Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva ville Model S kostet dersom vi måtte ha betalt mva, engangsavgift etc?

Startet av Sualc, torsdag 07. februar 2013, klokken 08:28

« forrige - neste »

Sualc

Hei.

Er det noen som har regnet ut hva bilen ville ha kostet dersom det kom vanlige avgifter på bilen? Mener å ha lest et sted at da ville bilen ha kostet mellom 1-1,5 mill. mer... Er det noen som har noen oppsett på dette? Hadde vært moro å vite :)
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Espen Hugaas Andersen

#1
Dette kommer litt ann på hvordan man spør spørsmålet.

Hvis man ser på hvordan en Model S ville bli skattlagt etter de nåværende reglene, så blir det slik:

Model S 85 kWh: 507 000 kr
MVA: 127 000 kr
Vektavgift: 196 000 kr
CO2-avgift: -97 000 kr
NOx-avgift: 0 kr
Motoreffektavgift: 313 000 kr

Totalt: 1 046 000 kroner

Men hvis man spør hva den ville kostet om den ble skattlagt akkurat som en bensin-/dieselbil så ville den bli enda dyrere, med fort 100 000 kroner i CO2 avgift (man ville måtte kalle det noe annet, så klart).

Og hvis man spør hva ville den kostet om staten begynner å kreve inn avgifter, så er det veldig usikkert. Det er veldig lite trolig staten ville fjerne unntaket fullstendig, man ville ihvertfall se noen spesialregler akkurat som hybrider får trukket ifra litt på vekten (tilsvarende 40 000 kroner mindre i avgifter).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Jeg tok å så på Performance utgaven med følgende kriterier:

Bilens nettopris:   595 000
+ MVA (25%):   148 750
+ Vrakpant:   1 700
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer)   534 769
- Bruksfradrag (0%):   0
= Total kostnad inkl. kjøp av bil:   1 280 219

Dersom den hadde vært en bensinbil - og vi tar utgangpunktet i 4,6L motor for å oppnå 416hk, så ville summen blitt 1.7 mill.


Vektavgift:
Sum:   190 846

CO2-avgift:
Sum:   -90 400

Effektavgift (305,97 kW):
Sum:   434 323

erlendwiborg

Sitat fra: laumb på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:01
Jeg tok å så på Performance utgaven med følgende kriterier:

Bilens nettopris:   595 000
+ MVA (25%):   148 750
+ Vrakpant:   1 700
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer)   534 769
- Bruksfradrag (0%):   0
= Total kostnad inkl. kjøp av bil:   1 280 219

Dersom den hadde vært en bensinbil - og vi tar utgangpunktet i 4,6L motor for å oppnå 416hk, så ville summen blitt 1.7 mill.


Vektavgift:
Sum:   190 846

CO2-avgift:
Sum:   -90 400

Effektavgift (305,97 kW):
Sum:   434 323

Ikke helt korrekt. Det er vrakpant på elbiler i dag, så den summen kan du fjerne :)

RunarBT

Tallene her er riktige dei, men du kan sjekke sjølv om du vil og.

http://toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=no&step=1

Så bilen no blir ca halv pris av det den blir med fulle avgifter.:-D

(/me revuderer igjen performance kontra standard.. argh. vanskelig å bestemme seg)

laumb

Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:09
Ikke helt korrekt. Det er vrakpant på elbiler i dag, så den summen kan du fjerne :)


Skjønte ikke hvorfor jeg kan fjerne den? Det er vrakpant på elbiler i dag:

SitatElbiler er fritatt for engangsavgift (men ikke vrakpant).

Statsbudsjettet.no: http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2012/Bilkalkulator2012/

Edit, jeg ser jo at vrakpanten er økt i år, så det blir enda dyrere.

Espen Hugaas Andersen

Jeg antar vrakpant er inkludert i prisen Tesla oppgir. Det står ikke eksplisitt på nettsiden, men det skal være inkludert i prisen i reklamemateriell, i henhold til norsk lov. Jeg antar de følger norsk lov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

I teksten angående europeisk prising fra Blankenship står det oppgitt at alle priser vil inkludere lokale avgifter.
Jeg forventer at prisen er "all inclusive".
Kommer det noe ekstra i tillegg, som ikke er oppgitt, så har ikke Tesla noen sterk sak.

Sitat
Tesla has taken a very straightforward, transparent approach to European pricing. Our goal is to make the same level of profit per car no matter where it is ultimately delivered around the world. We do not think it is right to seek higher profits from customers in some countries just because other companies do. The reason our European prices are higher is simply to cover additional transport costs, import duties and minor business expenses that vary by country.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Griffel

Når avgifter skal innføres på elbiler, noe som sikkert kommer før eller siden, vil en uansett bli nødt til å se på regelverket. At det blir helt likt med diesel er utenklig.

MVA fritaket er en unntaksregel, og vil nok være den første fordelen som forsvinner. +25%

Vektavgift vil føles urettferdig på grunn av batterier, så det vil trolig bli et vektfradrag på grunn av batteriene for at avgift skal virke "rettferdig" sammenlignet med dieselbilen. Full vektavgift vil være å straffe elbil. 150 000,-

hk avgift, begrunnes med at en ønsker å straffe biler med høyt energiforbruk. Elbilen har vesentlig lavere energiforbruk en en dieselmotor med samme antall hk. Å ha samme hk avgift på elmotor som på diesel vil derfor heller ikke føles "rettferdig".
20 000,- i avgift

MVA 25% + en engangsavgift på ca 90 000,- ville antagelig vært fulle avgifter om det hadde vært et "fulle avgifters regelverk" idag.

Dette blir som vanlig en kommunikasjons nøtt for politikkere og byrokrater.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elvind

Jeg ser at dere som har regnet på dette har lagt MVA kun på prisen på bilen. MVA skal vel også beregnes på engangsavgift og andre avgifter, og blir derfor omlag det dobbelte av det dere har regnet med. Det er iallfall prisen på sjokolade inkludert sukkeravgift som er grunnlag for MVA på sjokolade, og tilsvarende netto bensinpris inludert andre avgifter som er grunnlag for MVA på bensin.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

Sualc

Også blir det vel mva på alt av ekstrautstyr man evt. velger også...
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

laumb

Sitat fra: Elvind på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:36
Jeg ser at dere som har regnet på dette har lagt MVA kun på prisen på bilen. MVA skal vel også beregnes på engangsavgift og andre avgifter, og blir derfor omlag det dobbelte av det dere har regnet med. Det er iallfall prisen på sjokolade inkludert sukkeravgift som er grunnlag for MVA på sjokolade, og tilsvarende netto bensinpris inludert andre avgifter som er grunnlag for MVA på bensin.

Nei. For bil er det ikke slik.

Engangsavgiften består av en rekke komponenter.

Vektavgift
Hk-avgift
Merverdiavgift
Volumavgift
Eller annen variant av enkelte av disse (som CO2 over hk. Osv. ).

Derfor ikke mva av engangsavgiften - da denne er en samlebetegnelse for alle avgiftene sett i ett.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

laumb

Sitat fra: Sualc på torsdag 07. februar 2013, klokken 10:37
Også blir det vel mva på alt av ekstrautstyr man evt. velger også...

Det er korrekt.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

sindrej

Den kommer jo heldig ut av det uansett pga co2'n da.  Eller mangelen på sådan.  Jeg sjekka import av en Cayenne S.  Det var ikke noe vakkert regnestykke.  En bil til 100000 fikk 474000 i avgifter

PAS

Sitat fra: laumb på torsdag 07. februar 2013, klokken 09:54
I teksten angående europeisk prising fra Blankenship står det oppgitt at alle priser vil inkludere lokale avgifter.
Jeg forventer at prisen er "all inclusive".
Kommer det noe ekstra i tillegg, som ikke er oppgitt, så har ikke Tesla noen sterk sak.


Prisen er all inclusive
Se kopi av kjøpekontrakt her

Litt usikker på hva punktet "bilen leveres med aktiv biltelematikk" "denne tjenesten koster ingen ting" betyr

Om Tesla sponser et SIM kort som brukes i diagnostisk øyemed.? Men hvem betaler for surfing?
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA