Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord: Tiltak for å få nye ladeplasser

Startet av TorC, torsdag 21. mars 2013, klokken 14:48

« forrige - neste »

TorC

Per idag er det bare en ladeplass i Sandefjord. Denne blir beklageligvis herjet mye med, så på et eller annet tidspunkt går den istykker. Vi må derfor ha minst en ladeplass til.

Jeg har siste tiden korrespondert med Parkeringsovervåkingen for å få til en løsning med å få lov til å bruke strømuttakene kommunen allerede har montert på diverse steder, men det falt ikke helt i god jord.

Er det noen som er med på å vise kommunen at de bør få satt opp noen flere punkter?  Noen som har noen forslag til tiltak?

Jeg registrerer at i Sandefjord kommune kan man få til nærmest hva som helst for bil, til og med å gi gratis ekslusiv bruk av kommunale parkeringsplasser til enkelte huseiere. MEN, det forutsetter at man kjenner noen.

Mitt ønske er å få opprettet en ladestasjon på Tivolitomta, siden det der er mye plass og strøm lett tilgjengelig. Der ligger det allerede kraftige kabler som brukes av omreisende tivoli om sommeren.

Jeg tenkte å legge inn en sak om dette på minsak.no, men jeg vil gjerne være sikker på at jeg får litt respons. Er det mange som er villige til å skrive under? Og evt. få venner og familie til å skrive under?



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg har jobbet masse med Sandefjord  komune  men skal vi  prøve å gjøre litt mer ut av dette å få med mange  å kjøre å vise oss i byen  og eventuelt oppe på plassen på rådhuset og få  orføreren ++ på banen

dette som ødelegger  både ladre å biler på lade plassen er at de rygger hengre inn  der å rygger til det stopper  men ikke nokk med at det skjer masse der  men den er å langt fra  sentrum   vi har da ikke elbil  for å ta taxi opp i byen  hva med en plas oppe ved  tomta  og  da om vi får ordnet  så vi kunne bruke de komunen alerede har  + at jeg holder på med valtorget  de er faktisk  mest medgjølige men  derfor venter jeg med å få det på plass så ikke komunen kan bruke det   for de sier at vi har 2 nå og den ene er torp  den andre er  ved shell park  som noen ganger er umulige å bruke å strømmen er  ikke altid der

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 20:36
jeg har jobbet masse med Sandefjord  komune  men skal vi  prøve å gjøre litt mer ut av dette å få med mange  å kjøre å vise oss i byen  og eventuelt oppe på plassen på rådhuset og få  orføreren ++ på banen

dette som ødelegger  både ladre å biler på lade plassen er at de rygger hengre inn  der å rygger til det stopper  men ikke nokk med at det skjer masse der  men den er å langt fra  sentrum   vi har da ikke elbil  for å ta taxi opp i byen  hva med en plas oppe ved  tomta  og  da om vi får ordnet  så vi kunne bruke de komunen alerede har  + at jeg holder på med valtorget  de er faktisk  mest medgjølige men  derfor venter jeg med å få det på plass så ikke komunen kan bruke det   for de sier at vi har 2 nå og den ene er torp  den andre er  ved shell park  som noen ganger er umulige å bruke å strømmen er  ikke altid der

Jeg har også korrespondert mye med kommunen, både Aurstad i Parkerkingsovervåkingen og Teknisk etat. Jeg mistenker at jeg har ertet på meg begge ved tidligere å klage på mange parkeringsgebyrer, og be om innsyn i en del dokumenter i forbindelse med dette i Bjerggata.

Dette handler i bunn og grunn om vilje. Jeg har skissert to ulike løsninger for opprettelse av nye ladepunkter, men kommunen vil rett og slett ikke. De påstår det bunner i økonomi, men det er rett og slett ikke sant for jeg har tilbudt meg å betale.

Den ene løsningen er å tillate lading i Hvidtgården der det allerde er ferdige punkter som bare trengs å låses opp, og evt. skiltes. Disse punktene har 4mm2 ledninger, så strøm bør ikke være et problem. 

Den andre er å bruke plassene som er på østveggen til pumpestasjonen ved taxistasjonen. Der er det 4 plasser som er mot veggen. Der er det bare å bore seg gjennom og montere opp punkter. Ifølge elektrikker jeg har samtalt med vil kostnaden være ca 5 000,- per punkt avhengig av antall punkter og hvor langt kabelstrekket er.

Jeg har også tatt saken opp på Høyres "sentrumsutviklingskonferanse" (eller hva de nå enn kaller det). De er mest opptatt av Tivolitomta, og hvordan man kan kaste bort 100 til 200 millioner på nytt bibliotek.

Ordføreren på sin side er mest opptatt av å sole seg i glansen av andres arbeid, så han har jo prestert å si at det ikke er noe vits med elbiler fordi vi skal grave ned rør til fjernvarme. Som mangeårig Høyre-velger går IKKE min stemme til Høyre ved neste kommunevalgt for å si det sånn...

Det er beklageligvis ikke nok engasjerte elbilister i byen til å gjøre en forskjell.

Jeg tror nok eneste mulighet til å få opprettet nye ladepunkter i byen er gjennom næringslivet...


Når det gjelder dine kommentarer om ladestasjonen på Shell, så bør man være veldig forsiktig med å komme med kritikk der. Ladestasjonen er opprettet, driftet, betalt, vedlikeholdt, og sikret av en privat eier. Det er han som eier Shell-stasjonen som betaler hele opplegget der nede, så man bør være forsiktig med å klage, for da stenger han det. Han burde egentlig få en årlig flaske god whiskey fra elbilforeningen for sin innsats! (Selv handler jeg nå utelukkende bil relaterte varer fra den stasjonen).

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg vet dette  jeg har selv  gått  innom dette i komunen   men gir meg ikke  jeg sitter i styret i elbil foreningen i Vestfold  å har tatt  dette opp med  styre i elbil foreningen i  Norge og snorre var her å  snakket  med orforeren  men vi gir oss ikke

dette med  lade plassen på Shell  det sier jeg for han har ikke låv å sette hengerne der  da det er gitt  tilskudd  til denne  å jeg vet ikke  hva du sier den dagen leafen  din er oppripet av henger å med noen små  bulker

men skal vi få til noe eller  krangle om dette ?

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 22:01
jeg vet dette  jeg har selv  gått  innom dette i komunen   men gir meg ikke  jeg sitter i styret i elbil foreningen i Vestfold  å har tatt  dette opp med  styre i elbil foreningen i  Norge og snorre var her å  snakket  med orforeren  men vi gir oss ikke

dette med  lade plassen på Shell  det sier jeg for han har ikke låv å sette hengerne der  da det er gitt  tilskudd  til denne  å jeg vet ikke  hva du sier den dagen leafen  din er oppripet av henger å med noen små  bulker

men skal vi få til noe eller  krangle om dette ?

Jeg har faktisk litt vansker med å helt få grep i hva du forsøker å skrive siden du ikke bruker punktum i slutten av setningene. Men jeg tror du forsøker å skrive at eieren av Shell har fått tilskudd for å drifte ladestasjonen?

Det er ikke korrekt. Den forrige eieren fikk tilskudd fra Transnova for å opprette ladestasjonen. Han betalte altså en del selv, og noe tilskudd fra Transnova. Driften og strømmen ved ladepunktet dekkes av den nye eieren.  Det er klart at det er veldig kjedelig å få skader på bilen ved lading, men slik er det alltid. Du kan aldri garantere deg mot skader. Jeg vil tro at hvis noen gidder å betale eieren av Shell stasjonen for bruken av ladestasjonen, så tror jeg nok han vil sørge for at hengerne fjernes. Enn så lenge gir han oss en tjeneste gratis, så vi bør ikke være veldig sinte...

Hvis du har noen forslag til hvordan vi kan få opprettet flere ladepunkter vil jeg gjerne bidra!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg mente dette med at han har  fått  tilskudd til å laget plassen  og  bint seg for en viss tid

ja har forskellige  løsninger  men det å krangle  enten med kommunen eller  meg er ikke løsningen  en må heller gå samen om å finne på sånt som jeg  sa for eksempel  med en  aksjon  med fler biler vet dette kan få støtte  fra flere  å vi må ikke bare tenke Vestfold men må da hjelpe andre å

kan du ikke greie å lese  det jeg skriver  for at jeg har  dysleksi så glem det

sven erik

om du mener han  skal ha betalt  for strømmen ++  så  betal han da vel  selv  har jeg mer eller mindre gitt opp å stå der   etter å ha kostet masse på den ene bilen min  og  har noen  bulker på den andre
om du ser   på den ene stolpen  er den skev  etter å ha  blitt rygget ned   jeg hørte med de om å få endret sted på hvor hengrene sto men fikk til svar at  de ikke hadde noen annen plass  jeg har måt mange mange ganger flytte hengere  + at mange ganger har jeg  måtte stå  bak bensinstasjonen  for laderen ikke har funket

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 23:28
jeg mente dette med at han har  fått  tilskudd til å laget plassen  og  bint seg for en viss tid

ja har forskellige  løsninger  men det å krangle  enten med kommunen eller  meg er ikke løsningen  en må heller gå samen om å finne på sånt som jeg  sa for eksempel  med en  aksjon  med fler biler vet dette kan få støtte  fra flere  å vi må ikke bare tenke Vestfold men må da hjelpe andre å

kan du ikke greie å lese  det jeg skriver  for at jeg har  dysleksi så glem det

Dette er bare tull. Jeg har ikke noe ønske om å krangle, men å skylde på dysleksi er regelrett sludder. Dyslektikere har aldri problemer med å skille setninger. Jeg har litt innsikt i hvordan dysleksi påvirker. La oss avslutte med det.

Når du mestrer å legge kranglingen til side, og du klarer å se på mulige løsninger, så kan vi kanskje se på noen løsninger.

Sist: hvis du ikke er fornøyd med det gratis-tilbudet som finnes, og ei heller vil betale, så bør du kjøpe deg en bensinbil. Verre er det faktisk ikke. 


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 23:40
om du mener han  skal ha betalt  for strømmen ++  så  betal han da vel  selv  har jeg mer eller mindre gitt opp å stå der   etter å ha kostet masse på den ene bilen min  og  har noen  bulker på den andre
om du ser   på den ene stolpen  er den skev  etter å ha  blitt rygget ned   jeg hørte med de om å få endret sted på hvor hengrene sto men fikk til svar at  de ikke hadde noen annen plass  jeg har måt mange mange ganger flytte hengere  + at mange ganger har jeg  måtte stå  bak bensinstasjonen  for laderen ikke har funket

Jeg betaler gjerne. Det at 2 av 4 ladepunkter er ødelagt gjør meg ingenting. Min erfaring er imidlertid at kjøpmannen på Shell sørger for at punktene er operative på tross av at han ikke tjener noe på dette....
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

Sitat fra: TorC på lørdag 27. april 2013, klokken 01:01
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 23:28
jeg mente dette med at han har  fått  tilskudd til å laget plassen  og  bint seg for en viss tid

ja har forskellige  løsninger  men det å krangle  enten med kommunen eller  meg er ikke løsningen  en må heller gå samen om å finne på sånt som jeg  sa for eksempel  med en  aksjon  med fler biler vet dette kan få støtte  fra flere  å vi må ikke bare tenke Vestfold men må da hjelpe andre å

kan du ikke greie å lese  det jeg skriver  for at jeg har  dysleksi så glem det

Dette er bare tull. Jeg har ikke noe ønske om å krangle, men å skylde på dysleksi er regelrett sludder. Dyslektikere har aldri problemer med å skille setninger. Jeg har litt innsikt i hvordan dysleksi påvirker. La oss avslutte med det.

Når du mestrer å legge kranglingen til side, og du klarer å se på mulige løsninger, så kan vi kanskje se på noen løsninger.

Sist: hvis du ikke er fornøyd med det gratis-tilbudet som finnes, og ei heller vil betale, så bør du kjøpe deg en bensinbil. Verre er det faktisk ikke.

dette er dysleksi 

men jeg har heller kjøpt meg et hus til  som jeg kan lade ved å solgt fosil bilen   men jobber for andre og for å få fler elbiler i Sandefjord å Vestfold   
så du er fornøyd  med at det kun er dette tilbudet 
en må ikke bare tenke på seg selv

sven erik

du kan jo se hvordan det har pleid å se ut på lade plassene før jeg kranglet med de

TorC

Vær så snill. IKKE KRANGLE MED DE!!! De tilbyr en GRATIS tjeneste! Hvis du maser og krangler med dem vil de vurdere å kutte ut tjenesten. Det finnes mennesker i Sandefjord som er avhengig av å lade der, så hvis du krangler for mye vil de miste sin eneste ladeplass!

Sandejford kommune har INGENTING med denne ladeplassen å gjøre.
Elbilforeningen har INGENTING med denne ladeplassen å gjøre.
Transnova har INGENTING med denne ladeplassen å gjøre.

INGEN andre enn eieren av Shell-stasjonen betaler. Hvis du er misfornøyd med den GRATIS tjenesten, så kan du lade et annet sted. Men la oss andre få lov til å benytte tjenesten. Hvis DU klager ødelegger du for oss andre! IKKE klag! Vær så snill!

Hvis du ønsker å klage må du rette klagene mot rette instans. Og det er Sandefjord kommune. Det er regelrett skammelig (og faktisk regelrett FLAUT!) at kommunen ikke har en eneste kommunal ladestasjon! Det er kommunen vi må rette vår misnøye mot (ikke mot den Shell-mannen som faktisk har gjort en innsats). Sandefjord kommune har ikke gjort en dritt! Sandefjord kommune SKAL gjøre noe! Vi SKAL bli Elbil-byen Sandefjord!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

jeg har  hatt massse  kontakt med Sandefjord  komune ++ å holder på vidre med dette
og eneste  eieren her kan gjøre er å ikke  parkere hengerne her  da vil  han spare en del penger på vedlike hold +++  det er det eneste jeg har sakt  + at står det hengre der å jeg må lade der  de få gangene  det skjer  vill jeg  flytte henger ne for å få plass  og  snorre  har hvert i  kontakt  med han ja det er ca et år siden.
jeg har senest nå skrevet  en mail til komunen  om de kunne stille plasser til disposisjon  om vi fikk til et eller  annet jeg har å et par  ider  som jeg vil lansere for  komunen  å noen parkeringselskap  men må først se hva av svar jeg får  må få prenta inn hvor lite  en elbil bruker av strøm har å nå prøvd å be med orføreren  på en kjøre tur  runt i Sandefjord så til Tønsberg  for å se hva de har gjort  så innom å hurtiglade på Nissan på semslinja   vi får jo en hurtiglader oppe ved obs  til høsten  men der må en ha  abonomang

TorC

For kommunens del er vel neppe strømkostnaden det helt store siden de har faste avtaler om strømkostnaden. De betaler det samme om gatelysene står på eller ikke.

Som jeg har skrevet tidligere handler nok dette ikke om penger, men om vilje. Sandefjord kommune er liten, og de ansatte i kommunen har for mye makt. Eneste måten å forandre ting på er politisk....
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Miev

Porsgrunn kommune er også liten, men her har de satt opp 10-15 ladeplasser. Tror nok at det handler om vilje og ikkeno annet.
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA