Nei, elbiler er ikke fremtiden, de er svært brannfarlige og lite miljøvennlige

Startet av LS, søn 12. okt 2025, kl. 19:05

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 16:24
Sitat fra: arthur på tir 23. des 2025, kl. 10:53
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av.

Hvilken egeninteresse skulle jeg ha av å "fremsnakke" mitt valg av bil? Mitt, eller mine, valg er gjort basert på lang erfaring med diverse fossilbiler, kombinasjon av elbil og fossilbil, og nå kun elbil. Jeg har ingen eierinteresse direkte, eller indirekte, i hverken fossilbiler eller elbiler!

Mener du å si at jeg ikke vet mitt egen beste, i såfall på hvilket grunnlag kan du hevde noe slikt?

Jeg mente ingenting om deg spesifikt - jeg skrev det som en generell oppfatning av flere innlegg/postere.
Jeg siterte heller ingen konkret i innlegget.

Men jeg er så uten tvil en av "de" som du åpenbart sikter til så derfor forventer jeg faktisk at du svarer! Vel, med mindre du ikke har noen dialog, eller diskusjon, med noen her, men snakker med deg selv?

Hvor mange elbiler har du eid?

hanche

Jeg har en rar følelse av at denne diskusjonen går i ring og ikke kommer noe sted, liksom.
Selv har jeg mer lyst til å flate ut litt, ta meg en øl eller to, og feire julen i fred og ro.
Anbefales!

God jul.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

Nei til klimasvindel

Sitat fra: arthur på ons 24. des 2025, kl. 12:30
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 16:24
Sitat fra: arthur på tir 23. des 2025, kl. 10:53
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av.

Hvilken egeninteresse skulle jeg ha av å "fremsnakke" mitt valg av bil? Mitt, eller mine, valg er gjort basert på lang erfaring med diverse fossilbiler, kombinasjon av elbil og fossilbil, og nå kun elbil. Jeg har ingen eierinteresse direkte, eller indirekte, i hverken fossilbiler eller elbiler!

Mener du å si at jeg ikke vet mitt egen beste, i såfall på hvilket grunnlag kan du hevde noe slikt?

Jeg mente ingenting om deg spesifikt - jeg skrev det som en generell oppfatning av flere innlegg/postere.
Jeg siterte heller ingen konkret i innlegget.

Men jeg er så uten tvil en av "de" som du åpenbart sikter til så derfor forventer jeg faktisk at du svarer! Vel, med mindre du ikke har noen dialog, eller diskusjon, med noen her, men snakker med deg selv?

Hvor mange elbiler har du eid?

Trenger ikke elbil. Vil ikke ha.
Svar: Ingen
God jul 🎄

(Har diesel, har hatt div bensin og et par dieseler).

automat

Sitat fra: Nei til klimasvindel på ons 24. des 2025, kl. 01:49https://prospectlaw.co.uk/news/article/the-fremantle-highway/

Du skal få poeng for denne. Denne informasjonen som kom i november er så vidt jeg vet ikke kjent i norsk offentlighet.

Et spørsmål som for meg står ubesvart er om dette faktisk var en batteribrann, eller brann i en bil som tilfeldigvis var en elbil.

Det mest jeg fant om dette var betalingartikler, men fant denne som belyser saken litt mer:
https://www.vesseltracker.com/jp/Ships/Fremantle-Highway-9667344.html?show=details

I en annen link som du postet fant jeg også noe interessant.
"Catastrophic fires onboard car carrying vessels occur more frequently than you might think. In February 2017, The MV Honor had a upper vehicle deck fire caused by a starter motor solenoid, the Auto Banner had an overheated vehicle leading to fire in May 2018, the Grande America capsized in March 2018 following a fire started by a vehicle, the Sincerity Ace* went up in smoke on New Year's Eve 2018 with the loss of five crew lives & the Diamond Highway, carrying 6300 vehicles, was abandoned in June 2019 due to fire.

The reason you haven't heard about these fires is that they didn't involve electric vehicles."

https://www.evfiresafe.com/post/electric-vehicle-fires-on-ships-ferries

Etter nå å ha lest en god del om biltransportskip og ulykker, så sitter jeg med et inntrykk av at dette er en bransje som er litt bakpå når det gjelder sikkerhet. Sett opp mot utviklingen av biler som går i retning av mer plast og andre brennbare materialer, også på fossilbiler.

Og ulykken på Fremantle Highway ser ut til å bli en trigger for oppdatere sikkerhetsstandardene for transport av biler til sjøs.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

driftz

SitatAs the world's biggest producer of cobalt, the DRC is a part of the chain that fuels electric vehicles and renewable energy worldwide. Miners in the DRC face dangerous working conditions and earn, on average, a few dollars per day to supply the multibillion-dollar industry.

SitatAfrica: the richest land with the poorest people. It is so painful.

Mainstream media og samfunnet fortsetter å ignorere elbilgalskapens mørke men sanne bakside:
Skolene fokuserer nå heller på "karbonfangst og -lagring", "energimarked", "energipolitikk", etc.

Men ingenting om sannheten bak "fornybar energi", for sannheten vil stoppe hele det "grønne systemet".

Våre ledere og politikere med mainstream media som lapdog passer på at vi fortsetter å "leve grønt".

Rosstopher

Sitat fra: driftz på søn 18. jan 2026, kl. 13:16

SitatAs the world's biggest producer of cobalt, the DRC is a part of the chain that fuels electric vehicles and renewable energy worldwide. Miners in the DRC face dangerous working conditions and earn, on average, a few dollars per day to supply the multibillion-dollar industry.

SitatAfrica: the richest land with the poorest people. It is so painful.

Mainstream media og samfunnet fortsetter å ignorere elbilgalskapens mørke men sanne bakside:
Skolene fokuserer nå heller på "karbonfangst og -lagring", "energimarked", "energipolitikk", etc.

Men ingenting om sannheten bak "fornybar energi", for sannheten vil stoppe hele det "grønne systemet".

Våre ledere og politikere med mainstream media som lapdog passer på at vi fortsetter å "leve grønt".

Allerede etter jeg hadde lest to ord av innlegget ditt visste jeg hvor seriøst det var.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

driftz

Sitat fra: RosstopherAllerede etter jeg hadde lest to ord av innlegget ditt visste jeg hvor seriøst det var.

Du har med andre ord ingen motargumenter?

Vil du være med på å stoppe slaveriet og galskapen i verden, eller bare fortsette å "leve grønt"?

Valget er ditt. Så choose wisely.

Rosstopher

Sitat fra: driftz på søn 18. jan 2026, kl. 13:44
Sitat fra: RosstopherAllerede etter jeg hadde lest to ord av innlegget ditt visste jeg hvor seriøst det var.

Du har med andre ord ingen motargumenter?

Vil du være med på å stoppe slaveriet og galskapen i verden, eller bare fortsette å "leve grønt"?

Valget er ditt. Så choose wisely.

Neida, jeg har ikke noe behov for å argumentere mot deg. Det er bare viktig for meg å gjøre det klart at den som tier ikke samtykker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

sindarin

Elbilbranner og eksplosjoner har blitt en helt vanlig del av hverdagen i Kina.
Kinas regjering gjør lite/ingenting for å endre dette; de tenker kun på makt, kontroll, penger, og profitt.

GTOne

Når til og med CEOs/lederne av disse elbilgigantene selv kjører Lamborghinier og Ferrarier, og nekter å sette seg i de brannfarlige elbilene som samme firmaet masseproduserer, sier det jo litt.

Og hvorfor nekter myndighetene å forby elektroniske "skjulte" dørhåndak? Er det så vanskelig? Er myndighetene klare over hvor mange som har dødd i elbilbranner i Kina, på grunn av at dørene ikke kunne åpnes? Er det fordi "futuristisk/dystopisk design" er viktigere?

kanata

SitatEn bil som stod parkert mellom to hus på Snarøya, begynte å brenne natt til søndag. Bilen skal befinne seg relativt nært bebyggelse.

SitatLike etter at politiet meldte om brannen, ble det bekreftet at brannen hadde spredt seg til bebyggelse. – Brannvesenet jobber med å hindre at det setter seg i bygningsmassen, skriver operasjonslederen. Politiet ba beboere i området om å ikke oppsøke brannstedet da røyken er farlig å puste inn.

Fra artikkelen: https://www.budstikka.no/brann-i-bil-har-spredt-seg-til-bebyggelse/s/5-55-2224020

Fra i dag: En elbilbrann mellom to hus på Snarøya i Akershus. Merk at artikkelen ikke sier noen ting om selve elbilen, batteriet, elbilmerket, modellnavn, årsmodell, etc., bare at det var en elbil. Hvorfor fortsetter mainstream media å feie relevant informasjon om elbilbrannene under teppet?

automat

Sitat fra: kanata på søn 01. mar 2026, kl. 11:52Fra artikkelen: https://www.budstikka.no/brann-i-bil-har-spredt-seg-til-bebyggelse/s/5-55-2224020

Fra i dag: En elbilbrann mellom to hus på Snarøya i Akershus. Merk at artikkelen ikke sier noen ting om selve elbilen, batteriet, elbilmerket, modellnavn, årsmodell, etc., bare at det var en elbil. Hvorfor fortsetter mainstream media å feie relevant informasjon om elbilbrannene under teppet?

Denne brannen ble meldt slukket 35 min etter at den først ble meldt i politiloggen. Det er derfor helt usannsynlig at det var en batteribrann.

https://www.politiet.no/politiloggen/hendelse/26xwzm/oslo-politidistrikt-brann-barum-snaroya

Hva er det som gjør merke, modellnavn og årsmodell til viktig informasjon? Og hvordan kan Budstikka med sikkerhet vite dette, om et utbrent vrak?

Audun Torsdalen

Nei til klimasvindel

Sitat fra: kanata på søn 01. mar 2026, kl. 11:52
SitatEn bil som stod parkert mellom to hus på Snarøya, begynte å brenne natt til søndag. Bilen skal befinne seg relativt nært bebyggelse.

SitatLike etter at politiet meldte om brannen, ble det bekreftet at brannen hadde spredt seg til bebyggelse. – Brannvesenet jobber med å hindre at det setter seg i bygningsmassen, skriver operasjonslederen. Politiet ba beboere i området om å ikke oppsøke brannstedet da røyken er farlig å puste inn.

Fra artikkelen: https://www.budstikka.no/brann-i-bil-har-spredt-seg-til-bebyggelse/s/5-55-2224020

Det står at den er helt utbrent og det vises på bildet.
Hvordan hovedbatteriet er blitt skånet her må være en gåte. Hvordan kan den bli utbrent så raskt om ikke hovedbatteriet er i fyr og flamme?
Kan ikke være mye brannhemmende oppbygning rundt vitale varmeutsatte deler her, eller rundt vitale elektriske komponenter.

Kjøper ikke uten videre att hovedbatteriet er uberørt.

automat

Artikkelen er oppdatert i etterkant:

«Politiet opplyser at bilen skal ha stått til lading da brannen oppsto. I etterkant har bileieren opplyst til Budstikka at dette ikke stemmer.

– Bilen var ferdig ladet, og ladekabelen sto ikke i. Da jeg oppdaget brannen, brant det i fronten på bilen. Det har ikke brent i hovedbatteriet, sier bileieren.»
Audun Torsdalen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA