Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påvirkning av last mellom fasene på 3-fas ??

Startet av GliX, tirsdag 25. november 2008, klokken 13:48

« forrige - neste »

GliX

Moderatoredit: dette emnet er splittet fra Oslo - Trondheim med ny Think på 48 timer

Sitat fra: El rayo på mandag 24. november 2008, klokken 23:04
Bra, da kan jeg lade den nye Th!nk i garsjen. Vi er 3 garasjeplasser som deler på én 10 ampere kurs her jeg bor.

Hos meg er forholdene litt bedre. 3 og 3 garasjer bruker hver sin fase av en 3-fas 10 ampere kurs. Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

Tror allikevel ikke dette skal by på problemer. Strømforbruket for alle de 9 garasjene er kanskje 20kWh i året totalt. Skal bli interessant å se hvordan de andre i sameiet reagerer når de finner ut at ladingen av min elbil går på felleskostnadene! Som medlem o styret må jeg vel spille med åpne kort fra første stund og installere egen måler...

--
GliX

HHF

Sitat fra: GliX på tirsdag 25. november 2008, klokken 13:48
Sitat fra: El rayo på mandag 24. november 2008, klokken 23:04
Bra, da kan jeg lade den nye Th!nk i garsjen. Vi er 3 garasjeplasser som deler på én 10 ampere kurs her jeg bor.

Tror allikevel ikke dette skal by på problemer. Strømforbruket for alle de 9 garasjene er kanskje 20kWh i året totalt. Skal bli interessant å se hvordan de andre i sameiet reagerer når de finner ut at ladingen av min elbil går på felleskostnadene! Som medlem o styret må jeg vel spille med åpne kort fra første stund og installere egen måler...

--
GliX

Du fortjener vel å få strøm på fellesregninga når du ikke forurenser nærmiljøet vel? Du kan motsatt gå ut med forslag til sameiet om å legge på en bilavgift for fossile biler som kompensasjon for eksosen som de spyr ut rundt huset der unger og gamle drar dette ned i ømtåelige lunger. Så kan du til nød gå med på å droppe denne så lenge ingen tukler med strømuttaket ditt... - Angrep er det beste forsvar   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Helt klart, El Rayo: spill med åpne kort fra starten av. Vi har sett mange eksempler i politikken i det siste på at det ikke lønner seg å tro at ting ikke oppdages.  ;)

Ellers er jeg enig med HHF i at det at du ikke slipper ut eksos som unger og andre må puste inn er et bra argument for å få en gunstig avtale. Ellers kan du jo foreslå at du betaler pr kjørte kilometer med bilen, utregnet på at du lader xx% i garasjen og yy% andre steder. Skal du til å installere måler koster det vel fort en del kroner det og. Kroner som heller kan brukes til strøm. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#3
Sitat fra: GliX på tirsdag 25. november 2008, klokken 13:48
[..... 3 garasjer bruker hver sin fase av en 3-fas 10 ampere kurs. Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?
Har dessverre ikke svar, bare mere spørsmål :)

Jeg har nemlig lurt på det samme.
Jeg har tre stikk i garasjen som går på hver sin fase på en 3-fas 16A kurs (og en 3-fas kontakt i tillegg på samme sikringer).  Vet ikke helt om det er lovlig men det var nå der da jeg kjøpte huset.

Jeg trodde da at alle 3 kontaktene skulle tåle å lade PSA - samtidig, men dengang ei. Har ved et par anledninger forsøkt å lade begge PSAene (kun 2 !) på hver sin av disse, og da går sikringen, ikke med en gang men etter en halvtime- times tid.

Så  - til tross for at jeg er elektroingeniør selv - så jeg gjentar spørsmålet fra Glix:
Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen? ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Først takk for en kjempefin beskrivelse av en prøvetur som beviser at den nye Thinken mestrer det meste av vanskelige kjøreforhold.

Historien forteller vell også at Think burde ha en dieselvarmer som opsjon.

Så til Glix.
Sitat fra: GliX på tirsdag 25. november 2008, klokken 13:48

Hos meg er forholdene litt bedre. 3 og 3 garasjer bruker hver sin fase av en 3-fas 10 ampere kurs. Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

--
GliX

Jeg gjør dette enkelt uten noen utredninger.
Hadde dere hatt en 3 fas 16 A sikring på deling ville nok problemet i praksis vært løst.
Dersom 3 Thinker trekker nesten 10A 1 fase strøm hver, blir strømmen i 3fasesikringen ca 17 A.

Dersom 2 kobler seg til samtidig blir strømmen gjennom 2 av sikringene 10A men gjennom den tredje sikringen blir det stadig ca 17A så dermed vil sikringen gå uansett.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Foreløbig legger jeg mit enkle svar her, men siden detter er den avanserte delen av forumet lover jeg å komme tilbake med en litt grundigere beskrivelse men jeg trenger litt tid til skriving og tegning.

Svar til Glix.

Jeg gjør dette enkelt uten noen utredninger.
Hadde dere hatt en 3 fas 16 A sikring på deling ville nok problemet i praksis vært løst.
Dersom 3 Thinker trekker nesten 10A 1 fase strøm hver, blir strømmen i 3fasesikringen ca 17 A.

Dersom 2 kobler seg til samtidig blir strømmen gjennom 2 av sikringene 10A men gjennom den tredje sikringen blir det stadig ca 17A så dermed vil den gå uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#6
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. november 2008, klokken 15:51
Kan noen av elektroingeniørene på forumet gi en liten beskrivelse av hvordan lasten på hver av fasene påvirker hverandre i denne sammenhengen?

Jeg lovet jo et mer utfyllende svar. Her kommer det som vedlegg:o Jeg syntes jeg var nødt til å tegne og forklare litt.
Håper det er forstårlig, litt hui og hast preg for å få det ferdig slik at det er aktuelt i forhold til spørsmålet.

Redigert vedlegg. rettet og forhåpentligvis litt mindre hast + et lite tillegg om strømmåling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

#7
Meget flott og profft! takk for den gode forklaringen.
Kan vi legge det som en resurs på hjemmsiden vår på www.elbilagder.org slik at medlemmene kan finne frem til den?

En liten avklaring for min egen del. Du nevner en ny standard som kalles for TN. Er det slik jeg er vant til fra Sverige hvor man har tre faser og en null leder? Jeg synes jo null leder er meget kjekkt også inne i hus med kun enfas. man slipper da at det er fas oppe i takbokser og lampeholdere som man får støt av. Er det altså slik at man har to ulike systemer i bruk nå her i Norge?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

#8
Sitat fra: PLUTO på onsdag 26. november 2008, klokken 13:08
Meget flott og profft! takk for den gode forklaringen.
Kan vi legge det som en resurs på hjemmsiden vår på www.elbilagder.org slik at medlemmene kan finne frem til den?

En liten avklaring for min egen del. Du nevner en ny standard som kalles for TN. Er det slik jeg er vant til fra Sverige hvor man har tre faser og en null leder? Jeg synes jo null leder er meget kjekkt også inne i hus med kun enfas. man slipper da at det er fas oppe i takbokser og lampeholdere som man får støt av. Er det altså slik at man har to ulike systemer i bruk nå her i Norge?

Beskrivelsen er til helt fri bruk.
Ja vi har to systemer i Norge IT (insulated terra) som er det vanligste for oss som har levd en stund, og EU standarden TN (terra neutral) som blir benyttet på nye utbygginger hvor en altså har 400V mellom faseledere og 230V mellom faseleder og 0 punkt (N leder). En 230V enfase kurs trenger da bare en sikring i faselederen. TN fantes også på noen private elverk tidligere (var med å bygge om fra TN til IT et sted i Bærum nær Fossum på 60 tallet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#9
Det er vi vant til fra England (TN). Jeg var fortalt at det systemmet i Norge( IT) finnes i Albania også. Jeg lurte på hvorfor så mange Kosovo albanere kom til Norge :)
En stor fordel med det norske system er at man kan kjøre en fas til jord og ha mulighet til å bruke amerikanske utstyr! (ikke anbefalt)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

At vi har IT systemet, kombinert med at jord ofte er fremført via vannrør osv og ikke i sepparat ledning skal etter sigende være hovedårsaken til elektriske branner i Norge.
Sitat fra: Ken på onsdag 26. november 2008, klokken 23:54
En stor fordel med det norske system er at man kan kjøre en fas til jord og ha mulighet til å bruke amerikanske utstyr! (ikke anbefalt)
Kombinert med jordfeil (ene fasen ligger til jord) - som faktisk er et problem mange steder - kan gi deg en overraskelse der.

Jeg har opplevd å måle 50volt som lugget skikkelig mellom krana og sluket i badekaret et sted jeg leide. E-verket klarte ikke å finne feilen for den kom og gikk. Da varmtvannstanken naboen 100 meter borti veien tok fyr et års tid senere viste det seg at den var årsaken. Feilen kom og gikk med termostaten.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#11
Fullt så sjeldent som det Ken antyder er nok ikke systemet med isolert 0, men systemer med 0 leder er vanligere enn de uten, dessuten ønsker EU standarisering. Stort sett er det bare nyutbygginger som får system med 0 leder, men ombygginger kommer nok etter hvert.

En eventuell ombygging vil for vanlig husholdninger bli relativt grei. Så lenge de fleste forbrukerapparater er enfase gå det om hverandre. Sikringsskapet må fornyes, og har en noen 3 fase kurser til til f.eks. motor eller badstuovn må motorene/ovnen byttes ut. Har en IT hjemme og TN på hytta behøver en ikke bekymre seg for elektroverktøyet som en drar med fram og tilbake.

Men TN systemet har også sine ulemper:
På sykehus benyttes ikke TN anlegg (forbud) fordi det bryter sammen ved 1. jordfeil. Kjedelig for en som ligger i respirator eller på operasjonsbordet. Med et IT system gis det alarm og driften fortsetter mens feilen rettes. (Ikke jordfeilbryter, men jordfeil-overvåking).

Selv har jeg fryseboks og kloakkpumpe koblet utenom jordfeilbryter, i et TN anlegg vil en evt. overledning gjøre at sikringen går.

Berøringsspenningen mellom fasene blir 400V som selvfølgelig er farligere enn 230V.
Berøringsspenning mot jord blir 230V mens den i et IT nett normalt er 130V (men kan være større eller mindre). Husk jorfeilbryter.

Sitat fra: Ken på onsdag 26. november 2008, klokken 23:54
En stor fordel med det norske system er at man kan kjøre en fas til jord og ha mulighet til å bruke amerikanske utstyr! (ikke anbefalt)

Absolutt ikke anbefalt og vil ikke virke dersom du har jodfeilbryter og det bør du ha.

Sitat fra: Elmo på torsdag 27. november 2008, klokken 15:22
At vi har IT systemet, kombinert med at jord ofte er fremført via vannrør osv og ikke i sepparat ledning skal etter sigende være hovedårsaken til elektriske branner i Norge.
Det kan være noe i det der en ikke har jordfeilbryter.

Sitat fra: Elmo på torsdag 27. november 2008, klokken 15:22
Jeg har opplevd å måle 50volt som lugget skikkelig mellom krana og sluket i badekaret et sted jeg leide. E-verket klarte ikke å finne feilen for den kom og gikk. Da varmtvanns-tanken naboen 100 meter borti veien tok fyr et års tid senere viste det seg at den var årsaken. Feilen kom og gikk med termostaten.
En jordfeilbryter hos naboen ville ha sørget for at feilen ble funnet og avverget brann.

Her var det noe feil både hos de du bodde hos og nabo. Hos utleier manglet utlignings forbindelser mellom kloakkledning og vannledning (ganske vanlig feil). Jeg har også vært med å lete etter slik overledninger som er vanskelig å finne da de kan være overalt på transformatorkretsen, og en må da skaffe seg adgang til alle leiligheter/hus i området. Det er enklere nå når de fleste har jordfeilbryter.

For TN nett vil sikringen ryke ved jordfeil, men jordfeilbryter er nødvendig allikevel for personsikring. Vi tåler knapt nok 30mA gjennom kroppen og sikringen er gjerne på 16A.

Ellers ser jeg at kombinerte sikringer jordfeilbrytere selges hos Biltema, Bauhaus og Chlas Olson. Vær klar over at  IT nett må ha sikring i begge faser. Kombiautomatene for TN nett er billigere (og normat mindre), og han i kassa forteller nok ikke at disse TN automatene er ulovlig å bruke dersom du har IT nett hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#12
Sitat fra: Ken på onsdag 26. november 2008, klokken 23:54
En stor fordel med det norske system er at man kan kjøre en fas til jord og ha mulighet til å bruke amerikanske utstyr! (ikke anbefalt)
Det er kun en teoretisk mulighet. Det gir jordfeil og dermed "usikrer" elanlegget hos alle som er tilkoblet samme transformatorstasjon.

Utstyr som går på 110V er som regel også konstruert for 60 Hz. Det er ikke sikkert utstyret tåler 50 Hz, som vi har. Internt tap (=varme) blir 17% høyere med 50 Hz og sikkerhetstoleransen er 10%.

110V utstyr skal tilkobles via en skilletransformator som gir 110V ut. Men frekvensen blir fremdeles 50 Hz.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

På byggeplasser i England er det påbudt å bruke 120volts utstyr og verktøy og det er nok så vanlig at man må bære transformatoren rundt sammen med el- verktøy, tunge greie! Men mer sikker blir det. Til vanlig i Norge få man en fas til jord ved elektrisk støtt så dette er sammenlignbart (120volt).

England har blitt veldig streng med jordkoblinger. Badekaret og alle kobber rør i våt rom og kjøkken er koblet sammen med minst 4mm jordkabel så at strømmen ville helst gå til jord, ikke kroppen. Jordfeil brytere er veldig greit selfølgelig og helst en på hver kurs, men de kan gå galt og god jording er dermed viktig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Sitat fra: Ken på fredag 28. november 2008, klokken 00:44

Til vanlig i Norge få man en fas til jord ved elektrisk støtt så dette er sammenlignbart (120volt).

England har blitt veldig streng med jordkoblinger. Badekaret og alle kobber rør i våt rom og kjøkken er koblet sammen med minst 4mm jordkabel så at strømmen ville helst gå til jord, ikke kroppen. Jordfeil brytere er veldig greit selfølgelig og helst en på hver kurs, men de kan gå galt og god jording er dermed viktig.

For ordens skyld. Det er riktig at 120-130 V er vanlig, men den kan nærsakt være hva som helst, også over 230V i noen tilfelle.

Utgjevningsforbindelser er også en del av de Norske forskrifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA