New options for Europe

Startet av tk74, tir 09. apr 2013, kl. 13:54

« forrige - neste »

vrom

Er det ting som tyder på at her tar Tesla betalt for en feil som man ellers skulle fått "fikset" gratis ? Eller går winter package på helt andre ting ?

Øyvind.h

Sitat fra: vrom på fre 12. apr 2013, kl. 08:52
Er det ting som tyder på at her tar Tesla betalt for en feil som man ellers skulle fått "fikset" gratis ? Eller går winter package på helt andre ting ?
Hvis de endrede frontrute-dysene er det som menes med "improved defrost grill" er det helt klart at de legger inn en feature i pakken som strengt talt alle bør få. Det har ingen ting med kaldt vær å gjøre, men for dårlig luftflyt.
Det kan selvfølgelig være at de oppdaterte dysene er bedre på defrosting i tillegg til at de dekker hele frontruten, men det er irrelevant så lenge de originale faktisk ikke fjerner dugg på hele vinduet.

Mao, om "improved defrost grill" er det samme som dysene som fjerner dugg, og du ikke har lyst på setevarme/mer effektiv batterivarmer/oppvarmede vindusspyledyser er det intet poeng å bestille vinterpakken.

Oppdaterte frontrute-dyser må de levere uansett, enten originalt fra fabrikk eller ettermontert når du påpeker at deler av frontruten er dekket av dugg på høsten.

Jeg sendte spørsmål for et par dager siden til en produktspesialist hos Tesla om standard defrost og batterivarmer ikke var bra nok selv om Tesla hevder å ha gjort "extensive winter testing". Er standard defrost og batterivarmer bra nok kommer jeg antakelig ikke til å gå for vinterpakken, for baksetevarme og oppvarmede spyledyser er ikke viktig for meg. Parkeringssensorer ble jeg derimot veldig glad for å se at de nå tilbyr! Lyspakke kommer jeg antakelig også til å gå for. Flere "stemningslys" inni bilen løfter inntrykket av interiøret når det er mørkt. Dropper alarm og performance/performance+ da jeg ikke vil ha bruk for ekstra ytelse eller stivere understell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Ok, da kom jeg nettopp av telefnonen med en nedelender. Han hadde mer logisk info om de forskjellige featurene.

Frontrute: Han sier at selve ruta blir utstyrt med varmetråder! Da er iallefall usikkerheten mtp. betalig av eksisterende fix borte.

Batteri: Han sier at en vanlig Model S ikke varmer kjølevæsken under kjøring, kun før start når den er tillading. Med vinterpakken blir denne typen varming under kjøring mulig. Han sa også (som jeg prøvde å forklare Tim hos Tesla) at faktisk rekkevidde ikke øker, men tilgjengelig. Han var også enig i at totalt strømforbuk øker, siden man varmer batteriet, men at tilgjengelig rekkevidde under -5 grader blir vesentlig lengre, antatt 20%.

I tillegg skulle de få ekstra info i løpet av dagen som han skulle sende det til meg skriftlig. Poster det her når det kommer.

Føler meg iallefall ikke lurt lengre, og er glad jeg gikk for det tilvalget!

tk74

Sitat fra: petersv på fre 12. apr 2013, kl. 09:31
Ok, da kom jeg nettopp av telefnonen med en nedelender. Han hadde mer logisk info om de forskjellige featurene.

Frontrute: Han sier at selve ruta blir utstyrt med varmetråder! Da er iallefall usikkerheten mtp. betalig av eksisterende fix borte.

Batteri: Han sier at en vanlig Model S ikke varmer kjølevæsken under kjøring, kun før start når den er tillading. Med vinterpakken blir denne typen varming under kjøring mulig. Han sa også (som jeg prøvde å forklare Tim hos Tesla) at faktisk rekkevidde ikke øker, men tilgjengelig. Han var også enig i at totalt strømforbuk øker, siden man varmer batteriet, men at tilgjengelig rekkevidde under -5 grader blir vesentlig lengre, antatt 20%.

I tillegg skulle de få ekstra info i løpet av dagen som han skulle sende det til meg skriftlig. Poster det her når det kommer.

Takker så mye for info :)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Øyvind.h

Bra info! Om ruten kommer med varmetråder blir det vinterpakke på meg! Har hørt mye skryt av varmetråder fra Mondeo-eiere som har hatt dette!

I forhold til oppvarming av batteriet under kjøring er jeg ikke sikker på at det stemmer? Mener bestemt flere US eiere har sagt at de har fått opp "Pack heater" varsel under kjøring, både vedvarende varsel fra de startet å kjøre samt varsel som har poppet opp underveis på turen. Dvs. at batterivarmeren har aktivert seg under kjøring, stikk i strid med hva han nedelenderen nå fortalte deg.

Avventer mer info selv, men om det er varmetråder er det alene interessant for meg!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på fre 12. apr 2013, kl. 09:10Er standard defrost og batterivarmer bra nok kommer jeg antakelig ikke til å gå for vinterpakken, for baksetevarme og oppvarmede spyledyser er ikke viktig for meg.
Det er ikke noen batterivarmer i std. Det er bare en "closed loop" mellom motor og batteri. Motor varmer batteri, batteri kjøler motor.

Det som er nytt, er at de i denne pakken leverer de en egen varmer til kjølemediet som går mellom motor og batteri. Loopen åpner mot AC pumpa når det trengs kjøling.

Til varme er det et varmeelement som leverer opp til 6kw. Ikke varmepumpe.

Dette var info fra Elon Musk, i ambassadør boligen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Epleskreller

Ja, om det er varmetråder, blir valget enkelt. Men hvorfor skriver de ikke bare det da! ("defrost grill", en slags grill i vinduet???)

:)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Desdi

Sitat fra: vrom på fre 12. apr 2013, kl. 08:52

Takk for info petersv.

Slik som jeg ser det.

-Pakken har oppvarmede bakseter. Akkurat det er ekstra må man si.
-Løsningen som gir batteriet en bedre ytelse og rekkevidde i kaldt klima må vel også klassifiseres som noe "ekstra". Ikke noe som er nødvendig alle steder i verden. Man kan selvfølgelig argumentere at vanlige biler kommer Norges klare og ferdig priset med dette. Men akkurat Model S er litt unik her mtp deres batteri.
-Forbedringen på dyser, grill og kåpe, som forhindrer dogging og tilfrysing er strengt tatt noe som bilen burde hatt i utgangspunktet.

Så 60/40 kanskje? Prisen burde vært 5100,- istedet? Er uansett noe man bør ha her på fjellet. Bare det å slippe frustrasjon med dogg og tilising er verdt mye. Men er det varmetråder i hele ruta slik som Ford har brukt i mange år? Eller bare der hvor viskerne ligger?

OleJA

Batteri: Han sier at en vanlig Model S ikke varmer kjølevæsken under kjøring, kun før start når den er tillading. Med vinterpakken blir denne typen varming under kjøring mulig.

Denne forklaringen virker litt ulogisk: Dersom en er istand til å varme batteriet under lading så finnes jo denne 'vintervarmeren' allerede. Da er det isåfall bare snakk om en softwarefix som gjør at denne ved behov også skrur seg på under kjøring.

Ser frem til mer info rundt disse pakkene  :-\

petersv

Sitat fra: OleJA på fre 12. apr 2013, kl. 09:55
Batteri: Han sier at en vanlig Model S ikke varmer kjølevæsken under kjøring, kun før start når den er tillading. Med vinterpakken blir denne typen varming under kjøring mulig.

Denne forklaringen virker litt ulogisk: Dersom en er istand til å varme batteriet under lading så finnes jo denne 'vintervarmeren' allerede. Da er det isåfall bare snakk om en softwarefix som gjør at denne ved behov også skrur seg på under kjøring.

Ser frem til mer info rundt disse pakkene  :-\

More powerfull sa Tim;) Venter på mail med mer info.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 09:42
Sitat fra: Øyvind.h på fre 12. apr 2013, kl. 09:10Er standard defrost og batterivarmer bra nok kommer jeg antakelig ikke til å gå for vinterpakken, for baksetevarme og oppvarmede spyledyser er ikke viktig for meg.
Det er ikke noen batterivarmer i std. Det er bare en "closed loop" mellom motor og batteri. Motor varmer batteri, batteri kjøler motor.

Det som er nytt, er at de i denne pakken leverer de en egen varmer til kjølemediet som går mellom motor og batteri. Loopen åpner mot AC pumpa når det trengs kjøling.

Til varme er det et varmeelement som leverer opp til 6kw. Ikke varmepumpe.

Dette var info fra Elon Musk, i ambassadør boligen.
Jeg tror ikke det stemmer at varmeren ikke er tilkoblet batteriet, for flere eiere (deriblant Canadiere) rapporterer om meldingen "battery heating" og kraftig strømtrekk både når turen starter og underveis på turer.
Hvorfor rapporterer bilen at batteriet varmes om batteriet ikke har tilkobling til varmekilde?

Derimot at kupe og batteri deler på en felles 6kW varmekilde kan godt hende.

Litt på siden kan jeg nevne at en god del av tapet i ladeprosessen antakelig går til oppvarming av kupeen. Eiere rapporterer at kupetemperaturen stiger når de lader batteriet. Naturlig, ettersom batteriene blir varme og de sitter i gulvet. Men greit at ikke alt tapet i ladeprosessen er forgjeves her i Norge :)
VW ID4 GTX 2023

Yagi

US/Can eiere rapporterer jo om at regen er begrenset de første km i kaldt vær, nettopp fordi batteriet er kaldt når man starter å kjøre.  Etter hvert som man kjører blir batteriet varmere og er i stand til å ta imot "lading" fra regen, og regen virker som det skal. Kanskje oppgraderingen forbedrer denne prosessen?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Øyvind.h

Sitat fra: Yagi på fre 12. apr 2013, kl. 10:10
US/Can eiere rapporterer jo om at regen er begrenset de første km i kaldt vær, nettopp fordi batteriet er kaldt når man starter å kjøre.  Etter hvert som man kjører blir batteriet varmere og er i stand til å ta imot "lading" fra regen, og regen virker som det skal. Kanskje oppgraderingen forbedrer denne prosessen?

Jeg håper det er slik petersv skriver, at det er en mer effektiv batterivarmer som kommer på plass. Så batteriet når driftstemp raskere!

Doug_G på US forumet bosatt i Canada (erfaren kar med både Roadster og Model S) skriver følgende:
SitatCabin heat appears to draw 5-6 kW at full power (hard to tell exactly from the power gauge). The pack heater draws about the same amount at full power (it does ramp up/down as needed).
VW ID4 GTX 2023

Cirion

"Battery Heating" meldingen, trenger ikke å bety at det er en varmer der. Det kan være at batteriet er kaldt, og det tar tid før motoren leverer nok varme til at at batteriene varmes. Når batteriet når sin minimum temperatur forsvinner meldingen, og strømforbruket reduseres. Blir batteriene for kalde under kjøring, så må de varmes igjen... Da kommer meldingen tilbake.

Det at batteriet varmes når det står til lading, er ganske enkelt ladeprosessen som varmer batteriet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 10:17
"Battery Heating" meldingen, trenger ikke å bety at det er en varmer der. Det kan være at batteriet er kaldt, og det tar tid før motoren leverer nok varme til at at batteriene varmes. Når batteriet når sin minimum temperatur forsvinner meldingen, og strømforbruket reduseres. Blir batteriene for kalde under kjøring, så må de varmes igjen... Da kommer meldingen tilbake.

Det at batteriet varmes når det står til lading, er ganske enkelt ladeprosessen som varmer batteriet.
Rent bortsett fra at eiere rapporterer at forbruket øker drastisk når meldingen om batterivarme kommer opp, noe som tyder på at en eller annen varmekilde jobber.

Og når det er -25 ute (som flere Canadiere har opplevd) antar jeg batteriet må varmes før ladingen starter?

Jeg har ingen håndfaste bevis eller egne erfaringer som kan understøtte at en batterivarmer finnes, men eiernes erfaringer tyder på dette.
VW ID4 GTX 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA