Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva ville Model S kostet dersom vi måtte ha betalt mva, engangsavgift etc?

Startet av Sualc, torsdag 07. februar 2013, klokken 08:28

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 09:49
Vi som er for redusksjon av staten generelt vil jo selvfølgelig argumentere imot de fleste avgifter og skattenivået. Dette har ingenting med syting å gjøre, det har med ideologi å gjøre.
Spørsmålet her går vel egentilg på avgiftsnivået Elbil kontra fossilbil ikke på avgiftsnivået generelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Sitat fra: Griffel på fredag 08. februar 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 09:49
Vi som er for redusksjon av staten generelt vil jo selvfølgelig argumentere imot de fleste avgifter og skattenivået. Dette har ingenting med syting å gjøre, det har med ideologi å gjøre.
Spørsmålet her går vel egentilg på avgiftsnivået Elbil kontra fossilbil ikke på avgiftsnivået generelt.

Ja, det er sant, men når det kommer anklager om sutring over avgifter og at noen tror at vi som "sutrer" ønsker at andre skal betale for oss, blir svaret en del av en større sammenheng.

StianB

Jeg tror egentlig det beste på sikt er:

Elbiler: null avgifter og null bompenger
Bensin og Diesel biler: kun avgift på drivstoff (det er drivstoff som relaterer best til utslipp) null bompenger

Man fjerner da en haug med administrasjon! samtidig så favoriseres de som kjører utslippsfritt!

Øk skatten gradvis etterhvert som alle går over til elbil.

Dersom staten er redd dette går utover kollektiv transport, så sett ned prisen og øk skatten enda mer.

Vi betaler uansett... (men jeg vil slippe å betale til administrasjon og julebord for bomstasjonene, statens vegvesen osv...)

Stian


Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Gjermund

Sitat fra: StianB på fredag 08. februar 2013, klokken 10:51
Jeg tror egentlig det beste på sikt er:

Elbiler: null avgifter og null bompenger
Bensin og Diesel biler: kun avgift på drivstoff (det er drivstoff som relaterer best til utslipp) null bompenger

Man fjerner da en haug med administrasjon! samtidig så favoriseres de som kjører utslippsfritt!

Øk skatten gradvis etterhvert som alle går over til elbil.

Dersom staten er redd dette går utover kollektiv transport, så sett ned prisen og øk skatten enda mer.

Vi betaler uansett... (men jeg vil slippe å betale til administrasjon og julebord for bomstasjonene, statens vegvesen osv...)

Stian

Enig med alt bortsett fra øke skatten  ;)

samotholt

Ser at en del mener det er sutring å klage på avgiftene. Jeg mener at avgifter bør være logiske. Hvis jeg har en bil med 300 hk som 0,1liter pr. mil så er det totalt ulogisk å måtte betale mer i "miljøavgift" enn en bil som har 140 hk og bruker 1 liter pr. mil.

Jeg skjønner også at staten må ha inntekter, men det må være noe logikk. De fleste ønsker vel en mest mulig miljøvennlig bilpark? Da bør avgiftene avspeile dette.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

OleJA

Sitat fra: StianB på fredag 08. februar 2013, klokken 10:51
Jeg tror egentlig det beste på sikt er:

Elbiler: null avgifter og null bompenger
Bensin og Diesel biler: kun avgift på drivstoff (det er drivstoff som relaterer best til utslipp) null bompenger

Man fjerner da en haug med administrasjon! samtidig så favoriseres de som kjører utslippsfritt

Øk skatten gradvis etterhvert som alle går over til elbil.

Dersom staten er redd dette går utover kollektiv transport, så sett ned prisen og øk skatten enda mer.

I utgangspunktet fullstendig enig, men redd det ikke er gjennomførbart siden det vil ta livet av den norske transportbransjen. Øker en f.eks dieselprisen til 20,-, blir veiene enda fullere av østeuropeiske vogntog med gigantiske dieseltanker slik at de slipper å fylle dyr norsk biesel.

Havebigfun

Sitat fra: OleJA på fredag 08. februar 2013, klokken 22:49

I utgangspunktet fullstendig enig, men redd det ikke er gjennomførbart siden det vil ta livet av den norske transportbransjen. Øker en f.eks dieselprisen til 20,-, blir veiene enda fullere av østeuropeiske vogntog med gigantiske dieseltanker slik at de slipper å fylle dyr norsk biesel.

For myndighetene er det lett å løse: full drivstoffagift på tankinholdet over eks 70 liter. Så kan man legge på et bearbeidelsesgebyr på noen hundre kroner.
Da oppdager våre østeuropeiske venner fort at det ikke lønner seg å sveise sammen svære tanker. I bunn og grunn er det bare et spørsmål om vilje 8).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA