110 314,38
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   110 314,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter:   261 464,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:   856 464,00

(NB. Kalkulatoren godtok ikkje 0 for CO2 og NOx så eg la inn 10 og 20 hhv. for desse. Den reelle avgifta vert altså endå lavare.)

Som du ser vert ikkje Model S "subsidiert" med 820000 men med 260000. Det er ein vesentlegt forskjel, som eg håpar BT vil rette opp.

Mvh
Arne Kleppestrand (som har tinga Tesla Model S)

--- slutt mail ---

Eg fekk følgjande svar 20.41, så mailen min vart lest i god tid før deadline i dagen avis

--- Mail frå Frode Buanes i BT --
Hei!

Takk for e-post. Er på en middag nå, så svarer deg mer utfyllende i morgen :)

Men regnestykket har vært godkjent både av økonom Robert Næss, en bilforhandler, og har vært diskutert med SSB-forskeren vi siterte.

En vesentlig forutsetning er som vi skriver at vi sammenlignet med hva den ville kostet dersom den var en bensinbil.

Ha en fin kveld!

Frode
---- slutt mail---

Det at BT sprer løgnaktige påstandar for å sverte EL-bilen tyder på ein bevist kampanje. Eigentleg er det rart, sidan BT har vore ekstremt opptekne av luftforureining frå bilar vinterstid ("giftlokket").

Helt utrolig at ikke BT er mer posistive til Tesla og avgiftsnivået når de hver vinter tar astamatikere og byens befolkning i forsvar mot lokal forurensning.

Men,  mediabildet har blitt overflommet av positive reportasjer om Model S i sommer, så da må de selvfølgelig finne en negativ vinkling siden de hadde så lyst til skrive om bilen..

All reklame er vel god reklame...
Tesla Motors har fortsatt ikke brukt 1 krone på markedsføring med unntak av finn.no annonser i Norge ...

Også må jeg le av kilden : økonom Robert Næss, en bilforhandler

En økonom som ser at sin egen inntektskilde er sterkt truet siden Tesla ikke kommer til å selges via bilforhandlere  :D
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

ofn

#215
Jeg bor 500m fra Danmarksplass i Bergen som er et av de stedene i Norge med mest luftforurensning på kalde vinterdager. Jeg selger en dieselbil innen 1-2 mnd som ikke lenger selges i Norge pga den ikke tilfredsstiller nyere miljøkrav. Kan ikke tenke meg noe mer miljøvennlig i Norge enn elbil både med tanke på CO2 og lokal luftforurensning, vi er jo mer eller mindre selvforsynt med fornybar energi. Tror vi kommer til å se mange slike reportasjer i tiden som kommer. Finnes noen såkalte forskere rundt omkring som ser sitt snitt til å komme litt i mediene med kritikk mot elbiler, på samme måte som de forskerne som fornekter global oppvarming osv. Det hele i tillegg marinert i janteloven. Vi trenger en kritisk diskusjon rundt elbiler,
og kommer all energi fra kullkraftverk så er det ikke så stor forskjell i CO2-utslipp sammenlignet med fossilbiler. Men elbiler vil ikke ha høyere CO2-utslipp enn tilsvarende fossilbiler uansett energikilde, og vil derfor uansett være et skritt i riktig retning.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Bobbulf

Her er artikkelen fra BT, helt på trynet med snakk om sponsing og sammenligning hvor Tesla har utslipp av CO2 osv  >:(

http://www.bt.no/bilogmotor/Staten-stotter-privat-luksus-2957131.html#.UiH85IwayK0
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

stianrod

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 31. august 2013, klokken 16:30
Her er artikkelen fra BT, helt på trynet med snakk om sponsing og sammenligning hvor Tesla har utslipp av CO2 osv  >:(

http://www.bt.no/bilogmotor/Staten-stotter-privat-luksus-2957131.html#.UiH85IwayK0

Helt på trynet!! Håper folk reagerer og bombarderer journalistene med mailer!
Tesla Model S P85 2014

el-fanboy

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 31. august 2013, klokken 16:30
Her er artikkelen fra BT, helt på trynet med snakk om sponsing og sammenligning hvor Tesla har utslipp av CO2 osv  >:(

http://www.bt.no/bilogmotor/Staten-stotter-privat-luksus-2957131.html#.UiH85IwayK0
Ja, det er imponerende hvordan Holtsmark stadig får tilgang til media med sine utdaterte påstander uten å utfordret av journalistene. Svært ensidig artikkel. Holtsmark er jo en kjent elbilhater fra langt tilbake.

http://www.elbil.no/miljo/415-resirkulering-av-elbilartikkel
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Tarpoon

Bjart Holtsmark. Sykkelfanatiker som jobber aktivt for bilfrie bysentre. Elbilen er nok en stor trussel her. 
Når man har fulgt med på hans uttalelser en stund slutter man aldri å overraskes over hans misbruk av sin stilling i SSB for sine private meninger. 
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

laumb

Hold dere til norske artikler nå! Diskusjon av politikken, avgiftene og holdningene til dette har vi egne forum for.

Tarpoon

Sitat fra: Oreo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50
Starter en tråd der vi kan linke å diskutere saker som blir tatt opp i norske medier.

Ikke for å være kverulant, men når artikler tar opp politikken, avgiftene og holdningene til elbil, og som i dette tilfellet; Tesla Model S, må vi kunne diskutere en del rundt dette og belyse med litt bakgrunnsstoff.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

blokhus

#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

Leaf_entusiast

Sitat fra: arnkl på lørdag 31. august 2013, klokken 13:35
Sitat fra: cdabel på lørdag 31. august 2013, klokken 12:48
Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler

No blir eg kraftig irritert. BT sprer direkte løgn, og dei er klar over det!

På ledarplass i dag (31/8) skriv dei "...teslaen er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift; den er slik sett sponset av staten med ganske nøyaktig 850 000 kroner." Dette var journalisten i BT klar over var feil, for eg sende han følgjande mail i går kveld:

---- Mail sent til Frode Buanes i BT ---
Hei.

Eg viser til artikkelen i BT i dag om Tesla Model S og statlege "subsidiar" av den. Det er vel feil å kalle fråvær av avgifter for subsidier, men eg skal la det vere.

Men når det gjeld utrekning av kva avgift Model S skulle hatt om ikkje elbilfritaket hadde eksistert er det mykje feil.

For det første har de har brukt CO2 og NOx utslepp frå ein Porche Panamera som grunnlag også for Model S. Det bli heilt feil då ein Model S har 0 for begge desse utsleppa. Det vil seie at sjølv om elbilar ikkje hadde vore fritekne for eingongsavgift ville ikkje det vore noko avgift for desse komponentane (for CO2 ville faktisk avgifta vore negativ, altså fråtrekk frå andre komponentar av eingongsavgift).

Den andre feilen er at de brukar maksimal effekt for Model S (421hk) som grunnlag for effektkomponenten i eingongsavgiften. Men her skil elmotorar seg frå forbrenningsmotorar. Elmotorar har ein ganske stor maksimal effekt, men kan ikkje halde denne effekta over særleg lang tid (då ville motoren bli for varm). Det er derfor Panamera har lagt høgare toppfart enn Model S, sjølv om effekt og akselerasjon er tilnærma lik. Den kontinuerlige effekten til Model S er langt lavare (Datane i køyretøyregistra seier 94 hk, eg veit ikkje om det stemmer). Det hadde vore denne kontinuerlige effekten som hadde vore grunnlaget for ein eventuell effektavgift.

Med desse datane gir avgiftskalkulatoren til tollvesenet følgjande resultat:

Merverdiavgift:    148 750,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   195 994,38
Avgift for motoreffekt:   1 100,00
Avgift for CO2:   -87 480,00
Avgift for NOx:   700,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   110 314,38
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   110 314,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter:   261 464,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:   856 464,00

(NB. Kalkulatoren godtok ikkje 0 for CO2 og NOx så eg la inn 10 og 20 hhv. for desse. Den reelle avgifta vert altså endå lavare.)

Som du ser vert ikkje Model S "subsidiert" med 820000 men med 260000. Det er ein vesentlegt forskjel, som eg håpar BT vil rette opp.

Mvh
Arne Kleppestrand (som har tinga Tesla Model S)

--- slutt mail ---

Eg fekk følgjande svar 20.41, så mailen min vart lest i god tid før deadline i dagen avis

--- Mail frå Frode Buanes i BT --
Hei!

Takk for e-post. Er på en middag nå, så svarer deg mer utfyllende i morgen :)

Men regnestykket har vært godkjent både av økonom Robert Næss, en bilforhandler, og har vært diskutert med SSB-forskeren vi siterte.

En vesentlig forutsetning er som vi skriver at vi sammenlignet med hva den ville kostet dersom den var en bensinbil.

Ha en fin kveld!

Frode
---- slutt mail---

Det at BT sprer løgnaktige påstandar for å sverte EL-bilen tyder på ein bevist kampanje. Eigentleg er det rart, sidan BT har vore ekstremt opptekne av luftforureining frå bilar vinterstid ("giftlokket").

Disse beregningene baserer seg på at teslaen kun har 94hk. De av oss som har kjørt en Tesla kan vel ikke være helt enig i det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA