Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvesitting av Model S - mine førsteinntrykk

Startet av roaaad, onsdag 06. februar 2013, klokken 02:40

« forrige - neste »

RunarBT

Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 10:26
Sitat fra: Oreo på fredag 08. februar 2013, klokken 10:21
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:58
Dørhåndtakene er snertne  og senker cW-verdien- jeg tviler at det er like lett å hente bevisstløse passagerer etter et hardt møte med en annen bil eller en brostolpe.
De fleste (premium-)biler har solide dørhåndtak som man kan dra i uansett om batteriet er kortsluttet, systemet er nede eller det er litt "wear and tear"
Jeg synes de er en (nokså pen) gimmik- at de optimerer sikkerheten er vel heller tvilsomt. :o
hm, et godt poeng jeg ikke har tenkt på. Når det er sagt er det ikke alltid en har mulighet til å åpne dører pga deformasjon, men uansett kan jeg se for meg en mildt sagt fortvilet situasjon. F.eks. en bil som kjører/triller utenfor kaia, med folk i?
Synes likevel det er en villedende å vise bilder av justerbare nakkestøtter bak i Designstudioet på nett, og ha en annen løsning i produksjonsproduktet.
FY Tesla!!!  >:(

Da ville det vært bedre med dørlommer med vindusknuser.

Er sant det, ein kollisjon vil ofte uansett deformere dører så dei ikkje går opp.
Dei fleste biler låser jo og dørene når ein begyner å kjøre, om ein havner i vatnet og bilen kortslutter er vel dørene fremdeles låst og ikkje mulig å åpne?

Ein får "vindusknusere" til å putte på nøkkelknippet, har og ein "bilebeltekutter".. anbefales alle å skaffe slike. små, lette og veldig allsidige.. kan f.eks. brukes for å "avlive" cder i bilen med dårlig musikk (som test på at det fungerer, uten å bruke på vindu)


Gjermund

Sitat fra: RunarBT på fredag 08. februar 2013, klokken 10:56
Sitat fra: Gjermund på fredag 08. februar 2013, klokken 10:26
Sitat fra: Oreo på fredag 08. februar 2013, klokken 10:21
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:58
Dørhåndtakene er snertne  og senker cW-verdien- jeg tviler at det er like lett å hente bevisstløse passagerer etter et hardt møte med en annen bil eller en brostolpe.
De fleste (premium-)biler har solide dørhåndtak som man kan dra i uansett om batteriet er kortsluttet, systemet er nede eller det er litt "wear and tear"
Jeg synes de er en (nokså pen) gimmik- at de optimerer sikkerheten er vel heller tvilsomt. :o
hm, et godt poeng jeg ikke har tenkt på. Når det er sagt er det ikke alltid en har mulighet til å åpne dører pga deformasjon, men uansett kan jeg se for meg en mildt sagt fortvilet situasjon. F.eks. en bil som kjører/triller utenfor kaia, med folk i?
Synes likevel det er en villedende å vise bilder av justerbare nakkestøtter bak i Designstudioet på nett, og ha en annen løsning i produksjonsproduktet.
FY Tesla!!!  >:(

Da ville det vært bedre med dørlommer med vindusknuser.

Er sant det, ein kollisjon vil ofte uansett deformere dører så dei ikkje går opp.
Dei fleste biler låser jo og dørene når ein begyner å kjøre, om ein havner i vatnet og bilen kortslutter er vel dørene fremdeles låst og ikkje mulig å åpne?

Ein får "vindusknusere" til å putte på nøkkelknippet, har og ein "bilebeltekutter".. anbefales alle å skaffe slike. små, lette og veldig allsidige.. kan f.eks. brukes for å "avlive" cder i bilen med dårlig musikk (som test på at det fungerer, uten å bruke på vindu)

Da er det litt kjipt av Teslaen kommer uten nøkkel...

Seriøst mener jeg vindusknusere burde vært montert i bil slik at de ikke flyter rundt og du lett får tak i den.

laumb

Min tidligere Audi hadde en slik en "kjekk" funksjon, at når bilen havnet i vann så ville vindu på motsatt side av den siden som havnet i vannet åpne seg. Dette i følge flere forskjellige verksteder jeg snakket med.

Grunnen til at jeg funderte på å fant ut dette var at jeg parkerte bilen godt pressa inn i en god meter med løssnø over natta (umåkt parkeringsplass og jeg skulle på besøk til noen) og kom ut dagen etter, og da var vinduet på den siden med minst snø åpnet seg (og bilen nedsnødd innvendig).

Meget mulig at Model S har en slik funksjon for håndtakene, at ved f.eks. ulykke/krasj så vil håndtakene gå ut, om den havner i vann osv. Kan gå via motor eller en sprett-funksjon som kanskje overstyrer sensoråpneren?

Kanskje verdt å sende en mail til Tesla å høre hvilke tiltak de har tatt for å sikre disse situasjonene.

Havebigfun

Sitat fra: RunarBT på fredag 08. februar 2013, klokken 10:56
[Da ville det vært bedre med dørlommer med vindusknuser.

Er sant det, ein kollisjon vil ofte uansett deformere dører så dei ikkje går opp.
Dei fleste biler låser jo og dørene når ein begyner å kjøre, om ein havner i vatnet og bilen kortslutter er vel dørene fremdeles låst og ikkje mulig å åpne?

Ein får "vindusknusere" til å putte på nøkkelknippet, har og ein "bilebeltekutter".. anbefales alle å skaffe slike. små, lette og veldig allsidige.. kan f.eks. brukes for å "avlive" cder i bilen med dårlig musikk (som test på at det fungerer, uten å bruke på vindu)
[/quote]
Jeg synes dette er et fatalistisk syn. Moderne biler testes nettopp på hvor lett døren lar seg åpne etter en kollisjon- med fjærvekt drar i håndtaket.
Om det ikke er ute blir det ikke så lett.
Kvaliteten av bilen mtp sikkerhet ligger nettopp i hvor stor skade den tåler før man ikke får åpnet dørene med alminnelig kraft lenger. Tilsvarende blir deformasjonen fremme større og større ved samme kollisjonshastighet.
Moderne biler blir av den grunn nesten alltid totalskadet ved påkjørsler selv med moderate hastigheter.
det er viktig med solide håndtak som er der når man trenger dem.
Kanskje Tesla har funnet på noe lurt  ???

roaaad

Virker som om artiklene om Tesla Model S kanskje begynner aa bli litt mer balansert og ikke bare malt rosa.  Bra det egentlig.

http://jalopnik.com/the-tesla-model-s-is-the-world-s-most-expensive-beta-te-5975010

heimabrygg

Blir noen gale forutsetninger i den artikkelen. Selv om jeg personlig kan ta til takke med en Skoda Octavia eller Peugeot 508, har ikke tanken streifet meg om å delta på et dedikert forum for noen av disse merkene/modellene. Derimot leser, og til en viss grad skriver, jeg med stor iver på flere fora som handler om, eller er dedikert til, elbil og Tesla. Kanskje burde journalisten hatt dette i mente, at mange Tesla- eller elbileiere er over gjennomsnittet interessert i teknologi og mer tilbøyelig til å bruke nettet for å finne ut av den revolusjonen dette på mange måter er?

Når antallet poster i én tråd som omhandler problemer ikke sammenlignes med antall positive tråder, eller i det minste totalt antall tråder og poster på forumet, er det igjen slett journalistikk for å underbygge billige poenger.
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

kjølholdt

Blir nok slik at noen barne sykdommer må man nok regne med. Videre er det vel ikke altfor lenge siden Toyota tilbakekalte flere 100000 biler pga feil.
Det er jo utopisk å tro at bilhold kommer uten noen som helst problemer.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: roaaad på tirsdag 12. februar 2013, klokken 22:23
Virker som om artiklene om Tesla Model S kanskje begynner aa bli litt mer balansert og ikke bare malt rosa.  Bra det egentlig.

http://jalopnik.com/the-tesla-model-s-is-the-world-s-most-expensive-beta-te-5975010

Mtp hva Jalopnik har prestert å skrive om Tesla tidligere er dette helt nye takter. Synes de her hadde en velbegrunnet og omfattende artikkel. Negativt vinklet ja, men ikke helt ufortjent. Å sette fokus på feil er bare bra. Og dette er som sagt et langt steg frem ift de horrible og nærmest useriøse artiklene Jalopnik har skrevet om Tesla ved flere anledninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Jeg så bare denne

SitatIf the Tesla Model S were software or a new smartphone, it would still be in some kind of public beta stage. Owners deal with glitches and problems followed by patches and firmware updates that have helped to correct some known issues.

Og kom til å tenke på et programvareselskap som selger vinduer. Høres feil ut å sammenligne med Software om de ønsker å få det til å fremstå som et problem.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA