Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Oreo

Sitat fra: Tarpoon på fredag 30. august 2013, klokken 16:14
Ja, virkelig skuffende at de store avisene ikke har satt dette på agendaen.
Jeg postet iallefall eventen på min Facebook :-)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

luffe

Synes jeg så et TV-kamera på ene bildet, kanskje på nyhetene?
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)


el-fanboy

Sitat fra: stue på fredag 30. august 2013, klokken 16:06
Det har ikke vært noen store oppslag om åpningen av hurtigladerne i vg, dagbladet, aftenposten eller nrk så vidt jeg kan se. Har vært noen små notiser.

Skuffende at dette ikke blir slått større opp. Er jo egentlig ganske utrolig at de har klart å få de opp så fort, og i et så stort omfang.
+1

Men mediene er sikkert livredde for å fremstå som "mikrofonstativ" eller "fanboys" av ett spesifikt selskap - selv om det er en aldri så liten revolusjon vi er vitne til. Spesielt NRK får jo masse pepper når de dekker produktspesifikke eventer, og kanskje Tesla-eventer spesielt. Dessverre  :-\
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D


OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

SIS

Nok en reportasje som inneholder feil.. "En elbil må lades etter 200km".. :P

TS

Sitat fra: SIS på fredag 30. august 2013, klokken 21:12
Nok en reportasje som inneholder feil.. "En elbil må lades etter 200km".. :P

Det er ikke ofte jeg skriver i affekt til journalister , men nå måtte jeg bare:

Hei 

Henviser til din artikkel : El-biler i støtet Les mer: http://www.nrk.no/ho/1.11212145

Denne er missvisende og inneholder vesentlige faktafeil.

Så vidt meg bekjent (som kunde), er denne SuperLadestasjonen kun for Tesla Model S, og ikke for "ELbiler" generellt slik artikkelen antyder.
Det er ikke nevnt med ett ord hvem som står bak og at all bruk er inkludert i kjøpesummen på bilen  (Model S) med den største batteripakken (85kwh) som gjør at man har inntil 480km rekkevidde , ikke 200km som du skriver.
Man fulllader batteriet med SuperLader (90kwh) på 40 minutter 
, men meningen er også at man ankommer med halvfullt batteri , stopper 20min for å topplade , tar seg en matbit og fortsetter turen mot nord eller sør og stopper neste gang på Dombås eller Brokelandsheia for det samme.

Dette er faktisk en revolusjon som har fått GM (som eide Saab og eier bla Opel) til å engasjere et helt team til å studere hva Tesla Motors gjør . 
Både oljeindustrien og bilindustrien kommer til merke noe av det samme som de etablerte mobiltelefonprodusentene gjorde da Apple som ny produsent revelusjonerte den bransjen.
Hadde det ikke vært for de, hadde du sannsynligvis hatt knapper på telefonen din i dag.  

Jeg vil anbefale deg elbilforeningen som uavhengig kilde til relevante saker. 
Elbil.no

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

RuneW

Sitat fra: TS på fredag 30. august 2013, klokken 21:50
Man fulllader batteriet med SuperLader (90kwh) på 40 minutter
, men meningen er også at man ankommer med halvfullt batteri , stopper 20min for å topplade [...]

Det går vel mye mer enn 20 min å lade fra 50% til 100%? Litt usikker på hva du mener med "topplade" her, men antar at du mener fullade,  ellers blir det veldig langt til neste SC...

Å lade fra 20% til 70% derimot ...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cdabel

Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

HABEL

Sitat fra: cdabel på lørdag 31. august 2013, klokken 12:48
Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler

+1

Helt som forventet fra min side...:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8533.0.html
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

arnkl

#207
Sitat fra: cdabel på lørdag 31. august 2013, klokken 12:48
Nei, det tok ikke lang tid for Janteloven å melde seg. Lederplass ("Miljøvennlig miljøsvin") og tosider artikkel i dagens Bergens Tidende som forteller at elbilinsentivene ikke var tiltenkt slike luksuselbiler

No blir eg kraftig irritert. BT sprer direkte løgn, og dei er klar over det!

På ledarplass i dag (31/8) skriv dei "...teslaen er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift; den er slik sett sponset av staten med ganske nøyaktig 850 000 kroner." Dette var journalisten i BT klar over var feil, for eg sende han følgjande mail i går kveld:

---- Mail sent til Frode Buanes i BT ---
Hei.

Eg viser til artikkelen i BT i dag om Tesla Model S og statlege "subsidiar" av den. Det er vel feil å kalle fråvær av avgifter for subsidier, men eg skal la det vere.

Men når det gjeld utrekning av kva avgift Model S skulle hatt om ikkje elbilfritaket hadde eksistert er det mykje feil.

For det første har de har brukt CO2 og NOx utslepp frå ein Porche Panamera som grunnlag også for Model S. Det bli heilt feil då ein Model S har 0 for begge desse utsleppa. Det vil seie at sjølv om elbilar ikkje hadde vore fritekne for eingongsavgift ville ikkje det vore noko avgift for desse komponentane (for CO2 ville faktisk avgifta vore negativ, altså fråtrekk frå andre komponentar av eingongsavgift).

Den andre feilen er at de brukar maksimal effekt for Model S (421hk) som grunnlag for effektkomponenten i eingongsavgiften. Men her skil elmotorar seg frå forbrenningsmotorar. Elmotorar har ein ganske stor maksimal effekt, men kan ikkje halde denne effekta over særleg lang tid (då ville motoren bli for varm). Det er derfor Panamera har lagt høgare toppfart enn Model S, sjølv om effekt og akselerasjon er tilnærma lik. Den kontinuerlige effekten til Model S er langt lavare (Datane i køyretøyregistra seier 94 hk, eg veit ikkje om det stemmer). Det hadde vore denne kontinuerlige effekten som hadde vore grunnlaget for ein eventuell effektavgift.

Med desse datane gir avgiftskalkulatoren til tollvesenet følgjande resultat:

Merverdiavgift:    148 750,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   195 994,38
Avgift for motoreffekt:   1 100,00
Avgift for CO2:   -87 480,00
Avgift for NOx:   700,00
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   110 314,38
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   110 314,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter:   261 464,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:   856 464,00

(NB. Kalkulatoren godtok ikkje 0 for CO2 og NOx så eg la inn 10 og 20 hhv. for desse. Den reelle avgifta vert altså endå lavare.)

Som du ser vert ikkje Model S "subsidiert" med 820000 men med 260000. Det er ein vesentlegt forskjel, som eg håpar BT vil rette opp.

Mvh
Arne Kleppestrand (som har tinga Tesla Model S)

--- slutt mail ---

Eg fekk følgjande svar 20.41, så mailen min vart lest i god tid før deadline i dagen avis

--- Mail frå Frode Buanes i BT --
Hei!

Takk for e-post. Er på en middag nå, så svarer deg mer utfyllende i morgen :)

Men regnestykket har vært godkjent både av økonom Robert Næss, en bilforhandler, og har vært diskutert med SSB-forskeren vi siterte.

En vesentlig forutsetning er som vi skriver at vi sammenlignet med hva den ville kostet dersom den var en bensinbil.

Ha en fin kveld!

Frode
---- slutt mail---

Det at BT sprer løgnaktige påstandar for å sverte EL-bilen tyder på ein bevist kampanje. Eigentleg er det rart, sidan BT har vore ekstremt opptekne av luftforureining frå bilar vinterstid ("giftlokket").
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

OddB

Sitat fra: TS på fredag 30. august 2013, klokken 21:50
Sitat fra: SIS på fredag 30. august 2013, klokken 21:12
Nok en reportasje som inneholder feil.. "En elbil må lades etter 200km".. :P

Det er ikke ofte jeg skriver i affekt til journalister , men nå måtte jeg bare:

Hei

Henviser til din artikkel : El-biler i støtet Les mer: http://www.nrk.no/ho/1.11212145

Denne er missvisende og inneholder vesentlige faktafeil.

....
Man fulllader batteriet med SuperLader (90kwh) på 40 minutter

Hvis man skal være HELT korrekt burde du kanskje skrevet "90 kW" og 75 minutter ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

stue

Klag inn BT till PFU. Det er det eneste språket de forstår. Ingen aviser liker å ha for mange saker gående der. Er jo direkte feil og misvisende det de skriver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA