Prøvesitting av Model S - mine førsteinntrykk

Startet av roaaad, ons 06. feb 2013, kl. 02:40

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på ons 06. feb 2013, kl. 13:11
Sitat fra: Nuvolari på ons 06. feb 2013, kl. 10:53
Bra innlegg! Det er mye hyping rundt bilen og vi kan nok alle bli blendet av dette. I USA koster vel bilen langt mer enn en 5 serie. Jeg syntes faktisk det er rart at bilen selger såpass bra som den gjør i USA når man kan få ekstremt fete biler for samme pris.

Niks, en 5-serie koster i USA $50k-$100k, akkurat det samme som en Model S. Husk at du kan få en Model S der fra under NOK 300.000,-

Du har rett i det. Model S 40kwh koster $52400 og BMW 528i koster $47800 så Teslaen er ikke så mye dyrere

Men skal du ha model s 60kwh til $62400 kan du heller velg en BMW 550i til $62700. Da hadde ikke valget vært så enkelt for meg i hvertfall.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

janosat

Hei
Mitt første innlegg her på forumet.

Synspunkt i forbindelse med førsteintrykk MS
(Var på prøvekjøring tidlig i Desember)

Når man betrakter interiør detaljer ser man at her har man ønsket å spare mye vekt.
Man har valgt et minemalistisk utseende på interiøret.
Kvaliteten er nødvendigvis ikke dårligere av den grunn.

Bilen blir vanligvis sammenlignet med såkalt premiumbiler ala MB/BMW/Audi og man sammenligner da feelingen når man setter seg inn i bilen
Tunge dører,tykke seter ,polstrete tykke dashbord, stor midtkonsoll , tykke tepper osv.
Model S er en helt anderledes bygget bil på alle punkter fra ytterst (med alukarosseri) til innerst med sitt minemalistiske interriør.

Husk at bilen allerede er 2100kg med eksisterende interiør,ikke mye rom for å sette inn feks seter a la MB/BMW/Audi ,der bare et førersete glatt kan veie over 20-30kg .

Vekt er viktig på bil ,spesiellt på elbil.

Må ellers si at jeg likte bilen veldig godt og gleder meg som en unge til  å få min.

Nuvolari

Sitat fra: janosat på ons 06. feb 2013, kl. 19:20
Hei
Mitt første innlegg her på forumet.

Synspunkt i forbindelse med førsteintrykk MS
(Var på prøvekjøring tidlig i Desember)

Når man betrakter interiør detaljer ser man at her har man ønsket å spare mye vekt.
Man har valgt et minemalistisk utseende på interiøret.
Kvaliteten er nødvendigvis ikke dårligere av den grunn.

Bilen blir vanligvis sammenlignet med såkalt premiumbiler ala MB/BMW/Audi og man sammenligner da feelingen når man setter seg inn i bilen
Tunge dører,tykke seter ,polstrete tykke dashbord, stor midtkonsoll , tykke tepper osv.
Model S er en helt anderledes bygget bil på alle punkter fra ytterst (med alukarosseri) til innerst med sitt minemalistiske interriør.

Husk at bilen allerede er 2100kg med eksisterende interiør,ikke mye rom for å sette inn feks seter a la MB/BMW/Audi ,der bare et førersete glatt kan veie over 20-30kg .

Vekt er viktig på bil ,spesiellt på elbil.

Må ellers si at jeg likte bilen veldig godt og gleder meg som en unge til  å få min.

Velkommen til forumet janosat.

Gode poeng du har der syntes jeg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Sitat fra: janosat på ons 06. feb 2013, kl. 19:20
Det er helt sikkert! En av grunnene til at jeg liker Model S så godt er fordi den på mange måter er så gjennomført. Ikke fordi den er feilfri, eller har løsninger som ikke kunne vært gjort på en bedre måte. Men når du tenker igjennom løsningene i et større perspektiv skjønner du hvor mye arbeid som er lagt ned. Alt fra pene ytre linjer grunnet behov for lav luftmotstand, til gimmick rundt bagasjerom foran og dørhåndtak som feller seg inn :) Dette er en bil for teknologiinteresserte, og selv om Tesla har en lang vei å gå føler jeg de har fått til mye bra med Model S!
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg tror det minimalistiske design er insparingstiltak for å passe på bunnlinjen. Det mangler plass til å oppbevare. Dørlommer og en midtkonsoll behøver ikke å veie all verdens.
Bakbenken er preget av det samme- det koster åpenbart mere å lage sikrere nakkestøtter enn de "humpene" som kommer med våre biler.
Men jeg synes man bør være litt realistisk- det er et nyutviklet produkt av en produsent som ikke har produsert en komplett bil før. Det kommer til å bli feil i en slik bil.
Oppsiden er den betydelige prisfordelen i forhold til fossilbiler. MS er den første bilen i en rekke velfungerende elbiler- de som er med er med på å forandre verdenen.
Vi trenger MS nå fordi tiden er inne. Med ny energiproduksjon i Norge kommer det til å bli strømoverskudd slik at elbiler erstatter fossil energi- Det er på tide å få til masseproduksjon av velfungerende elbiler nå- det er bare tiden og veien 8)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på ons 06. feb 2013, kl. 19:48
Jeg tror det minimalistiske design er insparingstiltak for å passe på bunnlinjen. Det mangler plass til å oppbevare. Dørlommer og en midtkonsoll behøver ikke å veie all verdens.
Bakbenken er preget av det samme- det koster åpenbart mere å lage sikrere nakkestøtter enn de "humpene" som kommer med våre biler.
Jeg tror tette dører uten lommer er laget for å sikre mest mulig plass inni døren til støydemping. Model S er like stille/stillere enn en Porsche Panamera, så de har lagt ned en del jobb i lydisolering. Tar du av dørens tykkelse for å lage lommer går det på bekostning av plassen til støydemping.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Det var vel nok plass mellom innerlineren til dørene og setene til å putte noen lommer der- husker jeg rett 8)

Cobos

Det går også et rykte på TMC at mangelen på indre lagring også er gunstig for amerikansk 5 stjerners sikkerhet, siden de fyller lommer med ting som farer rundt i kabinen under kollisjon. Dermed er det flere grunner, men vekt er nok viktigst i tillegg til hva Muskler vil/liker.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Havebigfun

De verste skader lages ikke av isskraper ol i sidelomme- men av usikret bagasje i bagasjerommet.
Der mangler det festeøser og det er heller ingen standard- netting fra bakbenken til taket.
Det er der man sikrer best.

Havebigfun

Dørhåndtakene er snertne  og senker cW-verdien- jeg tviler at det er like lett å hente bevisstløse passagerer etter et hardt møte med en annen bil eller en brostolpe.
De fleste (premium-)biler har solide dørhåndtak som man kan dra i uansett om batteriet er kortsluttet, systemet er nede eller det er litt "wear and tear"
Jeg synes de er en (nokså pen) gimmik- at de optimerer sikkerheten er vel heller tvilsomt. :o

Stig O

Sitat fra: Havebigfun på ons 06. feb 2013, kl. 20:10
De verste skader lages ikke av isskraper ol i sidelomme- men av usikret bagasje i bagasjerommet.
Der mangler det festeøser og det er heller ingen standard- netting fra bakbenken til taket.

Ja dette synes jeg virkelig er et problem. Slår ofte ned bakset på langtur, da jeg har tre hunder. Da er det veldig dummt at det ikke er festekroker til å sikkre baggasjen med.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Tesladigger

Sitat fra: Stig O på ons 06. feb 2013, kl. 21:17
Sitat fra: Havebigfun på ons 06. feb 2013, kl. 20:10

Ja dette synes jeg virkelig er et problem. Slår ofte ned bakset på langtur, da jeg har tre hunder. Da er det veldig dummt at det ikke er festekroker til å sikkre baggasjen med.

Hei,
Ser du signerer med at du venter på nytt sekvens nr. Har du tatt utsettelse og evt. hvorfor?
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på ons 06. feb 2013, kl. 19:56
Sitat fra: Havebigfun på ons 06. feb 2013, kl. 19:48
Jeg tror tette dører uten lommer er laget for å sikre mest mulig plass inni døren til støydemping. Model S er like stille/stillere enn en Porsche Panamera, så de har lagt ned en del jobb i lydisolering. Tar du av dørens tykkelse for å lage lommer går det på bekostning av plassen til støydemping.

Model X har lommer i dørene, så jeg tror nok det primært var for å spare tid.

Oreo

Sitat fra: Havebigfun på ons 06. feb 2013, kl. 20:58
Dørhåndtakene er snertne  og senker cW-verdien- jeg tviler at det er like lett å hente bevisstløse passagerer etter et hardt møte med en annen bil eller en brostolpe.
De fleste (premium-)biler har solide dørhåndtak som man kan dra i uansett om batteriet er kortsluttet, systemet er nede eller det er litt "wear and tear"
Jeg synes de er en (nokså pen) gimmik- at de optimerer sikkerheten er vel heller tvilsomt. :o
hm, et godt poeng jeg ikke har tenkt på. Når det er sagt er det ikke alltid en har mulighet til å åpne dører pga deformasjon, men uansett kan jeg se for meg en mildt sagt fortvilet situasjon. F.eks. en bil som kjører/triller utenfor kaia, med folk i?
Synes likevel det er en villedende å vise bilder av justerbare nakkestøtter bak i Designstudioet på nett, og ha en annen løsning i produksjonsproduktet.
FY Tesla!!!  >:(
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Gjermund

Sitat fra: Oreo på fre 08. feb 2013, kl. 10:21
Sitat fra: Havebigfun på ons 06. feb 2013, kl. 20:58
hm, et godt poeng jeg ikke har tenkt på. Når det er sagt er det ikke alltid en har mulighet til å åpne dører pga deformasjon, men uansett kan jeg se for meg en mildt sagt fortvilet situasjon. F.eks. en bil som kjører/triller utenfor kaia, med folk i?
Synes likevel det er en villedende å vise bilder av justerbare nakkestøtter bak i Designstudioet på nett, og ha en annen løsning i produksjonsproduktet.
FY Tesla!!!  >:(

Da ville det vært bedre med dørlommer med vindusknuser.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA