Boikotte USA/Tesla?

Startet av What-a-watt, tor 08. jan 2026, kl. 10:03

« forrige - neste »

filtvet

Slik går det når Norge går i senga med et idot(land). Hva er neste mål. Sikkert Svalbard. Og hva skal Norge gjøre. Ingenting. Vi har gitt bort alt.

arthur

Orbit

Sitat fra: edyrli på tor 22. jan 2026, kl. 12:37Jeg blir også stadig overrasket over hvor godt Tesla selger. Jeg tror det i stor grad bunner i at normenn i snitt er veldig lite interessert i bil og ser på bil som noe de bare trenger. Da trumfer pris og "mest mulig for pengene" alt annet. Vi er vel alle nokså enige om at Model Y er en bra totalpakke til prisen dersom vi ser helt bort fra det politiske.
Personlig tror jeg at Tesla i Norge tjener på å lenge ha vært en stor del av markedet. Mange (?) som kjøper ny Tesla i dag, har kjøpt det samme tidligere og velger bilmerke ut fra egne erfaringer med bilen/merket. I andre land, hvor de som kjøper Tesla ofte er førstegangskjøpere av merket, gjør de seg litt mer refleksjoner om de er komfortable - både rent bilteknisk men også politisk. Det er en barriere å få kjøpere til å bryte trofasthet mot gamle merker, selv om en har et godt produkt. I andre markeder er overgangen til et nytt bilmerke (Tesla) også ofte sammenfallende med overgang til elbil, dvs enda mer usikkerhet.

Kort sagt så er ryggmargrefleksen til "vi trenger en ny bil" her i Norge å kjøpe en Tesla, men det andre steder er noe en grunner litt dypere på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

terje3105

Sitat fra: edyrli på tor 22. jan 2026, kl. 12:37Jeg blir også stadig overrasket over hvor godt Tesla selger. Jeg tror det i stor grad bunner i at normenn i snitt er veldig lite interessert i bil og ser på bil som noe de bare trenger. Da trumfer pris og "mest mulig for pengene" alt annet. Vi er vel alle nokså enige om at Model Y er en bra totalpakke til prisen dersom vi ser helt bort fra det politiske.

Er folk som kjøper Tesla ikke interessert i bil?!
Jeg plasserer de som kjøper Toyota og Nissan i den kategorien. Jeg hadde Leaf, men kun pga at det var ekstremt lønnsomt å kjøpe verdens kjedeligste bil akkurat da.
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Motorwatt

Tja, leste at ca 0,2% av alle Tesla-eiere i Norge er aktive på Tesla-delen av dette forumet.

turfsurf

Sitat fra: terje3105 på fre 23. jan 2026, kl. 20:57Er folk som kjøper Tesla ikke interessert i bil?!
Jeg plasserer de som kjøper Toyota og Nissan i den kategorien.
De første årene var det nok bilinteresserte og elbil entusiaster som kjøpte Tesla. Nå er det annerledes, Tesla er etablert i Norge som "elbilmerket" samt ekstremt konkurransedyktig priset.

Toyota kjøpes først og fremst av de som alltid har kjøpt Toyota, og av de som vektlegger brandingen Toyota har skapt som pålitelig og trygt. Selv har jeg ikke hatt en eneste driftsstans med elbil på rundt 600.000km selv om det ikke er Toyota. Leaf ble vel kjøpt litt av samme grunnen som Tesla, etablert som den rimelige elbilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på fre 23. jan 2026, kl. 21:21Tja, leste at ca 0,2% av alle Tesla-eiere i Norge er aktive på Tesla-delen av dette forumet.

Tror nok ikke det er noen indikasjon. De aller fleste eiere av tradisjonelle entusiast-merker (Ferrari, Porsche, Alfa Romeo, BMW, Land Rover etc) er nok heller ikke på bil-forum.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

spring

SitatOnce they run out of other people's money, then you see the true market.

SitatWhere I live in the Midwest, the people have been fighting new data centers coming in. Being low and middle class, people can't afford higher electric bills and other problems with our water and environment they cause. A data center was blocked in St Charles MO.

Den gode nyheten er at boikottingen har skjedd for lenge siden:
Tesla og resten av AI-sirkuset holder nå på å kollapse helt.

Tilliten er brutt: Rettere sagt, tilliten til Tesla eksisterte aldri.

ksb

Personlig tror jeg at Tesla i Norge tjener på å lenge ha vært en stor del av markedet. Mange (?) som kjøper ny Tesla i dag, har kjøpt det samme tidligere og velger bilmerke ut fra egne erfaringer med bilen/merket. I andre land, hvor de som kjøper Tesla ofte er førstegangskjøpere av merket, gjør de seg litt mer refleksjoner om de er komfortable - både rent bilteknisk men også politisk. Det er en barriere å få kjøpere til å bryte trofasthet mot gamle merker, selv om en har et godt produkt. I andre markeder er overgangen til et nytt bilmerke (Tesla) også ofte sammenfallende med overgang til elbil, dvs enda mer usikkerhet.

Kort sagt så er ryggmargrefleksen til "vi trenger en ny bil" her i Norge å kjøpe en Tesla, men det andre steder er noe en grunner litt dypere på.
[/quote]

Tror du er inne på noe vesentlig her. Tesla har blitt "to big to fail" i Norge. Det blir som at VW/Tyskland skulle gjort veldig mye galt i 1970 for at vi skulle sluttet å kjøpe bobler. Eller det samme med Volvo/Sverige før vi skulle sluttet å kjøpe Volvo 240 i 1980. Forenklet sagt så kan man se for seg at folk bytter ut Colgate-tannkrem med Solidox og føler seg moralsk høyverdige, men de tenker simpelthen ikke på Teslaen sin på samme måten. Det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha forsøkt å hinte til noen Tesla-eiere jeg kjenner.

ToWalkOrDrive

Jeg tror ikke folk flest kjøper Tesla fordi Tesla har så godt rykte, eller så snille eiere, og heller ikke fordi folk er så vant med å kjøpe Tesla. Tesla er jo fortsatt et ganske nytt merke (ca 10 år i Norge) med relativt få forhandlere.

Jeg tror det mer handler om Pris og Produkt, hvor 0% rente på 4WD at Tesla Model Y, til 536.000 inkl hengerfeste. Jeg må innrømme at jeg ALDRI trodde Tesla ville kunne absorbere økningen på 50.000 i mva...for å si det litt unøyaktig (blir jo lavere mva ved billigere bil). Men det har de altså gjort.

Skoda har for øvrig en Kampanje hvor du får Billige 5,8% rente... så bare rentene på Skoda koster over 68.000 ekstra etter skattefradrag på 3 år enn på Tesla. Og så koster bilen mer i tillegg. Men får og med hengerfeste på Skoda i kampanjeperioden, som og er med i Tesla prisen på AWD.

Poenget er at jeg tror folk gladelig vil velge noe annet enn Tesla, om det ikke koster dem noe, men særlig i disse dyrtid-tider, hvor huslån er dritdyrt, så teller hver krone for mange. Og da får prinsipper være prinsipper. Du vil ikke si at barna ikke får være med på aktiviteter fordi du heller vil protestere mot Musk.

https://www.skoda-auto.no/_doc/b03c391b-d33d-4a30-a770-9a93fa78f6e2
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA