230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

glaserud

Med fare for å gjenta meg selv: Sant.

Har nok etterhvert landet på at 16Ax3-anlegget får leve i første omgang, og se an behovet.

Til forskjell fra hva som fikk meg på Model S-kjøret i utgangspunktet. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 20:54
Sitat fra: Elmo på søndag 21. april 2013, klokken 20:34
Ja. Og så kan de ikke nevnes for ofte at 32A enfas faktisk gir raskere lading enn 230V 16A IT 3-fas.

Det er sant. Med på kjøpet får du en veldig stor skjevbelastning på fasene.

Betyr det at hvis jeg har 80A 3 fase hovedsikring i huset og jeg bruker 80A en fase til noe så har jeg brukt opp hele kapasiteten på hovedsikringen selv om jeg kun bruker 1 fase? Beklager sikkert dumt spm...
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

JohanH

Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. april 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Elmo på søndag 21. april 2013, klokken 20:34
Ja. Og så kan de ikke nevnes for ofte at 32A enfas faktisk gir raskere lading enn 230V 16A IT 3-fas.

Betyr det at hvis jeg har 80A 3 fase hovedsikring i huset og jeg bruker 80A en fase til noe så har jeg brukt opp hele kapasiteten på hovedsikringen selv om jeg kun bruker 1 fase? Beklager sikkert dumt spm...

Du har ikke brukt opp maksimal kapasitet, men hovrdsikring løser ut så i praktikken: ja.

jkirkebo

Ja. Men om du bruker 32A på en fase kan du ta ut 46A på hver av de to andre fasene.

For 230V IT trefase kan du ta hovedsikringen og dele på roten av 3 (1,73) for å finne maks uttak på hver fase om de er jevnt belastet. 80/1,73=46A per fase. For 63A blir resultatet 36A. 32A på en fase er altså normalt uproblematisk med hovedsikring på 3x63A, om du har alle andre forbrukere på de to andre fasene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. april 2013, klokken 22:10

Ja. Men om du bruker 32A på en fase kan du ta ut 46A på hver av de to andre fasene.

For 230V IT trefase kan du ta hovedsikringen og dele på roten av 3 (1,73) for å finne maks uttak på hver fase om de er jevnt belastet. 80/1,73=46A per fase. For 63A blir resultatet 36A. 32A på en fase er altså normalt uproblematisk med hovedsikring på 3x63A, om du har alle andre forbrukere på de to andre fasene.

Så det er slik det henger sammen :) Takker!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Ser ut som om jeg med Jacuzzi på 25A, platetopp på 32A, Varmepumpe på 20A og nå snart en Tesla med 32A (hvis ikke 3x16 på 230V lar seg gjøre må revurdere bemanningen i sikringsskapet. Mye annet snacks der som trekker strøm og - 70m2 med varmekabler, 300L varmtvannsbereder, diverse hvitevarer, forbrukselektronikk...

Håper vi får bekreftelsen på hva som støttes snart. :)

Elmo

32A på en fase er altså normalt uproblematisk med hovedsikring på 3x63A, om du har alle andre forbrukere på de to andre fasene.

Det er det glaserud mener.
Du må passe på at fasen som har 32A kurs til MSen ikke har nevneverdig andre "forbrukere" når du (en sjelden gang) har behov for å lade for fullt.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på søndag 21. april 2013, klokken 23:23
Ser ut som om jeg med Jacuzzi på 25A, platetopp på 32A, Varmepumpe på 20A og nå snart en Tesla med 32A (hvis ikke 3x16 på 230V lar seg gjøre må revurdere bemanningen i sikringsskapet. Mye annet snacks der som trekker strøm og - 70m2 med varmekabler, 300L varmtvannsbereder, diverse hvitevarer, forbrukselektronikk...

Håper vi får bekreftelsen på hva som støttes snart. :)

Da setter du Teslaen på samme kurs som Jacuzzien og bruker ikke den når du lader på høy strømstyrke. Med platetopp og varmepumpe på hver av de to andre fasene får du en grei fordeling.

Er det en 5-platers induksjonstopp? I så fall kan de ofte kobles med trefase. Min går på 3x20A kurs, det er litt kraftigere enn 1x32A. Om Model S kan lade på trefase IT er det en fordel at andre store forbrukere også er trefase. Lader du Model S på enfase er det en fordel at andre store forbrukere er enfase. Store enfase og trefase forbrukere på samme sikringsskap blir lett trøbbel.

Milzit

Sitat fra: glaserud på søndag 21. april 2013, klokken 08:57
Sitat fra: Nuvolari på fredag 19. april 2013, klokken 21:13
Hvordan finner jeg ut om jeg har IT eller TN nett? Jeg bor på Nordstrand i Oslo. Basert på hvor jeg bor er det kanskje åpenbart om jeg har IT eller TN nett?

Om hovedsikringen din har 3 sikringer (L1, L2, L3) så har du 230V IT
Om hovedsikringen din har 4 sikringer (L1, L2, L3, N) så har du 400V TN.

På strømmåleren min å står det "3 X 230V" så det regner jeg med betyr at jeg har 230V, og ikke 400V...?
Jeg vet ikke hvordan man ser hvor mange sikringer det er på hovedsikringen, men den er på 63A.

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på søndag 21. april 2013, klokken 23:52
På strømmåleren min å står det "3 X 230V" så det regner jeg med betyr at jeg har 230V, og ikke 400V...?
Jeg vet ikke hvordan man ser hvor mange sikringer det er på hovedsikringen, men den er på 63A.

Du ser på antall moduler. Vanlige sikringer har to moduler, du ser at bryteren på sikringene henger sammen parvis. Trefase hovedsikringer for 230V har 3 moduler, for 400V er det 4 moduler.

Griffel

"Ja. Men om du bruker 32A på en fase kan du ta ut 46A på hver av de to andre fasene"+14 A i tillegg til de 32.
Vedlegg i dette innlegget er en noe mer fyldig beskrivelse:
Sitat fra: Griffel på tirsdag 25. november 2008, klokken 23:15
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. november 2008, klokken 15:51
Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

Jeg lovet jo et mer utfyllende svar. Her kommer det som vedlegg:o Jeg syntes jeg var nødt til å tegne og forklare litt.
Håper det er forstårlig, litt hui og hast preg for å få det ferdig slik at det er aktuelt i forhold til spørsmålet.

Redigert vedlegg. rettet og forhåpentligvis litt mindre hast + et lite tillegg om strømmåling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

paracord

Sitat fra: Griffel på mandag 22. april 2013, klokken 00:33

"Ja. Men om du bruker 32A på en fase kan du ta ut 46A på hver av de to andre fasene"+14 A i tillegg til de 32.
Vedlegg i dette innlegget er en noe mer fyldig beskrivelse:
Sitat fra: Griffel på tirsdag 25. november 2008, klokken 23:15
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. november 2008, klokken 15:51
Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

Jeg lovet jo et mer utfyllende svar. Her kommer det som vedlegg:o Jeg syntes jeg var nødt til å tegne og forklare litt.
Håper det er forstårlig, litt hui og hast preg for å få det ferdig slik at det er aktuelt i forhold til spørsmålet.

Redigert vedlegg. rettet og forhåpentligvis litt mindre hast + et lite tillegg om strømmåling.
Veldig mye bra info her. Men jeg har ett spørsmål: Jeg har 1 16A kurs i garasjen, som planen er å legge frem til en 3 fase kontakt hvor bilen skal stå. Og da er spørsmålene mine: Hvor stor effekt vil jeg få ut av den 3 fase kontakten i kw? og hva er den optimale bruken av den 16A kursen?   På forhånd takk :-)

Cirion

Huset jeg bor i nå, stod ferdig i november 2011. Det var ikke meg som bygget. I teknisk rom, har jeg 2 sikringskap, et til meg og et til leieboeren. På begge 2 står det et klistremerke "230V IT".

Til varme har jeg en NIBE F2025-14kW varmepumpe.
http://www.nibeenergysystems.no/Produkter/Luftvann-varmepumper/Produktsortiment/NIBE-F2025/

Spec'en sier at den trenger:
Spenning   3x400 V~ 50 Hz

Kan noen som kan litt mer om strøm enn meg si meg om jeg da har tilgang på 400V eller om det er kan være trafo/ombygging som er gjort på Nibe varmepumpa?

Jeg huket av for å få elektriker på døra fra Tesla ved bestilling, så jeg finner vel ut av det etterhvert.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleJA

...

Hmm, nyttig, og til ettertanke...

Har 230V, 63A hovedkurser inn i huset: Forutsatt at Tesla støtter 3fase IT, så var planen min å få lagt et sted mellom 16-32A ut i garasjen. Ser nå at selv med bare 3fase 16A, så er det bare maks 48A / (roten av 3) = 27.7A tilgjengelig som uttak i husets øvrige enfasekurser. Dvs platetopp / komfyr som trekker 32A vil ta hovesikringen når bilen lader. :(

Så det er kanskje en bedre plan å legge 32A enfase til garasjen? (på en annen fase enn komfyren!)

Er det noen her på forumet som vet hvor kraftig inntakskabel jeg må ha for å f.eks oppgradere til 80A hovedsikringer, eller aller helst mer? Er det vanlig at inntakskabler legges med ekstra kapasitet? (Hus fra ~1985).

Kanskje en like god plan å få satt opp et eget inntak til garasjen og satse på at dette betaler seg inn når det kommer døgnvariable kraftpriser?

Griffel

Sitat fra: OleJA på mandag 22. april 2013, klokken 11:55
Hmm, nyttig, og til ettertanke...

Har 230V, 63A hovedkurser inn i huset: Forutsatt at Tesla støtter 3fase IT, så var planen min å få lagt et sted mellom 16-32A ut i garasjen. Ser nå at selv med bare 3fase 16A, så er det bare maks 48A / (roten av 3) = 27.7A tilgjengelig som uttak i husets øvrige enfasekurser. Dvs platetopp / komfyr som trekker 32A vil ta hovesikringen når bilen lader. :(
Det er nok ikke helt slik. Har du bare en trefasbelastning på 16A og en enfase last på 32A vil det i 2 av ledningene gå 48A og i den siste 16A, så sikringen vil ikke gå på grunn av dette, med det spørs jo hva annet som belaster.

Sitat fra: paracord på mandag 22. april 2013, klokken 09:15
Hvor stor effekt vil jeg få ut av den 3 fase kontakten i kw? og hva er den optimale bruken av den 16A kursen?   På forhånd takk :-)
Effekt trefas P=U*I*1,73/1000.
P=effekt i kilowatt (kW)
U=spenning i volt (V)
I= strøm i ampere (A)
1,73 = tilnermet verdi for roten av 3
1000 = omregning fra watt til kilowatt (W/1000 = kW)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA