Prisnivå på service og garantiavtaler.

Startet av OleJA, søndag 17. mars 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2013, klokken 12:57
Til info: Jeg ba Tesla presisere hvorvidt prisene var uten mva.

Svaret var at prisene på nettsiden var med mva. Så det er "trykkfeil" at serviceprisene på nettsiden er uten mva.

Slik jeg forstår det er altså prisen per år forhåndskjøpt 4750,- (19.000,-/4). Ved å betale fortløpende er prisen 6000,- per år.

Det er innenfor det jeg finner akseptabelt, selv om nivået for øyeblikket ligger litt over fossil.

Har også sendt tilsvarende spørsmål til Tesla, venter fremdeles på svar. Blir jo interresant å se om de svarer det samme til meg.

6.000,- inkl. Mva er fremdeles dyrt, men trolig ikke dyrt nok til at kanselerer kjøpet pga dette.

laumb

500-lapp i måneden er mye mindre enn hva jeg betaler for service + vedlikehold i dag - så dette er jo et røverkjøp! Har allerede for 10 mnd siden lagt inn Tesla med 500kr i budsjettet på posten for servicekostnader, så denne saken er levbar.

den12mann

Sitat fra: glaserud på søndag 14. april 2013, klokken 22:51
Den dekker:
- vindusviskere?

Apropos det. Jeg vet ikke med dere, men jeg bytter viskere 2-3 ganger i året da dette er en slitedel som slites hurtig. Og utsikt fremover er naturligvis viktig å ha i orden. Blir det sånn at en svinger innom og henter nye ved behov eller får du kun en i året?

Ikke at dette utgjør noen stor utgift, jeg lurer mer pga det prinsipielle når de sier at de dekker slitedeler.

mrjalle

Sitat fra: OleJA på mandag 15. april 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2013, klokken 12:57
Svaret var at prisene på nettsiden var med mva. Så det er "trykkfeil" at serviceprisene på nettsiden er uten mva.

Har også sendt tilsvarende spørsmål til Tesla, venter fremdeles på svar. Blir jo interresant å se om de svarer det samme til meg.

Nettsiden til Tesla er nå oppdatert, det står at prisene "inkluderer merverdiavgift" (http://www.teslamotors.com/no_NO/service)

Øyvind.h

Flott. Da er det ikke lenger usikkerheter rundt pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vrom

2-3 vindusviskere i året ?? Bor du i Bergen ? :)

Muffinman

Tja, byttet viskere i oktober og har tilbakelagt ca. 18.000 km siden da, for en stor del under vanskelige forhold. Byttet igjen nå og det var på tide for å si det sånn. Et par bytter i året er nok realistisk med min bruk.

Celter

Siste service på min Audi A6 var på like under 10 000. 6000/år med slitedeler inkludert kan jeg leve godt med.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Celter på mandag 15. april 2013, klokken 16:50
Siste service på min Audi A6 var på like under 10 000. 6000/år med slitedeler inkludert kan jeg leve godt med.
A6 fra rundt 2007-2008 har en relativt drøy pris på 120.000km service. Regreim, vannpumpe mm koster fort bortimot 20 laken sist jeg sjekket (så på en brukt, og sjekket hva neste service ville koste....)

Sammenlignet med fossilbil er Tesla dyrere å holde i starten, og vesentlig billigere etter noen år (sett i forhold til snittet for tilsvarende biler med fossilmotor).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Forrige service på min 2009 9-3, 22500kr. Regreim, vannpumpe og alt standard mikk makk + utbrukt (forsøkt renset 5 ganger) EGR-ventil (trekk fra 1800kr fra summen for den og jobb).

Jeg sier igjen, jeg er positivt overrasket over 6000kr/år. Har eid noen Audi før og, det er ikke mye billig bilhold.

Det jeg derimot ikke har lest noe om - hvor lenge er det fritt fram for slitedeler om man følger opp service? Bilens levetid? I så fall er dealen enda bedre!
Varer det i f.eks. Maks 5 år, så er det jo bare PR-gimmic og ikke spesielt lønnsomt.

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. april 2013, klokken 16:28
byttet viskere i oktober og har tilbakelagt ca. 18.000 km siden da, for en stor del under vanskelige forhold. Byttet igjen nå og det var på tide for å si det sånn. Et par bytter i året er nok realistisk med min bruk.
Flytt til Arizona. Der demonterer du viskerne når du kommer hjem med den nye bilen.
Og får normalt aldri bruk for de.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Det var en dyr 93. Betalte 4600 inkl mva for bytte av regreim og vannpumpe på min. Merkeforhandleren skulle ha 8500 kun for regreimbytte som i følge autodata tar 1,5 timer... Egr-ventilen har jeg blokkert, siden hele greia med DPF og EGR er feilkonstruert. Ikke hatt noen problemer siden, og bonus er lavere drivstoff-forbruk og bedre drag fra 1200-1800 omdreininger. Oljeskiftene tar jeg selv, noe som burde være uproblematisk for alle bortsett fra de minst praktisk anlagte av oss, men koster rundt 1200 på uavhengig verksted vs 2500 på merkeverkstedet.  Koster på meg å bytte på 10K istedet for 15, og da blir det rundt 3 skift i året.

Hvis du har betalt over 20K for en service inkludert "vanlig" mikkmakk vil jeg tippe at du ikke har sjekket priser på forhånd, eller at det var snakk om reparasjoner og ikke det man vanligvis kaller service. Registerreima bytter du ihvertfall ikke hvert år.

For S sin del er 6000 i året mer enn en moderne fossilbil koster å serve, selv om man får en skvett spylevæske og nye viskerblader på kjøpet. Det er med andre ord dyrt til selv for en fossilbil, men ikke dyrt nok til at det blir en dealbreaker for min del. Men jeg kommer nok til å se meg rundt etter alternative verksteder. Folk reagerer jo på slike priser etter å ha opplevd skryt av hvor lite vedlikehold en elbil trenger i forhold til en fossil.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på mandag 15. april 2013, klokken 18:32
Det jeg derimot ikke har lest noe om - hvor lenge er det fritt fram for slitedeler om man følger opp service? Bilens levetid? I så fall er dealen enda bedre!
Varer det i f.eks. Maks 5 år, så er det jo bare PR-gimmic og ikke spesielt lønnsomt.
Det bør i hvert fall være mulig med 8 år, som er det US eierne kan forhåndskjøpe.
VW ID4 GTX 2023

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. april 2013, klokken 19:03
For S sin del er 6000 i året mer enn en moderne fossilbil koster å serve, selv om man får en skvett spylevæske og nye viskerblader på kjøpet. Det er med andre ord dyrt til selv for en fossilbil, men ikke dyrt nok til at det blir en dealbreaker for min del. Men jeg kommer nok til å se meg rundt etter alternative verksteder. Folk reagerer jo på slike priser etter å ha opplevd skryt av hvor lite vedlikehold en elbil trenger i forhold til en fossil.

Jeg vil tro de aller fleste betaler for 4 år sammen med bilen? Jeg kommer ihvertfall til å gjøre det. Ingen grunn til å bruke 6000,- i eksempelet da. Selv med renter er det ikke mer enn omtrent 5000,- pr. år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kallagtunet

Sitat fra: mrjalle på mandag 15. april 2013, klokken 14:16
Nettsiden til Tesla er nå oppdatert, det står at prisene "inkluderer merverdiavgift" (http://www.teslamotors.com/no_NO/service)

Det var en positiv avklaring. Servicen er ikke på noen måte billig i forhold til biler i samme prisklasse i Norge, men i forhold til de den er på nivå med i pris i andre land så er det sikkert ikke så mye mer, les Panamera, AMG, Jaguar, M serie etc.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA