Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpris på Tesla S

Startet av Nuvolari, søndag 10. februar 2013, klokken 15:25

« forrige - neste »

Nuvolari

Hei,

Fant ikke noen tråd på dette emne. Gi beskjed om det allerede finnes så sletter jeg denne.

Hva tror dere om bruktprisen på Tesla S? Vil den være som en fossilbil som faller ca 20% første året og deretter 10% i året. Dette gir da 50% av nypris etter 4 år. Eller vil Tesla S tape seg raskere evt saktere.

Drivere for at Tesla S taper seg raskere i verdi enn en fossilbil:
1) De etablerte bilprodusentene kommer med elbiler med bedre rekkevidde/teknologi
2) Myndighetene fjerner insentiver som gratis bompassering og kjøring i kollektivfelt

Drivere for at Tesla S taper seg mindre i verdi enn fossilbil:
3) Myndighetene innfører mva på elbiler slik at nybilprisen på elbiler øker ift idag
4) Folk flest får øynene opp for Tesla S og flere ønsker å kjøpe bilen enn det er brukte biler på markedet

Dersom ingen av driverne over inntreffer har jeg vanskelig for å se at Tesla S skal tape seg noe særlig raskere enn fossilbiler. En 4 år gammel 85kwh perfomance med riktig utstyr skal da koste 335.000,-. Ift hva man alternativt får for 335.000,- så mener jeg man burde få dette for en Tesla S Performance.

Korrigert for drivere:

Pkt 1 mener jeg er mindre sannsynlig på 3-4års sikt men effekten kan være stor
Pkt 2 mener jeg er lite sannsynlig på 3-4års sikt men effekten kan være stor. Høy sannsynlighet etter 2017
Pkt 3 omtrent samme sannsynlighet som pkt 2. Effekten er moderat. Dette pkt oppveier i tillegg delvis effekten av pkt 1 om både 1 og 3 skulle inntreffe
Pkt 4 mener jeg er relativt sannsynlig men effekten er begrenset

Summen av sannsynlighet x effekt for driverne ser jeg på som omtrent nøytral totalt sett slik at sannsynligvis vil en Tesla S ha en bruktbilprisutvikling omtrent som en fossilbil.

Kjør debatt!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Havebigfun

Det er en driver i tilegg til nevnte-
TMS inneboende kvalitet og Teslas garantioppførsel.
Om batteriene taper seg raskere enn antatt og det er vanskelig å få nye på garantien f.eks.
Tryggheten i praktisk liv- blir det flere personskader enn med andre biler ved større ulykker ol.
Sålangt vet ingen...
Det må ikke mere enn rykter til for å drive potensjelle kunder til andre merker- dette kan har store konsekvenser for prisen.
Ellers er den teknologiske utviklingen en real trussel- nye mye mere effektive batterier som man ikke kan bruke på TMS ol.

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. februar 2013, klokken 16:00
Ellers er den teknologiske utviklingen en real trussel- nye mye mere effektive batterier som man ikke kan bruke på TMS ol.

Enig. Dersom det skjer faller prisen på Tesla S ytterligere. Når det gjelder utviklingen på batterifronten er min oppfattelse at dette har gått stabilt langsomt de siste 20 årene. Er det ny teknologi på trappene som gjør det sannsynlig at vi vil se en revolusjon på batterifronten de neste 3-4 årene?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Stig O

Positive drivere for at den holder seg bedre i pris en fossilbiler er mangel på bruktimport fra utlandet. Tror det går mange år før bruktimport gjør seg særlig gjeldene.Den spesiele prisingen uten rabatter er også positivt i denne sammenhengen. Det samme er mangel på paralellimport av nye biler. Alle disse tingene er med på å "ødelegge" for bruktbilpriser for de som kjøper fossile nybiler hos forhandlere på vanlig måte.Premium biler er kanskje spesielt utsatt for dette. Ellers så blir det jo bare spekulasjoner hvordan Tesla S holder seg.Restkapasiteten på batteriet, og utbygging av Tesla superladere er vel de tingen som kan få størst betydning i negativ og positiv betydning.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

noto

#4
Batteriet utgjør ca. halve nyprisen. Bilen koster også bare ca. halvdelen av en tilsv. fossilbil. Vi betaler sånn sett bare for karosseri og drivverk. Staten sponser batteriet.

Elbiler er teknisk enklere konstruksjoner. Tesla S er i særdeleshet konstruert og designet med minimalisme i fokus. Pent holdt gammel bil med nytt stort, billig batteri og rustfritt aluminiumskarosseri kan bli ettertraktet.

Gjermund

Sitat fra: noto på søndag 10. februar 2013, klokken 17:00
Batteriet utgjør ca. halve nyprisen. Bilen koster også bare ca. halvdelen av en tilsv. fossilbil. Vi betaler sånn sett bare for karrosseri og drivverk. Staten sponser batteriet.

Elbiler er teknisk enklere konstruksjoner. Tesla S er i særdeleshet konstruert og designet med minimalisme i fokus. Pent holdt 20 år gammel bil med nytt stort, billig batteri og rustfritt aluminimumskarrorsseri bør bli meget ettertraktet.

Staten betaler ingenting, med midnre du har en spesiell avtale da.

Havebigfun

#6
Sitat fra: noto på søndag 10. februar 2013, klokken 17:00
Pent holdt 20 år gammel bil med nytt stort, billig batteri og rustfritt aluminimumskarrorsseri bør bli meget ettertraktet.
Aluminiumsbiler er som andre biler sammensatt av mange ulike metaller. Om disse er satt sammen uten en tanke på elektrisk korrosjon og de bades i saltsørpe 4-6 mnd per år kan den korrosionsfrie gleden bli kortvarig. Aluminium er ganske uedelt og forsvinner raskt i en slik setting.
Om bilen holder seg korrosjonsfri år etter år er også avhengig av kvaliteten av lakken og om det er skader. De fleste har sett aluminumsfelger på vinterhjul som er stygge etter noen år.
Jeg tror ikke det blir noen problem men mulig er det :o
Time will show...

noto

Det enestående poenget her er at TMS er priset til ca. halvparten av tilsv. fossilbil, mens andre elbiler er priset anslagsvis 30% over. Elbiler er dertil enklere konstruksjoner teknisk og vil derfor ha et fortrinn fremfor tilsv. gamle og tilsv. holdte fossilbiler. Alu er neppe en ulempe.

timingbeltkiller

Sitat fra: Nuvolari på søndag 10. februar 2013, klokken 16:17
Når det gjelder utviklingen på batterifronten er min oppfattelse at dette har gått stabilt langsomt de siste 20 årene. Er det ny teknologi på trappene som gjør det sannsynlig at vi vil se en revolusjon på batterifronten de neste 3-4 årene?
NEI, foreløbig er det lite som tyder på en rask utvikling henimot mer effektive og/eller vesentlig billigere batterier. Mener TM forespeiler kundene sine en lite realistisk utvikling her.

Den nye teknologien er snarere brenselceller foret med hydrogen. Det betyr biler med fossilbilens rekkevidde og problemløse hurtige tankfylling.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Oreo

Noen bruktimport på elbiler tror jeg med stor sannsynlighet vi kan se bort ifra.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. februar 2013, klokken 19:15
Den nye teknologien er snarere brenselceller foret med hydrogen. Det betyr biler med fossilbilens rekkevidde og problemløse hurtige tankfylling.
Har man først blitt vant til å fylle tanken nærmest gratis hjemme, og våkne hver morgen med full tank (og kun hurtiglade noen få ganger i året på langtur) tror jeg ikke mange vil gå over til å kjøpe hydrogen på fast basis fra fyllestasjoner igjen. Brenselcellebilene må bli mye billigere enn batteribilene før jeg ville vurdert å bytte, for jeg trenger ikke 150 mil rekkevidde uten stans. Og billige brenselcellebiler er langt unna. Ser noen store produsenter snakker om massemarked i 2017, så da er vel realiteten kanskje 2020?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på søndag 10. februar 2013, klokken 19:59
Noen bruktimport på elbiler tror jeg med stor sannsynlighet vi kan se bort ifra.
Det blir bruktimportert en del Leaf, men det er sikkert pga høy norsk pris og dårlig etterspørsel i utlandet. Model S derimot som har udekket etterspørsel og relativt flat pris er nok mindre interessant som bruktimport.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. februar 2013, klokken 19:15
NEI, foreløbig er det lite som tyder på en rask utvikling henimot mer effektive og/eller vesentlig billigere batterier. Mener TM forespeiler kundene sine en lite realistisk utvikling her.

Den nye teknologien er snarere brenselceller foret med hydrogen. Det betyr biler med fossilbilens rekkevidde og problemløse hurtige tankfylling.

Det er enorm fokus på bedre/billigere batterier, og det er meget usannsynlig at det ikke skjer en stor utvikling i de neste 5 årene.

Når folk klarer å få en ladestasjon for elbil (med en lader som koster under 10000 kr) til å koste 1,8 millioner kroner, hvor mye tror du da ikke hydrogenstasjoner vil koste?

I tillegg til at ingen vil ha dem i nærheten, og sikkerhetskravene blir astronomisk dyre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. februar 2013, klokken 20:39
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. februar 2013, klokken 19:15
Den nye teknologien er snarere brenselceller foret med hydrogen. Det betyr biler med fossilbilens rekkevidde og problemløse hurtige tankfylling.
Har man først blitt vant til å fylle tanken nærmest gratis hjemme, og våkne hver morgen med full tank (og kun hurtiglade noen få ganger i året på langtur) tror jeg ikke mange vil gå over til å kjøpe hydrogen på fast basis fra fyllestasjoner igjen. Brenselcellebilene må bli mye billigere enn batteribilene før jeg ville vurdert å bytte, for jeg trenger ikke 150 mil rekkevidde uten stans. Og billige brenselcellebiler er langt unna. Ser noen store produsenter snakker om massemarked i 2017, så da er vel realiteten kanskje 2020?
Jeg tror ikke brenselcellene er utfordringen men å skaffe Hydrogen på en energieffektiv måte. Per nå er virkningsgraden for produksjon av hydrogen  av strøm på ca 30%- noe gjennombrudd er ikke i sikte- Det er vesentlig mer energieffektiv å lagre strøm i batteriene i bilen en å produsere Hydrogen først.
Hvis det blir betydelig kraftoverskudd og kraften ikke kan lagres er det derimot hydrogen- og videre metan ( som sendes som gass i det vanlige nettet et alternativ. En slik pilot bygges for tiden i Stuttgart(?) i storskala.
Det er en spennende tid vi lever i...
Hydrogen kar også en annen ulempe- eksplosionsfaren ved lekkasjer

toppi

Mange faktorer spiller inn.

En viktig en er ladestasjoner.
Om Tesla har 20 ladestasjoner, med god kapasitet, på Østlandet om 3 år, og det atpåtil er gratis å fylle opp bilen, så vil nok brukbilprisen holde seg bedre enn en fossilbil.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA