Redusert rekkevide etter skifte av 12v batteri.

Startet av Adaniel, tor 08. jan 2026, kl. 17:15

« forrige - neste »

Adaniel

Jeg har en BMWi3 2016 modell.For noen uker siden fikk jeg en søndag ettermiddag melding om ladeproblemer. Neste morgen var bilen helt død og lot seg ikke rikke. Bilen ble hentet av Viking og kjørt til verksted.Der konstanterte de at 12v batteriet var dødt. Det ble skiftet, men etterpå så har rekkevidden på bilen blitt redusert med ca30%, og gjennomsnitt forbruket pr 100 km har økt hele tiden til det nå viser 25,8 kwh/100km.Bilen har vært inne igjen to ganger etterpå, men verkstedet sier at alt er orden da det ikke er feilmeldinger.Jeg har også fått høre at det tar litt tid for bilen å oppdatere alle innstillinger etter et 12v bytte, men at den bør være som før etter ca 1-2 uker. Når bilen er fulladet viser den en rekkevidde som før, men reel rekkevidde er redusert med 30%. Har noen opplevd det samme, og tips til hva jeg skal gjøre.

chargedup

Kan det ha noe med temperatur ute å gjøre? Biler med lite batteri har ekstremt mye kortere rekkevidde om vinteren. Altså det å varme opp en i3 vs en id3 krever ca like mye, men når batteriet er 22kWh vs 77kWh vil rekkevidden bli merkbart mye dårligere på en i3. Vinteren kom iaf på østlandet for ca en uke siden og den gang jeg hadde i3 var rekkevidden betydelig redusert med - grader ift + grader.

Parkerer man en i3 utendørs i -10°C og kjører halvtimesturer kan man fint komme opp i høyere forbrukstall enn de du nevner. På de kaldeste dagene var praktisk rekkevidde (på "langtur"i maks 80 km/t) for meg fort bare 80km i 2016 og tar man med litt over 10% degradering av batteri er man nede i 70km.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

TB

Kan det være estimert kapasitet på batteriet og dermed rekkevidden ikke er oppdatert?

Om batteriet estimert til eksempelvis 20% igjen, hvor mange kWh kreves for å lade opp batteriet til 100%?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

turfsurf

Er forbruket snitt over mange korte turer? Da er det kaldt vær og mange oppvarminger som forårsaker det. Er det på en lang tur så er det noe feil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Adaniel

Takk for svar. Bilen min har en rekkevidde på ca 130 km på sommeren, men den reduseres til 80-90 km pr lading om vinteren. Det hadde den også fram til 12v batteriet gikk i stykker. Nå er rekkevidden ca60km.Da jeg hentet bilen etter verkstedoppholdet viste gjennomsnittlig forbruk 22,8 kwh/100km, idag viser det 26kwh.Det har steget for hver dag.Jeg har sjekket øyeblikk forbruket også, og det varierer fra 10-90 kwh på flat mark.Det kan virke som om det øker betydelig i svinger. Jeg har ingen forklaring, men en bilkyndig jeg snakket med spurte om jeg hadde skiftet bremseskiver/ klosser. Det blei gjort samtidig som batteriet blei skiftet. Han mente at når en skifter bremsedeler, så kan bremsene bli liggende litt på, hvis det ikke gjøres riktig, med økt forbruk som resultat.Jeg har spurt verkstedet men de benekter at dette er mulig.Er det noen som vet noe om dette?

Orbit

Dersom bremseklossene ligger på, vil du kjenne at skivene blir varme (lunkne) ved kjøring. Prøv å kjøre en tur uten bremsing (kun regenerering), da skal skivene være like iskalde som før turen så lenge bremsene er i orden.

Du kan også sjekke hvilken batterikapasitet bilen tror den har i servicemenyen. Dersom du har første generasjon batteri, bør det være i området 17 kWh.

https://elbilforum.no/index.php?topic=42236.0

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Det er betydelig kaldere på østlandet nå, enn det har vært på veldig lang tid. Batteriet blir langt kaldere og luftmotstanden øker i kulda. 

Da øker forbruket godt, og det merkes ekstra godt på kortrekkevidde-elbiler, fordi en langt større prosent brukes til å lage varme.

Og når batteriet er kaldt, vil og %-messig mer brukes på de første km før batteriet oppnår varme. Da er det fort nær tomt før det kommer opp i grei arbeidstemperatur, og forbruket egentlig kommer langt nærmere det den har på en varmere dag.

Men da er batteriet på en slik bil nært tomt allerede, så det gjør at snittet forblir skyhøyt, og ikke rekker normalisere seg på slutten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Adaniel på lør 10. jan 2026, kl. 19:46Jeg har sjekket øyeblikk forbruket også, og det varierer fra 10-90 kwh på flat mark.Det kan virke som om det øker betydelig i svinger.
At forbruket øker i svinger kommer av at å kjøre med jevn fart i sving er det samme som å aksellerere (man bruker krefter på å endre retningen til bilen).

Ellers enig med RJK, det økte forbruket kommer nok av at det er uvanlig kaldt om dagen. Varmepumpen på i3 er ikke effektiv i slike temperaturer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Opplever også kortere rekkevidde nå på vinteren, og ca.80-90 km antatt fullt oppladet uten forhåndsklimatisering på vår 2014 modell gått 161.140 km. Sjekket snittforbruket i dag og det lå på 17,7 kwh/100 km som jeg anser for normalt når det er så kaldt som nå(-2 til -6). Kun 60 km høres veldig kort ut, så jeg ville nok kanskje fått utført en diagnose på batteriet hos et uavhengig verksted hvis ikke det bedrer seg innen rimelig tid?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Adaniel

En oppdatering av situasjonen. Etter noen ukers kjøring, er det ingen merkbar endring av rekkevidde, men jeg har registrert en økning i forbruket. Da jeg hentet bilen etter å ha skiftet batteri, viste gjennomsnittforbruket 23,1 kwh/100 km. Nå ligger det på ca. 26 kwh/ 100 km.Det endrer seg ikke om det er plussggrader eller - 10 grader. Endring av rekkevidde mellom sommer og vinter er også noe jeg har merket. Sommer rekkeviddde har vært ca 130km, vinterekkevidde 80-90km, avhengig av temperatur. Det anser jeg som normalt.Jeg skjønner fortsatt ikke hva som forårsaker dette økte forbruket,og redusert rekkevidde til ca 60 km.Skal ha ny kontakt med verkstedet i februar.

arthur

Nå er jeg ingen ingeniør, langt derifra, men har vondt for å forstå hvordan utskiftning av et 12-volt batteri skal påvirke forbruk på fremdrift batteriet? Noen som kan komme med mulige forslag?

Klykken

Kanskje 12V byttet køddet med hovedbatteriets BMS?

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Ta en sjekk av bremsene også da en kollega opplevde plutselig forhøyet forbruk og fant ut at bilen hang på bremsene! Felgene var glovarme, og forbruket på nesten 30 kWh/100 km!
Han mente at saltinga var medskyldig, og det kan tilfeldigvis ha skjedd for deg også i dette tidsrommet akkurat ved batteriskifte?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA