Alternativer til Model Y LR Premium

Startet av turfsurf, fre 07. nov 2025, kl. 14:07

« forrige - neste »

turfsurf

Hvilke alternativer finnes? Med alternativer mener jeg:

- 60 mil pluss rekkevidde
- Ca samme størrelse eller større
- Sitter litt høyt ihvertfall (SUV, Crossover, høy STV)
- Kan leveres snarlig (evt med MVA rabatt)
- AWD
- Ikke noe særlig over 600k
- Elektriske seter med minne
- Hengerfeste
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

id4, id5, skoda enyaq, xpeng g6, byd sealion 7, ford capri, de fleste her er rett under 600km wltp men biler som xpeng g6 lader dobbelt så fort enn model y.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Svk

Noen lader en del tregere.andre på lista her har veldig lav nyttelast....

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på fre 07. nov 2025, kl. 15:27Noen lader en del tregere.andre på lista her har veldig lav nyttelast....

Vet men nyttelast var ikke et av krava  ;D  Ja finnes mange model y konkurenter men vanskelig å si noen slår model y på alt, hadde jeg ikke hatt tesla idag så ville nok model y blitt neste bilen.
Selvsagt hadde jeg hatt 800k å bruke på bil så hadde nok heller blitt ix3 eller nye glc.

Men komboen av god plass, grei pris, god rekkevidde, awd, grei ladefart, god nyttelast, lave service kostnader så er det ingen som slår model y.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Svk

Alle byd har 320 i nyttelast,unntatt Tang

vinterdekk

Ford har hentet inn Capri AWD og andre modeller for levering før nyttår.

https://www.ford.no/handle/buy-online/inventory/pv

Kampanje: 50K rabatt eller 0,94% kampanjerente i tre år.

https://www.ford.no/biler/nye-helelektriske-capri/kampanjer/privat
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rosstopher

Hvis du er vant til Tesla og legge til stabil og velfungerende app, infotainment og oppdateringer så blir listen noe kortere. Jeg er også interessert i hvilke biler som passer hvis man inkluderer de kravene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

vinterdekk

Sitat fra: Rosstopher på fre 07. nov 2025, kl. 18:22Hvis du er vant til Tesla og legge til stabil og velfungerende app, infotainment og oppdateringer så blir listen noe kortere. Jeg er også interessert i hvilke biler som passer hvis man inkluderer de kravene.
Hvordan ligger Xpeng an på den fronten?
Er jo klart at listen blir kort når man ønsker de tingene Tesla er gode på.

Øyvind.h

Kjenner mange som har byttet fra Tesla til andre merker, og alle er veldig fornøyd. Ingen har gått tilbake.
En kamerat kjøpte Xpeng G9 nå og den har mye råere infotainment enn Tesla, men den er litt dyrere. Nærmer seg vel 700k med vinterhjul, men da har den haugevis av utstyr og bilen er ekstremt komfortabel. Lader lynraskt.
Eneste som trekker ned er rammeløse dører, og den mangler dessverre head-up. Ellers ganske gjennomført med mange kule funksjoner.

Men klart, lager man en spesialtilpasset kravliste til det Tesla leverer på, og ser bort i fra alt Tesla ikke får til, blir det jo enkelt å luke ut alt annet. Jeg var jo også der for 5-6 år siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Vanskelig å velge annet enn Tesla om kravene ligger der Tesla leverer. Men det finnes noen Kina merker som teknisk kan konkurrere. Xpeng G6/G9 MG IM6,Smart #5..Ellers har du Polestar 4 og Zeekr 7X..men da litt opp i pris. Jeg eier ingen av disse og kan ikke dele erfaringer dessverre. Jeg har derimot prøvekjørt 2 av de jeg nevner..Xpeng G6 og Smart #5. Fikk ikke noe dårlig inntrykk av noen av dem,men du må nesten prøve og føle selv. Den beste Smart #5 modellen har de ikke tatt inn til Norge..Summit Edition..Hadde gått for den på dagen om den var tilgje gelig..Brabus versjonen likte jeg ikke..ikke Plus heller..Rart hvordan små detaljer kan bety noe..

Rosstopher

Jeg skjønner ikke motstanden... App og infotainment er jo helt elementære ting som man bruker mye. Selvfølgelig må det fungere. Det er liksom minstekravet til en ny bil IMO. Krefter, rekkevidde, ladefart, utseende, etc. kommer lengre ned på lista. Det viktigste er at bilen fungerer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

daktari

Det er rett og slett tegn på  manglende innsikt hvis man tror Tesla er "ledende" på infotainment nå. Bare unnskyldninger for å kjøpe det man egentlig har lyst på.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på fre 07. nov 2025, kl. 22:21Det er rett og slett tegn på  manglende innsikt hvis man tror Tesla er "ledende" på infotainment nå. Bare unnskyldninger for å kjøpe det man egentlig har lyst på.

Det er mange avanserte systemer der ute ja. Xpeng sin xcombo jo f.eks en nyvinning ingen andre har. Her kan man faktisk lage rutiner basert på hendelser. F.eks : når sikkerhetsbelte festes på sjåfør siden så skru av fartsvarsel. Eller når det er personer i bilen ikke lås bilen. Osv..Man inviterer altså eieren til å lage sine egne rutiner basert på visse parametere. Ser flere jobber litt i samme spor. F.eks Xiaomi. Og AI LLM integreres i bilene slik at man kan samtale med bilen litt mer slik man snakker med passasjerer. Tesla burde jo kikke litt rundt og plukke opp ett og annet de også. Sitter med følelsen av at Tesla plutselig er litt bakpå. Utviklingen går voldsomt fort fremover..nesten skremmende fort. Og mange konkurrenter deler på utviklingen av infotainment og plattformer. Så Tesla har beinhard konkurranse i vente fremover.

vinterdekk

Sitat fra: Rosstopher på fre 07. nov 2025, kl. 22:02Jeg skjønner ikke motstanden... App og infotainment er jo helt elementære ting som man bruker mye. Selvfølgelig må det fungere. Det er liksom minstekravet til en ny bil IMO. Krefter, rekkevidde, ladefart, utseende, etc. kommer lengre ned på lista. Det viktigste er at bilen fungerer.
Viktig egenskaper med bil ja. Men jeg opplever ikke at det er stor motstand mot Tesla. Trådstarter spurte om alternativer og vedkommende fikk noen svar på spørsmålet.

Svk

Er vel stort sett kineserene som har alternativer. Liker man ikke kina,så er det lite å velge i

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA