Boikotte USA/Tesla?

Startet av What-a-watt, tor 08. jan 2026, kl. 10:03

« forrige - neste »

Elektrisitetsbil

Folk fra Norge som vil ha Tesla, de kjøper nok Tesla nærmest uansett hva Musk og Trump måtte finne på. -og Tesla Norge er smarte nok til vite hva som skal til for å lokke folk fra Norge til å kjøpe seg en Tesla, nemlig nedsatte priser og subsidierte renter. Folk ser på lommeboka si og hva de får, ikke dritten som skjer der teslaen kommer fra. Selv en seiers-hilsen i beste nazi-stil og DOGE var ikke nok til å dempe salget herpå berget.

Motorwatt

I Norge er bilkjøp først og fremst et økonomisk valg. Når pris, og renter er riktig, velger folk biler uavhengig av støy rundt personer og politikk. Lommeboka veier tyngst. Vettet minst! Nå får vi doblet toll, og trusler mot vår nærmeste nabo. Men billige Teslaer jubler vi for.

arthur

Sitat fra: Motorwatt på ons 21. jan 2026, kl. 15:18Men billige Teslaer jubler vi for.

Det finnes, heldigvis, fortsatt en del personer som har beholdt litt av vettet! Nei, de hverken kjører, eller kjøper, en Tesla i dag, men i forhold til alle andre land (?) så er andelen med vettet i behold i Norge nokså lavt, dessverre!

Rosstopher

Folk kjøper Tesla uten å bry seg om hva CEO sier, og folk kjøper VW uten å bry seg om menneskerettighetsbruddene i Qatar, som eier mer av VW enn Musk gjør av Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Motorwatt

Sitat fra: Rosstopher på ons 21. jan 2026, kl. 18:27Folk kjøper Tesla uten å bry seg om hva CEO sier, og folk kjøper VW uten å bry seg om menneskerettighetsbruddene i Qatar, som eier mer av VW enn Musk gjør av Tesla.
I prosent, men ikke i verdi:

VW Qatar 17% (markedsverdi ca. 7 milliarder USD)
EM Tesla 13% (markedsverdi ca. 190 milliarder USD)

Øyvind.h

Og da hopper en passende nok over konsekvensene av forrige gigantiske lønnspakke, kommende pakke, samt rollen som CEO og merkevare for selskapet.
Rart hva noen faktaforglemmelser og litt whatsboutism kan føre til
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på ons 21. jan 2026, kl. 20:01Og da hopper en passende nok over konsekvensene av forrige gigantiske lønnspakke, kommende pakke, samt rollen som CEO og merkevare for selskapet.
Rart hvordan noen faktaforglemmelser og litt whatsboutism kan føre til.

Hvis alt slår til skal han visstnok få en total på ca. 25%

RJK

Sitat fra: Motorwatt på ons 21. jan 2026, kl. 20:08
Sitat fra: Øyvind.h på ons 21. jan 2026, kl. 20:01Og da hopper en passende nok over konsekvensene av forrige gigantiske lønnspakke, kommende pakke, samt rollen som CEO og merkevare for selskapet.
Rart hvordan noen faktaforglemmelser og litt whatsboutism kan føre til.

Hvis alt slår til skal han visstnok få en total på ca. 25%
Nå ble vel EM sin første pakke stoppet av retten i USA, i samme Stat som hovedkontoret lå i.

Det var jo grunnen til at de flyttet hovedkontoret (juridisk ihvertfall) til ny stat, slik at nå er det tvilsomt at den pakken blir stoppet på samme måten!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: RJK på ons 21. jan 2026, kl. 21:23Nå ble vel EM sin første pakke stoppet av retten i USA, i samme Stat som hovedkontoret lå i.

Det var jo grunnen til at de flyttet hovedkontoret (juridisk ihvertfall) til ny stat, slik at nå er det tvilsomt at den pakken blir stoppet på samme måten!
3/4 av Fortune 500 firmaene er registrert i Delaware. Som du sier er dette bare juridisk, og det betyr ikke at hovedkontorene ligger der. Før Tesla flyttet til Austin (både juridisk og geografisk) i Texas var hovedkontoret i Palo Alto (Silicon Valley), California.

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på ons 21. jan 2026, kl. 21:26https://eu.delawareonline.com/story/news/2025/12/19/elon-musk-regains-50-billion-tesla-pay-package-after-delaware-court-ruling/87849828007/
OK, den hadde jeg ikke fått med meg!

Takk for linken!

Trodde den siste pakken også var slik den ble, fordi han skulle få kompensasjonen han IKKE fikk pga Delaware sin forkastelse av planen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på ons 21. jan 2026, kl. 15:18I Norge er bilkjøp først og fremst et økonomisk valg. Når pris, og renter er riktig, velger folk biler uavhengig av støy rundt personer og politikk. Lommeboka veier tyngst. Vettet minst! Nå får vi doblet toll, og trusler mot vår nærmeste nabo. Men billige Teslaer jubler vi for.

Var bra den doble tollen har blitt reversert, men stoler ikke ett sekund på den mannen. Er jo ren ondskap mye av det Trump Project 2025 har gjort, som å stoppe på dagen USAid, uten å prøve å få andre til å føre det videre, pluss Gaza som han har finansiert, og måten han har skremt livet av noen grønlendere.

Prisforskjellen for å gå for Tesla igjen har økt en del for min del. Skal nok ikke ha ny bil på en stund, men Volvo EX60 ser jo og bra ut, sammen med iX3 og GLC. og så kommer Kia EV5. Et fint bilår.
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Jeg blir også stadig overrasket over hvor godt Tesla selger. Jeg tror det i stor grad bunner i at normenn i snitt er veldig lite interessert i bil og ser på bil som noe de bare trenger. Da trumfer pris og "mest mulig for pengene" alt annet. Vi er vel alle nokså enige om at Model Y er en bra totalpakke til prisen dersom vi ser helt bort fra det politiske.

Rosstopher

Rart hva noen faktaforglemmelser og litt whatsboutism kan føre til

Jeg skrev bare at folk ikke bryr seg om hva CEO i Tesla gjør akkurat som de ikke bryr seg om eierskapet i andre firmaer. Kan ikke se at jeg har fornektet noen fakta eller brukt noen whataboutism, men hvis jeg tråkket på noen tær kan du gjerne gå videre uten å ta hensyn til mitt innspill.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på tor 22. jan 2026, kl. 12:37Jeg blir også stadig overrasket over hvor godt Tesla selger. Jeg tror det i stor grad bunner i at normenn i snitt er veldig lite interessert i bil og ser på bil som noe de bare trenger. Da trumfer pris og "mest mulig for pengene" alt annet. Vi er vel alle nokså enige om at Model Y er en bra totalpakke til prisen dersom vi ser helt bort fra det politiske.

Er nok mange som må tenke fornuft når de kjøper bil ettersom folks rentekostnader på huslån har gått opp 150% på noen år. I tillegg har det jo vært ulemper med de fleste elbiler. Nå kommer det jo mange gode elbiler på markedet, så da vil nok Tesla slite mer, særlig pga politikk, men og at politiske valg ikke blir så verst.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA