Elbilforum.no
Lokale elbilforeninger => Vestfold og Telemark elbilforening => Emne startet av: TorC på torsdag 21. mars 2013, klokken 14:48
Per idag er det bare en ladeplass i Sandefjord. Denne blir beklageligvis herjet mye med, så på et eller annet tidspunkt går den istykker. Vi må derfor ha minst en ladeplass til.
Jeg har siste tiden korrespondert med Parkeringsovervåkingen for å få til en løsning med å få lov til å bruke strømuttakene kommunen allerede har montert på diverse steder, men det falt ikke helt i god jord.
Er det noen som er med på å vise kommunen at de bør få satt opp noen flere punkter? Noen som har noen forslag til tiltak?
Jeg registrerer at i Sandefjord kommune kan man få til nærmest hva som helst for bil, til og med å gi gratis ekslusiv bruk av kommunale parkeringsplasser til enkelte huseiere. MEN, det forutsetter at man kjenner noen.
Mitt ønske er å få opprettet en ladestasjon på Tivolitomta, siden det der er mye plass og strøm lett tilgjengelig. Der ligger det allerede kraftige kabler som brukes av omreisende tivoli om sommeren.
Jeg tenkte å legge inn en sak om dette på minsak.no, men jeg vil gjerne være sikker på at jeg får litt respons. Er det mange som er villige til å skrive under? Og evt. få venner og familie til å skrive under?
jeg har jobbet masse med Sandefjord komune men skal vi prøve å gjøre litt mer ut av dette å få med mange å kjøre å vise oss i byen og eventuelt oppe på plassen på rådhuset og få orføreren ++ på banen
dette som ødelegger både ladre å biler på lade plassen er at de rygger hengre inn der å rygger til det stopper men ikke nokk med at det skjer masse der men den er å langt fra sentrum vi har da ikke elbil for å ta taxi opp i byen hva med en plas oppe ved tomta og da om vi får ordnet så vi kunne bruke de komunen alerede har + at jeg holder på med valtorget de er faktisk mest medgjølige men derfor venter jeg med å få det på plass så ikke komunen kan bruke det for de sier at vi har 2 nå og den ene er torp den andre er ved shell park som noen ganger er umulige å bruke å strømmen er ikke altid der
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 20:36
jeg har jobbet masse med Sandefjord komune men skal vi prøve å gjøre litt mer ut av dette å få med mange å kjøre å vise oss i byen og eventuelt oppe på plassen på rådhuset og få orføreren ++ på banen
dette som ødelegger både ladre å biler på lade plassen er at de rygger hengre inn der å rygger til det stopper men ikke nokk med at det skjer masse der men den er å langt fra sentrum vi har da ikke elbil for å ta taxi opp i byen hva med en plas oppe ved tomta og da om vi får ordnet så vi kunne bruke de komunen alerede har + at jeg holder på med valtorget de er faktisk mest medgjølige men derfor venter jeg med å få det på plass så ikke komunen kan bruke det for de sier at vi har 2 nå og den ene er torp den andre er ved shell park som noen ganger er umulige å bruke å strømmen er ikke altid der
Jeg har også korrespondert mye med kommunen, både Aurstad i Parkerkingsovervåkingen og Teknisk etat. Jeg mistenker at jeg har ertet på meg begge ved tidligere å klage på mange parkeringsgebyrer, og be om innsyn i en del dokumenter i forbindelse med dette i Bjerggata.
Dette handler i bunn og grunn om vilje. Jeg har skissert to ulike løsninger for opprettelse av nye ladepunkter, men kommunen vil rett og slett ikke. De påstår det bunner i økonomi, men det er rett og slett ikke sant for jeg har tilbudt meg å betale.
Den ene løsningen er å tillate lading i Hvidtgården der det allerde er ferdige punkter som bare trengs å låses opp, og evt. skiltes. Disse punktene har 4mm2 ledninger, så strøm bør ikke være et problem.
Den andre er å bruke plassene som er på østveggen til pumpestasjonen ved taxistasjonen. Der er det 4 plasser som er mot veggen. Der er det bare å bore seg gjennom og montere opp punkter. Ifølge elektrikker jeg har samtalt med vil kostnaden være ca 5 000,- per punkt avhengig av antall punkter og hvor langt kabelstrekket er.
Jeg har også tatt saken opp på Høyres "sentrumsutviklingskonferanse" (eller hva de nå enn kaller det). De er mest opptatt av Tivolitomta, og hvordan man kan kaste bort 100 til 200 millioner på nytt bibliotek.
Ordføreren på sin side er mest opptatt av å sole seg i glansen av andres arbeid, så han har jo prestert å si at det ikke er noe vits med elbiler fordi vi skal grave ned rør til fjernvarme. Som mangeårig Høyre-velger går IKKE min stemme til Høyre ved neste kommunevalgt for å si det sånn...
Det er beklageligvis ikke nok engasjerte elbilister i byen til å gjøre en forskjell.
Jeg tror nok eneste mulighet til å få opprettet nye ladepunkter i byen er gjennom næringslivet...
Når det gjelder dine kommentarer om ladestasjonen på Shell, så bør man være veldig forsiktig med å komme med kritikk der. Ladestasjonen er opprettet, driftet, betalt, vedlikeholdt, og sikret av en privat eier. Det er han som eier Shell-stasjonen som betaler hele opplegget der nede, så man bør være forsiktig med å klage, for da stenger han det. Han burde egentlig få en årlig flaske god whiskey fra elbilforeningen for sin innsats! (Selv handler jeg nå utelukkende bil relaterte varer fra den stasjonen).
jeg vet dette jeg har selv gått innom dette i komunen men gir meg ikke jeg sitter i styret i elbil foreningen i Vestfold å har tatt dette opp med styre i elbil foreningen i Norge og snorre var her å snakket med orforeren men vi gir oss ikke
dette med lade plassen på Shell det sier jeg for han har ikke låv å sette hengerne der da det er gitt tilskudd til denne å jeg vet ikke hva du sier den dagen leafen din er oppripet av henger å med noen små bulker
men skal vi få til noe eller krangle om dette ?
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 22:01
jeg vet dette jeg har selv gått innom dette i komunen men gir meg ikke jeg sitter i styret i elbil foreningen i Vestfold å har tatt dette opp med styre i elbil foreningen i Norge og snorre var her å snakket med orforeren men vi gir oss ikke
dette med lade plassen på Shell det sier jeg for han har ikke låv å sette hengerne der da det er gitt tilskudd til denne å jeg vet ikke hva du sier den dagen leafen din er oppripet av henger å med noen små bulker
men skal vi få til noe eller krangle om dette ?
Jeg har faktisk litt vansker med å helt få grep i hva du forsøker å skrive siden du ikke bruker punktum i slutten av setningene. Men jeg tror du forsøker å skrive at eieren av Shell har fått tilskudd for å drifte ladestasjonen?
Det er ikke korrekt. Den forrige eieren fikk tilskudd fra Transnova for å opprette ladestasjonen. Han betalte altså en del selv, og noe tilskudd fra Transnova. Driften og strømmen ved ladepunktet dekkes av den nye eieren. Det er klart at det er veldig kjedelig å få skader på bilen ved lading, men slik er det alltid. Du kan aldri garantere deg mot skader. Jeg vil tro at hvis noen gidder å betale eieren av Shell stasjonen for bruken av ladestasjonen, så tror jeg nok han vil sørge for at hengerne fjernes. Enn så lenge gir han oss en tjeneste gratis, så vi bør ikke være veldig sinte...
Hvis du har noen forslag til hvordan vi kan få opprettet flere ladepunkter vil jeg gjerne bidra!
jeg mente dette med at han har fått tilskudd til å laget plassen og bint seg for en viss tid
ja har forskellige løsninger men det å krangle enten med kommunen eller meg er ikke løsningen en må heller gå samen om å finne på sånt som jeg sa for eksempel med en aksjon med fler biler vet dette kan få støtte fra flere å vi må ikke bare tenke Vestfold men må da hjelpe andre å
kan du ikke greie å lese det jeg skriver for at jeg har dysleksi så glem det
om du mener han skal ha betalt for strømmen ++ så betal han da vel selv har jeg mer eller mindre gitt opp å stå der etter å ha kostet masse på den ene bilen min og har noen bulker på den andre
om du ser på den ene stolpen er den skev etter å ha blitt rygget ned jeg hørte med de om å få endret sted på hvor hengrene sto men fikk til svar at de ikke hadde noen annen plass jeg har måt mange mange ganger flytte hengere + at mange ganger har jeg måtte stå bak bensinstasjonen for laderen ikke har funket
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 23:28
jeg mente dette med at han har fått tilskudd til å laget plassen og bint seg for en viss tid
ja har forskellige løsninger men det å krangle enten med kommunen eller meg er ikke løsningen en må heller gå samen om å finne på sånt som jeg sa for eksempel med en aksjon med fler biler vet dette kan få støtte fra flere å vi må ikke bare tenke Vestfold men må da hjelpe andre å
kan du ikke greie å lese det jeg skriver for at jeg har dysleksi så glem det
Dette er bare tull. Jeg har ikke noe ønske om å krangle, men å skylde på dysleksi er regelrett sludder. Dyslektikere har aldri problemer med å skille setninger. Jeg har litt innsikt i hvordan dysleksi påvirker. La oss avslutte med det.
Når du mestrer å legge kranglingen til side, og du klarer å se på mulige løsninger, så kan vi kanskje se på noen løsninger.
Sist: hvis du ikke er fornøyd med det gratis-tilbudet som finnes, og ei heller vil betale, så bør du kjøpe deg en bensinbil. Verre er det faktisk ikke.
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 23:40
om du mener han skal ha betalt for strømmen ++ så betal han da vel selv har jeg mer eller mindre gitt opp å stå der etter å ha kostet masse på den ene bilen min og har noen bulker på den andre
om du ser på den ene stolpen er den skev etter å ha blitt rygget ned jeg hørte med de om å få endret sted på hvor hengrene sto men fikk til svar at de ikke hadde noen annen plass jeg har måt mange mange ganger flytte hengere + at mange ganger har jeg måtte stå bak bensinstasjonen for laderen ikke har funket
Jeg betaler gjerne. Det at 2 av 4 ladepunkter er ødelagt gjør meg ingenting. Min erfaring er imidlertid at kjøpmannen på Shell sørger for at punktene er operative på tross av at han ikke tjener noe på dette....
Sitat fra: TorC på lørdag 27. april 2013, klokken 01:01
Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 23:28
jeg mente dette med at han har fått tilskudd til å laget plassen og bint seg for en viss tid
ja har forskellige løsninger men det å krangle enten med kommunen eller meg er ikke løsningen en må heller gå samen om å finne på sånt som jeg sa for eksempel med en aksjon med fler biler vet dette kan få støtte fra flere å vi må ikke bare tenke Vestfold men må da hjelpe andre å
kan du ikke greie å lese det jeg skriver for at jeg har dysleksi så glem det
Dette er bare tull. Jeg har ikke noe ønske om å krangle, men å skylde på dysleksi er regelrett sludder. Dyslektikere har aldri problemer med å skille setninger. Jeg har litt innsikt i hvordan dysleksi påvirker. La oss avslutte med det.
Når du mestrer å legge kranglingen til side, og du klarer å se på mulige løsninger, så kan vi kanskje se på noen løsninger.
Sist: hvis du ikke er fornøyd med det gratis-tilbudet som finnes, og ei heller vil betale, så bør du kjøpe deg en bensinbil. Verre er det faktisk ikke.
dette er dysleksi
men jeg har heller kjøpt meg et hus til som jeg kan lade ved å solgt fosil bilen men jobber for andre og for å få fler elbiler i Sandefjord å Vestfold
så du er fornøyd med at det kun er dette tilbudet
en må ikke bare tenke på seg selv
du kan jo se hvordan det har pleid å se ut på lade plassene før jeg kranglet med de
Vær så snill. IKKE KRANGLE MED DE!!! De tilbyr en GRATIS tjeneste! Hvis du maser og krangler med dem vil de vurdere å kutte ut tjenesten. Det finnes mennesker i Sandefjord som er avhengig av å lade der, så hvis du krangler for mye vil de miste sin eneste ladeplass!
Sandejford kommune har INGENTING med denne ladeplassen å gjøre.
Elbilforeningen har INGENTING med denne ladeplassen å gjøre.
Transnova har INGENTING med denne ladeplassen å gjøre.
INGEN andre enn eieren av Shell-stasjonen betaler. Hvis du er misfornøyd med den GRATIS tjenesten, så kan du lade et annet sted. Men la oss andre få lov til å benytte tjenesten. Hvis DU klager ødelegger du for oss andre! IKKE klag! Vær så snill!
Hvis du ønsker å klage må du rette klagene mot rette instans. Og det er Sandefjord kommune. Det er regelrett skammelig (og faktisk regelrett FLAUT!) at kommunen ikke har en eneste kommunal ladestasjon! Det er kommunen vi må rette vår misnøye mot (ikke mot den Shell-mannen som faktisk har gjort en innsats). Sandefjord kommune har ikke gjort en dritt! Sandefjord kommune SKAL gjøre noe! Vi SKAL bli Elbil-byen Sandefjord!
jeg har hatt massse kontakt med Sandefjord komune ++ å holder på vidre med dette
og eneste eieren her kan gjøre er å ikke parkere hengerne her da vil han spare en del penger på vedlike hold +++ det er det eneste jeg har sakt + at står det hengre der å jeg må lade der de få gangene det skjer vill jeg flytte henger ne for å få plass og snorre har hvert i kontakt med han ja det er ca et år siden.
jeg har senest nå skrevet en mail til komunen om de kunne stille plasser til disposisjon om vi fikk til et eller annet jeg har å et par ider som jeg vil lansere for komunen å noen parkeringselskap men må først se hva av svar jeg får må få prenta inn hvor lite en elbil bruker av strøm har å nå prøvd å be med orføreren på en kjøre tur runt i Sandefjord så til Tønsberg for å se hva de har gjort så innom å hurtiglade på Nissan på semslinja vi får jo en hurtiglader oppe ved obs til høsten men der må en ha abonomang
For kommunens del er vel neppe strømkostnaden det helt store siden de har faste avtaler om strømkostnaden. De betaler det samme om gatelysene står på eller ikke.
Som jeg har skrevet tidligere handler nok dette ikke om penger, men om vilje. Sandefjord kommune er liten, og de ansatte i kommunen har for mye makt. Eneste måten å forandre ting på er politisk....
Porsgrunn kommune er også liten, men her har de satt opp 10-15 ladeplasser. Tror nok at det handler om vilje og ikkeno annet.
men jobber med å få til viljen og fikk i dag et mer positift svar av orføreren så det er ikke helt mørkt tror nokk en siklig oplysning er det som skal til + at man ikke gir seg
Sitat fra: sven erik på mandag 29. april 2013, klokken 21:00
men jobber med å få til viljen og fikk i dag et mer positift svar av orføreren så det er ikke helt mørkt tror nokk en siklig oplysning er det som skal til + at man ikke gir seg
Flott! Stå på!
Så på sb.no at kommunen planlegger ladeplasser. Ny eier (klp) skal også sette opp ladeplasser i garasjen på hvaltorvet. Disse kommer visst raskt. .. :-)
Sitat fra: 03sib113 på tirsdag 19. november 2013, klokken 07:16
Så på sb.no at kommunen planlegger ladeplasser. Ny eier (klp) skal også sette opp ladeplasser i garasjen på hvaltorvet. Disse kommer visst raskt. .. :-)
Det er jaggu på tide... :-) Hvaltorget kan de gjerne fylle igjen med betong for min del, men sentrumsutvikling er vel neppe elbilforums viktigste tema...
Bra at kommunen får ut finger`n, det er vel en eller annen ansatt eller folkevalgt som har kjøpt seg elbil nå...
Sitat fra: TorC på tirsdag 19. november 2013, klokken 13:40
Sitat fra: 03sib113 på tirsdag 19. november 2013, klokken 07:16
Så på sb.no at kommunen planlegger ladeplasser. Ny eier (klp) skal også sette opp ladeplasser i garasjen på hvaltorvet. Disse kommer visst raskt. .. :-)
Det er jaggu på tide... :-) Hvaltorget kan de gjerne fylle igjen med betong for min del, men sentrumsutvikling er vel neppe elbilforums viktigste tema...
Bra at kommunen får ut finger`n, det er vel en eller annen ansatt eller folkevalgt som har kjøpt seg elbil nå...
Valtorget har hvert villige lenge men jeg har med vilje ikke jobbet med de for å kunne presse mer på komunen at vi trenger lade steder
Skjer det noe mer mtp kommunale ladeplasser?
kommunen vil ikke ha elbiler for private allerede har larvik flere lade plasser en sandefjord men det koster jo så mye bare våren kommer så kommer det en ny privat i sandefjord muligens type 2 er ikke helt sikket blir det type 2 med full guffe vil den koste litt men blir det en vanlig 16a blir det nokk ikke kostnad men begrensning på timer da jeg har begrenset parkeringsplas i gården
Var det ikke mye diskusjon for "en stund siden" at Sandefjord Sentrum kom til å dø ut hvis det ble bygget kjøpesenter og/eller ikea utenfor bykjernen? Mener å huske å ha lest noe om dette... Da er det jo litt snålt at de ikke tilrettelegger for elbilister i, nettopp, sentrumskjernen :-)
Nå har Sandefjord heldigvis en ganske sterk handelsstand, men selv denne er ikke imun mot vedtak basert på "egen vinning" hos enkelte. Dermed har vi heldigvis unngått kjøpesentre slik som Larvik, og monopolisering som i Tønsberg. Men vi har beklageligvis fått klamydia. Den er plassert midt i byen, men den dreper resten av byen.
Vi har i tillegg en lokal helt som mener at "elbil er tull", og da sier det seg selv at det er vanskelig å få til noe...
På den positive siden så har faktisk Parkeringsovervåkingen tatt noen grep, og etablerer nå 3 dedikerte 16 amp ladepunkter for egen regning i "Hvidtgården". Dette skal skje allerede kommende uke. Så da er alle velkommen til Sandefjord! Kommer man fra Oslo er Sandefjord et perfekt sted å ta en liten ladepause, enten om man vil nyte byens gourmetrestaurant, vil ta turen innom Norges beste fiskebutikk, eller bare vil nyte byen.
Høres bedre ut enn dagens tilbud hvertfall. Lading i vestfold er jo en spøk! Selv kunne jeg tenkt meg en rekke punkter ved svømmehallen, den bruker jeg mye. Bor ikke i Sandefjord selv...
Lading i Vestfold er en spøk.
Siste året har vi faktisk fått færre ladeplasser.
Og per idag har vi i Sandefjord ingen stabile ladeplasser utenom private plasser.
For å eksemplifisere:
Jeg var i bystyret og anbefalte flere ladeplasser i 2013. Kostnaden på dette ville være ca 25 000,- + strøm. Bystyret mente dette var bortkastetede penger, men vedtok samme dag å bevilge 300 000,- til blomster i "blomsterbyen Sandefjord". En av de folkevalgte poengterte at hun syntes at 5000,- i strøm var veldig mye. (hun var fra AP)- En annen (fra SV) syntes ingen burde få gratis drivstoff (han glemte visst at SV er positive til elbiler). Det fine med sosialisme er er at det kan kureres med penger, men hvis de selv ikke kan tjene på det er det ikke aktuelt.
Det er med andre ord lang fra Stortinget til Sandefjord... Så dermed har vi brukt en drøss millioner på nytt torg med fine lamper, men ingen ladestasjoner. For det var jo tross alt ingen som anbefalte å legge opp ladestasjoner der det var billigst å gjøre det...NOT.
Sitat fra: TorC på fredag 04. juli 2014, klokken 00:26
Lading i Vestfold er en spøk.
Siste året har vi faktisk fått færre ladeplasser.
Og per idag har vi i Sandefjord ingen stabile ladeplasser utenom private plasser.
Ja, det er jeg enig i :-[
Men, nå har faktisk kommunen fått opp 2 ladestolper med 4 tilhørende ladeplasser på tivolitomta.
Disse plassene har de nok tjent inn 4 ganger med tanke på alle parkeringsbøtene fossilbil sjåfører har fått ved å parkere der :o
Så det sto en Fjordline varebil og ladet der i sta ::)
Det er jo også type2 kontakter i kjelleren på Hvaltorget.
Jeg er klar for å være med å påvirke for å få flere ladeplasser i sandefjord, men har ikke selv noe behov for det. Har klart meg uten siden jeg kjøpte Leaf`en 10/11-2011. Har kjørt 45.000km og lader 90% hjemme.
Det skal sies at om jeg nå er i byen, så lader jeg på tivolitomta. Men det er bare for at disse plassene skal bli brukt så mye som mulig, sånn at man ser behoved for flere. (skulle 3 av 4 plasser være i bruk så parkerer jeg et annet sted)
Det er turistene som bør være målgruppen ved å etablere ladepunkter. Om man klarer å legge sammen 2+2, så vil man fort skjønne at den lille kostnaden det er med et par ladepunkter og strøm er lite i forhold til hva eieren av el-bilen mest sansynlig bruker i byen vår mens de lader.
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning :-X
Sitat fra: Rilum på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:18
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning :-X
Enig med du :-)
vi har nå 4 steder i sandefjord sentrum en ved park benin koter å bruke samme i garasjen på valtorget der går det ann å betale fat leie om en trenger denne hvær dag får da å tilgang hele døynet
å har vi 2 som sandefjord komune har kommet med denne på vitt gården og denne nede ved tivolitomten denne ved tivoli tomten kjører jeg hved vær dag og kveld men kunn fjordline og jeg en gang i melom som bruker denne disse 2 tedene til komunen er max 10 timer parkering men gratis og jeg har skankket med komunen de vil lage fler om det er et belegg på disse som er i dag men så lenge det ikke er noe sælig biler så er det ikke marked for utvidelse vi kal ikke gå for hart ut mot komunen når vi har fått det som er i dag så lenge komunen er vedvillig men bruk det som er jeg har ikke brukt noe sælig disse i vitt gården men disse nede ved tivoli tomten kan en stole helt på der jan en og fint trekke mer en 16 A på alle kontaktene men en har et problem om man lader tesla der for lokker noen opp lokket hender det at ladingen stopper og da må en sette på i bilen i gjenn men dette er produsentens feil ikke komunen men lett å fikse
ps er ikke mot lade stasjoner å vil ha fler overalt men vi skal ikke få komunene på bakbena i gjenn vet og at larvik å tønaberg har planer så en må la de få gå sin gang stokke har å vil få fler men de må en bo i komunen omtrent å en må på komune huset for å få taki kort
men ja en her sa svømme hallen om han vet om fler som vil ha der så ta kontakt med styre for svømme hallen men holder nå og på og få vestfold elbil forening til å fungere i gjenn
Kryss i taket og amen!
Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.
Jeg er i "mes-mes". Jeg kan faktisk ikke tro at Sandefjord Kommune (!) har etablert dette for egen regning. Jeg har vært nedom der to ganger idag bare for å sjekke at jeg ikke så syner.
Når jeg etter samtaler med Aurstad om Hvidtgården forrige uke ble gjort oppmerksom på at Hvidtgården skal oppgraderes til 4x 16amp. Så kan man jo ikke annet enn å sette flere kryss i taket og takke sin skaper (beklageligvis bor begge mine foreldre i Tønsberg, så de har ingenting med dette å gjøre) for endringen.
Sitat fra: Rilum på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:18
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning :-X
Dette er jeg uenig i. Jeg mener at alle bør ha elbil, men de kan ikke nødvendigvis basere seg på gratis eller offentlig tilgjengelig lading. Jeg vile ikke anbefalt noen uten "Hjemmelading" å kjøpe elbil, men det betyr ikke at de ikke har samme rett som alle andre.
Jeg er en av de som har holdningen "det ordner seg". Jeg kjøpte elbil uten hjemmelading. Jeg visste på forhånd at det ville gi noen utfordringer, men satset på at venner og familie ville la meg kjøpe litt strøm.
Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe elbil uten mulighet til å lade hjemme, men jeg vil ikke kritisere de som har gjort det.. For ting ordner seg som oftest.
Sitat fra: TorC på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:05
Kryss i taket og amen!
Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.
Jeg er i "mes-mes". Jeg kan faktisk ikke tro at Sandefjord Kommune (!) har etablert dette for egen regning. Jeg har vært nedom der to ganger idag bare for å sjekke at jeg ikke så syner.
Når jeg etter samtaler med Aurstad om Hvidtgården forrige uke ble gjort oppmerksom på at Hvidtgården skal oppgraderes til 4x 16amp. Så kan man jo ikke annet enn å sette flere kryss i taket og takke sin skaper (beklageligvis bor begge mine foreldre i Tønsberg, så de har ingenting med dette å gjøre) for endringen.
Sitat fra: Rilum på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:18
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning :-X
Dette er jeg uenig i. Jeg mener at alle bør ha elbil, men de kan ikke nødvendigvis basere seg på gratis eller offentlig tilgjengelig lading. Jeg vile ikke anbefalt noen uten "Hjemmelading" å kjøpe elbil, men det betyr ikke at de ikke har samme rett som alle andre.
Jeg er en av de som har holdningen "det ordner seg". Jeg kjøpte elbil uten hjemmelading. Jeg visste på forhånd at det ville gi noen utfordringer, men satset på at venner og familie ville la meg kjøpe litt strøm.
Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe elbil uten mulighet til å lade hjemme, men jeg vil ikke kritisere de som har gjort det.. For ting ordner seg som oftest.
ja det ordner seg altid å har man et ofentlig utak i nærheten eller har mulighet til å hurtiglade så kjøp elbil selv om en bor i blokk
har man nokk elbiler kommer lade plassene
disse på tivoli tomten har hvert der vel et par eller nermere 3 måneder
når du parkerer ved tivoli tomten hvorfor stå da rett ved lade plass å ikke på og lade ? vi trenger fler biler på plassene så komunen kan se at det er i bruk
Sitat fra: sven erik på mandag 07. juli 2014, klokken 15:43
når du parkerer ved tivoli tomten hvorfor stå da rett ved lade plass å ikke på og lade ? vi trenger fler biler på plassene så komunen kan se at det er i bruk
Av tre årsaker:
1) Jeg er prinsipiell motstander av å bruke ladeplasser til parkering.
2) Alle 4 plasser var opptatt av fossilbiler.
3) Jeg parkerte ved siden og strakk kabelen bort. Da jeg hadde ladet nok tok jeg bare ut kabelen, men lot bilen stå.
De ansatte i Parkeringsovervåkingen er veldig klar over problemene. Jeg snakket med en av dem idag, og hun sa at de nå hadde høy prioritet på å bøtelegge fossilbiler der. I tillegg snakket jeg med en fyr som hadde ringt dem for å få tauet bort fossiler.
Jeg har også snakket med elektriker som holdt på i Hvidtgården. Han satset på å være ferdig på onsdag. Da blir det 3x16 amp.
Var på tivolitomta i dag. To fossilbiler på elbilparkeringen. Kjekt med gratis parkering ellers, men steike så irriterende at ladeplassene blir opptatt!
Det er et kjempeproblem at fossilene okkuperer plassene.
På den positive siden bidrar de med et par tusenlapper til kommunekassen hver dag. På den negative siden blir fossilene sure og enda mer negative til elbiler fordi de selv ikke har lest skiltingen.
Mitt inntrykk fra samtale med en av parkeringsbetjentene var at hun ikke helt hadde noen forståelse for at det var lett å feilparkere.
Jeg synes selv at skiltingen er litt lite synlig, og er blitt en "felle".
Jeg vurderer derfor litt hærverk på offentlig eiendom... Jeg har lyst til å male asfalten på de 4 plassene blå.....
Sitat fra: TorC på mandag 07. juli 2014, klokken 22:17
Det er et kjempeproblem at fossilene okkuperer plassene.
På den positive siden bidrar de med et par tusenlapper til kommunekassen hver dag. På den negative siden blir fossilene sure og enda mer negative til elbiler fordi de selv ikke har lest skiltingen.
Mitt inntrykk fra samtale med en av parkeringsbetjentene var at hun ikke helt hadde noen forståelse for at det var lett å feilparkere.
Jeg synes selv at skiltingen er litt lite synlig, og er blitt en "felle".
Jeg vurderer derfor litt hærverk på offentlig eiendom... Jeg har lyst til å male asfalten på de 4 plassene blå.....
Er helt enig i at skiltingen er for dårlig. Jeg blir gjerne med å male, men syntes det bør males i grønt med hvit elbil symbol i :-)
komunen vil ikke ha bedre skilting har tilbutt de skilter +++ men nei
men en løsning er å la oss ha en måned med parkering så lenge vi vill og at vi da parkerer å viser at det er vår plass tor c mener ikke at vi skal stå der hele tiden men må vise at vi bruker de for å få fler selv har jeg ikke brukt for en lade plas i sandefjord men vil at andre som kommer skal kunne lade og om en skal få fler vil jeg ha type 2 med 32 A men dere andre trenger vel 16A ennå
takk Tor c for dagens opslag i avisen
nå kan vi glemme flere ladestasjoner i sandefjord jeg har hatt et vist press på de det har å fler i elbil foreningen men når en går ut med så store ord i avisen som å si at vi er blitt et elbil paradis når vi har 2 ofentlige lade stasjoner og 2 private en kan ikke regne utakene men når en sier at dette er paradis ja for deg som har en bil å skal få ladet natten over og bor rett ved de som er men hva med de som skal handle på Ågårs plass der er det ikke en eller skal handle andre steder i sentrum
vi har alle på ene siden av byen vi har de så tett de som er at vi trenger fler
se på mange andre byer der er det en stolpe på omtrent vær parkerings plasss ja det er kunn for 2 biler men er det fult der så kjr til neste
men takk får til 2 komunale steder å da er det så råbra
Jo bare hyggelig. :-) Det er ofte man kommer lengre med hyggelige oppmuntringer og ros enn kjefting og smelling.
Vi to har ganske forskjellige tilnærminger og holdninger.
Jeg er av dem som ikke klarer å finne noen hjemmel til kreve ladeplasser på kommunens regning. Ladeplasser er ikke en del av kommunens oppgaver. Derfor kan man ikke kreve at kommunen skal bruke enorme ressurser på dette. Kommunen har nå brukt flere hundre tusen på å sette opp GRATIS kommunale ladepunkter. Disse er IKKE parkeringsplasser, men ladeplasser. DU mener at man skal fylle opp disse plassene med biler som ikke trenger lading.
Lading bør etter min mening primært skje i privat regi. Vi kan ikke forvente at kommunen skal betale.
Som politiker kan man gjerne stemme for slike gratis alternativer, men da er det for å oppnå et mål.
Du som elbilist kan oppfordre, og be om ladeplasser.
Vi har gått fra å ha ett eneste ladepunkt i byen til å ha totalt 12 i byen, hvorav 4 også har type 2.
Kommunen kan gi et basistilbud, så kan man la markedskreftene få opp hurtiglading og type 2. Slik det er nå har type 2 punktene i privat anlegg, noe som gir den private aktøren et markedsfortrinn.
For meg er det viktig å rose kommunen når de gjør noe bra. Jeg sier ikke at det ikke kunne vært bedre, men kommunen har gjort enormt mye på veldig kort tid. Det bør anerkjennes. Jeg er takknemlig for det som er gjort. Når det etter hvert blir enda flere elbiler bør kommunen se på om man ikke bør etablere enda flere punkter.
men å gå ut å i at det er et mekka +++
jeg har ikke kranglet med komunen bare vist til behovet å tatt det på en fin måte med list men får de
som i det store opslaget i avisen sier så mener de at det er gjort nokk nå er det fint jeg leste ikke avisen fr jeg fikk en telefon fra en i komunen som sa se nå kan du selv lese at vi har gjort byen til et mekka for dere nå er du vel fornøyd svaret mitt hvar da at ja det er blitt det for deg men ikke ellers om en regner antal biler
Og da må man bruke dette for alt det det er verdt. Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.
Nå har vel ikke jeg blitt sitert på at det er et mekka, men at kommunen har virkelig satt fokus på elbil og går foran som en foregangskommune. Det er svært få kommuner i Norge som på 12 mnd har økt antall punkter med 1200%.
Det er nå vi må fortsette å skryte av kommunen og fortelle hvor flinke de er til å satse på elbil, og at vi gleder oss til at kommunen skal fortsette å være en foregangskommune. At Sandefjord kommune ikke bare trenger å være "blomsternbyen Sandefjord" og Sykkelbyen Sandefjord, men også Elbilbyen Sandefjord!
Sitat fra: TorC på tirsdag 15. juli 2014, klokken 15:14
Og da må man bruke dette for alt det det er verdt. Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.
Nå har vel ikke jeg blitt sitert på at det er et mekka, men at kommunen har virkelig satt fokus på elbil og går foran som en foregangskommune. Det er svært få kommuner i Norge som på 12 mnd har økt antall punkter med 1200%.
Det er nå vi må fortsette å skryte av kommunen og fortelle hvor flinke de er til å satse på elbil, og at vi gleder oss til at kommunen skal fortsette å være en foregangskommune. At Sandefjord kommune ikke bare trenger å være "blomsternbyen Sandefjord" og Sykkelbyen Sandefjord, men også Elbilbyen Sandefjord!
[/quote
du som har greie på hva som funker må nå overta for å få flere plasser vi har av komunen fått hele 2 steder de andre er private som en og har jobbet en del med i åres vis jeg bynte å jobbe både med komune og private alerede i 2009 så vet ikke om det er fort de har økt komunen har økt fra o til 2 steder ja for de 2 andre er privat det er og denne på torp så de har økt med 100%
Jeg har faktisk vansker med å forstå hva du egentlig forsøker å formidle i det siste innlegget ditt. Korriger meg hvis jeg tar feil, men det du klager på er at du selv har brukt 5 år på å forsøke å påvirke kommunen til å etablere elbilplasser, men det først siste 12 mnd det har skjedd noe.
Etter min oppfatning bør du tolke dette som at din iherdige innsats endelig har båret frukter. Eller du kan tolke det som har kommunen selv har forstått at det er i deres egen interesse at det er smart med elbilisme. Eller du kan være en surpomp som ikke ikke vil at kommunen etablerer ladeplasser uten at du selv får æren. Hvis det er noen som skal ha æren for å ha økt antall kommunale ladeplasser fra 0 til 7 i løpet av 12 månder (og masse masse penger), så er det ene og alene våre lokalpolitikere! Det er de som i gitt beskjed til administrasjonen om at elbil er veien videre. Du har ifølge deg selv forsøkt å påvirke politikerne siden 2009, jeg hadde første kontakt i 2013. I 2014 ble 7 nye ladepunkter etablert. Jeg kan ikke forstå hvordan du kan være negativ til utviklingen.
Vårt felles mål bør vel være at vi får så mange ladepunkter som mulig?
Jeg synes ikke at type2 punkter er det viktigste. Det viktigste er at det er 16amp schuko på så mange steder som mulig, og de butikkene/parkeringsselskapene som ser en forretnigsmodell i å tilby type2 skal få lov til å lage sitt marked uten at kommunen skal være en konkurrent.
Kommunens oppgave er at elbilistene er lengst mulig i byen. Jo lengre tid folk er i byen, jo mer penger legger dem igjen. (Og som anekdotisk bevis kan jeg fortelle om 2 vennepar som nå har valgt Sandefjord som stoppested istedenfor Tønsberg med sine LEAFer fra Oslo. For dem er det mye bedre å stoppe i Sandefjord fordi det er kortere fra E18 fra byen, og det er en hyggeligere by å være i. I Sandefjord er det lettere å sette bilen til lading de 4 timene de trenger mens de spiser og tusler rundt i byen enn det som Tønsberg kan tilby).
Jeg kan med min beste vilje ikke forstå hvorfor du mener dette er negativt.
Uansett er både 16 amp schuko og type2 bare i en overgangsperiode. På sikt ønsker vi jo at alle lader hjemme, eller betaler for det selv på annen måte. Det er jo ikke kommunens oppgave å gi gratis strøm?
Med mange 16 amp ladepunkter sørger kommunen for at mange har mulighet for lading, samtidig med at de legger igjen penger i fjorden.
Deg og meg som fjordingen bør vel kun kunne forvente basistilbudet? Eller ønsker du å faktisk gjøre noe med det? Hvis du faktisk ønsker å gjøre en forskjell kan du jo registrere deg på ladekameratene, men der er du fraværende. Du som ønsker at kommunen skal bruke masse penger på type2 til din kommende Tesla bør i det minste ha registrert din type2 kontakt på ladekameratene.no. Men der er du jo ikke... Hvis du faktisk ønsket å gjøre en forskjell kunne du ha latt din stikkontakt være offentlig og registert på NOBIL. Da ville jo kommunen virkelig sette behovet for flere punter....
@TorC:
Amen! Du argumenterer bra og har mange gode og fornuftige poenger. Her er noen av dem:
Sitat
- Etter min oppfatning bør du tolke dette som at din iherdige innsats endelig har båret frukter.
- Kommunens oppgave er at elbilistene er lengst mulig i byen.
- Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.
- Jeg sier ikke at det ikke kunne vært bedre, men kommunen har gjort enormt mye på veldig kort tid. Det bør anerkjennes.
og ikke minst....
Sitat
Det er jo ikke kommunens oppgave å gi gratis strøm? Med mange 16 amp ladepunkter sørger kommunen for at mange har mulighet for lading, samtidig med at de legger igjen penger i fjorden.
Her har vi alle noe å lære av TorC; Man kommer mye lengre ved å utrykke sin glede over de tiltak som faktisk er gjort, enn å klage over de tingene som ikke er gjort. De tingene som ikke (enda) er gjort, kan man da jobbe videre med og gjøre en innsats for at de skal bli gjennomført på et senere tidspunkt.
Dette med gratis ladestrøm sammenlikner jeg med gratis bensin. Hvis man forventer at noen (kommunen, bedriften, etc) skal gi deg en liter gratis bensin hver gang du parkerer i byen hadde nok de fleste ledd av deg. Hvorfor skal det være annerledes med strøm? Det er kjekt med gratis strøm, men kom igjen'a, hvor mye koster det deg egentlig å betale for de 4 timene du står tilkoplet? 6-7 kroner? Jeg har ingen problemer med at kommunene og bedriftene etter hvert ønsker å ta betalt for strømmen de leverer (de har jo tross alt betalt for anlegget), så lenge det er på et fornuftig nivå (f.eks 2-3 kr/kWh). Da ville vi også bli kvitt de som bruker kommunale parkeringsplasser som privat parkeringsplass med gratis lading over natta. Kommunale ladepunkter er for å ta imot gjester, ikke "gjerrigknarker" som ser sitt snitt til å få gratis drivstoff, levert av kommunen, på daglig basis.
Jeg er helt enig i det TorC sier om at lading bør primært skje i privat regi. Vi kan ikke forvente at kommunen skal betale. I stort sett alle andre sammenhenger er det slik at du må gjøre opp for deg etter å ha mottatt en vare eller tjeneste. I dette tilfellet strøm. Hvorfor skal egentlig det være annerledes? Jeg kan hvertfall ikke finne noen grunn til det.
Sitat fra: muggost på fredag 18. juli 2014, klokken 17:38
@TorC:
Amen! Du argumenterer bra og har mange gode og fornuftige poenger. Her er noen av dem:
Sitat
- Etter min oppfatning bør du tolke dette som at din iherdige innsats endelig har båret frukter.
- Kommunens oppgave er at elbilistene er lengst mulig i byen.
- Mange ansatte i kommunen må behandles som barn, og de liker skryt.
- Jeg sier ikke at det ikke kunne vært bedre, men kommunen har gjort enormt mye på veldig kort tid. Det bør anerkjennes.
og ikke minst....
Sitat
Det er jo ikke kommunens oppgave å gi gratis strøm? Med mange 16 amp ladepunkter sørger kommunen for at mange har mulighet for lading, samtidig med at de legger igjen penger i fjorden.
Her har vi alle noe å lære av TorC; Man kommer mye lengre ved å utrykke sin glede over de tiltak som faktisk er gjort, enn å klage over de tingene som ikke er gjort. De tingene som ikke (enda) er gjort, kan man da jobbe videre med og gjøre en innsats for at de skal bli gjennomført på et senere tidspunkt.
Dette med gratis ladestrøm sammenlikner jeg med gratis bensin. Hvis man forventer at noen (kommunen, bedriften, etc) skal gi deg en liter gratis bensin hver gang du parkerer i byen hadde nok de fleste ledd av deg. Hvorfor skal det være annerledes med strøm? Det er kjekt med gratis strøm, men kom igjen'a, hvor mye koster det deg egentlig å betale for de 4 timene du står tilkoplet? 6-7 kroner? Jeg har ingen problemer med at kommunene og bedriftene etter hvert ønsker å ta betalt for strømmen de leverer (de har jo tross alt betalt for anlegget), så lenge det er på et fornuftig nivå (f.eks 2-3 kr/kWh). Da ville vi også bli kvitt de som bruker kommunale parkeringsplasser som privat parkeringsplass med gratis lading over natta. Kommunale ladepunkter er for å ta imot gjester, ikke "gjerrigknarker" som ser sitt snitt til å få gratis drivstoff, levert av kommunen, på daglig basis.
Jeg er helt enig i det TorC sier om at lading bør primært skje i privat regi. Vi kan ikke forvente at kommunen skal betale. I stort sett alle andre sammenhenger er det slik at du må gjøre opp for deg etter å ha mottatt en vare eller tjeneste. I dette tilfellet strøm. Hvorfor skal egentlig det være annerledes? Jeg kan hvertfall ikke finne noen grunn til det.
tor c sier mye han har selv ikke mulighet til å lade privat
men selv har jeg det å bruker skjelden disse i sandefjord men han sier det er 7 plaser det er bare blitt 2 komunale men 4 plasser det ene stedet og det andre er det 3
men han har tidligere kommet ut med diverse i aviser +++ om sandefjord komune mens nå hvar det ut i avisen med at vi hae blitt beste stedet å elbil mekka men er langt fra det om en 5 del av elbilene i byen skulle lade mer en time ville vi trenge 4 ganger så mye men min jobb med komunen er over jeg driter i om jeg får skryt eller ikke men hadde fått komunen til å tenke å de ville om de så det var brukt for flere lade plasser sette opp fler men når brukerne sier det er så bra med lade plasser i byen ville de legge dette på is en må noen ganger tenke på andre men det er vist ikke bra da blir jeg beskylt for å ville ha skryten selv jeg mente at en ikke skulle skryte av 2 lade steder vi trenger minst 10 til for å få mer besøk av elbiler men visse kan med sin holdning gleme å lade hos meg å få støtte fra en i styret i elbilforeningen i vestfold
@sven erik
For å ta din første påstand først:
Sitat fra: sven erik på mandag 21. juli 2014, klokken 01:33
tor c sier mye han har selv ikke mulighet til å lade privat [...]
Dette må bero på en misforståelse fra din side. Jeg har flere muligheter til å lade privat. Det jeg imidlertid ikke har er lademulighet hjemme. Jeg har avtaler med flere venner og familiemedlemmer om å lade hjemme hos dem fast. Siden du bor nærmere meg enn dem spurte jeg i vinter om å få lade hos deg de gangene jeg kom sliten, trøtt og lei hjem til fjorden og ikke orket å traske gjennom sludd og drit. Jeg overførte også forskuddsbetaling for 100 kwt til deg for 200,- kroner. Jeg brukte kontakten din 3 ganger hvor jeg totalt ladet 54 kwt.
Jeg mener fortsatt at lading primært bør foregå i privat regi, og siden vi begge er privatpersoner så var jo faktisk også den ladingen jeg gjorde hos deg privat.
Sitat fra: sven erik på mandag 21. juli 2014, klokken 01:33
[...] men han sier det er 7 plaser det er bare blitt 2 komunale men 4 plasser det ene stedet og det andre er det 3
men han har tidligere kommet ut med diverse i aviser +++ om sandefjord komune mens nå hvar det ut i avisen med at vi hae blitt beste stedet å elbil mekka men er langt fra det om en 5 del av elbilene i byen skulle lade mer en time ville vi trenge 4 ganger så mye men min jobb med komunen er over jeg driter i om jeg får skryt eller ikke men hadde fått komunen til å tenke å de ville om de så det var brukt for flere lade plasser sette opp fler men når brukerne sier det er så bra med lade plasser i byen ville de legge dette på is en må noen ganger tenke på andre men det er vist ikke bra da blir jeg beskylt for å ville ha skryten selv jeg mente at en ikke skulle skryte av 2 lade steder vi trenger minst 10 til for å få mer besøk av elbiler men visse kan med sin holdning gleme å lade hos meg å få støtte fra en i styret i elbilforeningen i vestfold
Setningene dine gikk litt for mye i ett til at jeg helt klarte å forstå innholdet skikkelig.
Slik jeg forstår deg så mener du at hvis 1/5 av byens elbiler skal lade samtidig, så har vi et problem. Jeg mener fortsatt at det er ikke primært "lokale" biler dette tilbudet er laget for men de fra omkringliggende og andre tilreisende. Uansett så er ikke 20% dekning så veldig dårlig. Jeg tror imidlertid dette tallet er riv ruskende galt siden det betyr at det kun er 5x12 = 60 elbiler i kommunen. Hvis ditt argument skulle være gyldig må du se på hva slags dekning andre byer vi liker å sammenlikne oss med har. Og sammenlikner du oss med Larvik og Tønsberg ligger vi langt foran (iallefall om du ser bort i fra de 18 private plassene Sykehuset har reservert til sine ansatte).
Vi har bruk for flere ladeplasser, og det er derfor vi nå må bruke eksempelets makt til vise at det kan gå ann. Som pedagog har jeg innsett at kommuneadministrasjonen er ansatte som ofte trenger positiv oppmuntring for å gjøre positive ting. De har vist over flere år at det ikke holder med å komme med argumenter og opplysninger. Det som må til er helt annet lut.
Vi må også huske på at Vestfold ikke bare er Sandefjord. I u-landsbyen Larvik har de bare 2 punkter i kommunal regi. Larvik har grei økonomi, og da bør Larvik "look to Sandefjord". Tønsberg er på ROBEK, så de har valgt å prioritere litt annerledes enn oss.
En annen ting du bør huske på er at kommunen selv har begynt å utvide sin elbilpark. Dette medfører i sin tur til at de både har behov for lading for egne biler når de er på tur, men også at elbilisme blir en mer naturlig del av hele administasjonen. Du skal ikke se bortifra at man om ikke lang tid kan få krav til nybygg om antall ladepunkter.
Jeg synes det er trist at du opplever at jeg forsøker å underminere din innsats. Det var ikke min hensikt. Min hensikt var kun å få deg til å ikke være en surpomp.
Jeg synes at vi skal glede oss over at kommunen har gjort en innsats, og så må vi være flinke til å snakke med politikere, i en hyggelig tone, om våre ønsker om flere ladepunkter.
Jeg tror at veien videre er å få kommunen til å begynne å ta seg betalt for lading. Da tror jeg mye av motstanden forsvinnner. Jeg tror at mange er irritert over at elbilistene får gratis strøm. Jeg tror ikke dette handler om pengebeløpene, men prinsippet. Jeg tror at mange vil akseptere millioninvesteringer, så lenge man betaler for strømmen sjøl.
Jeg har vært i samtaler med de som leverer programvaren til p-automatene, og de kan levere fiks ferdig oppgraderinger for en relativt beskjeden sum. Dette er noe jeg ønsker å presentere for kommunen.
Sitat fra: TorC på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:05
Kryss i taket og amen!
Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.
Testet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).
Den ene stolpen var ikke mulig å lukke og den andre var veldig trang - så begge trenger en justering av låsen.
Har lagt merke til at flere av plassene nesten alltid er opptatt av ICE biler. Selv om de tydligvis er veldig "flinke" til å bøtelegge dem, hadde det vel vært mye bedre å merke plassene litt bedre slik man gjør med HC plasser (f.eks EL i store bokstaver på bakken).
Skal sende en mail til kommunen og først og fremst skryte veldig av dem for å satse på lading til våre elbilvenner som besøker byen vår, og nevne at det er rom for forbedringer. Og at dette bare er en begynnelse - vi forventer en eksplosjon av antall elbiler og ladbare hybrider i årene som kommer.
En stor takk til sven erik og TorC for jobben dere gjør for å påvirke politikerne!
SitatTestet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).
Det er ikke lenger lov å sikre Schuko stikk med mer enn 10A.
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 28. juli 2014, klokken 08:23
SitatTestet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).
Det er ikke lenger lov å sikre Schuko stikk med mer enn 10A.
Det er feil som en generell påstand. Det var schuko-stikk i dedikerte ladestasjoner DSB ville til livs med denne begrensningen. Løsningen er selvsagt Type 2 stikk istedenfor, også der det kun leveres 16A 230V 1-fase.
SitatDet er feil som en generell påstand. Det var schuko-stikk i dedikerte ladestasjoner DSB ville til livs med denne begrensningen. Løsningen er selvsagt Type 2 stikk istedenfor, også der det kun leveres 16A 230V 1-fase.
Hva mener du egentlig?
Ladestolpene i Sandefjord er sikret med 10A. Dette er i tråd med siste endringer i regelverket. Hva er feil og hva er generelt med dette?
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 29. juli 2014, klokken 23:29
SitatDet er feil som en generell påstand. Det var schuko-stikk i dedikerte ladestasjoner DSB ville til livs med denne begrensningen. Løsningen er selvsagt Type 2 stikk istedenfor, også der det kun leveres 16A 230V 1-fase.
Hva mener du egentlig?
Ladestolpene i Sandefjord er sikret med 10A. Dette er i tråd med siste endringer i regelverket. Hva er feil og hva er generelt med dette?
Jeg svarte på påstanden "Det er ikke lenger lov å sikre Schuko stikk med mer enn 10A."
Det er jo beviselig feil, i nye boliginstallasjoner sikres schuko som regel med 13A. 10A begrensningen gjelder kun dedikerte ladeuttak, ikke schuko generelt.
Ha, ha, Festlig ;D
Nå er ikke dette et husbyggerforum, men et elbilforum.
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:03
Ha, ha, Festlig ;D
Nå er ikke dette et husbyggerforum, men et elbilforum.
Og med ganske mange brukere som lader bilene sine hjemme. Da er det greit å være korrekt mhp. forskrifter synes jeg, så ikke noen plutselig tror at elektrikeren har gjort feil som har installert schuko på en 13A kurs hjemme.
en burde jo ha min 13A da både tvillingene og tesla trekker dette
disse på tivoli tomten hvar sikret med 16A men har ikke hvert der i det siste
men det som ødelegger er dissse leafene som trekker 16A når de har 16A lader
men at en krever at alle må ned på 9A dette blir for dumt da kan en ikke lade det vil si at de fleste må kjøpe ny lader ca 6000 kr + at en må stå mye lenger for å komme seg dit en skal etter på
å det å belaste en 10A på fult betyr fort at den går varm å går og en har til slutt samme resultat som med en 16 A som blir belastet fult det er det at man er nøtt til å belaste mindre en sikringen er på å en må ha kontakter som er i orden det er det som gjelder ikke antalet A en kjører uanset 230 wolt dålig kontakt smeller gott selv med 7A har selv en kontakt som hvar blitt dålig men trakk bare 6A men den smeltet å måtte ha ny
merkung sandefjord komune fikk mulighet til å få større og mer synlige skilt men nei det ville de ikke ha for de har sin standar
Sitat fra: sven erik på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:52
en burde jo ha min 13A da både tvillingene og tesla trekker dette
Det spiller liten rolle hva man "burde" så lenge det ikke er lov lengre. 10A maks på schuko på dedikerte ladestolper. Trilling leveres vel standard med 10A kabel og på Tesla kan du justere akkurat som du vil på skjermen.
Vil man ha mer enn 10A bruker man en Type 2 kabel isteden. Fair deal det.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:55
Sitat fra: sven erik på torsdag 31. juli 2014, klokken 23:52
en burde jo ha min 13A da både tvillingene og tesla trekker dette
Det spiller liten rolle hva man "burde" så lenge det ikke er lov lengre. 10A maks på schuko på dedikerte ladestolper. Trilling leveres vel standard med 10A kabel og på Tesla kan du justere akkurat som du vil på skjermen.
Vil man ha mer enn 10A bruker man en Type 2 kabel isteden. Fair deal det.
har selv en i miev å den ble levert med 16A men selv med 10A er det for mye for 10A sikring har å tesla men ikke altid den vil holde seg under 10A testa det i dag den vil mer over på 13A
jeg mener at i stede for 10A vanlig må en da heller bruke de samme boksene å gjøre de for type 2 det er mer sikkert og 9A det er som å ikke ha noe da er det ikke vert for komunen å sette opp ladere
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. august 2014, klokken 00:13
har selv en i miev å den ble levert med 16A men selv med 10A er det for mye for 10A sikring har å tesla men ikke altid den vil holde seg under 10A testa det i dag den vil mer over på 13A
Klarer ikke en 10A sikring 10A kontinuerlig er det feil på den (eller tilkoblingen, slik at noe går varmt). Tvert imot bør den fint klare 11A kontinuerlig. Om Teslaen din hopper opp på 13A når du stiller den inn på 10A er det nok noe feil på den også. Min holder seg på det jeg stiller inn, kan innimellom i kort tid hoppe 1A opp eller ned. Aldri mer, og aldri over lengre tid. Og jeg stiller OFTE ned ladestrømmen, slik at den er ferdig akkurat når jeg skal dra. Dermed lader jeg ofte på f.eks 7A eller 12A og ser lett at den holder seg på innstilt verdi.
Begynner det ikke å bli litt fullt på disse plassene på dagtid nå? Jeg pleier ikke å være så ofte i byen på dagtid, men har vært det to ganger den senere tiden, og da har alle 7 vært opptatt. Så det kunne sikkert med fordel vært noen fler? Jeg klarte meg såvidt begge ganger, så ikke krise for meg.
Men, er ikke 10 timer (så lenge man kan stå på disse plassene) litt i overkant? -Undrer jeg da...
Jeg har snakket med Aurstad om dette og denne problematikken var han klar over, også allerede da det ble vedtatt i formannskapet.
Han sier det er fint lite han kan gjøre annet enn å ta det opp videre i systemet, men har til nå bare fått to henvendelser om problemet.
Det er heller ikke planlagt flere ladestasjoner.
Så hvis man ønsker å få til en endring kan man kontakte Parkeringsovervåkingen og forklare at 10 timer er for lenge.
Sitat fra: 03sib113 på fredag 06. februar 2015, klokken 10:20
Begynner det ikke å bli litt fullt på disse plassene på dagtid nå? Jeg pleier ikke å være så ofte i byen på dagtid, men har vært det to ganger den senere tiden, og da har alle 7 vært opptatt. Så det kunne sikkert med fordel vært noen fler? Jeg klarte meg såvidt begge ganger, så ikke krise for meg.
Men, er ikke 10 timer (så lenge man kan stå på disse plassene) litt i overkant? -Undrer jeg da...
dette med 10 timer hr med at de fleste er kunn 10 a og fergene har hvert med på og få opp disse nede ved tivoli tomten og skal folk komme å reise på dagstur er 10 timer et omtrent min
Sendte ihvertfall en henvendelse om dette, og fikk samme svar som dere andre har fått.
Men nå står det jo to hurtigladere på Kiwi Moveien og bare venter på noen sikringer, så da blir jo noe av trøbbelet i Sandefjord løst. Bare det kommer noe på Fokserød og Brygga snart også nå...
Sitat fra: 03sib113 på mandag 30. mars 2015, klokken 12:23
Men nå står det jo to hurtigladere på Kiwi Moveien og bare venter på noen sikringer, så da blir jo noe av trøbbelet i Sandefjord løst.
Noen som har noe oppdatert status på denne?
Skal en tur til Torp både fredag og søndag og det hadde passet med et lite ladestopp i de traktene.
Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 15:04
Sitat fra: 03sib113 på mandag 30. mars 2015, klokken 12:23
Men nå står det jo to hurtigladere på Kiwi Moveien og bare venter på noen sikringer, så da blir jo noe av trøbbelet i Sandefjord løst.
Noen som har noe oppdatert status på denne?
Skal en tur til Torp både fredag og søndag og det hadde passet med et lite ladestopp i de traktene.
På den ene så virker CHAdeMO når man starter/stopper med SMS. (RFiD virker ikke)
Denne laderen har også type2, AC43. Men den virker ikke.
Den andre laderen med CSS + CHAdeMO er død. Måtte vist trekke ny strømkabel :o
Status nå er en haug med montører og begge ladere lettere demontert...
Testet nettopp type 2 der nå. Fungerte utmerket.
Prøvde bare den ene, men den andre så også grei ut og var uten feilmeldinger.
Sitat fra: Sofus på fredag 10. april 2015, klokken 18:55
Testet nettopp type 2 der nå. Fungerte utmerket.
Prøvde bare den ene, men den andre så også grei ut og var uten feilmeldinger.
Fortum har annonsert dem på facebook siden sin som åpne nå.
Jeg testet CHAdeMO på begge laderne med RFiD i sta, begge virket :-)
Så da mangler vi bare en test på CSS, noen som har mulighet til å sjekke ?
Da får jeg prøve igjen på søndag. Klarte meg greit tilbake til Rugtvedt med et par stopp og omveier idag. At jeg kom til Larvik og fant ut at jeg hadde glemt noen nødvendigheter hjemme i Arendal ble en liten utfordring og en ekstratur på 26 mil...
Noen som har hørt noe vedrørende combo lader kommer på plass i Sem/Tønsberg snart?
Synes det er synd dette ikke er på plass for lenge siden, er jo blitt en del elbiler i denne byen også!
Og i dag måtte jeg satse på å klare å luske meg helt til Holmestrand, for å klare hele reisen på jobb i Drammen pga ladeproblemer, ikke veldig morsom opplevelse.
Hadde flaks og kom 30 sek før nestemann kom luskende inn på Kiwi med samme problem, 2 min etter, enda en som måtte lade...
På tide med hurtiglader i Tønsberg!
Laderen på Sem er jo i tilknytning til Nissan-forhandleren, og jeg tror ikke de betaler for oppgradering til Combo på den.
Ellers er det vel snakk om at Fortum skal montere DC-lader på Flykafeen, og det løser nok en del ladeutfordringer i området
Sitat fra: poskare på tirsdag 05. mai 2015, klokken 18:48
Hadde flaks og kom 30 sek før nestemann kom luskende inn på Kiwi med samme problem, 2 min etter, enda en som måtte lade...
Og så er det de som påstår at ladekø er et konstruert problem og ikke forekommer i praksis.
Så nå at jeg hadde visst skrevet under "Sandefjord". Jaja, vi er da gode naboer! :)
Nei kø finnes visst ikke ifølge de som har greie på det!?!!
er vel grønn kontakt på flykafen ellers greit
her i sandefjord er alle type 2 laderne på valtorget uten tilgang for de pusser opp men ellers er det forstålse for at vi trenger flere lader men de må finne plass og det blir muligens noen ved vært sted det er en turist atraksjon men det har å med penger å gjøre da en må ha type 2 eller industri kontakt og komunen vil prøve og få støtte til og gjøre disse til 22kw så en kan komme fra andre steder og være her i et par timer så kjøre jem i gjenn men det står på penger
dette med tid har å blitt tatt opp men det er en avtale med fjordline som gjør at det må være 10 timer på tivoli tomten + qt man tenker på at folk skal kunne få strøm på bilene så på farmans torget det hvar ikke mange der for det hvar 4 timer det er for lite om en kjører såpas ned at man må lade for å komme jem for disse er bare 10A så sel en imiev må stå 10 timer for å få full om den er tom men de vil ha lade påbud
tokk feil det er vist fortum hos flkafen og de har snart monopol og er dyre
Synes du skal lese deg litt opp på hva monopol er for noe.
monopol hvar bare tull da det er mer for at det ikke kommer noen andre og fortum er for dyr selv behøver jeg ikke noe av delene
men det hvar en som ødla sandefjord og sto fram og sa at ben hvar blitt et mekka for elbil men hvet komunen jobber med saken men nå er det noen lover om vanlig kontakt så det blir nytt system om det ikke koster for mye det er ikke parkerings overvokningen som har med ne ladere og gjøre
Sitat fra: sven erik på lørdag 30. mai 2015, klokken 23:47
monopol hvar bare tull da det er mer for at det ikke kommer noen andre og fortum er for dyr selv behøver jeg ikke noe av delene
men det hvar en som ødla sandefjord og sto fram og sa at ben hvar blitt et mekka for elbil men hvet komunen jobber med saken men nå er det noen lover om vanlig kontakt så det blir nytt system om det ikke koster for mye det er ikke parkerings overvokningen som har med ne ladere og gjøre
Sven Erik, jeg skjønner du fortsatt er sur fordi jeg skrøt av at kommunen satte opp ladepunkter. Og jeg har aldri påstått at Sandefjord er noe mekka for elbil. Sandefjord kommune har gjort mye for å få opp ladepunkter, og det bør de ha skryt for. Du har en annen strategi, noe som jeg ikke har sett har bidratt med så veldig mye annet enn at du er sur på meg. Det å påstå at jeg har "ødelagt Sandefjord" synes jeg er en påstand som er litt for drøy.
Jeg skulle gjerne også sett at kommunen brukte massevis av penger på å sette opp 22kw ladepunkter over hele byen. MEN, det betyr at kommunen må bruke mindre penger på andre gode formål som barnehage, skole, eldre osv. Dessuten synes jeg ikke at kommunen skal være en konkurrent for næringslivet. Strøm er et produkt på lik linje med alle andre varer. Hvis kommunen gir ut strøm gratis er det ikke mulig for andre aktører å selge samme produkt. Da er det ingen som gidder å bruke penger på å sette opp ladepunkter, og det blir ingen konkurranse om kundene. Derfor synes jeg at kommunen ikke skal bruke penger på å sette opp noe bedre enn 16 amp, kanskje maks 32 amp på timesparkering. Hurtigere lading enn dette bør næringslivet stå for. Og det er kanskje der du og elbilforeningen bør fokusere litt mer slik at parkeringsselskapene kan se økonomien i å sette opp ladepunkter med litt hurtigere lading.
komunen får ikke lov å sette opp mer vanlige kontakter da dette er et eu forbud nå
hva det blir komunen setter opp hvet bare de men hvet ikke om du vil betale 2,5kr min for å lade som de snakker om komunen skal og bytte de som er satt opp i løpet av et år mulig det ikke blir gratis fra komunen i hele tatt
dette med å tjene noe på 22 kw det løpet er kjørt da en kan lade gratis på dette på valtorget
ja det koster 15 kr timen å parkere der men jeg har hvert i kontakt med andre og de er ikke intresert det er gitt støtte til en 22 kw lader på brygga 11 men ikke sikkert den kommer heller og den blir dyr
det blir å max tid på 4 eller 5 timer er det snakk om desverre
Sven Erik. Her er det forhåpentligvis noe du har misforstått. 2,50 kr per minutt for treglading hos kommunen er nok helt uaktuelt. Det gir et timepris på 150,- som forøvrig er lik det man betaler for QC.
Dette med Hvaltorvet illustrerer jo bare mitt poeng. Der har Hvaltorget nå skaffet seg et fortrinn ved å anlegge 22kw ladepunkter. Selv om det er relativt billig (1 time gratis hvis man handler for mer enn 100 kr på Ica) så er nok ikke selve parkeringen eller ladingen det de tjener penger på. Ved at folk parkerer/lader der vil folk handle mer på kjøpesenteret. Enhver annen butikk kan gjøre det samme. Med såpass høy ladefart som 22kw er det meget billig å lade der. Fortum tar 1 kr per minutt altså 60 kr timen.
jeg har ikke misforstått men komunen vet ikke ennå hva de gjør men vi er i dialog og er og i dialog med fortum angående at en må heller ha fastpris på lading altså et abonomang der en betaler ca 500 per måned og lad så mye du vil eller noe sånt
mye som skjer snart men hva er snart det er et relativft begrep
Sitat fra: sven erik på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:49
jeg har ikke misforstått men komunen vet ikke ennå hva de gjør men vi er i dialog og er og i dialog med fortum angående at en må heller ha fastpris på lading altså et abonomang der en betaler ca 500 per måned og lad så mye du vil eller noe sånt
mye som skjer snart men hva er snart det er et relativft begrep
Hvem er det du refererer til som "vi"? Er det deg eller elbilforeningen, eller noen andre?
Før du foreslår fastpriser og abonnementer bør du kanskje ta en titt på hva som er blitt skrevet om slike løsninger tidligere. Det er noe de færreste vil ha, og det gir dårligere tilgjengelighet.
Så hvis jeg forstår deg rett, så er din løsning at kommunen skal ta seg grådig betalt for ladingen? Ikke det å sette opp nye punkter, men bare ta seg betalt for de som allerede er der.
det er nye løsninger på ade plasene vi har og mulig nye plasser
dette med fast betaling er noe noen ikke ønsker for de mener det blir mer kø men den dagen de ser hva det koster å lade en del vil de si noe annet
når jeg sier vi er vi noen som jobber med ting det kommer etter hvert hva som skjer
Sitat fra: sven erik på fredag 05. juni 2015, klokken 01:15
det er nye løsninger på ade plasene vi har og mulig nye plasser
dette med fast betaling er noe noen ikke ønsker for de mener det blir mer kø men den dagen de ser hva det koster å lade en del vil de si noe annet
når jeg sier vi er vi noen som jobber med ting det kommer etter hvert hva som skjer
Igjen: hvem er "vi". Er det du og konen din, eller er det elbilforeningen eller hvem er det?
Hvis du har samtaler med kommunen som privatperson er det helt fint. Taler du derimot på vegne av elbilforeningen synes jeg det er uryddig å gå inn for en slik løsning når det finnes så mye motstand mot det. Jeg har aldri hørt om at dette har blitt tatt opp til debatt i foreningen.
jeg er ikke for at det blir betaling eller noe men følger du med så ser du at det nå blir forbud mot å sette opp chuko kontakter og akurat nå skal de hvere max 10A men det kommer om det ikke er kommet regler på at det min skal hvære industri kontakt
Sitat fra: sven erik på lørdag 06. juni 2015, klokken 02:54
jeg er ikke for at det blir betaling eller noe men følger du med så ser du at det nå blir forbud mot å sette opp chuko kontakter og akurat nå skal de hvere max 10A men det kommer om det ikke er kommet regler på at det min skal hvære industri kontakt
Hva som er gjeldene krav for nye punkter har da ingenting med dette å gjøre. Poenget er å få opp flere. Schuko kontra type 2 har betyr lite kostnadsmessig i det totale regnskap for å etablere et ladepunkt.
Men igjen, for tredje gang: hvem er "vi"? Driver du å kommuniserer med kommunen på vegne av elbilforeningen eller deg selv?
Jeg tenker,
Dette bør jo være valgmat for partiene som snart skal ha kommunevalg?
Er det noen av dem som har gitt løfte til ladestasjoner?
Synes det er kjipt om folk kommer til byen på sommeren med sin el-bil, men ikke får ladet...
Her bør kommunen absolutt gå fremfor og opprette kommunale ladepunkter!
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23
Jeg tenker,
Dette bør jo være valgmat for partiene som snart skal ha kommunevalg?
Er det noen av dem som har gitt løfte til ladestasjoner?
Synes det er kjipt om folk kommer til byen på sommeren med sin el-bil, men ikke får ladet...
Her bør kommunen absolutt gå fremfor og opprette kommunale ladepunkter!
Såvidt meg bekjent har ingen partier slike konkrete tiltak i sine program. Det er mer generelt formulert. De eneste som jeg tipper ville gått til valg på et slikt tiltak er MDG, men de har "brent" seg litt i Sandefjord etter at lokallaggslederen gikk ut og sa at han ikke trodde på klimaendringene var menneskeskapt... Det klinger litt dårlig for resten av partiet... Han ble eksludert...
Venstre hadde for noen år siden Aina Dahl som var veldig "på" med elbil. Så der kanskje det er noe å hente.
H/FRP/AP tror jeg har mer enn nok med kommunesammenslåingen og å rakke ned på Tønsberg.
Jeg har i flere år argumentert med at med mange nok ladepunkter på 16 amp har man en "grunndekning". Da kan folk være trygge på at Sandefjord kan man stoppe for å lade mens man nyter byen, og legger igjen godt med kroner i butikkene og restaurantene. Dette tilbudet bør ikke primært være rettet mot egne beboere/jobbpendlere, men besøkende. Da bør man ha en begrensning i ladetiden. Maks 4 timer på dagtid.
Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!
Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23
Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!
Har akkurat flyttet hit, så jeg har ikke rukket det.. Håper dette blir litt blest om i avisen, da hiver jeg meg på !
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 20:51
Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23
Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!
Har akkurat flyttet hit, så jeg har ikke rukket det.. Håper dette blir litt blest om i avisen, da hiver jeg meg på !
Da får jeg vel først ønske hjertelig velkommen til fjorden!
Kjennskap&vennskapets høyborg. Eller korrupsjon som de ofte kaller det i mindre utviklede samfunn. Det er fint lite man kan få til hvis man ikke "kjenner noen". Det er ikke uten grunn at Bjerrgata har intet mindre ett to parkeringssoner, og søndre delen er ekslusive parkeringsplasser for de som bor der. Det er klart det at de også må ha ekslusive parkeringsplasser når de allerede har nærmest gratis leie av garager på kommunens eiendom. Vi andre sentrumsbeboere bør jo bare være glade for å kunne betale 9000,- i året, mot Bjerrgatabeboeres 500,- i året. . Pussig nok bor tidligere gruppeleder for byens styyrende parti akkurat der, og er vellagsleder.
Eneste måten vi andre kan påvirke på er å sende e-poster til partiene hvor vi etterspør hva de vil gjøre med elbillading. Får de mange nok e-poster kan det jo hende de gjør noe med det.
Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 23:15
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 20:51
Sitat fra: TorC på søndag 21. juni 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på søndag 21. juni 2015, klokken 12:23
Så kjenner du en politiker bør du gnåle på vedkommende!
Har akkurat flyttet hit, så jeg har ikke rukket det.. Håper dette blir litt blest om i avisen, da hiver jeg meg på !
Da får jeg vel først ønske hjertelig velkommen til fjorden!
Kjennskap&vennskapets høyborg. Eller korrupsjon som de ofte kaller det i mindre utviklede samfunn. Det er fint lite man kan få til hvis man ikke "kjenner noen". Det er ikke uten grunn at Bjerrgata har intet mindre ett to parkeringssoner, og søndre delen er ekslusive parkeringsplasser for de som bor der. Det er klart det at de også må ha ekslusive parkeringsplasser når de allerede har nærmest gratis leie av garager på kommunens eiendom. Vi andre sentrumsbeboere bør jo bare være glade for å kunne betale 9000,- i året, mot Bjerrgatabeboeres 500,- i året. . Pussig nok bor tidligere gruppeleder for byens styyrende parti akkurat der, og er vellagsleder.
Eneste måten vi andre kan påvirke på er å sende e-poster til partiene hvor vi etterspør hva de vil gjøre med elbillading. Får de mange nok e-poster kan det jo hende de gjør noe med det.
Takk for det !
Kjøpte meg en Leaf nå på torsdag, og det er beregnet at den skal komme fredag denne uken.
Pendling fra Sfj til Tbg er hovedårsaken.
Få tak i noen eposter, så sender jeg gjerne mail!