Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-kit fra Golden Motor - noen erfaringer?

Startet av 2mash, onsdag 10. april 2013, klokken 14:45

« forrige - neste »

leafster

Er det slikt kit du har på din sykkel, jkirkebo? Ser veldig bra ut, men ser de er utsolgt for det meste.

jkirkebo

Sitat fra: leafster på fredag 12. april 2013, klokken 11:53
Er det slikt kit du har på din sykkel, jkirkebo? Ser veldig bra ut, men ser de er utsolgt for det meste.

Jepp, jeg har et slikt kit (minus batteriet) på en Giant NRS2 fulldemper. Batteriet har jeg laget av Sony 18650 celler som jeg fikk fra billige Bosch Fat pack batterier kjøpt på Ebay. Kostet meg ca. 2500,- for 6 stk. som er nok celler til et 13s9p batteri (117 stk). Batteriet er da på 48V og 9.9Ah. Det er triangelformet og sitter i en spesialsydd rammeveske. Fordelen med disse cellene er at de er selvbalanserende og ikke trenger BMS. Dessuten kan de levere mye strøm, 10C er ikke noe problem. Jeg drar maks 2.5C ut av dem og da er spenningsfallet nesten ikke-eksisterende. Ulempen er kapasiteten på 1100mAh i forhold til f.eks Tesla-cellene på 3100mAh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Stilig. Hvor lang rekkevidde sånn ca får du med 475Wh og hva bli toppfarten med 48v? Har du kanskje noe dilldall du kan begrense effekt og hastighet med? Cycle analyst eller hva det heter.

Sorry for kupping av tråden :)

jkirkebo

Sitat fra: leafster på fredag 12. april 2013, klokken 14:22
Stilig. Hvor lang rekkevidde sånn ca får du med 475Wh og hva bli toppfarten med 48v? Har du kanskje noe dilldall du kan begrense effekt og hastighet med? Cycle analyst eller hva det heter.

Sorry for kupping av tråden :)

Har en CA ja, den kan evt. begrense både maks strømtrekk og hastighet. Et fantastisk instrument som burde være standard på enhver elsykkel isteden kjipe rød-gule-grønne lysdioder eller lignende.

Toppfart? Vel, den cruiser greit på flatmark i ca. 42km/t. Rekkevidde omkring 25-30km, hastighet stjeler mye energi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

2mash

Hva er forskjellen mellom det Ezee-greiene og det Golden Motor har?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

PerBear

Sitat fra: 2mash på fredag 12. april 2013, klokken 18:56
Hva er forskjellen mellom det Ezee-greiene og det Golden Motor har?
Først er det viktig å forstå at det er to hovedtyper navmotor:
"Minimotor" er navmotor hvor motor sviver fortere enn hjulet. Det har innebygget planetgir og et frihjul som lar sykkelen trille fritt når motor ikke brukes. Disse leveres med og uten innebygget motorkontroller. De kan ikke brukes til oppbremsing/lading.

Direktedreven navmotor med rotorens magneter festet direkte på innsiden av navet er enklere og derved mer driftsikker. Men de krever større stator for å gi tilsvarende dreiemoment og er derved tyngre enn minimotor. I tillegg er virkningsgraden i direktedrevne motorer vanligvis noe lavere pga ugunstig motorgeometri med stort strøfelt. Direktedrevne motorer har to unike fordeler: revers og regeenerativ bremsing.

Ezee = kraftig minimotor: http://ypedal.com/ezee.htm
GM MagicPie = kraftig direktedrevet motor med innebygget motorkontroller: http://www.goldenmotor.com/magicpie/features_magicpie.html
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på fredag 12. april 2013, klokken 19:24
Ezee = kraftig minimotor: http://ypedal.com/ezee.htm

Morsomt, han har brukt akkurat de samme cellene som jeg har brukt.
Min motor er forøvrig på bakhjulet, med 9-delt krans utenpå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

2mash

Ser ut til at en løsning da Ezee blir betydelig dyrere enn GM....så da forsøker jeg igjen :-) Hvordan er GM- kitet i bruk?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

PerBear

Sitat fra: 2mash på søndag 14. april 2013, klokken 11:39
Ser ut til at en løsning da Ezee blir betydelig dyrere enn GM....så da forsøker jeg igjen :-) Hvordan er GM- kitet i bruk?
Batteriene til GM er dårlige. Kjøp byggesettet fra GM uten batterier, bruk en av de andre leverandørene oppfor.
GMMP er bra men husk at det er tungt så du må alltid lade batteriene før du sykler hvis du ikke planlegger å bli ekstra svett!  ;D
Siden GM MP ikke har frihjul betyr det at du drar rundt på endel kilo ekstra bagasje i tillegg til at du drar rundt en generator når du sykler...
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

2mash

Men den er jo børsteløs?? For å sammenligne, er en tom GM tyngre å sykle enn å starte på tyngste gir? Bare for å få en viss formening..:-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

commiesoft

Har ingenting med børsteløs å gjøre, men magnetisk induksjon.. For GM's
direktedrevne motorer er vel ikke asynkronmotorer??
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

2mash

Ok, min uvitenhet :-) asynkron what ?  :o

Men hvor tung er GM å trø med tom batteri?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

PerBear

Golden Motor Magic Pie (GMMP) er en direktedrevet navmotor med trefase ytterrotor permanentmagnetmotor med trapesoid elektronisk kommutering for å være rimelig nøyaktig, dvs litt show-off  ;D 

Den er tung fordi rotor er utstyrt med permanentmagneter. De roterende magnetene skaper spenning i alt metall i statoren som passerer gjennom det bevegelige magnetfeltet. Selv om batteri er frakoblet og du ikke tar ut spenning generert i motorviklingene vil magnetfeltet lage små elektriske virvelstrømmer i statorens ledende deler som igjen lager varme. Den varmen må du produsere ved å trø ekstra mye.

Ved å dele statoren opp i mange lag blikk som er individuelt isolert reduseres virvelstrømmene i statoren og derved tapet. Optimalt designes elektromotorer slik at ved drift er tapet i viklingene (resistivt tap) omtrent likt virvelstrømtapet. I tillegg kommer tap pga friksjon i lager og fluid, vanligvis luft.
Her er en artikkel om effekttapene i BLDC motorer:http://www.icrepq.com/PONENCIAS/4.320.ANDRADA.pdf

En Magic Pie har ved 281 RPM og minimal mekanisk belastning på 9W et elektrisk effektforbruk på 35W, dvs et tap på 24W. Siden strømmmen ved 35W elektrisk effekt er under 1A kan resistivt tap ses bort fra. Derved har motoren et mekanisk tap ved 281 RPM på 24W. Det er mye bortkasta pedalkraft...

Data på GMMP: http://www.value-e-bikes.com.au/Images/SP3-36v-Performance.pdf
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Carl Anton Stenling

Jeg kan anbefale sett fra elfkw.at. Bedre kvalitet og support enn Golden Motor, men også vesentlig dyrere. Motorene er produsert i Kina og multi modus kontrolleren er modifisert/utviklet i Østerrike. Minimotoren er godt egnet for kuperte områder hvor du også trør en del selv. Husk å bestille pedalsensor. Bidraget fra Elfkw er først og fremst støtte og kvalitet på delene som tilbys. Du kan handle billigere fra Kina, men må regne med mer plunder og heft.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

silverwrx

Jeg har hatt magicpie fra golden motor i ca 6år. Bakhjulsdrift og 7delt gir. Knallmoment. Montert på cannondale fulldemper. 36v16ah batteripakka, enorm rekkevidde. Brukt året rundt. Ladet hundrevis av cycles. Drar sykkelhenger med to barn på ca 50-60kg. Kjekt med fulldemper på de dårlige gang/sykkelveiene. Kan fint sykles uten strøm, men man går aldri tom.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA