Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva ville Model S kostet dersom vi måtte ha betalt mva, engangsavgift etc?

Startet av Sualc, torsdag 07. februar 2013, klokken 08:28

« forrige - neste »

PAS

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

PAS

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

PAS

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

OleJA

Sitat fra: PAS på torsdag 07. februar 2013, klokken 15:31
Litt usikker på hva punktet "bilen leveres med aktiv biltelematikk" "denne tjenesten koster ingen ting" betyr

Om Tesla sponser et SIM kort som brukes i diagnostisk øyemed.? Men hvem betaler for surfing?
Mener at jeg leste på TMC forumet at det faktisk er snakk om 2 forskjellige SIM abo. pr. bil.
1) 'biltelamatikk' som brukes til å kommunisere med bilens datasystemer i forbindelse med diagnose, sporing mm. Vil anta at app'en også benytter dette. Dette er snakk om relativt små datamengder og dekkes av Tesla i bilens levetid
2) 3G abonnement for surfing, kart mm, dette må vi trolig betale for etterhvert.
Er usikker på hvilke av disse som benyttes ved software oppgradering av bilen....

petersv

Ble vel nevnt at det er 3G som brukes til oppdateringer, og at Wifi må burkes om man ikke har det.

TerjeV

Sitat fra: PAS på torsdag 07. februar 2013, klokken 15:31
Sitat fra: laumb på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:54
I teksten angående europeisk prising fra Blankenship står det oppgitt at alle priser vil inkludere lokale avgifter.
Jeg forventer at prisen er "all inclusive".
Kommer det noe ekstra i tillegg, som ikke er oppgitt, så har ikke Tesla noen sterk sak.


Prisen er all inclusive
Se kopi av kjøpekontrakt her

Litt usikker på hva punktet "bilen leveres med aktiv biltelematikk" "denne tjenesten koster ingen ting" betyr

Om Tesla sponser et SIM kort som brukes i diagnostisk øyemed.? Men hvem betaler for surfing?

Hei, det var interessant å lese kjøpekontrakten. Det ville være veldig informativt å få lese de andre sidene også! Noen mulighet?
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

PAS

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

samotholt

Avgift på hestekrefter og volum er allerede på vei ned. Nye el-biler som Tesla må bare sette fart i denne trenden. I tidligere tider var jo dette en avgift på utslipp som var relativt godt relatert til hk og volum på motor, men slik er det ikke i dag. Det er overhodet ikke noe automatikk i at en bil med høy effekt (hk/kw) har høyt utslipp (ergo er avgiftssystemet bare fjas).

El-biler vil veldig sannsynlig sørge at dette idiotiske avgiftsregimet vil endre form. Spørsmålet er vel egentlig om det blir til det bedre. Skal man ta inn like mye i totale bilavgifter som nå (som har vært målet i alle år) så må det naturligvis bli høye avgifter også på el-biler - når det blir mange av de.

Da kan man naturlig nok ikke kalle det Co2-avgift o.l. Problemet for myndighetene er imidlertid at de hele tiden har prøvd å skjule (dårlig) avgiftene bak miljøhensyn, det blir mye vanskeligere nå. #hestekrefter har ingenting med Co2, NOx osv.

De fryde mæ  :)
' men frykter at avgiften fort blir pr. kjørte km (via GPS).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Gjermund

Sitat fra: samotholt på fredag 08. februar 2013, klokken 00:13
Avgift på hestekrefter og volum er allerede på vei ned. Nye el-biler som Tesla må bare sette fart i denne trenden. I tidligere tider var jo dette en avgift på utslipp som var relativt godt relatert til hk og volum på motor, men slik er det ikke i dag. Det er overhodet ikke noe automatikk i at en bil med høy effekt (hk/kw) har høyt utslipp (ergo er avgiftssystemet bare fjas).

El-biler vil veldig sannsynlig sørge at dette idiotiske avgiftsregimet vil endre form. Spørsmålet er vel egentlig om det blir til det bedre. Skal man ta inn like mye i totale bilavgifter som nå (som har vært målet i alle år) så må det naturligvis bli høye avgifter også på el-biler - når det blir mange av de.

Da kan man naturlig nok ikke kalle det Co2-avgift o.l. Problemet for myndighetene er imidlertid at de hele tiden har prøvd å skjule (dårlig) avgiftene bak miljøhensyn, det blir mye vanskeligere nå. #hestekrefter har ingenting med Co2, NOx osv.

De fryde mæ  :)
' men frykter at avgiften fort blir pr. kjørte km (via GPS).

Da har med en av de vitksgste grunnene til avgiftene (penger til staten), men det er en grunn til, missunnelse. Så en skal ikke være så sikker på at det ikke blir avgifter på hk også i fremtiden.

Rio

Jeg må si at jeg ikke synes mye om denne sutringen om at man må betale skatter og avgifter. Det koster faktisk å holde samfunnet i gang - veier, skoler, sykehus, trygghet, og hele pakken som vi bruker hver eneste dag.

Joda, selvsagt kan man mene at akkurat det man selv betaler burde være gratis - og jeg mener på ingen måte at alt er perfekt - men jeg synes det er helt OK at biler faktisk har avgifter.

Akkurat som med TV-lisenser og bompenger - man må ha inn X kr for at statsbudsjettet (eller NRKs budsjett) skal bli finansiert, og da må vi faktisk være med å betale.

Og selvsagt mener alle at det er noen andre som bør betale - jeg har ikke barn, så jeg planlegger en kampanje for en skyhøy kilometeravgift på barnevogner!  8)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Jeg må si meg veldig enig med Rio, jeg har liten forståelse for sutringen over avgifter. Vi kan gjerne diskutere akkurat hvilke og hvilken størrelse de skal være, men gitt vår relativt lave inntektsskatt sier det seg selv at det må bli mye avgifter, gitt våre høye motytelser fra kommune/stat.
Personlig tror jeg det er mye å tjene på å kutte NRK lisensen og fjerne all kostnad ved innkreving og istedet øke skattene tilsvarende. Det er jo ingen sykehuslisens eller skolelisens du betaler.
Når det gjelder HK-avgiften er jeg tildels enig i at den nå begynner å bli rar, men samtidig biler kjøres under offisielle forbrukstester som de har 40hk totalt. For biler med mye hk er det ofte veldig lite representativt for faktisk kjøring, disse viser også ofte store avvik når man måler reelt forbruk fra oppgitt forbruk. Sånn sett er hk avgift på ICE biler ikke så dumt.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Gjermund

Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 09:03
Jeg må si at jeg ikke synes mye om denne sutringen om at man må betale skatter og avgifter. Det koster faktisk å holde samfunnet i gang - veier, skoler, sykehus, trygghet, og hele pakken som vi bruker hver eneste dag.

Joda, selvsagt kan man mene at akkurat det man selv betaler burde være gratis - og jeg mener på ingen måte at alt er perfekt - men jeg synes det er helt OK at biler faktisk har avgifter.

Akkurat som med TV-lisenser og bompenger - man må ha inn X kr for at statsbudsjettet (eller NRKs budsjett) skal bli finansiert, og da må vi faktisk være med å betale.

Og selvsagt mener alle at det er noen andre som bør betale - jeg har ikke barn, så jeg planlegger en kampanje for en skyhøy kilometeravgift på barnevogner!  8)

Noen av oss mener ikke at andre skal betale, men mener at staten ikke skal stå for alt, altså både mindre inntekter og utgifter for staten. En mindre stat.

Rio

Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 09:31
Noen av oss mener ikke at andre skal betale, men mener at staten ikke skal stå for alt, altså både mindre inntekter og utgifter for staten. En mindre stat.

Joda, men det går på hvor mye staten skal ha inn totalt, og er en annen diskusjon enn om pengene man nå engang skal ha inn er via bensin, bilavgift, lisens på barnevogner eller skatt på lønn?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

MVA og bompenger kommer først og blir på sikt likt for alle. Når det gjelder engangsavgiftene vil nok beregningsreglene alltid sørge for å straffe de som kjører på fossiler, sammenlignet som benytter fornybar kraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 09:34
Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 09:31
Noen av oss mener ikke at andre skal betale, men mener at staten ikke skal stå for alt, altså både mindre inntekter og utgifter for staten. En mindre stat.

Joda, men det går på hvor mye staten skal ha inn totalt, og er en annen diskusjon enn om pengene man nå engang skal ha inn er via bensin, bilavgift, lisens på barnevogner eller skatt på lønn?

Vi som er for redusksjon av staten generelt vil jo selvfølgelig argumentere imot de fleste avgifter og skattenivået. Dette har ingenting med syting å gjøre, det har med ideologi å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA