Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Kallagtunet

Noen som vet om den leveres med samme type dekk på 19' felgene i Europa som i USA? Slik jeg forstår det er 19' dekkene helårsdekk (som en del amerikanere også bruker på vitnerføre) ikke sommerdekk. Er 19' dekkene som leveres i US godkjente i Europa?

Gitt at man i Europa har tradisjon for sommer og vinterdekk (for de som har vintersesong) så burde jo bilen leveres standard med sommerdekk ikke helårsdekk her.

Michelin Pilot Sport PS2 i 19" utførelse burde jo kanskje være ett ok sommervalg (hvis det finnes i den dimmensjonen) for den som vil ha ett sportslig lavprofil sommerdekk uten å ta den helt ut med 21 tommer?



TorkEL10

Jeg prøver å hente inn pristilbud på piggfrie vinterdekk på felg fra min lokale dekkforhandler.
Men han mangler følgende informsjon for å kunne gi et tilbud:
Hei beklager sent svar men klarer du å finne ut boltsirkel og innpres på felgene jeg har sjekket med google men finner ikke noe der.
Noen som har svarene?
P2245

Neemaz

 Rimelig sikker på at det er 5x120 boltsirkel og 30mm innpress.

Eivind_Bergen

Alt jeg tidligere har hørt er 5x120 boltsirkel, 40mm innpress og 64mm hub senter. Har aldri tidligere hørt noe om 30mm innpress. Kan du dobbeltsjekke kilden din Neemaz? Hvis jeg har fått oppgitt feil innpress tidligere vil jeg gjerne vite dette så tidlig som mulig.

Eivind_Bergen

Ok da har jeg sjekket litt nærmere, Edmunds foretok jo en gjennomgang av hjulopphenget til Model S: http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

Inkludert i denne gjennomgangen er et bilde av baksiden av 21" felgene, man kan tydelig se at felgen er merket med 40mm innpress:


Neemaz


Stemmer det Eivind, var litt for kjapp der. Var 40mm jeg hadde fått oppgitt og, hadde bare ikke infoen foran meg.

glaserud

Var innom Alnabru og tok en kikk bakpå 19"-felgene:

19x8.0 +40mm
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

cdabel

Hvis en felg ikke tilbys med samme innpress, er det bedre å velge litt mer eller litt mindre, f.eks. +38 vs +42?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

laumb

Kanskje, kanskje ikke.
Når du velger mer eller mindre kommer felgen lenger ut eller inn i hjulbrønnen.
Dersom det ikke er nok klaring bak mot understell vil du potensielt ikke få plass til hjulet, skrape, dunke borti osv. Samme ut over, den kan slå i hjulbuer, f.eks. bak ved dumper, foran ved rattutslag osv.
I så fall må dekk-sjappa legge på dekk på en felg og teste grundig hvilke andre mål som er mulig å benytte.

Lokführer

Sitat fra: cdabel på onsdag 08. mai 2013, klokken 07:48
Hvis en felg ikke tilbys med samme innpress, er det bedre å velge litt mer eller litt mindre, f.eks. +38 vs +42?

+-2mm forskjell i ordinær innpress skal være sikkert så lenge resten av oppsettet er i ordinær dimensjon.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

Er vel tillatt med +- 7,5 mm i Norge. Om det er lurt å montere med så store avvik er en annen sak.

laumb

7,5mm avvik begge veier, på begge sider, totalt 15mm er helt korrekt (følte bare for å legge til litt ekstra info :D ).

Selvfølgelig likt innpress på begge sider, men det sier seg selv - ingen kjøper 33mm felg til venstresiden og 47mm til høyresiden. :P


... endog, det kunne vært artig å kjørt med.. :-/ For fun!

Stig O

Det ser ut som det blir ET 35 både på vinter og sommerfelger på meg.Det er det vanligste innpresset på uorginale felger med boltsirkel 5x120.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

glaserud

Noen som vet hvordan det blir med uoriginale felger og montering av dekktrykksmonitor? Så vidt jeg vet kan man kjøpe slikt sett til Roadster, men ikke sett noe om Model S ennå.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Lokführer

http://www.forgestar.com/v2/
http://www.modbargains.com/Forgestar-CF5V-Wheels-BMW.htm

Disse har jeg lyst i på i 19". Ser de kan bestilles i forskjellig størrelse foran og bak, de veier utrolig lite, er visstnok skikkelig sterke. Kanskje 0-100 går enda kjappere. 5-6kg pr felg med dekk i 19" og 10kg i 21".
Vektbesparelsen på 40 kg uavfjæret roterende masse fra 21" til Forgestar kan gi en hyggelig økning i rekkevidde i følge rapporter på nettet. Setter man på energisparedekk så øker rekkevidden ytterligere, men på bekostning av litt dårligere grep.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA