Zeekr 7GT lansert i Norge

Startet av Dag_Erik, tir 03. feb 2026, kl. 12:43

« forrige - neste »

Dag_Erik

Jeg må si at jeg syns dette virker som en utrolig spennende bil.
En Taycan Cross Turismo på budsjett.

En utrolig aggressivt priset innstegsmodell, til 399k. Uten vinterhjul og hengerfeste, men likevel.
Prisspranget opp til AWD og stort batteri er kanskje litt vel stort (599k), men fortsatt bra.

Ønsker meg litt sprekere farger bare, veldig lite å velge i. Bilen skal på en liten runde nå i Norge,
og jeg har i alle fall tenkt til å ta en titt på den.

Noen flere som vurderer denne?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

saphran

Pen bil, fikk lyst på den utseendemessig, men med AWD og vinterdekk er den plutselig ikke spesielt billig lenger.  Kineserne har og en tendens til å prioritere passasjerplass fremfor bagasjeplass. Alt under 500 liter blir for smått for en såpass stor bil.

turfsurf

Ser bra ut i utgangspunktet, men den man vil ha er ikke billig, har høyt forbruk og for lav rekkevidde.    Skal man selge premium bil så må man ha premium ytelse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mikaelf

Sitat fra: turfsurf på tor 05. feb 2026, kl. 06:29Ser bra ut i utgangspunktet, men den man vil ha er ikke billig, har høyt forbruk og for lav rekkevidde.    Skal man selge premium bil så må man ha premium ytelse.

Veldig enig med deg. Jeg har fulgt utviklingen innen elbilteknologi hos kinesiske produsenter den siste tiden, og har lagt merke til at de særlig svikter på forbruk – noe jeg synes er ganske merkelig. For meg kompenseres ikke manglende effektivitet av ekstremt høy ladekapasitet, også med tanke på pris på hurtigladere. Bilen er kjempe flott, men 560km WLTP fra en ca. 100kWh batteri er skuffende.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

turfsurf

Ja, det med rekkevidde og forbruk er jo veldig individuelle behov. For min del begynner det å nærme seg, 80 mil WLTP ville jeg vært fornøyd med.

Kommer det biler med egenskaper som solid state batteriet fra donut labs vil jo forskjellen mellom sommer og vinter være mindre, da vil 80 mil WLTP absolutt være nok.

Og ja, forbruk (gjerne grunnet høy vekt) blir ofte ignorert. For meg handler det om ladefart på saktelading og hvor ofte man må lade i det daglige.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Boikott My Ass

Betyr rekkevidde alt? Enn viss det viser seg etter prøvekjøring at bilen er god å kjøre og har meget gode vinteregenskaper. Må da veie litt det også? Eller er det slik nå at folk kun bryr seg om rekkevidde («hvor stor tanken er») og gir blaffen i alt det andre?
Bmw 530i G30

Cirrisky

"To each their own" antar jeg. Selv har jeg bestilt awd versjonen av denne bilen.

Synes bilen ser flott ut, og mystic lilac var kjempefin. Så gikk for den. Prøvekjørte 001 i fjor, og gikk nesten for den, men ble ikke helt venn med designet.

At folk synes den er dyr for hva man får gjør meg litt spørrende. Nå er ikke jeg noe mega informert om alle aspekter av alle bilmerker, men for 600,000kr får man altså:

- AWD 650 hester, 700nm 0~100 på 3.3
- adaptiv luftfjæring med heving og senking
- 800V arkitektur med 480kW hurtiglading
- 10 års garanti (!)
- full av heftig teknologi (i mine øyne). Automatiske dører du kan kontrollere fra skjermen, dør som lukker seg når du trykker inn bremsen, stor (35 tommer) og veldig informativ HUD med AR, top down kart, radar rundt bilen etc, ansiktsgjenkjenning, kraftig hardware som gjør infotainment svært raskt, bra «autopilot» funksjoner etc etc, mye mer.
- varme i setene foran og bak, ventilerte massasjeseter foran
- ambient lys, panorama glasstak,
- små hendige funksjoner som å kunne legge ned setene fra bagasjerommet etc

Ingen biler blir vel perfekt, men etter å ha gjort research i over ett år, prøvekjørt mange biler, gjort utallige konfigurasjoner hos alle de forskjellige merkene så synes jeg den her traff flest punkter som var viktig for meg, og uten å koste sånn 800-900k.

Føler selv du får mer ytelse, tech og utstyr på denne enn en BMW, Polestar, og lignende biler som ofte havner på 800-900,000 med samme utstyr og ytelse.

Så kan man argumentere om rekkevidde og bagasjerom, men for min egen del holder 550km i massevis, spesielt med hurtiglading på det nivået. For bagasjerom sin del så bryr jeg meg heller ikke så mye om hvor mange banankasser man kan putte inn, er mer opptatt av lengre og tynnere gjenstander, og det ser ut til å gå greit.

Rosstopher

Sitat fra: Cirrisky på fre 06. feb 2026, kl. 14:33"To each their own" antar jeg. Selv har jeg bestilt awd versjonen av denne bilen.

Synes bilen ser flott ut, og mystic lilac var kjempefin. Så gikk for den. Prøvekjørte 001 i fjor, og gikk nesten for den, men ble ikke helt venn med designet.

At folk synes den er dyr for hva man får gjør meg litt spørrende. Nå er ikke jeg noe mega informert om alle aspekter av alle bilmerker, men for 600,000kr får man altså:

- 10 års garanti (!)
- full av heftig teknologi (i mine øyne). Automatiske dører du kan kontrollere fra skjermen, dør som lukker seg når du trykker inn bremsen, stor (35 tommer) og veldig informativ HUD med AR, top down kart, radar rundt bilen etc, ansiktsgjenkjenning, kraftig hardware som gjør infotainment svært raskt, bra «autopilot» funksjoner etc etc, mye mer.

Ingen biler blir vel perfekt, men etter å ha gjort research i over ett år, prøvekjørt mange biler, gjort utallige konfigurasjoner hos alle de forskjellige merkene så synes jeg den her traff flest punkter som var viktig for meg, og uten å koste sånn 800-900k.

Føler selv du får mer ytelse, tech og utstyr på denne enn en BMW, Polestar, og lignende biler som ofte havner på 800-900,000 med samme utstyr og ytelse.

Så kan man argumentere om rekkevidde og bagasjerom, men for min egen del holder 550km i massevis, spesielt med hurtiglading på det nivået. For bagasjerom sin del så bryr jeg meg heller ikke så mye om hvor mange banankasser man kan putte inn, er mer opptatt av lengre og tynnere gjenstander, og det ser ut til å gå greit.

Det høres ut som du har fått ordentlig godfølelsen av den bilen. Det er bra! Det er en kul bil med masse teknologi. Hvis man kun ser på tallene, som rekkevidde, akselerasjon og bagasjevolum får man mer av alt(?) i en Model 3 Performance til 65.000 mindre. Så kan det godt hende at det ekstra utstyret eller følelsen man får i Zeekr er verdt de ekstra kronene. For noen er det nok det, men det ser også ut som en del ikke er villige til å betale for det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Cirrisky

Sitat fra: Rosstopher på fre 06. feb 2026, kl. 14:55
Sitat fra: Cirrisky på fre 06. feb 2026, kl. 14:33"To each their own" antar jeg. Selv har jeg bestilt awd versjonen av denne bilen.

- 10 års garanti (!)

Det høres ut som du har fått ordentlig godfølelsen av den bilen. Det er bra! Det er en kul bil med masse teknologi. Hvis man kun ser på tallene, som rekkevidde, akselerasjon og bagasjevolum får man mer av alt(?) i en Model 3 Performance til 65.000 mindre. Så kan det godt hende at det ekstra utstyret eller følelsen man får i Zeekr er verdt de ekstra kronene. For noen er det nok det, men det ser også ut som en del ikke er villige til å betale for det.

Det skal sies at jeg er litt gadget freak da ;D. En skikkelig bra HUD er nesten obligatorisk for min del, så da faller jo tesla ifra med en gang. Pluss at jeg aldri helt har falt for eksternt eller internt design på Tesla.

Så slike ting som ventilerte massasjeseter, automatiske dører, custom ambient belysning, osv veir veldig mye for meg. Andre har jo selvfølgelig helt andre prioriteter, og det er jo forståelig :)

Øyvind.h

Har du fått estimert leveringstid?
Så den var utstilt på Ryen nylig, men fikk ikke dratt innom.

Det ser ut som mye bil for pengene, spesielt innstegsmodellen til 399.000.
Lekker og velutstyrt bil med det meste på plass.

Bagasjerommet så jeg først et annet litertall for (over 600), men ser de viser 456 nå så jeg må nesten se det live/måle. 456 er for lite for oss, men kommer an på hvordan de har målt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirrisky

Sitat fra: Øyvind.h på fre 06. feb 2026, kl. 17:41Har du fått estimert leveringstid?
Så den var utstilt på Ryen nylig, men fikk ikke dratt innom.

Det ser ut som mye bil for pengene, spesielt innstegsmodellen til 399.000.
Lekker og velutstyrt bil med det meste på plass.

Bagasjerommet så jeg først et annet litertall for (over 600), men ser de viser 456 nå så jeg må nesten se det live/måle. 456 er for lite for oss, men kommer an på hvordan de har målt.

De estimerer levering ca Juli. Enig i at bagasjerommet høres litt lite ut, men synes produsenter skulle startet å vise distanse fra vegg til vegg og sete til leppe istedenfor liter. For min egen del iaffal.
For meg er det viktigere om man får plass til ting i bredden og lengden enn i høyden.

Jeg fikk sett på demobilen når den var på Ryen, og jeg syntes bagasjerommet så romslig ut, men har kanskje ikke den største vertikale plassen.

Øyvind.h

Ja det er mange rare tall ute og går mtp litermål. Noen oppgir kunstig lave tall. Andre overdriver ekstremt. Noen måler etter europeisk standard, andre ikke. Noen tar med alle rom og kriker og kroker, andre ikke.

Derfor avskriver jeg ikke nødvendigvis 456 liter før jeg har målt selv.
Design og teknologi er det i hvert fall ingen ting i veien med.

480kW hurtiglading hadde jeg også satt pris på når jeg nettopp måtte ta en spontan 8 timers kjøretur langt opp på fjellet i skikkelig vintervær. Heldigvis bare et semi-årlig behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirrisky

Ja er mye kreative målemetoder. 7Xen som har så og si samme dimensjoner på bilen, men mer suv form har 540 liter oppgitt.

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på fre 06. feb 2026, kl. 11:37Betyr rekkevidde alt? Enn viss det viser seg etter prøvekjøring at bilen er god å kjøre og har meget gode vinteregenskaper. Må da veie litt det også? Eller er det slik nå at folk kun bryr seg om rekkevidde («hvor stor tanken er») og gir blaffen i alt det andre?
Ja takk begge deler. Rekkevidde er en av flere egenskaper, men en viktig en.

Poenget er at den konkurrerer med flere biler, og den faller gjennom på rekkevidde og forbruk for min del. Da skal den ha andre egenskaper som gjør at jeg får veldig lyst på den, og når den i tillegg er litt dyr så skal det noe til.

turfsurf

Sitat fra: Cirrisky på fre 06. feb 2026, kl. 15:00Det skal sies at jeg er litt gadget freak da ;D. En skikkelig bra HUD er nesten obligatorisk for min del, så da faller jo tesla ifra med en gang. Pluss at jeg aldri helt har falt for eksternt eller internt design på Tesla.

Så slike ting som ventilerte massasjeseter, automatiske dører, custom ambient belysning, osv veir veldig mye for meg. Andre har jo selvfølgelig helt andre prioriteter, og det er jo forståelig :)
Full forståelse for at noen faller for den, vi har jo forskjellige preferanser.

Liker mye tech jeg og, savner de automatiske dørene fra Model X som man får på denne.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA