Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

Rio

jkirkebo:
(Jeg har ikke lest hele tråden, bare sett på det oppdaterte kartet.)

1) Hvorfor ikke slå sammen Kragerø og Sandefjord, og plassere den i Porsgrunn? Da sparer man én lader.

2) Jeg ville flyttet Ålgård-laderen til Forus (grenseområdet mellom Stavanger og Sandnes), fordi da dekker den over 250000 innbyggere (Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola), som ikke ønsker en tur til Ålgård! ;)

Det er også noe man kan gjøre på Forus mens man lader, mens Ålgård kan være litt "forlatt". :)

Det er akkurat 225 km fra Sandnes til Kristiansand, så det passer perfekt å ha den tett på E39 på Forus/Lura.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 18:48
Jeg vil tro at når de først gjør så mye ut av denne linjen så vil de helst unngå å måtte si slike ting som, "men unntatt i Norge da". De er tjent med å ha et veldig enkelt, klart budskap uten alskens kinkige særklausuler.

"We make an exception for Norway, as a revenge for having the IT (3 phase 230V) system!"

8)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Epleskreller

Sitat fra: Rio på mandag 18. februar 2013, klokken 18:56

2) Jeg ville flyttet Ålgård-laderen til Forus (grenseområdet mellom Stavanger og Sandnes), fordi da dekker den over 250000 innbyggere (Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola), som ikke ønsker en tur til Ålgård! ;)

Hva skal du med en Supercharger i hverdagen? Jeg ser hvertfall for meg at laderne settes opp der man kan tenkes å lade opp underveis når rekkevidden ikke strekker til. Skal man holde på i Stavanger-Sandnesområdet er det vel nok med nattladning hjemme, evt. krydret med litt Chademo og andre?

Jeg har ikke noe tro på en Ålgård-lader, men tipper det kommer til Tesla-butikkene i Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 20:09
Jeg har ikke noe tro på en Ålgård-lader, men tipper det kommer til Tesla-butikkene i Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo.

Ser at dette virker å være en gjengs oppfatning på forumet. Har vi noe belegg for å tro at det kommer SC'er på servicesenterne?

Så vidt jeg kan se på kart over utbygde og planlagte Superchargers i USA, så er ikke en eneste av de > 100 planlagte laderene lagt ved et servicesenter - Skal ikke påstå at jeg har sjekket alle veldig grundig da.

Den eneste USA plasseringen som er knyttet opp til Tesla lokasjoner er Hawthorne laderen som ligger ved SpaceX / Tesla sitt utviklingsenter.

Epleskreller

#124
Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 20:30
Ser at dette virker å være en gjengs oppfatning på forumet. Har vi noe belegg for å tro at det kommer SC'er på servicesenterne?
Jeg har ikke noe belegg for det.. Men tenkter det vil være kjekt mtp. demobiler og for å fylle opp batteriene til kunder som har hatt bilen på service.

Har forøvrig gjort om på kartet mitt med å lage 5 pri1-ladere (Lærdal også prioritert) og lagt til 9 ladere nord for Trondheim for dekning av hele landet. De får komme når de kommer..

http://www.zeemaps.com/pub?group=506018
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 18. februar 2013, klokken 18:56
1) Hvorfor ikke slå sammen Kragerø og Sandefjord, og plassere den i Porsgrunn? Da sparer man én lader.

2) Jeg ville flyttet Ålgård-laderen til Forus (grenseområdet mellom Stavanger og Sandnes), fordi da dekker den over 250000 innbyggere (Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola), som ikke ønsker en tur til Ålgård! ;)

Det er også noe man kan gjøre på Forus mens man lader, mens Ålgård kan være litt "forlatt". :)

Det er akkurat 225 km fra Sandnes til Kristiansand, så det passer perfekt å ha den tett på E39 på Forus/Lura.

1. Laderen ble lagt i Sandefjord pga. fergeforbindelsen. Jeg har dog flyttet den grønne fra Kragerø til Risør v/E18, det er litt mer midt mellom.

2. Ålgård ble valgt fordi den ligger mer strategisk til i forhold til veiene innover i landet. Opprinnelig lå den i Egersund (ved E39), men etter at jeg flyttet den røde til Kristiansand ble det greit å flytte den nordover.

Jeg har ikke tatt så mye hensyn til aktiviteter i nærområdene, de fleste blir vel neppe der i en time eller mer uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

#126
Edit; Dobbeltpost med håpløs iPhone.

laumb

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 20:38
Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 20:30
Ser at dette virker å være en gjengs oppfatning på forumet. Har vi noe belegg for å tro at det kommer SC'er på servicesenterne?
Jeg har ikke noe belegg for det.. Men tenkter det vil være kjekt mtp. demobiler og for å fylle opp batteriene til kunder som har hatt bilen på service.

Har forøvrig gjort om på kartet mitt med å lage 5 pri1-ladere (Lærdal også prioritert) og lagt til 9 ladere nord for Trondheim for dekning av hele landet. De får komme når de kommer..

http://www.zeemaps.com/pub?group=506018

Seevicesentrene klarer seg fint med et par  HPWCs. Du har jo vært i butikken på Alna - jeg klarer ikke å se noen praktisk plass å ha en SC der. De har jo så vidt plass til folk der i dag - og de andre plassene er eid av andre selskaper.

Jeg tror en eventuell Oslo-lader er mer sannsynlig nærmere E6, ved et spisested. Kanskje Skedsmokorset (Skedsmo Senter?) og Samdvika - for å dekke begge retninger. Øvrige bensinstasjoner/spisesteder langs ruten har ingen praktiske områder å avsette til dette.


Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: laumb på mandag 18. februar 2013, klokken 22:03
Jeg tror en eventuell Oslo-lader er mer sannsynlig nærmere E6, ved et spisested. Kanskje Skedsmokorset (Skedsmo Senter?) og Sandvika - for å dekke begge retninger. Øvrige bensinstasjoner/spisesteder langs ruten har ingen praktiske områder å avsette til dette.

Skedsmokorset ? Upraktisk mhp. Rv4. Jeg ville valgt noe i Ryen-Økern området. Så nær Ryen som mulig dekker egentlig behovet best. Fra den rundkjøringen kommer du til Drammen, Trondheim, Østfold og alt ellers som går ut ifra Ring 3. Da trenger du ikke noe i Sandvika heller, for Ryen er ingen større omvei selv om du kommer fra Østfold og skal til Drammen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 21:14
Sitat fra: Rio på mandag 18. februar 2013, klokken 18:56
1) Hvorfor ikke slå sammen Kragerø og Sandefjord, og plassere den i Porsgrunn? Da sparer man én lader.

2) Jeg ville flyttet Ålgård-laderen til Forus (grenseområdet mellom Stavanger og Sandnes), fordi da dekker den over 250000 innbyggere (Stavanger, Sandnes, Randaberg og Sola), som ikke ønsker en tur til Ålgård! ;)

Det er også noe man kan gjøre på Forus mens man lader, mens Ålgård kan være litt "forlatt". :)

Det er akkurat 225 km fra Sandnes til Kristiansand, så det passer perfekt å ha den tett på E39 på Forus/Lura.

1. Laderen ble lagt i Sandefjord pga. fergeforbindelsen. Jeg har dog flyttet den grønne fra Kragerø til Risør v/E18, det er litt mer midt mellom.

2. Ålgård ble valgt fordi den ligger mer strategisk til i forhold til veiene innover i landet. Opprinnelig lå den i Egersund (ved E39), men etter at jeg flyttet den røde til Kristiansand ble det greit å flytte den nordover.

Jeg har ikke tatt så mye hensyn til aktiviteter i nærområdene, de fleste blir vel neppe der i en time eller mer uansett.

Jeg ser jo at det er vanskelg å velge, og jeg synes du har gjort en god jobb.

Jeg tenker dog at:

1) Trafikken langs E18 er veldig mye større enn de som en sjelden gang skal med ferjen fra Sandefjord. Da er det bedre med 1 prioritert lader i Porsgrunn (på E18), enn "to halve ladere" ;) i Sandefjord og Risør.

2) Det er *veldig* mye mer trafikk i krysset mellom E39 og Rv 44 i Sandnes, enn veien opp til Sirdal fra Ålgård (veien til Valle er vinterstengt i mange måneder). Der kommer også folk fra Jæren som skal videre nordover, for eksempel. Det er et knutepunkt for over 250k mennesker.

Uansett, et godt tiltak! Det blir spennende!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 21:14
1. Laderen ble lagt i Sandefjord pga. fergeforbindelsen. Jeg har dog flyttet den grønne fra Kragerø til Risør v/E18, det er litt mer midt mellom.

Fergeforbindelse, hvorfor trengs det superlader der? Jeg syns den grønne ved Svinesund er mer fornuftig enn rød i Sandefjord. Dersom man kommer via Svinesund og lader opp der har man mer enn nok til å rekke Kongsberg eller Risør.

Kongsberg kan også flyttes til Seljord og Valle er det ikke noe behov for lenger. (Ålgård-Seljord (250km) er en sommervei fra Stavanger til Oslo.

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bent

Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 20:30Ser at dette virker å være en gjengs oppfatning på forumet. Har vi noe belegg for å tro at det kommer SC'er på servicesenterne?
Nei, jeg vil tro det heller er motsatt: Tesla vil installere den beste hjemmeladeløsningen sin i egne lokaler, for å poengtere at superlading er unntaksvis for langturer og folk flest klarer seg aldeles utmerket med langt mindre industrielle løsninger hjemme.
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

#132
Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 22:38
Fergeforbindelse, hvorfor trengs det superlader der? Jeg syns den grønne ved Svinesund er mer fornuftig enn rød i Sandefjord. Dersom man kommer via Svinesund og lader opp der har man mer enn nok til å rekke Kongsberg eller Risør.

Kongsberg kan også flyttes til Seljord og Valle er det ikke noe behov for lenger. (Ålgård-Seljord (250km) er en sommervei fra Stavanger til Oslo.

Enig. Fergeforbindelsen er ikke viktig nok og Porsgrunn ligger bedre til. Jeg har slettet den grønne mellom Sandefjord og Kristiansand og flyttet den røde til Porsgrunn.

Valle ligger gunstig til plasseringsmessig, jeg er skeptisk til å flytte denne. Kongsberg dekker også mye oppover Numedalen i tillegg til å forkorte de 250km med mye stigning fra Oslo til Haukeligrend.

Sum nå:
Mørkerød: 6
Rød: 9
Blå: 9
Grønn: 17

Jeg føler at vi nærmer oss en ganske optimal løsning på de mørkerøde og røde nå ? 15 stk. bør uansett ikke være umulig å få bygd ut ?

Mørkerøde bør være ferdig i 2013
Røde i 2014

Innen den tid er forhåpentligvis 4000 biler levert. Forutsatt samlet utbyggningskostnad på 20 millioner kroner er det kun 5000,- per bil.

Blå kan bygges i 2015, tror det holder med 5000,- per bil solgt da også siden det her nok holder med to ladeplasser på alle lokasjoner. Anta en totalkostnad på 8 millioner kroner ? Ved 2000 biler solgt er det 2 millioner kroner igjen til drifting og strøm.

Grønne kan bygges fra 2016 og utover. Eksisterende lokasjoner utvides med flere ladeplasser ved behov.

Jeg tror de aller fleste Model S eiere gladelig hadde betalt fem tusen ekstra for å få tilgang til dette nettet, forutsatt denne utbyggingstakten og fri bruk ? Med litt publisitet om løsningen tror jeg økningen i antall solgte biler også hadde blitt ganske god.

Det grønne nettet vil forøvrig muliggjøre ganske mye trekking av campingvogn med Model X. Flere av de grønne kan dog droppes om det bygges ut et tilsvarende nett i Sverige, men det tror jeg blir lenge til. Beste vi kan håpe på i Sverige er vel noe ala det mørkerøde nettet i Norge, så E6 er dekket samt en mellom Gøteborg og Stockholm, litt nordover fra Stockholm og noe langs kysten mot Kalmar og rundt.

EDIT: Beholdt Kongsberg som rød.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Er ikke Porsgrunn ett litt upraktisk stykke fra europaveien?

Edit; trekker utspillet. Den må jo ikke stå i downtown Porsgrunn.

Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

#134
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. februar 2013, klokken 21:30
Er ikke Porsgrunn ett litt upraktisk stykke fra europaveien?

Edit; trekker utspillet. Den må jo ikke stå i downtown Porsgrunn.

Bør stå ved E18 ja. Skal man til Kristiansand er det ikke lange tiden man trenger her, kanskje et kvarter for å sikre seg litt. Da kan den godt stå litt øde til. Trenger sikkert ikke mer enn to ladeplasser heller.

Vil man derimot kjøre Porsgrunn-Sandnes "the scenic route" gjennom innlandet blir man nok stående litt lengre, det er 339km. Da er uansett Porsgrunn mye bedre enn Sandefjord.

EDIT: Morsom sak. Visveg angir raskeste vei langs E6, 390km og 5:55 i kjøretid. Korteste vei angis gjennom innlandet, 339km og kjøretid 5:47 (!). Det er vel ikke noen tvil hvilken vei de fleste Model S eiere tar sommerstid, kjedelige og lange E18 eller en kortere, raskere, severdig og svingete vei gjennom fjellene i en bil som sitter som klistret på veien ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA