Alternativer til Model Y LR Premium

Startet av turfsurf, fre 07. nov 2025, kl. 14:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 09:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 08. nov 2025, kl. 02:50
Sitat fra: Øyvind.h på fre 07. nov 2025, kl. 20:34Kjenner mange som har byttet fra Tesla til andre merker, og alle er veldig fornøyd. Ingen har gått tilbake.
En kamerat kjøpte Xpeng G9 nå og den har mye råere infotainment enn Tesla, men den er litt dyrere. Nærmer seg vel 700k med vinterhjul, men da har den haugevis av utstyr og bilen er ekstremt komfortabel. Lader lynraskt.
Eneste som trekker ned er rammeløse dører, og den mangler dessverre head-up. Ellers ganske gjennomført med mange kule funksjoner.

Men klart, lager man en spesialtilpasset kravliste til det Tesla leverer på, og ser bort i fra alt Tesla ikke får til, blir det jo enkelt å luke ut alt annet. Jeg var jo også der for 5-6 år siden.

Ja, G9 koster nå 670.000 uten vinterdekk. Da får du masse utstyr, som du skriver, som nappaskinn med massasjestol, Dynaudio og hengerfeste +++ og en som har gjort det bra i tester.
Ja, har prøvekjørt G9, men den feiler totalt på rekkevidde. Jeg gidder ikke å bytte til nok en 50 (54) mils bil. Det må da være lov å forvente litt forbedringer. G9 har heller ikke matrix eller adaptive lys, noe som og er ett lite minus.

Ellers var 69 en veldig komfortabel og god bil å kjøre.

Ja, og G6 gikk jo ned på rekkevidde da de endret batteritype. Hvis 650 km er det en ønsker er gjerne nye iX3 eller nye Mercedes mest nærliggende, men da ryker sikkert prisen litt opp.

Alternativt må en se på eldre biler, som egentlig er dyre biler, og som har tatt det verste verdifallet i prosent kanskje.
Tesla Model Y                         2021-

Svk


RJK

Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 09:17Vi kjører 50-60 tusen mil i året
Liten skrive/tanke-leif der antar jeg. 😁

Med såpass kjøring er jo bilen brukt opp allerede første året.

Dessuten, hva får du gjort annet enn å kjøre, når det er så langt. Er knapt tid til toapauser da...!
Her er det forutsatt noe mer normal fart enn AI-beregningen gjorde, og da blir timene fort doblet...

AI hjalp meg litt med beregningen (siden jeg var lat), og skriver:

Dersom man kjører 8 timer om dagen: Du ville måtte kjøre 500 000 km på 365 dager, med et gjennomsnitt på ca. 1370 km per dag. Med 8 timers kjøretid per dag vil den nødvendige gjennomsnittsfarten være ca. 171,2 km/t.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

#33
Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 09:17Listen min er ikke spesialtilpasset Tesla, for en tullete påstand. Jeg har hatt andre elbiler enn Tesla siden 2015, så slutt med sprøytet.
Det var ikke ment til listen du startet denne tråden med. Beklager om jeg fikk det til å fremstå slik.
Det var en kommentar knyttet til posten om at listen måtte få noen flere punkter som Tesla leverer bra på.

Følger for øver de siste postene her som trekker frem bruktbiler som alternativ. Så nylig ene testen til Kris Rifa av A6 E-tron. Han har testet veldig mange biler, og mente at A6 E-tron var den aller beste bilen på langtur. På tross av karosseriform er det ikke sikkert høyde fra asfalt opp til overkant sete er mye lavere enn SUV. For ID7 og ID4 skiller det visstnok bare 2cm.
Det jeg har savnet i Audi tidligere av automatisk start ved trykk på bremsepedal, noe som er litt rart ettersom VW har det.
Prismessig blir det eventuelt hard pruting på en nesten ny bil, men det er ikke usannsynlig med flommen av bruktbiler nå.

Nå som alle løper til butikken for å spare penger på mva, må nødvendigvis konsekvensen bli et stort overskudd av bruktbiler og dermed mulighet for å gjøre skikkelig gode kjøp på relativt nye biler.

Jeg håper mange av de som hastebestiller nå allerede har solgt bilene de skal erstatte, så ikke de ender med større ekstra tap på bruktbilen enn de sparer på ny bil. Tror mange i praksis taper mer enn de tjener i dette rushet fordi panikk-handler og må akseptere lave bud i bruktmarkedet når nybilen kommer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på lør 08. nov 2025, kl. 12:33
Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 09:17Vi kjører 50-60 tusen mil i året
Liten skrive/tanke-leif der antar jeg.


Jau, åpenbart. Kunne bodd i bilen da
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lør 08. nov 2025, kl. 13:44
Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 09:17Listen min er ikke spesialtilpasset Tesla, for en tullete påstand. Jeg har hatt andre elbiler enn Tesla siden 2015, så slutt med sprøytet.
Det var ikke ment til listen du startet denne tråden med. Beklager om jeg fikk det til å fremstå slik.
Det var en kommentar knyttet til posten om at listen måtte få noen flere punkter som Tesla leverer bra på.

Ok, takk, da misforstod jeg.

Interessant med brukt A6, hadde ikke slått meg at den har kommet såpass ned i pris. Ikke imponert over interiørkvalitet på den heller (tror nesten ikke det jeg skriver), men det er til å leve med. Ellers er det en flott og praktisk bil. Har jo hatt mange Audier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lør 08. nov 2025, kl. 10:03Skoda Enyaq Coupe er den peneste MEB bilen i bunken.  :+1:
Uenig, synes Cupra Tavascan går utenpå de andre MEB-bilene.

Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 16:13
Sitat fra: RJK på lør 08. nov 2025, kl. 12:33
Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 09:17Vi kjører 50-60 tusen mil i året
Liten skrive/tanke-leif der antar jeg.


Jau, åpenbart. Kunne bodd i bilen da
Måtte... 😁
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#37
Model Y er det klart beste nybilkjøpet i Norge, som er grunnen til at alt fra SV'ere til bilentusiaster holder seg for nesen og handler. Den bra på mye og ikke dårlig på noe.

Personlig ville jeg imidlertid ikke kjøpt den, fordi bil for meg er både følelser og identitet. Som kanskje også er bakgrunnen for tråden? Ellers er jo nesten Model Y en no-brainer..

ID.7 er etter min mening det beste alternativet. Selv om den på papiret har et knepp mindre rekkevidde. Den føles ikke veldig lav når man sitter i den, selv om den er litt lang.. Uten å egentlig by på mer plass enn Model Y. Men man sitter godt, ACC tilbyr utmerket komfort og det er også en bil uten virkelige svakheter. Bortsett fra at den er litt kjedelig. Og mangler litt bakkeklaring. En Alltrack variant ville løst dette og også gitt bilen et mer sporty image.. Den er litt «firmabil» synes jeg. Passat..

Ift. ID.7 er en lett brukt A6 et mer spennende alternativ, hvis man kan legge på en 50-lapp eller to. Den vil jo også ha høyere bruktverdi.. Og ser man først på bruktbiler, hva med en Fisker Ocean med 700km rekkevidde til under 300.000? ;D Alternativt BMW iX50?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Treffer spikeren på hodet her elektro. ID.7 er på papiret ett bra alternativ, men jeg sliter med å trives når jeg sitter i bilen. Er noe med ID bilene sitt interiør jeg ikke orker. Ikke noe objektivt altså, bare personlig preferanse. Henger nok sammen med at jeg ha hatt mange VW opp gjennom årene, og de har alltid vært gode på interiør, helt til ID.x kom.

Fisker Ocean er jo ett spenstig innspill fra sidelinjen, men er litt for lite glad i risiko...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: RJK på lør 08. nov 2025, kl. 16:19
Sitat fra: vinterdekk på lør 08. nov 2025, kl. 10:03Skoda Enyaq Coupe er den peneste MEB bilen i bunken.  :+1:
Uenig, synes Cupra Tavascan går utenpå de andre MEB-bilene.
Cupra er lett å overse. Vet ikke om jeg er helt ett enig i at Tavascan er penest, men den har veldig interessant design. En ting som jeg nå ser i standard-utstyrslisten er «Digital Key 2». Er første gangen jeg har sett dette i utstyrsliste på MEB-bil.. Om dette betyr at man kan låse opp og starte bilen med mobilen så er det en funksjon jeg gjerne ville hatt.

(Kan denne funksjonaliteten komme av at Cupra bygger bilene i Kina (eller de hadde i alle fall planer om det)?)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Sitat fra: elektro på søn 09. nov 2025, kl. 10:27Model Y er det klart beste nybilkjøpet i Norge, som er grunnen til at alt fra SV'ere til bilentusiaster holder seg for nesen og handler. Den bra på mye og ikke dårlig på noe.

Personlig ville jeg imidlertid ikke kjøpt den, fordi bil for meg er både følelser og identitet. Som kanskje også er bakgrunnen for tråden? Ellers er jo nesten Model Y en no-brainer..

ID.7 er etter min mening det beste alternativet. Selv om den på papiret har et knepp mindre rekkevidde. Den føles ikke veldig lav når man sitter i den, selv om den er litt lang.. Uten å egentlig by på mer plass enn Model Y. Men man sitter godt, ACC tilbyr utmerket komfort og det er også en bil uten virkelige svakheter. Bortsett fra at den er litt kjedelig. Og mangler litt bakkeklaring. En Alltrack variant ville løst dette og også gitt bilen et mer sporty image.. Den er litt «firmabil» synes jeg. Passat..

Ift. ID.7 er en lett brukt A6 et mer spennende alternativ, hvis man kan legge på en 50-lapp eller to. Den vil jo også ha høyere bruktverdi.. Og ser man først på bruktbiler, hva med en Fisker Ocean med 700km rekkevidde til under 300.000? ;D Alternativt BMW iX50?

Føler id7 er ganske sjelløs bil og, typisk familietralle som ikke skiller seg ut 🤣
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søn 09. nov 2025, kl. 10:41
Sitat fra: RJK på lør 08. nov 2025, kl. 16:19
Sitat fra: vinterdekk på lør 08. nov 2025, kl. 10:03Skoda Enyaq Coupe er den peneste MEB bilen i bunken.  :+1:
Uenig, synes Cupra Tavascan går utenpå de andre MEB-bilene.
Cupra er lett å overse. Vet ikke om jeg er helt ett enig i at Tavascan er penest, men den har veldig interessant design. En ting som jeg nå ser i standard-utstyrslisten er «Digital Key 2». Er første gangen jeg har sett dette i utstyrsliste på MEB-bil.. Om dette betyr at man kan låse opp og starte bilen med mobilen så er det en funksjon jeg gjerne ville hatt.

(Kan denne funksjonaliteten komme av at Cupra bygger bilene i Kina (eller de hadde i alle fall planer om det)?)
Det var vel kun Tavascan som skulle bygges i Kina for å  kunne bli billigere, men så kom disse ekstratollene for disse bilene, som ville ødelegge for den prisen de hadde tenkt på den.

Ser likevel ut som den bygges der, så mulig VW/Cupra har fått til et slags unntak eller reduksjon i straffetollen fra EU...

Vet lite om det påvirker SW med tanke på at det er MEB-bil, og den skandalen VW-konsernet hadde med datainnbrudd/hackere...

www.tv2.no
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på søn 09. nov 2025, kl. 11:39Føler id7 er ganske sjelløs bil og, typisk familietralle som ikke skiller seg ut 🤣

Noen vil vel si at Tesla Model Y passer samme beskrivelsen.

Ikke nødvendigvis negativt det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

For oss er Y den praktiske bilen, som ikke er dårlig på noe. Sjel er ikke en del av rollebeskrivelsen, så lengde den er god å kjøre og har lite irritasjonsmomenter.

I4en er bilen som gir litt mere på den andre siden...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Model Y er stiv og kjapp og har løsninger andre ikke har. Tradisjonelt har det vært kvaliteter som har gjort at folk har synes at en bil er spennende eller har sjel. Etter 4 år med Model Y liker jeg fortsatt bilen, men det er ikke noe spesielt med den. Hvis det dukker opp andre biler som passer familien bedre kan det godt hende det blir noe annet enn Tesla neste gang. Når det er sagt er det ganske verdifullt for meg at den planlegger lading tilnærmet feilfritt, lader uten å bruke masse tid på apper og brikker og sånne ting.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA