Prisnivå på service og garantiavtaler.

Startet av OleJA, søndag 17. mars 2013, klokken 00:08

« forrige - neste »

Oreo

Og Nissan tar mellom 3000 og 4000 for sine årlige servicer på Leaf'en.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på søndag 14. april 2013, klokken 21:55
Og Nissan tar mellom 3000 og 4000 for sine årlige servicer på Leaf'en.
Leaf inkluderer ikke "alle slitedeler", men det har ingen ting å si de første 5 årene når ingenting skal/bør ryke.
Betaler du 7500,- i året i 5 år frem til garantien utløper har du betalt 37.500,- i service (eller 30.000 forhåndsbetalt), i hovedsak for kontroll av komponenter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Det er en tilsvarende tråd på Leaf forumet hvor det klages over 3 - 4.000,- for service.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.0.html.
Det er jo grisebillig i forhold til 7.500 som Tesla skal ha. Nå er riktignok deler inkludert i Tesla sin pris, men går det så mye i slitedeler på en ny bil så kan en jo lure på hva dette kommer til å koste når bilen blir eldre.  :-[

glaserud

Men for å ta det, da. Hvilke slitedeler er det man kan forvente at servicen skal dekke?

Den dekker ikke
- dekk

Den dekker:
- bremseskiver?
- bremseklosser?
- vindusviskere?

Er det så veldig mange andre slitedeler som man normalt vil kunne forvente skal måtte byttes i.l.a. 4 år?

Nå har vi jo de siste dagene gått i "lest på US-siten"-fella så det synger etter, men for moro skyld kan vi jo se på hva som står der under "service plan":

Tesla Service includes

•Annual inspection (or every 12,500 miles)
•Replacement parts like brake pads and windshield wipers (excluding tires)
•24 hour roadside assistance
•System monitoring
•Remote diagnostics
•Software updates
•New features

Er det da slik å forstå at SW-oppgraderinger kun er dekket om man har en service-avtale?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Real EoN

Ser dem skal ha 6 personer pr servicesenter/showrom.. da er vel det sannsynelig noe rundt det i oslo idag også. Om man regner 7500,- pr år på 1200 biler så må det faktisk vere så mye for å dekke lønnskostnader for 18 stk mekanikere, ledere, butikkpersonale. Det skulle vert solgt 3000 biler i norge så hadde dem kunne satt 4000,- pr år. Faen å  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

OleJA

Sitat fra: Real EoN på søndag 14. april 2013, klokken 23:14
Ser dem skal ha 6 personer pr servicesenter/showrom.. da er vel det sannsynelig noe rundt det i oslo idag også. Om man regner 7500,- pr år på 1200 biler så må det faktisk vere så mye for å dekke lønnskostnader for 18 stk mekanikere, ledere, butikkpersonale. Det skulle vert solgt 3000 biler i norge så hadde dem kunne satt 4000,- pr år. Faen å  ;)
Innen høsten 2014, når de fleste av oss skal ha første service, så kommer det til å være 3000 Model S i Norge.

timingbeltkiller

Sitat fra http://www.afdc.energy.gov/vehicles/electric_maintenance.html
"All-electric vehicles typically require less maintenance than conventional vehicles because:
The battery, motor, and associated electronics require little to no regular maintenance
There are fewer fluids to change
Brake wear is significantly reduced, due to regenerative braking
There are far fewer moving parts, relative to a conventional gasoline engine."

Så langt teorien. I praksis krever Nissan og TM med årlig service isf 2-årig det doble av prisen for sammenlignbare biler med forbrenningsmotor. Ford omtrent samme beløp for sum periodeservice og vedlikehold for de 2 utgavene av Focus. Gjetter VW vil gjøre det samme med Golf.

GM med Volt og Toyota med Prius = biler med teoretisk det aller største behovet pga 2 drivlinjer krever omlag det samme som for vanlige biler.

Noen som vil trekke konklusjonen?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kallagtunet

For Tesla er nok svaret at siden de har så få biler på veien og de faste kostnadene er mye de samme enten det er få biler eller mange så trengs det nok for at det i hele tatt skal bli lønnsomt... (4 service verksteder med folk, lokaler etc i norge på noen få tusen bilder det er dyrt...)

For Nissan handler det kanskkje mest at å skumme fløten i et monopol marked... Samme som en gjør når en spiser opp en stor del av avgiftsletten med ekstra høy pris på Leaf i norge...

Øyvind.h

Som nevnt tidligere tror jeg Tesla er for nøye når de tar service. For mange komponenter sjekkes for å lære om slitasje og unngå uheldige hendelser.
Den elektriske drivlinjen er unektelig en enkel konstruksjon, og med tiden forventer jeg at prisene på service faller.

Det krever dog volum slik kallagtunet påpeker. Ansatte må læres opp, utstyr må kjøpes inn. Og når verkstedets innektspotensial reduseres (intet eksosanlegg, regreimer, turbo +++) må de forsøke å beholde inntjening på andre måter. Høyere servicepris er resultatet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det var en del som var urealistisk optimistisk når det gjaldt pris på service. (Prisen ar akkurat som jeg forventet.)

Realiteten er at Tesla har tilnærmet monopol inntil andre verksteder kommer opp og gå på service. (Noe som vil utvilsomt skje innen 2-3 år.) Sånt sett kan det være lurt å ikke binde seg for et antall år - det kan være lurere å kun betale for service per år, og kontinuerlig sammenligne prisene hos Tesla med prisene andre steder. Dette vil forsåvidt tvinge Tesla til å sette ned sine priser for å ikke miste kundene.

Mest trolig vil service-kostnadene til en Model S være litt motsatte av servicekostnadene for en fossilbil. De vil starte høye og så synke over tid. I motsetning til en fossilbil der de starter lave og så øker over tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hhartes

Å få nye software-oppdateringer kan være verdt noen kroner. Vi nærmer oss dataverdenen med denne bilen, og det er litt kjedelig å sitte med windows 95 når resten av verden snart får windows 8. Strengt tatt kunne de solgt bilen slik den var, og kun rettet kritiske bugs, evt. solgt oppgraderinger separat. Nå kan det være at vi fortsatt har en nokså oppdatert bil om 5-10 år, hvis maskinvaren holder følge sånn noen lunde. Vi vet jo ikke hva som kommer av endringer, men denne bilen gir langt større muligheter enn en vanlig bil.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Cirion

Jeg vil vel si at software oppgraderingen har en stor verdi i den serviceavtalen.
Ihverfall for meg.

På min Honda måtte jeg kjøpe ny navigasjons CD til 1500,- pr. gang, og etter hvert økte det til 2 ganger i året. Riktignok ikke tvang, men jeg ville jo ha nye områder og oppdatert kart. Første kartet var kun Oslo, så Oslo Akershus og sånn fortsatte det... Ikke lurt å være tidlig ute ;) På europatur, måtte man kjøpe flere kart CD'er.

Har ikke lært enda, men i stedet for en kart CD, får jeg nå oppgradert bil 2-3 ganger i året :) Desverre er ikke dyreste slitedel inkludert i service'n men det dekker ikke engang forsikrinselkapet når de blir most. Dekk og felg. Fine felger krever egen forsikring.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

laumb

OTA Software oppdateringer har vel alltid vært men å være for alle kunder, uansett serviceavtale? Kartoppdateringer er inkludert i 7 år når man kjøper Tech pakke.

Tror ikke serviceavtalen skal blandes inn her?

Øyvind.h

Til info: Jeg ba Tesla presisere hvorvidt prisene var uten mva.

Svaret var at prisene på nettsiden var med mva. Så det er "trykkfeil" at serviceprisene på nettsiden er uten mva.

Slik jeg forstår det er altså prisen per år forhåndskjøpt 4750,- (19.000,-/4). Ved å betale fortløpende er prisen 6000,- per år.

Det er innenfor det jeg finner akseptabelt, selv om nivået for øyeblikket ligger litt over fossil.
VW ID4 GTX 2023

sven erik

synes denne bilen  virker dyr på alt  jeg ville venta  med den   selv om jeg kjører vert år med elbil til Spania

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA