Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-kit fra Golden Motor - noen erfaringer?

Startet av 2mash, onsdag 10. april 2013, klokken 14:45

« forrige - neste »

2mash

Hei,
Jeg har nå endelig bestemt meg for å bygge en el-sykkel, men føler jeg ikke helt klarer å lande på hva og hvor i fra jeg skal bestille....

GoldenMotor.com ser ut til å tilby det meste man trenger.
Noen som har erfaringer herifra de vil dele?

Dette er det jeg har bestemt meg for:
- bakhjulmotor
- litt kraftigere motor enn vanlig, pga mye oppoverbakker. 1000w?
- kraftig batteri
- pedalsensor, så den virker mer lovlig

Dette er det jeg lurer på:
- er det vanskelig å montere?
- er det bremsesensor med, eller må man kjøpe noe greier i tillegg her.
- er batteriene fra goldenmotor.com ok, eller bør jeg kjøpe fra annet sted?
- Sykkelen min har 180mm bremseskiver - blir det et problem? (har ikke hatt skivebremser før...helt grønn der også...)
- ekstrautstyr man MÅ ha?n

Mvh
2mash
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Ladefabrikken

Prøv denne siden. Her kjøper du direkte fra de Kinesiske produsentene å får ofte mye bedre pris.
Har brukt denne siden masse uten noen problemer.

http://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=Hub+Motor
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

edyrli

Du kan også vurdere et kit fra cyclone.
http://www.cyclone-tw.com/
Fordelen er da at motoren går på giret og du får utnyttet full motoreffekt over et mye større område. F.eks opp tunge bakker.
Jeg har så lagt ikke hatt noe problemer med økt slitasje på kjede og drev heller.

Men et lite tankekors til slutt. Synes folk at det er greit at man bygger selvbygg med gjerne 4 ganger tillatt effekt? Dersom mange gjør dette, er det ikke fare for at dette vil skade el-sykkel saken og gjøre politi, vegvesen og myndigheter skeptiske og vanskelige? Kanskje vi ender opp med selvbygg trenger godkjenning?
Noen som kjenner til at det er blitt gjort kontroller i forbindelse med elsykler? Jeg anser vel sjansen for å bli tatt med for høy effekt lik null.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

2mash

Hvordan er den cyclone-løsningen om motor ikke er i bruk? er den like lett/tung som hubmotor?

Ditt tankekors kan bringe oss fullstendig off topic. Den diskusjonen foreslår jeg at vi tar i egen tråd. Jeg må likevel si at jeg ikke liker reglene :-) Maks fart er ok, men ikke effekt.....

Uansett, er det noen der ute som har erfaring med Goldenmotor?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

2mash

Sitat fra: 2EL på onsdag 10. april 2013, klokken 16:14
Prøv denne siden. Her kjøper du direkte fra de Kinesiske produsentene å får ofte mye bedre pris.
Har brukt denne siden masse uten noen problemer.

http://www.alibaba.com/trade/search?fsb=y&IndexArea=product_en&CatId=&SearchText=Hub+Motor

Hva med produsenter som har egen hjemmeside? Legger man inn bud her eller? Prøvde å 'place order', men måtte selv fylle ut pris...?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Ladefabrikken

Jeg har bare sendt dem Mail og spurt om pris på varen og frakt. Avtalt betaling og frakt. Etter noen uker har varen kommet i posten.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

edyrli

Det er backlager på motor så når du trør uten motor så triller bare tannhjulet lett med.
Sykkelen min har backlager på krank drevet også sånn man kan kjøre motoren uten at pedalene følger med også. Det blir nok en anelse mer friksjon i det ekstra mikkmakket men funker ok.
Største minuset er at motoren bråker litt. Det er en konstant hvinelyd i det interne giret i motoren så lenge den går.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

sven erik

Sitat fra: edyrli på torsdag 11. april 2013, klokken 10:13
Du kan også vurdere et kit fra cyclone.
http://www.cyclone-tw.com/
Fordelen er da at motoren går på giret og du får utnyttet full motoreffekt over et mye større område. F.eks opp tunge bakker.
Jeg har så lagt ikke hatt noe problemer med økt slitasje på kjede og drev heller.

Men et lite tankekors til slutt. Synes folk at det er greit at man bygger selvbygg med gjerne 4 ganger tillatt effekt? Dersom mange gjør dette, er det ikke fare for at dette vil skade el-sykkel saken og gjøre politi, vegvesen og myndigheter skeptiske og vanskelige? Kanskje vi ender opp med selvbygg trenger godkjenning?
Noen som kjenner til at det er blitt gjort kontroller i forbindelse med elsykler? Jeg anser vel sjansen for å bli tatt med for høy effekt lik null.
ja faktisk har det hvert kontroller  av sykler  både med tanke på tyveri og fart  i Vestfold

commiesoft

Jeg tror motorene fra Goldenmotor er direktedrevne, dvs de er blytunge å tråkke
når batteriet er flatt eller begynner å bli det. Jeg hadde en på 700w, og kommer ikke
til å kjøpe en direktedrevet motor igjen.

De jeg har nå har minimotor, med gir og frihjul innebygd. Disse navene triller like lett
som et vanlig sykkelhjul, mye bedre løsning etter min mening :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

2mash

Minimotor? Så der var et gammelt innlegg om det, men får man slikt som kit? Med ferdig hjul?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

commiesoft

Aner ikke om det selges kit med minimotor, men regner med det, Google litt, så dukker de vel opp. Typisk er at navene har mye mindre diameter enn dd-motorer, og alle nye sykler
er utstyrt med dem, så de må jo finnes som kit der ute ?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

PerBear

Har lang erfaring med Goldenmotor. har kjøpt over ti motorer derfra, både direktedrevne og med planetgir samt batterier og løse motorkontrollere.

Vil nå kun anbefale deres magicPie motor som er en direktedrevet motor med innebygget motorkontroller. Alt annet får du billigere og/eller bedre andre plasser som:
www.ebike.ca
www.keyde.com
www.bmsbattery.com
www.pingbattery.com

For de som vil bygge elsykkel selv er det to forum som utmerker seg:
Endless-Sphere: http://www.endless-sphere.com/forums/
og http://www.pedelecforum.de/forum/forum.php (tyskspråklig)

Med velholdt sykkel og en syklist som tar hensyn til andre trafikanter (gående og kjørende) ser jeg ikke noe sikkerhetsproblem med at en elsykkel går fortere enn de 25 km/t som EU/EØS har satt som maks elsykkelfart. Når du renner ned en bakke har du jo lov å sykle så fort som fartsgrensen er på veien.
Jeg har ennå ikke sett fornuftig argumentasjon hvorfor elsykkel skal begrenses til kun 25 km/t på en sykkel som er stødig i dobbel hastighet, annet enn pga mulig tap av avgift til staten.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

leafster

I tillegg til at noen av motorene er tungtrådde ved utladet batteri, så er de samme syklene veldig tunge å få opp i en hastighet over hjelpefarten på flatmark. Har erfaring med en slik. Skal jeg handle navmotor igjen skal jeg sørge for å få bekreftet at den har frihjul før jeg slår til. Mest lyst har jeg på å kjøpe en med Bosch krankmotor. Det får bli en gang i framtiden...

Når det kommer til fartsbegrensning så  synes jeg at 25km/h er helt fornuftig mtp at det ikke er aldersgrense, krav til hjelm eller forbud på gangveier etc. Har ikke lyst til å ha 12-åringer i 50km/h susende forbi meg på fortauet ;)

Faktisk så er jeg positivt overrasket over at elsyklene i det hele tatt er lovlige i Norge.



jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på torsdag 11. april 2013, klokken 23:14
Aner ikke om det selges kit med minimotor, men regner med det, Google litt, så dukker de vel opp. Typisk er at navene har mye mindre diameter enn dd-motorer, og alle nye sykler
er utstyrt med dem, så de må jo finnes som kit der ute ?

ebikes.ca selger kit med girede Ezee-motorer.

http://www.ebikes.ca/store/store_ezee.php

De har også ekstremt mye andre interessante saker. LED lys foran&bak som går direkte på batterispenningen for eksempel, opp til 72V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

2mash

Sitat fra: PerBear på torsdag 11. april 2013, klokken 23:37
Vil nå kun anbefale deres magicPie motor som er en direktedrevet motor med innebygget motorkontroller. Alt annet får du billigere og/eller bedre andre plasser som:
www.ebike.ca
www.keyde.com
www.bmsbattery.com
www.pingbattery.co

Hvordan er Magic Pie 3 å trø uten batteri?
Kit er altså ok fra GoldenMotor, mens batteri kjøpes annet sted?..Hva har du best erfaring med?

/2mas
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA