Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Havebigfun

- men så fyller vi på ren norsk kraft, både defakto og sertifikatmessig ettersom elbilforeningen kjøper slike for oss.
Da ender vi opp med noe over 20 tonn CO2 for de første 250kkm.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sn0le på tor 23. apr 2015, kl. 20:15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tor 23. apr 2015, kl. 09:32
Ser ut som tallene ikke er helt på jordet. Men når man ser på 250.000 km og nordisk strømmiks, så slipper jo en Model S ut ca 30,5 tonn CO2 og en diesel golf ut ca 37,5 tonn CO2. Altså har en Model S ca 19% lavere utslipp enn en diesel golf over levetiden. (Dette er inklusive utslipp under produksjon av diesel og 0,55 l/mil.)
0,55 liter diesel pr mil gir 145 gram CO2/km.
Legger man på 17% (iht Statoils egne tall) så blir det ca 169 gram CO2/km.
Runder man det opp til 170 gram CO2/km og kjører bilen 250.000km så ender man på 42,5 tonn CO2.
Legger man til 5 tonn CO2 fra produksjon så er man på 47,5 tonn CO2.

Klarer man 350km på en full lading på en TMS så vil det på 250.000km gi 714 ladinger.
Hver lading er 75kWh, og totalt antall kWh for 250.000km blir da 53.550kWh.
Dette gir et snittforbruk på 214,2Wh/km.
Med Nordisk strømmiks (200 gram CO2/kWh) så blir det 10,71 tonn CO2.
Kombinert med 18 tonn CO2 fra produksjon så ender Teslaen på 28,71 tonn CO2 for 250.000km.

Reduksjonen er dermed 40% hvis man kjører Tesla på Nordisk strømmiks vs en Gold stv TDI på 0,55 liter pr mil.
Når jeg ser nærmere ser jeg at jeg bommet litt. Jeg baserte meg på denne: http://media.daimler.com/Projects/c2c/channel/documents/2582749_final_UZ_B_Kl_ED_engl_15_12.pdf

Der står det at 0,54 l/mil og 160.000 km = 23,8 tonn CO2. Men der trodde jeg at det var diesel mens det faktisk var snakk om bensin. 0,55 l/mil er nok oppnåelig med diesel, men ikke fullt så oppnåelig med bensin.

Så Model s kommer en del bedre ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mr.Hansen

Sitat fra: sn0le på tor 23. apr 2015, kl. 20:15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tor 23. apr 2015, kl. 09:32
Ser ut som tallene ikke er helt på jordet. Men når man ser på 250.000 km og nordisk strømmiks, så slipper jo en Model S ut ca 30,5 tonn CO2 og en diesel golf ut ca 37,5 tonn CO2. Altså har en Model S ca 19% lavere utslipp enn en diesel golf over levetiden. (Dette er inklusive utslipp under produksjon av diesel og 0,55 l/mil.)
0,55 liter diesel pr mil gir 145 gram CO2/km.
Legger man på 17% (iht Statoils egne tall) så blir det ca 169 gram CO2/km.
Runder man det opp til 170 gram CO2/km og kjører bilen 250.000km så ender man på 42,5 tonn CO2.
Legger man til 5 tonn CO2 fra produksjon så er man på 47,5 tonn CO2.

Klarer man 350km på en full lading på en TMS så vil det på 250.000km gi 714 ladinger.
Hver lading er 75kWh, og totalt antall kWh for 250.000km blir da 53.550kWh.
Dette gir et snittforbruk på 214,2Wh/km.
Med Nordisk strømmiks (200 gram CO2/kWh) så blir det 10,71 tonn CO2.
Kombinert med 18 tonn CO2 fra produksjon så ender Teslaen på 28,71 tonn CO2 for 250.000km.

Reduksjonen er dermed 40% hvis man kjører Tesla på Nordisk strømmiks vs en Gold stv TDI på 0,55 liter pr mil.

Nordisk strømmix på 200gCo2/km, har litt problemer med den. Norge har hatt overprodusjon av strøm i 27 av 38 år(1974-2012) Siste året vi gikk i minus var 2010 med 7,6TWh. Norge har tilnærmende ren energi iht Co2. Sverige hadde 30g Co2/kWh i 2010(siste år jeg fant). Vi impoterer lite strøm fra Danmark som jeg ikke fant noen tall fra men de har mye kull kraftverk.

Jeg har laget et regnestykke på www.elbilfakta.no

Som gjør Tesla Model S 85kWh Co2 nøytral ved 82747km, hvis du bytte ut en VW Golf S 1.6 3dr(5dr) Bensin.

Regnestykke tar ikke hensyn til ekte forbruk, men bare tallene fra fabrikkene. Vi senere har fått vite at disse fabrikktallene er fra 10-40% for lave.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

flux

#3978
Den fossile energikjeden er sjanseløs mot den fornybare, og plugin biler kan være en del av den fornybare kjeden.

Hovedfortrinnet til fossil energi mot fornybar energi var at det tidligere kun var fossil energi som var "mobil", slik er det ikke lenger.

Nå ser selv "oljeanalytikerene" det:
https://twitter.com/ThinaSaltvedt/status/588805777239977984

"This is the beginning of the end."  http://t.co/watbuhn6Ko


P85D

Lønn kan være så mangt.. Eksempelvis kan Aksjeutbytte kan kompensere for personlig lønn
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Tuxedo

Sitat fra: P85D på fre 24. apr 2015, kl. 22:23
Lønn kan være så mangt.. Eksempelvis kan Aksjeutbytte kan kompensere for personlig lønn
Det kan man trygt si  Selv om Tesla ennå ikke betaler utbytte, så eier han 35 mill aksjer der.  Med hans øvrige formue, er han god for ca 11 milliarder dollar.  Ikke dårlig for en 43-åring som startet med to tomme hender.

fredag

Sitat fra: Mr.Hansen på tor 23. apr 2015, kl. 22:17
Nordisk strømmix på 200gCo2/km, har litt problemer med den. Norge har hatt overprodusjon av strøm i 27 av 38 år(1974-2012) Siste året vi gikk i minus var 2010 med 7,6TWh. Norge har tilnærmende ren energi iht Co2. Sverige hadde 30g Co2/kWh i 2010(siste år jeg fant). Vi impoterer lite strøm fra Danmark som jeg ikke fant noen tall fra men de har mye kull kraftverk.

Jeg har laget et regnestykke på www.elbilfakta.no

Som gjør Tesla Model S 85kWh Co2 nøytral ved 82747km, hvis du bytte ut en VW Golf S 1.6 3dr(5dr) Bensin.

Regnestykke tar ikke hensyn til ekte forbruk, men bare tallene fra fabrikkene. Vi senere har fått vite at disse fabrikktallene er fra 10-40% for lave.

Alle vi som er medlemmer av Elbilforeningen har opprinnelsesgarantier på 100% fornybar strøm for lading av vår elbil. Hvert medlem får opprinnelsesgarantert 2.200 kWh strømforbruk.

http://www.elbil.no/bli-medlem/medlemsfordeler/879-utslippsfri-lading

Dermed kan co2-utslippet settes til 0 for de første 2200kWh for en stor andel av norske elbilister.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sandvika

Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

fredag

Sitat fra: Sandvika på lør 25. apr 2015, kl. 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

Det premierer strømprodusenter som produserer fornybart, slik at annen produksjon blir mindre lønnsomt. Som igjen hjelper til med å få til et grønt skifte i bransjen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: Sandvika på lør 25. apr 2015, kl. 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

Faktisk ikke.

Hvert land forplikter seg til å ha maks utslipp, så hvis vi kan selge mindre ren strøm til Tyskland, så "må" tyskerne selv produsere mer ren strøm.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teslanewbie

Tesla radioreportasje på P2 nå ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mao

Velskrevet innlegg om "Mytene om miljøfiendtlige elbiler". Selvsagt illustrert med bilde av en Tesla :)
http://www.dagbladet.no/2015/04/27/kultur/meninger/kronikk/debatt/38891602/
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

eisa01

Sitat fra: Rio på lør 25. apr 2015, kl. 12:53
Sitat fra: Sandvika på lør 25. apr 2015, kl. 08:55
Opprinnelsesgarantier gjør jo bare at de som ikke har det får tilsvarende dårligere mix.

Faktisk ikke.

Hvert land forplikter seg til å ha maks utslipp, så hvis vi kan selge mindre ren strøm til Tyskland, så "må" tyskerne selv produsere mer ren strøm.
Det er da ikke noe krav om opprinnelsesgarantier i EU? Vanlige norske forbrukere bruker vel nærmest Europeisk miks fordi ingen kjøper opprinnelsesgarantier her.

Marginalkraften for økning/minskning av etterspørsel i Norge er et tysk kullkraftverk i Europa. Heldigvis for vi som bruker strøm er kraftverk en del av CO2-markedet, dermed er det ikke noen ekstra belastning med CO2-utslipp fra elbiler :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA