Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor jeg kansellerer (eller vurderer å kansellere)! Håper Tesla leser her.

Startet av Leaffen, fredag 19. april 2013, klokken 21:58

« forrige - neste »

Havebigfun

+1
Ettersom Tesla får stadig nye interesserte og tilhengere er det lurt å ha informasjonen tilgjenglig.
Jeg har vært med her siden okt 12- og sett mye gjentakelse av samme emner.
Det er ikke så rart ettersom info raskt drukner i støy og trådene har høyst variabel innhold når det gjelder emner. Derfor er det kjekt med sticky tråder.
Fargeavstemningen hører etter min mening også hjemme her- men det er OT :o

DonPedro

Kanskje endre overskriften til "Bekymringer vedrørende bestilling av Model S" eller noe sånt? Og fjerne alle off-topic posts (som f.eks. denne her)?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

cdabel

For min del bryr meg ikke om denne tråden forblir "sticky" eller ikke, men den bærer mer preg av syting enn et kilde av "balansert" informasjon. Hvis man konkluderer med at en diskujonsforum for Teslaentusiaster har et samfunnsansvar til å presentere "den andre siden", bør man  kunne gjør bedre enn dette her. Men jeg kan ikke se at noen andre subforums under elbil.no har en sticky som ramser opp klager eller misnøye mot "sine" biler.  Slike klagetråder som denne må tåle Darwinisme de også. Hvis de er ikke aktive, så skyves de lenger ned. Sann er det bare. Tittelen er i hvert fall ikke relevant lenger nå at tiden fra reservasjon til finalize er så kort.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Nordtroms

P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Ipadjove

Jeg har kansellert, og fått tilbake de 31.000,-
I utgangspunktet er jeg ikke på jakt etter ny bil, men det er så mye bra i Tesla at jeg gjerne vil være med! Men nå utsetter jeg det.

For de fleste er det en bekreftelse å få prøve bilen. Jeg har ikke fått prøvd bilen, men har blitt med på en prøvetur i baksetet. For min del ble det en mer negativ enn positiv erfaring.

Jeg er ca 180 cm, og selv om jeg hadde super benplass, slet jeg med takhøyden og setene bak. Kun i midten kunne jeg sitte noenlunde ok.
2 ganger ble det testet full aks, og begge gangene stanget bakhode mitt i bjelken i taket bak. Hode/nakke-støttene kunne like gjerne ikke vert der for min del, de gjorde ikke noe positivt for meg.

Dette, + diverse usikkerheter og forskjellige svar fra forskjellige Tesla-ansatte, gjør at jeg venter. Hadde ordnet billån, forsikring osv....

Ellers likte jeg bilen, og jeg sikler og leser like mye hver dag på nett om Tesla uansett. Jeg tror og håper at jeg en gang kan få meg en eller annen Tesla-modell.

Forumet her har nok solgt maaange biler :)

TS

Sitat fra: Ipadjove på søndag 21. juli 2013, klokken 21:56
Jeg har kansellert, og fått tilbake de 31.000,-
I utgangspunktet er jeg ikke på jakt etter ny bil, men det er så mye bra i Tesla at jeg gjerne vil være med! Men nå utsetter jeg det.

For de fleste er det en bekreftelse å få prøve bilen. Jeg har ikke fått prøvd bilen, men har blitt med på en prøvetur i baksetet. For min del ble det en mer negativ enn positiv erfaring.

Jeg er ca 180 cm, og selv om jeg hadde super benplass, slet jeg med takhøyden og setene bak. Kun i midten kunne jeg sitte noenlunde ok.
2 ganger ble det testet full aks, og begge gangene stanget bakhode mitt i bjelken i taket bak. Hode/nakke-støttene kunne like gjerne ikke vert der for min del, de gjorde ikke noe positivt for meg.

Dette, + diverse usikkerheter og forskjellige svar fra forskjellige Tesla-ansatte, gjør at jeg venter. Hadde ordnet billån, forsikring osv....

Ellers likte jeg bilen, og jeg sikler og leser like mye hver dag på nett om Tesla uansett. Jeg tror og håper at jeg en gang kan få meg en eller annen Tesla-modell.

Forumet her har nok solgt maaange biler :)


Jeg synes valget ditt (og holdningen) er riktig dersom du vil ha voksne i baksetet.
For min del vil det svært sjeldent sitte voksne der bak, og i så fall vil de mest kortvokste bli henvist dit..

Selv var jeg på jakt etter ny bil og ingen andre fristet like mye da det virket å gå baklengs inn i fremtiden etter å ha prøvd S.
Nå er min status : The factory is sourcing parts for your S

Vi er alle Early Adopters i år hos verdens ferskeste bilprodusent og tar en stor risiko, med tanke på at de neste års modeller vil være forbedret om Tesla består. Men, dette er allikevel magisk.  S når et bredere publikum enn andre . Den blir bil nr 1 hos kunder som til nå har valgt MB, Audi , Mazda og Porsche

Når jeg ser på forumet her er det mange av oss med trauste familiebiler, utenfor butikken på Alna står kundens biler parkert ved prøvekjøring, og det er ofte børstraktorer og dyrere sedaner..
I USA har S erstattet mange Porscher, BMW M3/5 og Mercedes ..550
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/any-former-s550-owners


Ja, forumet har solgt mange , men sikkert også skremt noen ...

Det som går igjen i USA er at endel eiere sier at bilen har forandret livet deres ..
(Minner litt om filmen Herbie, men det er vel helt andre årsaker..)




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

P85D+

P85D og 85D

Høgis

Før jeg bestilte Tesla S, gikk jeg maaaange runder i tenkeboksen.
Har hatt endel BMW'er og vært veldig fornøyd med de. Mener selv at få bilmerker kan levere biler med så mye kjøreglede.
Leste om Tesla for første gang for ca. 4 år siden og ble veldig fasinert. Blir dette realitet så kommer jeg til og bestille dersom prisen er det de antyder. Noen tok risikoen og bestille en Signature lenge før de viste hva bilen ville koste og hvilken vei politekerne gikk. Jeg var feig og tok ikke sjansen på og bestille bilen før jeg viste hva den kom til og koste (des. 2012). Har prøvd bilen en alt for liten tur. Men førsteinntrykket ga meg noen negative opplevelser.
1. Syntes det var noen ulyder fra soltak samt noen "knirkelyder" her og der.
2. Baksetene virket enkle og hadde ikke den comforten jeg hadde foeventet.
3. Førersetene manglet sidestøtte, var greie nok (men langt unna BMW sine sport comf. seter)
4. Ved akselerasjon fra 0-? syntes jeg den "logret" veldig og virket nesten ustabil.
5. Var heller ikke fornøyd med "styreresponsen" men det kan være innstillingen som jeg ikke fikk gjennomgang       
    med.
6. Manglet mye av ekstra utstyret jeg forventer av en premium bil. (jmfr. en godt utstyrt BMW 6 eller 7 serie)
7. Ikke info om vinterdekk og felgvalg (de hadde ikke priser eller alternativer med felger og dekk)
8. Mangelfull info om lademuligheter og alternativer.
9. Lav takhøyde i baksete
10.  Mere støy enn jeg er vant med.
11. Hvor ble det av lyden når pedalen var i bånn? (kommer sikkert en app med lyd?) Hadde jo forventet det, men             
      det var veldig uvant.

MEN.... etter prøveturen var det også noen positive opplevelser.
1. 0-60   :D :D :D :D :D
2. Tutch screen virket og føltes mye bedre enn jeg hadde forventet.
3. Plassen innvendig.
4. Kjøreegenskapene.

Før jeg bestilte Mod. S vurderte jeg en 2-3 år gml. 7 serie. Biler som har kostet 1.5 mill og har gått ca. 30' selges til samme pris som en P85 koster. MYE utstyr og den beste comforten man kan tenke seg og en utrolig god bil å kjøre. Langt fra lik prestanda og utseende, men den oser av kvalitet og kjøreglede selv om den er diger (men bare 9 cm. lengre og samme bredde som TMS). På en eller annen måte virker Teslaen litt "kipere" enn BMW 6 og 7-serie, men vi får se. Jeg gleder meg omtrent så mye som jeg gjorde til julafen når jeg var 7-8 år....håper jeg ikke blir skuffet  8)






.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

timingbeltkiller

#158
Sitat fra: TS på søndag 21. juli 2013, klokken 23:44
Jeg synes valget ditt (og holdningen) er riktig dersom du vil ha voksne i baksetet.
For min del vil det svært sjeldent sitte voksne der bak, og i så fall vil de mest kortvokste bli henvist dit..
Det er særs få biler hvor baksetet egner seg for voksne annet enn til korte turer.
Plusser du på at mange biler stort sett går med en eller to personer og bare en sjelden gang med 3 eller 4,

er det noe underlig modellvarienten 4 fullvoksne enkeltseter med samme innstillingsmuligheter
ikke tilbys som alternativ ved langt flere bilmodeller.
I gamle dager hadde yankee-kjerrene sofa både foran og bak.
Ingen tvil om at bytte til enkeltseter foran var et framskritt.
Samme vil det være bak.
Kollektive sitteredskap er i prinsippet forkastelig.

Det er også litt bak mål at økonomiske grunner ofte tvinger barnefamilier til å nøye seg med småbiler eller tilårskomne bruktbiler mens mange med god økonomi kjører nye biler langt over den størrelsen de har praktisk bruk for.

Det er neppe å ta for hardt i å si flertallet norske bileiere kjøper ikke den minste og billigste bilen som dekker deres daglige behov, men den største og dyreste som de (ikke) har råd til!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Zneip

Hadde de skullet designe denne bilen med bedre bakseteplass hadde det gått på bekostning av både utseende og luftmotstand. Se på et bilde av bilen fra siden og se for deg hvordan linjene hadde sett ut om taket var løftet 10 cm i bakkant... Jeg tror det hadde gått ut over utseende,  I tillegg til luftmotstand som nevnt.  Give some - loose some....


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

timingbeltkiller

Sitat fra: Zneip på søndag 18. august 2013, klokken 08:44
Hadde de skullet designe denne bilen med bedre bakseteplass hadde det gått på bekostning av både utseende og luftmotstand.
Luftmotstand er riktig.
Utseende er et spørsmål om personlig smak.
Personlig foretrekker jeg stasjonsvogn  med helt vertikal bakluke.
Og hater den nye trenden med skrå bakluke og stadig mindre sidevinduer
med tilsvarende mer metall i høyden .
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Zneip


Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 18. august 2013, klokken 08:56
Sitat fra: Zneip på søndag 18. august 2013, klokken 08:44
Hadde de skullet designe denne bilen med bedre bakseteplass hadde det gått på bekostning av både utseende og luftmotstand.
Luftmotstand er riktig.
Utseende er et spørsmål om personlig smak.
Personlig foretrekker jeg stasjonsvogn  med helt vertikal bakluke.
Og hater den nye trenden med skrå bakluke og stadig mindre sidevinduer
med tilsvarende mer metall i høyden .

Stasjonsvogn er stasjonsvogn - og sportsfamiliebilcoupé er  sportsfamiliebilcoupé ;) Men du har rett - det er et spørsmål om smak og behag,  og utseende på MS behager meg veldig for å si det sånn :D


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Mismatch

Denne tråden er verdifull. Vurderer ikke Tesla nå da vi har en Leaf og et moderskip. Likevel, leser jeg vurderingene med stor glede.

Forstår at Model S akkurat har scoret meget bra i krasjtest og ser frem til rapporter om hverdagsbruk.

Trolig vil Model X bli mer aktuell for meg, hvis Tesla som selskap håndterer voksesmertene på en god måte. For meg handler mangelvare innleggene altså mindre om Model S, men desto mer om hvordan Tesla som selskap "er".


Leaffen

#163
Ingen røyk uten ild. Etterpåklokskap er den største klokskap. Her kan jeg i hvert fall bidra.

Jeg må si jeg virkelig er glad at jeg kansellerte bestillingen min i vår. Mine verste antagelser slo til skikkelig. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7683.0.html

Tesla har absolutt ikke infridd. Tesla har ikke kontroll på kvaliteten. Hva jeg sikter til? Det er ikke nødvendig å rippe opp i dette for dere forumlesere. Dere skjønner hva jeg mener.

Men jeg vet med meg selv at jeg hadde vært skikkelig irritert på meg selv hvis jeg hadde blitt stående ett eller annet sted med noen av de problemene som man kan lese eksempler på her inne. 12V batteri som bare lader ut? Software som ikke blir oppdatert? Finner bilen med åpne vinduer. Osv? Merkelige saker. Synes vi hørte om disse 12V problemene fra US-forumet også. Hvorfor fortsetter disse problemene da? Makter ikke Tesla å finne feilene? Hva med hele listen over feil og mangler. Her har jo dere forumdeltakere gjort en fantastik god terapijobb for meg. Det er ganske godt å få det presentert litt systematisk. Det setter det hele litt i perspektiv. På godt og vondt.

Det aller verste hadde vært å stå der som en annen tulling, og vite at jeg gikk inn i dette med åpne øyne. Bilen våkner ikke etter 4 dager på flyplassen. Taxi og telefonbråk med kundeservice. 12V i nosecone som åpnes med kredittkort i sprekken. Det hadde jeg aldri orket. Kan dere ikke se det ironiske i en slik situasjon? Jeg hadde nok gitt F i hele bilen, bedt Tesla om å hente dritten! Og bedt om pengene tilbake. Så derfor overskriften. GLAD JEG KANSELLERTE.

Menigheten vil nok si at jeg er ganske bakstreversk... Men skitt i det, tenker jeg. Det kan jeg leve med.

Det har gått noen måneder nå etter at jeg kansellerte. Har vært innom forumet litt innimellom, for å følge med. Og for å få bekreftet at jeg ikke behøver å angre på mitt valg.

Suget har bleknet. Jeg tenker at jeg driter i hele forumlesningen fremover. Kan noen vennligst sende meg en PM når ting funker som det skal? Og da tenker jeg "Funker helt som den skal". Feillisten er tom og alt er bare fryd og gammen. Da skal jeg vurdere det på nytt.

Forresten... Nå må jeg huske å endre nicket mitt tilbake der det var. Vi snakkes kanskje som Leaffen? En gang i fremtiden?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

AttackOfTheMac

#164
Sitat fra: Modelsn på fredag 04. oktober 2013, klokken 04:33
Suget har bleknet. Jeg tenker at jeg driter i hele forumlesningen fremover. Kan noen vennligst sende meg en PM når ting funker som det skal? Og da tenker jeg "Funker helt som den skal". Feillisten er tom og alt er bare fryd og gammen. Da skal jeg vurdere det på nytt.

Da tror jeg nok aldri du vil få en PM. Det vil alltid uansett være noe som har problemer. Å lage tusenvis av eksemplarer helt feilfrie er ikke mulig.
Det vil også bli introdusert ny teknologi etterhvert og det kan være feil der og.
Sånn er det...
Tesla har mange veldig entusiastiske brukere. Derfor får du vite absolutt alle problemer som andre opplever.
Det vil aldri bli slutt på problemer. Det som er viktig er at Tesla klarer å fikse årsaken til problemene på generelt grunnlag slik at færrest mulig blir berørt og at de som allerede har problemet blir tatt hånd om.

Men ja, er du redd for dette, spesielt de store problemene kan det være lurt å vente.
Men ingen kan garantere deg en feilfri bil uansett når du måtte få den.

Ang 12v i USA virker det ut i fra det jeg kan se at dette er løst for lenge siden. (Unntatt få tilfeller selvfølgelig).
Husk at lading i europa er noe helt annet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA