Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

Epleskreller

Jeg har lagd mitt eget sparekart over Tesla-ladere. Første byggetrinn (sorte) skal sikre mulighet for å kjøre fra/til Oslo fra alle byer i sør-Norge med 4 stk ladere. Neste steg med 5 til skal gjøre det noe mer komfortabelt, samt åpne flere muligheter på tvers av hovedårene. Totalt 9 ladere.

Så regner jeg også med at de vil sette opp ladere ved sine "show-room"/butikker/servicesenter, så jeg har satt opp gule i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.


Totalt blir dette 13 ladere som dekker hele Sør-Norge greit. Jeg har tatt som utganspunkt at man starter turen fulladet og har lading på destinasjonen.

Nordnorge dekkes med ladere med passe intervall på E6 :)

http://www.zeemaps.com/pub?group=506018
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Stig O

Dette var i hvertfall det perfekte kartet for mine langkjøringsbehov, nemlig Vestlandet/ Trøndelag og Vestlandet/Oslo.
Bør det ikke komme noe informasjon fra Tesla snart om utbygging av hurtigladere. Det er jo ikke så lang tid til de første får bilene sine, så noe planlegging må de jo ha gjort.Dere som er innom butikken får spørre og grave litt.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

flux

4 SC scenarioet bør flytte laderen fra Gol til Lærdal.
Oslo -> Lærdal  krever 18% mindre energi enn Bergen -> Gol

Ref: http://www.jurassictest.ch/GR/

Griffel

Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 14:09
Om 20 år, når Tesla er i monopolsituasjon på bilmarkedet, så vil konkurransemyndighetene tvinge dem til å åpne superladerne for konkurrenter. :P
Er en i monopolsituasjon er vel ikke konkurenter et problem? Når det gjelder hurtiglading vil de nok langt fra ha noen monopolsituasjon uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Sitat fra: Griffel på mandag 18. februar 2013, klokken 16:52
Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 14:09
Om 20 år, når Tesla er i monopolsituasjon på bilmarkedet, så vil konkurransemyndighetene tvinge dem til å åpne superladerne for konkurrenter. :P
Er en i monopolsituasjon er vel ikke konkurenter et problem? Når det gjelder hurtiglading vil de nok langt fra ha noen monopolsituasjon uansett.

Å gi bort gratis størm er vel en grei måte å få monopol på lademarkedet, ikke mange som kan konkurrere med det.

Griffel

Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 12:11
Hele konseptet bak superladerne til Tesla er at de være gratis, for å drepe rekkeviddeargumentet med så stor kanon at fossillobbyen aldri kan bruke det igjen overhode. Såframt strategien er økonomisk gjennomførbar er den direkte genial.
Husk at i USA er dette forbundet med produksjon av solkraft, og kjøp og salg av energi til strømnettet. Stasjonene bygges med overskudd av ladeplasserfor å få soltakt nok til at strømprodukejonen i seg selv betaler seg og teoretisk kan gå med overskudd. (Mer Sol og høyere strømpriser enn Norge).
Dessuten, i USA dreper dette argumentet om strøm til bilen kommer fra Kull, Atom og Olje.
Lite av dette er relevant for Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knut Øygard

Sitat fra: flux på mandag 18. februar 2013, klokken 16:30
4 SC scenarioet bør flytte laderen fra Gol til Lærdal.
Oslo -> Lærdal  krever 18% mindre energi enn Bergen -> Gol

Ref: http://www.jurassictest.ch/GR/

Joda, men hva hvis du skal fra Stavanger/Haugesund til Trondheim?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 12:01
Dombås vs Otta:
Fra/til Trondheim er Dombås best da den dekker Trondheim-Ålesund/Åndalsnes/Stranda. Men de aller aller fleste vil kjøre E39 Ålesund-Trondheim (under 30 mil), så den faller bort.

Fra Oslo er etter min mening Otta klart best da den i tillegg dekker Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet). Dette går man glipp av ved å sette laderes på Dombås. Otta er likevel nære nok Dombås til å ha nok av strøm for å kommer over der til Trondheim (241km) eller Ålesund/Kristiansund (267/268km).

Ok, mye gode argumenter her. Jeg har tatt en vurdering av hele området igjen og gjort endel endringer:

Ny mørkerød på Otta.
Tatt vekk Dombås, Lom og Ringebu.
Beholdt mørkerød på Kolomoen. Oslo-Dombås er nesten 30 mil og det er for langt vinterstid på en såpass trafikkert vei. Det vil føre til at alle lader til 100% og bruker lang tid på laderen.

Otta-Ålesund er også litt i lengste laget (271km) for min smak, men det får gå i denne omgang. Rød på Åndalsnes og Berkåk forkorter strekningene i neste omgang. Elon har sagt maks 225km mellom laderne i kalde strøk. Kolomoen-Otta er 186km, nesten perfekt og mye av Østerdalen dekkes.

Prioritert rute Oslo-Trondheim blir Rv3 etter at det røde nettet er bygd ut pga. 53km kortere avstand Alvdal-Trondheim i forhold til Otta-Trondheim (som er litt vel lang med 243km). Alvdal bør derfor være helt på topp i prioritet av de røde, sammen med Tønsberg, Voss og Trondheim.

Sum nå er:
Mørkerøde 6
Røde 9
Blå 9
Grønne 18

På mange av de grønne lokasjonene tror jeg vi må ta til takke med 22kW som beste mulighet i ganske lang tid. Men på de trengs ofte bare påfyll av 20-40kWh uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Griffel på mandag 18. februar 2013, klokken 17:24
Husk at i USA er dette forbundet med produksjon av solkraft, og kjøp og salg av energi til strømnettet. Stasjonene bygges med overskudd av ladeplasserfor å få soltakt nok til at strømprodukejonen i seg selv betaler seg og teoretisk kan gå med overskudd......

Det er svært få av SC'ene som til nå er satt opp i USA som er utstyrt med solceller på taket. De fleste drives av strøm direkte fra nettet - Riktignok levert av SolarCity som er et annet av Elon Musk sine selskaper, men produsert av solceller en helt annen plass.

jkirkebo

Sitat fra: flux på mandag 18. februar 2013, klokken 15:08
Maser fortsatt på Lærdal, mener den bør være første pri og mørkerød.
En lader i Lærdal dekker hele Nordvestlandet for kjøring mot øst.

Jeg har isteden flyttet Byrkjelo til Jølster. Jølster dekker da Florø og Førde. Jølster-Åndalsnes er fortsatt under 225km. Ser det bedre ut ?

Jølster-Gol er 203km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

Virker som om ikke laderne er plassert taktisk for 60kwh med SC på kartet her.

Dette vil nok Tesla ivareta sterkere enn oss forumbrukere.


Tapatalkin' from iTalatut...

Epleskreller

#117
Syns du skal bytte navn fra Jølster til Skei. Skei er plassen med krysset og Jølster er kommunen. Skei er forøvrig en grei plassering (og hadde det passet å bygge flyplass der kunne den lett erstattet Sogndal, Førde og Sandane..)

Sitat fra: KnutGol på mandag 18. februar 2013, klokken 17:26
Sitat fra: flux på mandag 18. februar 2013, klokken 16:30
4 SC scenarioet bør flytte laderen fra Gol til Lærdal.
Oslo -> Lærdal  krever 18% mindre energi enn Bergen -> Gol

Ref: http://www.jurassictest.ch/GR/

Joda, men hva hvis du skal fra Stavanger/Haugesund til Trondheim?

Alternativ rute til Trondheim kan være via Lærdal-Lom-Otta. (KnutGol, tipper du vil ha en på Gol :P)

Godt poeng flux, det er uansett knapt med bare en SC mellom de store byene, så håpet er at de tar seg råd til 9 stk ganske med en gang. Av de jeg har satt røde kan Berkåk og Byrkjelo evt vente.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Knut Øygard

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 18:25

Sitat fra: KnutGol på mandag 18. februar 2013, klokken 17:26
Sitat fra: flux på mandag 18. februar 2013, klokken 16:30
4 SC scenarioet bør flytte laderen fra Gol til Lærdal.
Oslo -> Lærdal  krever 18% mindre energi enn Bergen -> Gol

Ref: http://www.jurassictest.ch/GR/

Joda, men hva hvis du skal fra Stavanger/Haugesund til Trondheim?

Alternativ rute til Trondheim kan være via Lærdal-Lom-Otta. (KnutGol, tipper du vil ha en på Gol :P)
Hehe... You got me there 8)
Eller egentlig, hvis jeg skal være helt egoistisk, har jeg mer nytte av Lærdal siden jeg bor på Gol :P
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Bent

Sitat fra: Griffel på mandag 18. februar 2013, klokken 17:24
Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 12:11
Hele konseptet bak superladerne til Tesla er at de være gratis, for å drepe rekkeviddeargumentet med så stor kanon at fossillobbyen aldri kan bruke det igjen overhode. Såframt strategien er økonomisk gjennomførbar er den direkte genial.
Husk at i USA er dette forbundet med produksjon av solkraft, og kjøp og salg av energi til strømnettet. Stasjonene bygges med overskudd av ladeplasserfor å få soltakt nok til at strømprodukejonen i seg selv betaler seg og teoretisk kan gå med overskudd. (Mer Sol og høyere strømpriser enn Norge).
Jeg tror vi kan se bort fra bidraget til solcellene over selve ladeplassen, i den grad de i det hele tatt finnes er de mer jippo enn noe reelt strømbidrag til laderen. Den store strømmengden kommer fra større solcelleanlegg som opereres av SolarCity (bl.a har jeg sett snakk om betydelige mengder solceller på taket av Teslafabrikken, vet ikke hvor mye som ligger i dette).

Tanken til Tesla her er at solcelleparker i solfylte deler av landet subsidierer superladere i mørkere stater. Tanken kan lett videreføres til Europa ved å bygge solceller i syd for å dekke behovet over hele kontinentet. Eller de kan tilogmed velge å se globalt på det og la cellene i Calfornia også finansiere Europa. Litt mer finansiell triksing her for å hedge mot forskjellig utvikling i strømprisene på de to kontinentene, men sikkert gjørbart når resultatet er så viktig for varemerket ditt.

Sitat fra: Griffel på mandag 18. februar 2013, klokken 17:24Dessuten, i USA dreper dette argumentet om strøm til bilen kommer fra Kull, Atom og Olje.
Lite av dette er relevant for Norge.
Jeg vil tro at når de først gjør så mye ut av denne linjen så vil de helst unngå å måtte si slike ting som, "men unntatt i Norge da". De er tjent med å ha et veldig enkelt, klart budskap uten alskens kinkige særklausuler.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA