Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:41
Sitat fra: D.O på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:32
Ønsker meg en slider på skjermen med "tpms on-off" har aldri hatt behov for dette uansett.

Ja, flere som bytter til vinterdekk ser jeg som ønsker denne funksjonen.

Det er påbudt med TPMS i alle biler produsert i USA, den kan ikke skrus av!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

ebbrey

Sitat fra: eclipse på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:42
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:41
Sitat fra: D.O på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:32
Ønsker meg en slider på skjermen med "tpms on-off" har aldri hatt behov for dette uansett.

Ja, flere som bytter til vinterdekk ser jeg som ønsker denne funksjonen.

Det er påbudt med TPMS i alle biler produsert i USA, den kan ikke skrus av!

Så greit da :) Er jo en sikkerhetsfunksjon.

Men! De burde kunne fått til at mottakeren tålte mer enn 4 sensorer på en gang. Eller at vi kunne reprogrammere enkelt selv uten å dra av 12.000,-
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

eclipse

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:52
Sitat fra: eclipse på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:42
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:41
Sitat fra: D.O på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:32
Ønsker meg en slider på skjermen med "tpms on-off" har aldri hatt behov for dette uansett.

Ja, flere som bytter til vinterdekk ser jeg som ønsker denne funksjonen.

Det er påbudt med TPMS i alle biler produsert i USA, den kan ikke skrus av!

Så greit da :) Er jo en sikkerhetsfunksjon.

Men! De burde kunne fått til at mottakeren tålte mer enn 4 sensorer på en gang. Eller at vi kunne reprogrammere enkelt selv uten å dra av 12.000,-

Det kommer nok en løsning, vær litt tolmodige. Et eller annet med bruk av blinklys samtidig som du tapper luft ut av dekket og sier nen magiske trylleord. Den som har lever får se. Hva er galt med å kjøre innom et service senter forresten?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

ebbrey

Sitat fra: eclipse på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:57
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:52
Sitat fra: eclipse på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:42
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:41
Sitat fra: D.O på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:32
Ønsker meg en slider på skjermen med "tpms on-off" har aldri hatt behov for dette uansett.

Ja, flere som bytter til vinterdekk ser jeg som ønsker denne funksjonen.

Det er påbudt med TPMS i alle biler produsert i USA, den kan ikke skrus av!

Så greit da :) Er jo en sikkerhetsfunksjon.

Men! De burde kunne fått til at mottakeren tålte mer enn 4 sensorer på en gang. Eller at vi kunne reprogrammere enkelt selv uten å dra av 12.000,-

Det kommer nok en løsning, vær litt tolmodige. Et eller annet med bruk av blinklys samtidig som du tapper luft ut av dekket og sier nen magiske trylleord. Den som har lever får se. Hva er galt med å kjøre innom et service senter forresten?

Det er ikke noe galt i å kjøre innom et service senter.. Men ikke alle får service senter i nærheten av der de bor/jobber.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

jahnarne

Noen som har tenkt å bytte ut Goodyear-dekkene med skikkelige sommerdekk? Ser bl.a. Michelin Pilot Sport 3 får gode skussmål, men for 10k ekstra er jeg usikker på hvorvidt det er verdt pengene...

peskareta

Jeg er mildt sagt forvirret hva dekkvalg angår :-)

Er det en interesse for en tråd/stickie der alle som har BESTEMT SEG for felg/hjul/sommer/vinter/vente/ kan legge ut hva som faktisk ble bestilt via Tesla før levering? Og hvorfor...

Dette er interessant pga
-pris totalpakke
-enkelhet/ikke mtp sensorer
-sikkerhet i bra dekkvalg

Som en paralell i sykkelverden: Du får som regel levert med drittdekk på sykkelen - de dekka produsenten fikk best pris på. Er det slik også med TMS?  Jeg fikk en lang forelesning da jeg var innom servicesenteret i Trd om at Tesla hadde grundig sjekket ut hvilket dekk som passer best - stemmer dette da? Hvordan henger det sammen med at samme mann frarådet Nokian Hakka piggfritt?

Ønsker selv å få bilen levert med Hakka7
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

vrom

Tenker å bestille SottoZero, den ser ut til å være bra priset iallefall (for felg, sensor og ikke minst selve dekkene). Merkelappen "akebrett" bekymrer selvfølgelig litt, kan noen vise meg en seriøs test på snø/is hvor dette demonstreres ? De går vel for å være "performance" dekk, gjelder det først og fremst på kald, våt asfalt ?

Stig O

Sitat fra: peskareta på onsdag 14. august 2013, klokken 10:40
Jeg er mildt sagt forvirret hva dekkvalg angår :-)

Er det en interesse for en tråd/stickie der alle som har BESTEMT SEG for felg/hjul/sommer/vinter/vente/ kan legge ut hva som faktisk ble bestilt via Tesla før levering? Og hvorfor...

Dette er interessant pga
-pris totalpakke
-enkelhet/ikke mtp sensorer
-sikkerhet i bra dekkvalg

Som en paralell i sykkelverden: Du får som regel levert med drittdekk på sykkelen - de dekka produsenten fikk best pris på. Er det slik også med TMS?  Jeg fikk en lang forelesning da jeg var innom servicesenteret i Trd om at Tesla hadde grundig sjekket ut hvilket dekk som passer best - stemmer dette da? Hvordan henger det sammen med at samme mann frarådet Nokian Hakka piggfritt?

Ønsker selv å få bilen levert med Hakka7

Paralellen til din beskrivelse i sykkelverdenen stemmer i hvert fall ikke på 21" sommerdekkene. Der er kunn det beste godt nok, nemlig Micheline Super Sport. På vinterdekk derimot har de visst litt andre erfaringer en oss oppe i det kalde nord.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Cowboystrekk

Om jeg skal gå for et av dekkene de har nå ville jeg gått for sottozero. Hvorfor? Pirellidekkene er kurrante allround, men har litt lengre bremselengde på snø og is enn et gjennomsnitts bra piggfritt vinterdekk. Såvidt jeg vet har det ifølge EU-merkinga C på rullemotstand og C på våt veibane. Nokiandekket har gode egenskaper på snø og is, samt bedre rullemotstand enn pirellidekket, men på våt veibane har nokiandekket abysmale egenskaper og får en F. For meg som kjører endel på saltet og våt vei så kan jeg nok heller leve med noe lengre bremselengde på snø og is enn vesentlig lengre bremselengde på våt asfalt. Det finnes få tester av pirellidekket, men det var vell en svensk en linket til tidligere her i tråden som viste at det var litt dårligere enn flere andre vinterdekk på snø\is-bremsing.

Personlig har jeg sett på Hankook w310i som skårer ganske greit, er rimelige, har C på både våt vei og rullemotstand samt sannsynligvis bedre snø\isegenskaper enn pirelli. Løsninga da havner nok med tpms på ca 17.000,- om jeg bestiller fra www.byttdekk.no

Noe jeg imidlertid er interessert i er det tidligere snakket om at tesla i Tr.H driver utprøving med 18"-felger da det åpner et hav av nye dekkmuligheter, bl.a mindre dimesjon ift kjøreegenskaper og økt rekkevidde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

eclipse

Sitat fra: peskareta på onsdag 14. august 2013, klokken 10:40
Jeg er mildt sagt forvirret hva dekkvalg angår :-)

Er det en interesse for en tråd/stickie der alle som har BESTEMT SEG for felg/hjul/sommer/vinter/vente/ kan legge ut hva som faktisk ble bestilt via Tesla før levering? Og hvorfor...

Dette er interessant pga
-pris totalpakke
-enkelhet/ikke mtp sensorer
-sikkerhet i bra dekkvalg

Som en paralell i sykkelverden: Du får som regel levert med drittdekk på sykkelen - de dekka produsenten fikk best pris på. Er det slik også med TMS?  Jeg fikk en lang forelesning da jeg var innom servicesenteret i Trd om at Tesla hadde grundig sjekket ut hvilket dekk som passer best - stemmer dette da? Hvordan henger det sammen med at samme mann frarådet Nokian Hakka piggfritt?

Ønsker selv å få bilen levert med Hakka7

Jeg bestilte med Hakka 7 til 23.400,-

Dette gjør jeg fordi vinteren her vest er full av nullføre der usaltede veier veldig ofte er dekket av is med vann over og min erfaring med piggfritt på dette føret er dårlig. At TSM er en tung bakhjulsdrevet bil teller også i mitt valg.

Jeg valgte denne pakken levert med bilen fordi jeg ser det er vanskelig å tjene penger på å ordne dette selv, det er klart du kan få kjøpt billige "kina" felger og Hakka 7 til en lavere pris, men når du legger til TPMS sensorene til 3000,- så er det marginale summer å tjene.

Forøvrig er det bare å si at det aldri vil bli enighet om dette på forumet, ditt valg kommer an på føret der du bor/kjøre. Jeg hadde sikkert valgt R2 om jeg bodde på Lillehammer eller et annet sted på indre Østlandet eller der vintrene er stort sett kalde.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cowboystrekk

Ja, bor man i innlandet, fjellig eller langt nord så er nok R2 en no-brainer, men bor du i Stavanger, Bergen eller mange av de andre kystnære strøkene med mer vått en glatt føre så vil jeg si pirellidekkene ofte kan være et bedre valg. Imidlertid tror jeg at jeg holder en knapp på Hankook sine og håper Tesla vil tilby dem.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lars-bgo

#1016
Etter noe "frem og tilbake" har jeg kommet til følgende:

Pirelli dealen er for god til å sin nei takk til... Men dekkene er ikke fullgode midtvinters... (2 av 12 mnd i Bergen..)

De kr. 8.000 jeg sparer i forhold til Nokian pakke bruker jeg til å dekke halve kostnaden på kr. 16.000 for ett sett Hakka 8 på enkel alu felg, disse tenker jeg å ha på bilen i januar-februar. (tenker å droppe sensorer)

Bor i Bergen og dette skulle gi meg optimale dekk året rundt til en fornuftig kostnad. (Å skifte dekk er god mosjon.. :) Det hører med i min vurdering at jeg har en SUV med piggdekk for fjellturer m.m.)
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

ofn

Sitat fra: taraquin på onsdag 14. august 2013, klokken 12:26
Ja, bor man i innlandet, fjellig eller langt nord så er nok R2 en no-brainer, men bor du i Stavanger, Bergen eller mange av de andre kystnære strøkene med mer vått en glatt føre så vil jeg si pirellidekkene ofte kan være et bedre valg. Imidlertid tror jeg at jeg holder en knapp på Hankook sine og håper Tesla vil tilby dem.

Ikke for oss som bor i Bergen og har 70+ dager med ski/isklatring spredt over hele landet. Pirelli dekkene er velegnet for våt vegbane, ikke snø og is. Første gang på 15 år jeg kjøper piggfrie vinterdekk, da blir det Nokian R2.

Men: Kjører man stort sett frem og tilbake til jobb om vinteren rundt Stavanger/Bergen så holder sikkert Pirelli dekkene greit.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

EvenSteven

Blir fortsatt ikke helt klok på dette med dekkvalg. Fant igjen en artikkel om Pirelli Sottozero som virker meget overbevisende. Kankkunen som tar ny is-rekord på piggfri ( friksjonsdekk ).
Dekkvalget er faktisk  -  Sottozero II. Les artikkelen her:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110215/bentley-och-kankkunen-slar-isrekord-igen

Vän av ordning minns nog att Juha Kankkunen varit aktuellt förut i detta sammanhang och det var i mars 2007 som han satte världsrekord med 321,6 km/h i en Bentley Continental GT. Lite försmädligt var det ändå för den brittiska biltillverkaren då rekordet, mätt i miles per hour (mph),
Kan man kontrollera ett rallymonster från Grupp B-tiden är det nog ingen utmaning att köra en Bentley Continental Supersports rakt fram. Men det kräver nog ett visst mod att hålla stumt mot golvet i över 300 km/h med friktionsdäck.


Den här gången använde Bentley istället den 600 hk starka Continental Supersports Convertible och satsade på friktionsdäck:

Pirelli SottoZero II i dimensionen 275/40R20.

Platsen var densamma, sjöisen utanför Uleåborg, med en 16,5 kilometer lång raksträcka.
"Efter fem kilometer passerade jag drömgränsen 200 mph," berättar Kankkunen. "Sen var det bara en fråga om att få till allting rätt under den kilometer där hastigheten mäts och hoppas att snön skulle hålla sig borta. Det finns inget som slår en Bentley vid dessa hastigheter, förhållanden må vara farliga men bilen svarar så bra på minsta justering att det ger dig självförtroendet att ta i ännu hårdare."
Tesla S P85+ sølv

Muffinman

Vurderer faktisk å kjøpe originalfelger med Pirelli og teste hvis bilen kommer før vinteren setter inn for fullt - har estimert levering september/oktober. Så får jeg testet litt, og om de viser seg å ikke være tilstrekkelige vrenger jeg dem bare av og bruker mellomlegget opp til Hakka R2 på 8400 og legger i skikkelige piggfrie dekk. Blir ikke så veldig mye dyrere, selv med mva. Og så har man jo et sett med Pirelli-dekk som fint kan tas i bruk igjen vår/høst når de nordiske dekkene eventuelt er utslitt. Jeg sliter gjerne ut et sett vinterdekk i året, ihvertfall drivhjulene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA