New options for Europe

Startet av tk74, tir 09. apr 2013, kl. 13:54

« forrige - neste »

Yagi

Jeg syns måten Tesla kommiserer disse endringene på er svært kritikkverdig. Det føyer seg inn i et mønster av upresist språk, merkelige oversettelser og "halvsungne viser." Dette åpner naturlig nok for mange spekulasjoner og misforståelser.

Status:
Jeg får en epost med innhold som gjør meg usikker og bringer opp mange spørsmål. Eposten inneholder ikke linker til oppklarende informasjon, så jeg svarer og ber om mer informasjon. Får da svar om at det ikke er noen norskspråklige kundebehandlere til stede - men at jeg gjerne kan kontakte dem med mine spørsmål på engelsk. Jeg svarer at det er helt greit, og stiller en del spørsmål på engelsk. Jeg får ikke noe svar, så jeg purrer.  Da får jeg automatisk svar om at personen er ute av kontoret frem til midten at neste uke. Ingen informasjon om at epost er videresendt.  Etter hvert får jeg kontakt med en annen kundebehander på telefon. En fransk en denne gang. Vi avtaler at jeg skal sende ham spørsmålene mine så skal han gi meg et svar. Jeg sender epost og ber om å få kvittering når han har lest den. Det får jeg aldri - og jeg har ikke hørt noe siden.

Syns det er bra at Tesla snur seg rundt og tilbyr oss mulighet for å oppgradere til disse valgfrie pakkene. Og jeg forstår at det kanskje haster litt siden produksjonen nærmer seg. Men det virker som kundebehandlingen og informasjonen til kundene er en enorm brems i systemet. På dette området har Tesla stort potensial for forbedring.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på fre 12. apr 2013, kl. 10:22
Jeg har ingen håndfaste bevis eller egne erfaringer som kan understøtte at en batterivarmer finnes, men eiernes erfaringer tyder på dette.

Når Tesla sier bilen har "thermal management" (http://www.teslamotors.com/models/features#/performance) har den nok det.
Elon Musk har også kritisert Nissan for å velge luftkjøling på Leaf (en del eiere i Arizona er enige), og presisert at de har et vannbasert varme/kjøle system.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cirion

Sitat fra: Thomas Parsli på fre 12. apr 2013, kl. 10:38
Elon Musk har også kritisert Nissan for å velge luftkjøling på Leaf (en del eiere i Arizona er enige), og presisert at de har et vannbasert varme/kjøle system.
Stemmer, AC kjøler kjølemediet i Batteri/Motor løkken, men AC kobles fra for varme, slik at motoren overtar oppvarmings jobben.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 11:00
Sitat fra: Thomas Parsli på fre 12. apr 2013, kl. 10:38
Stemmer, AC kjøler kjølemediet i Batteri/Motor løkken, men AC kobles fra for varme, slik at motoren overtar oppvarmings jobben.

Det er lange tråder på US forum som viser at batteriet varmes under kjøring av egen varmekolbe i tillegg til det som kommer fra motoren når det er kalt nok til at den ikke produserer nok varme. Dette drar opp mot 6000 Watt og slår inn og ut etter som temperaturen på batteriet varierer. Med dagens software løsning varmes ikke batteriet selv om bilen er plugget inn (mulig at hvis det gjør det hvis det nærmer seg de - 30 blå som er kritisk for pakken, men ingen har så langt klart å vise at dette skjer) inn så varmes IKKE pakken med denne tilleggsvarmeren. For å sikre at en starter med lunk i pakken så må en lade frem til en starter turen, da vil også tilleggsvarmeren slå inn hvis ladehastigheten er høy og pakken kald. Man har med nåværende software ikke timer der en kan stille inn når en skal ha avreise så bilen fikser det for deg, men det kommer sikkert.

Gitt denne info så er det for meg veldig uklart hva denne såkalte vintepakken faktisk gjør (hvis den betyr at en bruker varmepumpe for å varme matteri og kupe om vitnteren (som mange tror er tilfelle i dag men som er feil) i stedet for en elektrisk fyrt 6kW varmekolbe så er dette en bra ting som vil være værd noen kroner, før noen har bekreftet DET så virker det som veldig dyr baksete og spylerdyse varme....

Cirion

Sitat fra: Kallagtunet på fre 12. apr 2013, kl. 11:34
Det er lange tråder på US forum som viser at batteriet varmes under kjøring av egen varmekolbe i tillegg til det som kommer fra motoren når det er kalt nok til at den ikke produserer nok varme. Dette drar opp mot 6000 Watt og slår inn og ut etter som temperaturen på batteriet varierer.
6000Watt stemmer godt med kupe varmeren. Når den går, blir batteriet varmere...

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 11:46
Sitat fra: Kallagtunet på fre 12. apr 2013, kl. 11:34
Det er lange tråder på US forum som viser at batteriet varmes under kjøring av egen varmekolbe i tillegg til det som kommer fra motoren når det er kalt nok til at den ikke produserer nok varme. Dette drar opp mot 6000 Watt og slår inn og ut etter som temperaturen på batteriet varierer.
6000Watt stemmer godt med kupe varmeren. Når den går, blir batteriet varmere...

Det er vel ikke usanssynlig at det er samme varmer, men etter det jeg forstår så får folk battery heeting melding opp på skjermen, strømmforbruket stiger kjapt opp 6000 watt, melding forsvinner forbruk går ned, og på magisk sett har man jevn varme i kupeen hele perioden :-D

Cirion

Igjen, i følge Elon Musk er det ingen batterivarmer i bilen...
Men nå gir jeg meg... Hvis du fortsatt tror det er en egen varmer, ikke kjøp vinterpakken.

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 12:09
Men nå gir jeg meg... Hvis du fortsatt tror det er en egen varmer, ikke kjøp vinterpakken.

Og du er helt sikker på at han forsto spørsmålet når han (med lett jetlag .-D) gav sitt svar? Og at du også er helt sikker på at du har korrekt forstått svaret som ble gitt?

Jeg var i alle fall ikke i rommet (hva gjorde du for å bli invitert til ambasaden :-D ?) så jeg vet ikke. Men som rapporert fra hvordan bilen faktisk oppfører seg så er det klare indiasjoner på at strøm brukes til å varme pakken også når den kjøres :-D

Cirion

Jeg har signature reservasjon og ble derfor invitert dit i stedet for Alnabru.

Kupe varmeren bruker opp mot 6000Watt og det sier seg selv at den ikke gjør det kontinuerlig... Så mye varme tror jeg ikke kupeen lekker. Personlig tror jeg at det er den de måler og tror at det er batteri varmer. Batteriet blir varmere ved bruk, spesielt når 6000Watt trekkes.

Har en video av eventen... Får slenge den opp, og håper det er tatt opp når han snakker om kupe varmeren.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på fre 12. apr 2013, kl. 12:17

Og du er helt sikker på at han forsto spørsmålet når han (med lett jetlag .-D) gav sitt svar? Og at du også er helt sikker på at du har korrekt forstått svaret som ble gitt?

Jeg har forstått det slik at det er en 6kW resistiv varmer i bilen og en varmepumpe som kan trekke 1.5kW. 6kW-varmere kan varme både batteri og kupé mens varmepumpa er jeg usikker på. Hvis det er for kaldt for den så vil evt. 6kW varmeren måtte ta begge deler, det kan derfor hende at vinterpakka inneholder en ekstra 6kW varmer slik at det er en dedikert til batteri og en til kupé?

Men dette er som sagt bare mitt inntrykk, realitetene kan godt være svært annerledes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RunarBT

Eg forstod vel det slik at det ikkje var varmepumpe, men varmeveksler. Samt at det kjørte vesken litt annerledes basert på temp ute og behov. Sa han noke om batterivarmer da? (du tenker på happening på Alnabru?)

Cirion

Her er videolinken:

Som vanlig tar det vel litt tid før den faktisk virker...

petersv

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 13:14
Her er videolinken:

det du sier Elon sa stemmer bra med den siste infoen jeg har fått fra Tesla EU. Håper det er rett.

Desdi

Sitat fra: Cirion på fre 12. apr 2013, kl. 13:14
Her er videolinken:

Takker

OT. Var det noen som hadde sin unge med der?  ???
Frederic - all respekt for han. Men engelsken hans er særdeles morsom. "We drive yesterday from Bergen". Og "It's fønn".  ;D  ::)

Kallagtunet

Hvis de tekniske forbedringene som lå i disse pakkene er definert (feks at man bruker varmpepumpe til å varme passasjere og batteri i stedet for kun resistiv varme ville ikke tesla vært veldig klare og ville beskive dette godt for kundene? Se nå bare på Nissan sin oppgraderte leaf og beskrivelsene der.

Det at man er så utydelig på innhold bortsett fra pris (som man tydeligvis også klarer å vingle på) gir meg en helt klar opplevelse av at dette er mambo jambo for å ta ut mer profitt. Er dette noe Tesla trenger for å overleve er det i mitt syn mer fair at de hever grunnprisen til et nivå de kan leve med. Å forsøke å lure kundene sine er ikke en god strategi for ett langt liv som produsent.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA